Kies een periode
Kalender
Vergaderingen
15-10-2025 19:30 - Ploeg/Kruis samen Auditcommissie
2 Vaststellen besluitenlijst 17 september 2025
3 Stand van zaken en programma Rekenkamer 2025-2026
4 2e Tussenrapportage 2025
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst bespreekt op 6 november 2025 de 2e Tussenrapportage 2025. Het voorstel is om de rapportage vast te stellen en in te stemmen met diverse budgetwijzigingen. Er wordt voorgesteld om € 742.000 door te schuiven naar 2026 voor het afronden van projecten. Het verwachte positieve resultaat voor 2025 is € 1.169.000. Er zijn ook wijzigingen in investeringen en reserves, zoals het opheffen van een bestemmingsreserve en het instellen van nieuwe reserves. De rapportage laat zien dat er verschuivingen zijn in de planning van projecten en dat sommige kosten lager uitvallen dan verwacht. De gemeenteraad moet besluiten over deze voorstellen, die invloed hebben op de financiële planning en uitvoering van de gemeente.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "2e Tussenrapportage 2025". Het voorstel betreft de vaststelling van de 2e Tussenrapportage 2025, waarin de beleidsmatige en financiële ontwikkelingen worden gepresenteerd in relatie tot de doelen uit de Programmabegroting 2025-2028. Het voorstel omvat onder andere budgetwijzigingen, overheveling van budgetten naar 2026 voor het afronden van projecten, en wijzigingen in investeringen en reserves. Het doel is om een actueel beeld te geven van de uitvoering van de begroting en om bij te sturen waar nodig. De rapportage resulteert in een positief financieel resultaat voor 2025.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het zowel beleidsmatige als financiële aspecten behandelt en inzicht biedt in de wijzigingen en hun impact op de begroting. Echter, de uitkomsten van de Septembercirculaire 2025 zijn niet meegenomen, wat een kanttekening vormt.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel beoordelen en besluiten over de vaststelling van de 2e Tussenrapportage 2025, inclusief de voorgestelde budgetwijzigingen en overhevelingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de budgetwijzigingen en de overheveling van middelen naar toekomstige jaren. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over prioriteiten in projecten en financiële planning.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het specifieke financiële wijzigingen en doelen bevat. Echter, de afwezigheid van de Septembercirculaire 2025-uitkomsten kan als een inconsistentie worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de 2e Tussenrapportage 2025 vast te stellen en in te stemmen met de voorgestelde wijzigingen in budgetten, investeringen en reserves.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van het opheffen van de bestemmingsreserve Duurzaam ruimtegebruik bedrijventerreinen, maar verdere details over duurzaamheid zijn beperkt.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel resulteert in een positief financieel resultaat van € 1.169.000 voor 2025. De financiële gevolgen worden deels gedekt door vrijval van gelden van Opvang Vluchtelingen Oekraïne en de bijdrage Beschermd Wonen. De begrotingsruimte na de 2e Tussenrapportage bedraagt € 938.000 positief.
5 Programmabegroting 2026-2029
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst staat voor de beslissing over de programmabegroting voor 2026-2029. Het voorstel omvat het vaststellen van de beleids- en financiële begroting voor 2026, inclusief het inzetten van de Algemene reserve om een begrotingstekort van € 888.256 te dekken. De plannen zijn gebaseerd op de perspectiefnota 2026 en de Meicirculaire 2025, die het financiële beeld verbeterden. Ondanks deze verbeteringen blijft het een uitdaging om een sluitende meerjarenbegroting te realiseren. De gemeenteraadsverkiezingen in maart 2026 zullen invloed hebben op de koers voor de jaren daarna. Inwoners kunnen hun mening geven over de begroting tijdens een politieke avond op 30 oktober 2025. De definitieve besluitvorming vindt plaats in de raadsvergadering op 6 november 2025.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Programmabegroting 2026-2029 Bronckhorst
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Programmabegroting 2026-2029 Bronckhorst". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad om de beleids- en financiële begroting voor 2026 vast te stellen, inclusief de dekking van een begrotingstekort van € 888.256 uit de Algemene reserve. Het voorstel benadrukt de noodzaak om de ambities van de huidige coalitie af te ronden en wijst op de uitdagingen voor een sluitende meerjarenbegroting. De programmabegroting is opgesteld met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2026, waarna een nieuw bestuur verdere keuzes zal maken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke beschrijvingen van de doelen, resultaten en financiële implicaties. Het biedt inzicht in de financiële positie en de noodzaak van keuzes voor toekomstige begrotingen. Echter, er is enige onzekerheid over toekomstige rijksbijdragen en de impact daarvan op de begroting.
Rol van de Raad:
De raad moet de programmabegroting vaststellen en het college autoriseren voor de baten en lasten per deelprogramma. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de financiële plannen en het waarborgen van een sluitende begroting.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over het gebruik van de Algemene reserve om het begrotingstekort te dekken en over de prioritering van ambities binnen de beschikbare middelen. Er moeten keuzes worden gemaakt over de mate van investeringen en het ambitieniveau voor de komende jaren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, met specifieke doelen en financiële cijfers. Echter, de onzekerheden over rijksbijdragen en toekomstige ambities maken het lastig om volledig SMART te zijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige beslissingen kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten de programmabegroting vast te stellen en het college te autoriseren voor de financiële uitvoering. Ook moet de raad instemmen met het gebruik van de Algemene reserve voor het begrotingstekort.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de programmabegroting ter inzage is gelegd en dat inwoners kunnen reageren via inspraak tijdens een politieke avond. Dit wijst op een zekere mate van participatie, hoewel de invloed van inwoners op de uiteindelijke beslissingen beperkt lijkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet als hoofdonderwerp genoemd, maar kan impliciet aanwezig zijn in de ambities en investeringen, vooral gezien de onzekerheden rond klimaat- en energietaken.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel beschrijft een begrotingstekort van € 888.256 voor 2026, dat gedekt wordt door de Algemene reserve. De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, inclusief de impact van de Meicirculaire en de keuze om milieucontainers te behouden. De dekking van het tekort is expliciet aangegeven.
6 Belastingverordeningen 2026
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt om belastingverordeningen voor 2026 vast te stellen. Deze verordeningen omvatten onder andere onroerendezaakbelastingen, forensenbelasting, toeristenbelasting, afvalstoffenheffing, rioolheffing, begraafrechten en leges. De tarieven zijn gebaseerd op de Programmabegroting 2026-2029 en houden rekening met een jaarlijkse indexering van 2,7%. De gemeente wil de OZB-opbrengst verhogen zonder dat de woonlasten stijgen. Ook zijn er plannen om de toeristenbelasting in 2027 met 25% te verhogen. De uitvoering van de belastingheffing ligt bij GBTwente, dat ook verantwoordelijk is voor de communicatie met inwoners en bedrijven. De gemeenteraad moet nog besluiten over deze voorstellen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Belastingverordeningen 2026 Bronckhorst". Het raadsvoorstel beoogt de vaststelling van diverse belastingverordeningen voor het jaar 2026, waaronder onroerendezaakbelastingen, forensenbelasting, toeristenbelasting, afvalstoffenheffing, rioolheffing, begraafrechten, en leges. De tarieven zijn gebaseerd op de Programmabegroting 2026-2029 en houden rekening met inflatie en beleidswijzigingen. De uitvoering van de belastingheffing is uitbesteed aan GBTwente. Het voorstel voorziet in een verhoging van de OZB-opbrengst en andere lokale heffingen, met als doel de gemeentelijke begroting te ondersteunen zonder de woonlasten significant te verhogen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en bevat uitgebreide informatie over de verschillende belastingverordeningen en de onderliggende financiële berekeningen. Het biedt een duidelijke uitleg van de wijzigingen en de redenen daarvoor, inclusief de verwachte financiële impact.
Rol van de raad:
De raad heeft de taak om de voorgestelde belastingverordeningen vast te stellen. Dit omvat het beoordelen van de voorgestelde tarieven en de bijbehorende financiële onderbouwingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de acceptatie van de voorgestelde verhogingen van de OZB-opbrengst en andere lokale heffingen. Dit omvat het afwegen van de financiële behoeften van de gemeente tegen de belastingdruk voor inwoners en bedrijven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde tarieven en opbrengsten. Het is tijdgebonden met een duidelijke implementatiedatum. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van aannames voor WOZ-waarden kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de belastingverordeningen voor 2026 al dan niet vast te stellen, inclusief de voorgestelde tariefwijzigingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers in de besluitvorming, maar er is communicatie voorzien via GBTwente en gemeentelijke kanalen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel beschrijft de verwachte financiële opbrengsten van de verschillende heffingen en belastingen. De dekking van kosten wordt gerealiseerd door de voorgestelde tariefaanpassingen, zoals opgenomen in de Programmabegroting 2026-2029.
7 Stand van zaken doorontwikkeling P&C-cyclus
8 Stand van zaken aanbesteding accountant
9 Rondvraag en sluiting
09-10-2025 Raadsvergadering (Alleen LIVE te volgen via de livestream)
2 Vaststelling agenda
3 Vragenkwartier
4 Vaststellen tafelverslag Politieke Avonden 10 en 11 september en de besluitenlijst van de raad van 18 september 2025
5 Ingekomen stukken 9 oktober 2025
6 Aanvraag budget (oranje) initiatieven Leefbaar en Sportief Bronckhorst 2025
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt om een extra budget van € 866.640,- beschikbaar te stellen voor initiatieven die bijdragen aan de leefbaarheid en sportiviteit in de gemeente. Dit budget zou komen uit de algemene reserve. Het doel is om maatschappelijke initiatieven te ondersteunen die de vitaliteit van de gemeenschap bevorderen. Er zijn zes aanvragen ingediend, waarvan er vijf voldoen aan de gestelde criteria. Deze initiatieven zijn onderdeel van een breder plan om de leefbaarheid in verschillende gebieden van Bronckhorst te verbeteren. Het project heeft al veel samenwerking tussen inwoners en organisaties gestimuleerd. De raad moet nog beslissen over de financiering van deze initiatieven. Vanaf 2026 zal er structureel budget beschikbaar zijn voor soortgelijke projecten, en de kaders hiervoor worden nog vastgesteld.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Aanvraag budget (oranje)initiatieven Leefbaar en Sportief Bronckhorst 2025
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Aanvraag budget (oranje)initiatieven Leefbaar en Sportief Bronckhorst 2025". Het raadsvoorstel vraagt om goedkeuring voor een extra budget van € 866.640,- in 2025, te dekken uit de algemene reserve, voor gehonoreerde aanvragen die bijdragen aan de sport- en leefbaarheidsvisie van Bronckhorst. Dit volgt op eerdere besluiten en moties die gericht zijn op het bevorderen van een vitale gemeenschap door middel van integrale gebiedsplannen en samenwerking met lokale verenigingen en organisaties.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de achtergrond, de noodzaak van extra budget en de evaluatie van eerdere initiatieven. Er zijn echter enkele kanttekeningen, zoals de druk op de gemeentelijke financiën en de noodzaak om de algemene reserve aan te spreken.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de toekenning van het extra budget en de dekking daarvan uit de algemene reserve. De raad heeft ook een toezichthoudende rol in het evalueren van de voortgang en effectiviteit van de initiatieven.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het extra budget gerechtvaardigd is gezien de financiële druk en of de initiatieven voldoende bijdragen aan de leefbaarheid en sportdoelen van de gemeente.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van budget en aantal initiatieven, maar er zijn vragen over de realistische haalbaarheid gezien de financiële druk. Er zijn geen duidelijke tijdsgebonden doelen voor de evaluatie van de initiatieven.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het extra budget en de dekking uit de algemene reserve.
Participatie:
Het voorstel benadrukt een hoog niveau van participatie, met een focus op co-productie en samenwerking met inwoners en organisaties. Er zijn leermomenten geïdentificeerd die toekomstige participatieprojecten kunnen verbeteren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp, maar de focus op leefbaarheid en vitaliteit impliceert een zekere mate van duurzame ontwikkeling.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een extra budget van € 866.640,-, te dekken uit de algemene reserve. Dit legt extra druk op de gemeentelijke financiën, vooral gezien de stijgende kosten in het sociaal domein en lagere uitkeringen van het Rijk.
7 Veegplan 2025-2
Samenvatting
Op 9 oktober 2025 bespreekt de gemeenteraad van Bronckhorst het voorstel om het omgevingsplan 'Veegplan 2025-2' te wijzigen. Dit plan omvat vier specifieke locaties en twaalf gemeentelijke wijzigingen. Het doel is om initiatieven te ondersteunen die passen binnen het coalitieakkoord en de strategische opgaven van de gemeente. Er zijn vier zienswijzen ingediend, die in een reactienota zijn behandeld. Een van de zienswijzen betreft een geschil over een locatie in Zelhem, waar de initiatiefnemer meer bouwmogelijkheden wenst dan de gemeente toestaat. De financiële gevolgen voor de gemeente zijn beperkt, en de kosten voor aanpassingen aan de openbare ruimte zijn voor de initiatiefnemers. Na een besluit van de raad worden betrokkenen geïnformeerd en kan er beroep worden aangetekend.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Veegplan 2025-2". Het betreft een wijziging van het omgevingsplan van de gemeente Bronckhorst, waarbij vier specifieke locaties worden aangepast om nieuwe ontwikkelingen mogelijk te maken. Daarnaast zijn er twaalf technische wijzigingen doorgevoerd op verzoek van de gemeente. Het plan is onderdeel van het reguliere Bronckhorster omgevingsplanproces (BOP) en sluit aan bij het coalitieakkoord en strategische opgaven van de gemeente. Er zijn vier zienswijzen ingediend, die in de bijgevoegde nota zijn behandeld. Het voorstel vraagt de raad om in te stemmen met de wijzigingen en de reactienota.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een overzicht van de wijzigingen, de betrokken locaties, en de zienswijzen die zijn ingediend. Er is ook een toelichting op de financiële aspecten en de betrokkenheid van externe partijen.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde wijzigingen in het omgevingsplan en de reactienota. Dit is een formele goedkeuring die nodig is om de wijzigingen definitief vast te stellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde wijzigingen in lijn zijn met de gemeentelijke doelen en of de belangen van de betrokken partijen voldoende zijn gewogen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over hoe om te gaan met de zienswijzen, vooral in het geval van het geschil bij de Ruurloseweg 30-30a.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het Veegplan 2025-2 gewijzigd vast te stellen en in te stemmen met de reactienota.
Participatie:
Er is participatie geweest in de vorm van overleg met de omgeving en betrokken instanties. Zienswijzen zijn ingediend en behandeld, wat wijst op een participatief proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een speerpunt in het voorstel, maar het sluit aan bij strategische opgaven zoals landschappelijke kwaliteit, wat indirect met duurzaamheid te maken kan hebben.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële consequenties voor de gemeente. Kosten voor aanpassingen aan de openbare ruimte zijn voor rekening van de initiatiefnemers. De ondersteuning door Bugel Hajema is gedekt uit de begrotingspost voor de Omgevingswet.
8 Sluiting
09-10-2025 - De publieke tribune is gesloten Vervolg tafel 7: BOPA AMV'ers locatie Elderinkweg Hengelo (Alleen LIVE te volgen via de livestream)
Vervolg tafel 7: BOPA AMV'ers locatie Elderinkweg Hengelo
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt een positief bindend advies te geven voor een aanvraag om een Buitenplanse Omgevingsplanactiviteit (BOPA) voor de locatie Elderinkweg 2 in Hengelo. Dit zou de tijdelijke opvang van maximaal 80 alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv’ers) voor een periode van maximaal 10 jaar mogelijk maken. De gemeente heeft de taak om 221 asielzoekers op te vangen, waarvan 19 amv’ers, en wil dit verspreiden over drie kleinschalige locaties. De locatie in Hengelo is zorgvuldig geselecteerd en wordt als geschikt beschouwd. Er is communicatie geweest met omwonenden en er zijn aanpassingen gedaan op hun verzoek. De aanvraag wijkt af van het huidige Omgevingsplan, maar kan met een BOPA worden gerealiseerd. Als de gemeenteraad positief adviseert, wordt het ontwerpbesluit zes weken ter inzage gelegd voor zienswijzen. Eventuele zienswijzen kunnen leiden tot aanpassingen van het ontwerpbesluit. De kosten voor de BOPA-procedure worden gedragen door de initiatiefnemer. Het COA is verantwoordelijk voor het omgevingsmanagement en de communicatie. Evaluaties zijn gepland na 5 en 8 jaar om te bepalen of verlenging wenselijk is.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: BOPA Amv'ers locatie Elderinkweg 2 Hengelo
Samenvatting: Het voorstel betreft het uitbrengen van een positief bindend advies over de aanvraag voor een Buitenplanse Omgevingsplanactiviteit (BOPA) voor de tijdelijke opvang van maximaal 80 alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv’ers) op de locatie Elderinkweg 2 in Hengelo. De opvang is gepland voor een periode van maximaal 10 jaar. Dit initiatief is onderdeel van de regionale taakstelling om asielzoekers op te vangen, waarbij de gemeente Bronckhorst heeft gekozen voor kleinschalige opvanglocaties. Het ontwerpbesluit zal zes weken ter inzage worden gelegd voor zienswijzen. De locatie is zorgvuldig geselecteerd en er is overleg geweest met omwonenden.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de noodzaak, de gekozen locatie, de juridische context, en de procedurele stappen. Er zijn echter enkele details die verder uitgewerkt kunnen worden, zoals de specifieke maatregelen voor omgevingsmanagement en de evaluatiecriteria.
Rol van de Raad
De gemeenteraad moet een bindend advies uitbrengen over de BOPA-aanvraag. Dit advies is cruciaal omdat het college verplicht is om overeenkomstig het advies van de raad te besluiten.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde kleinschalige opvanglocatie en de afwijking van het huidige omgevingsplan. Dit omvat overwegingen over de impact op de gemeenschap, de verdeling van opvanglocaties, en de naleving van de Spreidingswet.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar meetbare doelen en acceptatiecriteria zijn minder duidelijk. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de onzekerheid rond de Spreidingswet kan voor toekomstige problemen zorgen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij een positief bindend advies uitbrengt over de BOPA-aanvraag, waarmee het college verder kan gaan met de vergunningverlening.
Participatie
Er is sprake van participatie door middel van informatieavonden en omwonendenoverleg. Het COA is verantwoordelijk voor omgevingsmanagement en communicatie, met ondersteuning van de gemeente.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel de kleinschalige en goed bereikbare locatie indirect bijdraagt aan een duurzame aanpak.
Financiële Gevolgen
De kosten voor de BOPA-procedure worden gedragen door de initiatiefnemer via een anterieure overeenkomst. Er zijn geen opbrengsten uit leges vanwege een 100% vermindering voor tijdelijke opvang van vreemdelingen. De financiële dekking lijkt adequaat geregeld via de plankostenscan en de anterieure overeenkomst.
09-10-2025 - De publieke tribune is gesloten Agendacommissie (Alleen LIVE te volgen via de livestream)
1 Vaststellen agenda
2 Concept-agenda Politieke Avond
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst bespreekt op 6 november 2025 de 2e Tussenrapportage 2025. Het voorstel is om de rapportage vast te stellen en in te stemmen met diverse budgetwijzigingen. Er wordt voorgesteld om € 742.000 door te schuiven naar 2026 voor het afronden van projecten. Het verwachte positieve resultaat voor 2025 is € 1.169.000. Er zijn ook wijzigingen in investeringen en reserves, zoals het opheffen van een bestemmingsreserve en het instellen van nieuwe reserves. De rapportage laat zien dat er verschuivingen zijn in de planning van projecten en dat sommige kosten lager uitvallen dan verwacht. De gemeenteraad moet besluiten over deze voorstellen, die invloed hebben op de financiële planning en uitvoering van de gemeente.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "2e Tussenrapportage 2025". Het voorstel betreft de vaststelling van de 2e Tussenrapportage 2025, waarin de beleidsmatige en financiële ontwikkelingen worden gepresenteerd in relatie tot de doelen uit de Programmabegroting 2025-2028. Het voorstel omvat onder andere budgetwijzigingen, overheveling van budgetten naar 2026 voor het afronden van projecten, en wijzigingen in investeringen en reserves. Het doel is om een actueel beeld te geven van de uitvoering van de begroting en om bij te sturen waar nodig. De rapportage resulteert in een positief financieel resultaat voor 2025.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het zowel beleidsmatige als financiële aspecten behandelt en inzicht biedt in de wijzigingen en hun impact op de begroting. Echter, de uitkomsten van de Septembercirculaire 2025 zijn niet meegenomen, wat een kanttekening vormt.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel beoordelen en besluiten over de vaststelling van de 2e Tussenrapportage 2025, inclusief de voorgestelde budgetwijzigingen en overhevelingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de budgetwijzigingen en de overheveling van middelen naar toekomstige jaren. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over prioriteiten in projecten en financiële planning.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het specifieke financiële wijzigingen en doelen bevat. Echter, de afwezigheid van de Septembercirculaire 2025-uitkomsten kan als een inconsistentie worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de 2e Tussenrapportage 2025 vast te stellen en in te stemmen met de voorgestelde wijzigingen in budgetten, investeringen en reserves.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van het opheffen van de bestemmingsreserve Duurzaam ruimtegebruik bedrijventerreinen, maar verdere details over duurzaamheid zijn beperkt.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel resulteert in een positief financieel resultaat van € 1.169.000 voor 2025. De financiële gevolgen worden deels gedekt door vrijval van gelden van Opvang Vluchtelingen Oekraïne en de bijdrage Beschermd Wonen. De begrotingsruimte na de 2e Tussenrapportage bedraagt € 938.000 positief. -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Belastingverordeningen 2026 Bronckhorst". Het raadsvoorstel beoogt de vaststelling van diverse belastingverordeningen voor het jaar 2026, waaronder onroerendezaakbelastingen, forensenbelasting, toeristenbelasting, afvalstoffenheffing, rioolheffing, begraafrechten, en leges. De tarieven zijn gebaseerd op de Programmabegroting 2026-2029 en houden rekening met inflatie en beleidswijzigingen. De uitvoering van de belastingheffing is uitbesteed aan GBTwente. Het voorstel voorziet in een verhoging van de OZB-opbrengst en andere lokale heffingen, met als doel de gemeentelijke begroting te ondersteunen zonder de woonlasten significant te verhogen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en bevat uitgebreide informatie over de verschillende belastingverordeningen en de onderliggende financiële berekeningen. Het biedt een duidelijke uitleg van de wijzigingen en de redenen daarvoor, inclusief de verwachte financiële impact.
Rol van de raad:
De raad heeft de taak om de voorgestelde belastingverordeningen vast te stellen. Dit omvat het beoordelen van de voorgestelde tarieven en de bijbehorende financiële onderbouwingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de acceptatie van de voorgestelde verhogingen van de OZB-opbrengst en andere lokale heffingen. Dit omvat het afwegen van de financiële behoeften van de gemeente tegen de belastingdruk voor inwoners en bedrijven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde tarieven en opbrengsten. Het is tijdgebonden met een duidelijke implementatiedatum. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van aannames voor WOZ-waarden kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de belastingverordeningen voor 2026 al dan niet vast te stellen, inclusief de voorgestelde tariefwijzigingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers in de besluitvorming, maar er is communicatie voorzien via GBTwente en gemeentelijke kanalen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel beschrijft de verwachte financiële opbrengsten van de verschillende heffingen en belastingen. De dekking van kosten wordt gerealiseerd door de voorgestelde tariefaanpassingen, zoals opgenomen in de Programmabegroting 2026-2029. -
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Programmabegroting 2026-2029 Bronckhorst
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Programmabegroting 2026-2029 Bronckhorst". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad om de beleids- en financiële begroting voor 2026 vast te stellen, inclusief de dekking van een begrotingstekort van € 888.256 uit de Algemene reserve. Het voorstel benadrukt de noodzaak om de ambities van de huidige coalitie af te ronden en wijst op de uitdagingen voor een sluitende meerjarenbegroting. De programmabegroting is opgesteld met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2026, waarna een nieuw bestuur verdere keuzes zal maken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke beschrijvingen van de doelen, resultaten en financiële implicaties. Het biedt inzicht in de financiële positie en de noodzaak van keuzes voor toekomstige begrotingen. Echter, er is enige onzekerheid over toekomstige rijksbijdragen en de impact daarvan op de begroting.
Rol van de Raad:
De raad moet de programmabegroting vaststellen en het college autoriseren voor de baten en lasten per deelprogramma. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de financiële plannen en het waarborgen van een sluitende begroting.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over het gebruik van de Algemene reserve om het begrotingstekort te dekken en over de prioritering van ambities binnen de beschikbare middelen. Er moeten keuzes worden gemaakt over de mate van investeringen en het ambitieniveau voor de komende jaren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, met specifieke doelen en financiële cijfers. Echter, de onzekerheden over rijksbijdragen en toekomstige ambities maken het lastig om volledig SMART te zijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige beslissingen kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten de programmabegroting vast te stellen en het college te autoriseren voor de financiële uitvoering. Ook moet de raad instemmen met het gebruik van de Algemene reserve voor het begrotingstekort.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de programmabegroting ter inzage is gelegd en dat inwoners kunnen reageren via inspraak tijdens een politieke avond. Dit wijst op een zekere mate van participatie, hoewel de invloed van inwoners op de uiteindelijke beslissingen beperkt lijkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet als hoofdonderwerp genoemd, maar kan impliciet aanwezig zijn in de ambities en investeringen, vooral gezien de onzekerheden rond klimaat- en energietaken.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel beschrijft een begrotingstekort van € 888.256 voor 2026, dat gedekt wordt door de Algemene reserve. De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, inclusief de impact van de Meicirculaire en de keuze om milieucontainers te behouden. De dekking van het tekort is expliciet aangegeven.
3 Concept-agenda raadsvergadering
4 Sluiting
08-10-2025 - Raadzaal Themabijeenkomst Mestvergisting
Algemene bijlagen
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst organiseert op woensdag 8 oktober een themabijeenkomst over mestvergisting. Mestvergisting speelt mogelijk een rol in de energietransitie van onze gemeente en roept vragen op over duurzaamheid, geur, verkeer en toekomstperspectief. De raad wordt deze avond bijgepraat over dit onderwerp.
Inwoners zijn van harte uitgenodigd om te komen luisteren. Graag aanmelden via griffie@bronckhorst.nl
Deze avond komen de volgende sprekers aanbod:
- Inge Regelink (Wageningen University & Research)
- André de Groot en André Lobbert (Biogas Lochem/Laren)
- Rob Bongers (voorzitter Stichting Leefbaar Buitengebied Gelderland)
Nadat de sprekers zijn geweest volgt een paneldiscussie onder leiding van René Cornelissen van CCS Energie-advies.
Wil je meer weten over mestvergisting en aanwezig zijn om mee te luisteren op 8 oktober? Meld je aan via griffie@bronckhorst.nl. Samen werken we aan een duurzame toekomst voor Bronckhorst.
Themabijeenkomst Mestvergisting
1 Welkom door Christina Oosterhoff namens de raad
2 Inleiding Inge Regelink (Onderzoeker Duurzaambodemgebruik WUR)
3 Inleiding Andre de Groot en Andre Lobbert (Project Biogas Lochem/Laren)
4 Inleiding Rob Bongers (Voorzitter Stichting Leefbaar Buitengebied Gelderland)
5 Paneldiscussie onder leiding van Rene Cornelissen (CC Energie-advies)
6 Drankje en napraten
02-10-2025 - Raadzaal Politieke Avond - tafel 7 - BOPA AMV-ers locatie Elderinkweg Hengelo (21.40 - 22.25 uur)
1 BOPA AMV-ers locatie Elderinkweg Hengelo
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt een positief bindend advies te geven voor een aanvraag om een Buitenplanse Omgevingsplanactiviteit (BOPA) voor de locatie Elderinkweg 2 in Hengelo. Dit zou de tijdelijke opvang van maximaal 80 alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv’ers) voor een periode van maximaal 10 jaar mogelijk maken. De gemeente heeft de taak om 221 asielzoekers op te vangen, waarvan 19 amv’ers, en wil dit verspreiden over drie kleinschalige locaties. De locatie in Hengelo is zorgvuldig geselecteerd en wordt als geschikt beschouwd. Er is communicatie geweest met omwonenden en er zijn aanpassingen gedaan op hun verzoek. De aanvraag wijkt af van het huidige Omgevingsplan, maar kan met een BOPA worden gerealiseerd. Als de gemeenteraad positief adviseert, wordt het ontwerpbesluit zes weken ter inzage gelegd voor zienswijzen. Eventuele zienswijzen kunnen leiden tot aanpassingen van het ontwerpbesluit. De kosten voor de BOPA-procedure worden gedragen door de initiatiefnemer. Het COA is verantwoordelijk voor het omgevingsmanagement en de communicatie. Evaluaties zijn gepland na 5 en 8 jaar om te bepalen of verlenging wenselijk is.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: BOPA Amv'ers locatie Elderinkweg 2 Hengelo
Samenvatting: Het voorstel betreft het uitbrengen van een positief bindend advies over de aanvraag voor een Buitenplanse Omgevingsplanactiviteit (BOPA) voor de tijdelijke opvang van maximaal 80 alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv’ers) op de locatie Elderinkweg 2 in Hengelo. De opvang is gepland voor een periode van maximaal 10 jaar. Dit initiatief is onderdeel van de regionale taakstelling om asielzoekers op te vangen, waarbij de gemeente Bronckhorst heeft gekozen voor kleinschalige opvanglocaties. Het ontwerpbesluit zal zes weken ter inzage worden gelegd voor zienswijzen. De locatie is zorgvuldig geselecteerd en er is overleg geweest met omwonenden.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de noodzaak, de gekozen locatie, de juridische context, en de procedurele stappen. Er zijn echter enkele details die verder uitgewerkt kunnen worden, zoals de specifieke maatregelen voor omgevingsmanagement en de evaluatiecriteria.
Rol van de Raad
De gemeenteraad moet een bindend advies uitbrengen over de BOPA-aanvraag. Dit advies is cruciaal omdat het college verplicht is om overeenkomstig het advies van de raad te besluiten.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde kleinschalige opvanglocatie en de afwijking van het huidige omgevingsplan. Dit omvat overwegingen over de impact op de gemeenschap, de verdeling van opvanglocaties, en de naleving van de Spreidingswet.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar meetbare doelen en acceptatiecriteria zijn minder duidelijk. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de onzekerheid rond de Spreidingswet kan voor toekomstige problemen zorgen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij een positief bindend advies uitbrengt over de BOPA-aanvraag, waarmee het college verder kan gaan met de vergunningverlening.
Participatie
Er is sprake van participatie door middel van informatieavonden en omwonendenoverleg. Het COA is verantwoordelijk voor omgevingsmanagement en communicatie, met ondersteuning van de gemeente.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel de kleinschalige en goed bereikbare locatie indirect bijdraagt aan een duurzame aanpak.
Financiële Gevolgen
De kosten voor de BOPA-procedure worden gedragen door de initiatiefnemer via een anterieure overeenkomst. Er zijn geen opbrengsten uit leges vanwege een 100% vermindering voor tijdelijke opvang van vreemdelingen. De financiële dekking lijkt adequaat geregeld via de plankostenscan en de anterieure overeenkomst.
02-10-2025 - Raadzaal Politieke Avond - tafel 5 - BOPA Amv'ers locatie Bedrijvenweg Vorden (20.50 - 21.35 uur)
1 BOPA Amv'ers locatie Bedrijvenweg Vorden
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt een positief bindend advies te geven voor een Buitenplanse Omgevingsplanactiviteit (BOPA) voor de tijdelijke opvang van maximaal 80 alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv’ers) aan de Bedrijvenweg in Vorden. Deze opvang zou maximaal 10 jaar duren. De gemeente wil hiermee voldoen aan de landelijke taakstelling voor de opvang van asielzoekers en kiest voor kleinschalige locaties verspreid over de regio. Hoewel de huidige bestemming van de locatie agrarisch is, maakt de BOPA het mogelijk om hiervan af te wijken. Het ontwerpbesluit zal zes weken ter inzage worden gelegd, zodat belanghebbenden zienswijzen kunnen indienen. De gemeente is zich bewust van de impact op de samenleving en benadrukt het belang van goed beheer en communicatie. De kosten voor de BOPA-procedure worden gedekt door de initiatiefnemer via een anterieure overeenkomst. Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) is verantwoordelijk voor het omgevingsmanagement en zal jaarlijks evalueren.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: BOPA Amv'ers locatie Bedrijvenweg Vorden
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een aanvraag voor een Buitenplanse Omgevingsplanactiviteit (BOPA) voor de tijdelijke opvang van maximaal 80 alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv’ers) aan de Bedrijvenweg in Vorden. De opvang is gepland voor een periode van maximaal 10 jaar. Het doel is om te voldoen aan de regionale taakstelling voor de opvang van asielzoekers, waarbij de gemeente Bronckhorst kiest voor kleinschalige opvanglocaties. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om een positief bindend advies uit te brengen en het ontwerpbesluit zes weken ter inzage te leggen voor zienswijzen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd. Het bevat informatie over de noodzaak, de locatiekeuze, de juridische context, en de financiële aspecten. Er zijn echter enkele onzekerheden, zoals de mogelijke intrekking van de Spreidingswet, die de volledigheid enigszins beïnvloeden.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad moet een bindend advies geven over de BOPA-aanvraag. Dit advies is cruciaal, omdat het college verplicht is om overeenkomstig het advies van de raad te besluiten.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde kleinschalige opvanglocatie en de afwijking van het huidige bestemmingsplan. Dit omvat ook het overwegen van de impact op de lokale gemeenschap en de lange termijn implicaties van de opvang.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal op te vangen amv’ers en de duur van de opvang. Het is echter minder specifiek over de evaluatiecriteria en de exacte impact op de gemeenschap. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onzekerheid rond de Spreidingswet kan als een potentiële inconsistentie worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij een positief bindend advies uitbrengt over de BOPA-aanvraag en of het ontwerpbesluit ter inzage kan worden gelegd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat omwonenden en belanghebbenden zijn geïnformeerd en betrokken via brieven, informatieavonden en een omwonendenoverleg. Er is ruimte voor zienswijzen tijdens de inzageperiode.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp in het voorstel, hoewel de locatiekeuze en landschappelijke inpassing enige aandacht voor duurzaamheid impliceren.
Financiële Gevolgen:
De kosten voor de BOPA-procedure worden gedragen door de initiatiefnemer via een anterieure overeenkomst. De gemeente kan geen leges heffen voor deze aanvraag, maar de kosten zijn in kaart gebracht en worden verhaald via de overeenkomst. Er is geen directe financiële last voor de gemeente, maar de kosten voor ambtelijke ondersteuning worden niet gedekt door leges.
02-10-2025 - Ploeg/Kruis samen Politieke Avond - tafel 4 - Uitwerking projecten RegioRotonde (20.50 - 21.35 uur)
1 Uitwerking projecten RegioRotonde
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt om het programma RegioRotonde voort te zetten door twee projecten uit te werken: een circulair werklandschap met mestvergister en een energiegemeenschap. Dit programma richt zich op het waarborgen van schone energie, slim waterbeheer en hergebruik van mest en grondstoffen. Het doel is om lokale energieoplossingen te ontwikkelen die bijdragen aan het verminderen van netcongestie en het stimuleren van economische groei. Er is een budget nodig voor de uitvoering van deze projecten, en er wordt ook gekeken naar subsidies van derden. De gemeenteraad zal in de toekomst beslissen over de voortgang en financiering van deze initiatieven.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Uitwerking projecten RegioRotonde
Titel en Samenvatting:
Het voorstel draagt de titel "Uitwerking projecten RegioRotonde" en richt zich op de voortzetting van het programma RegioRotonde door twee projecten uit te werken: een mestvergister/circulair werklandschap en een energiegemeenschap. Het doel is om circulaire oplossingen te realiseren voor energie, water en nutriënten in de regio Steenderen en de bredere gemeente Bronckhorst. Dit sluit aan bij de doelstellingen van de Herijkte Routekaart Bronckhorst Energieneutraal en de bredere regionale en nationale duurzaamheidsdoelen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelstellingen en een overzicht van de benodigde middelen. Er is echter ruimte voor verbetering in de detaillering van de financiële dekking en de specifieke stappen voor de uitvoering.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van het benodigde budget en het toezien op de uitvoering van de projecten. Daarnaast kan de raad betrokken worden bij beleidsaanpassingen die nodig zijn voor de uitvoering van de projecten.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van de projecten binnen de financiële kaders en de mate van betrokkenheid bij de beleidsaanpassingen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van samenwerking met externe partijen en het gebruik van subsidies.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. De doelen zijn specifiek en relevant, maar er ontbreekt een duidelijke tijdlijn voor de uitvoering en evaluatie. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de financiële dekking is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het benodigde budget goed te keuren en de uitvoering van de projecten te ondersteunen. Daarnaast moet de raad instemmen met eventuele beleidsaanpassingen die nodig zijn voor de projecten.
Participatie:
Het voorstel benadrukt samenwerking met inwoners, bedrijven en organisaties, maar geeft weinig specifieke details over hoe participatie wordt vormgegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, met een focus op circulaire oplossingen voor energie, water en nutriënten.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een budget van €225.000 in 2026 en €200.000 in 2027 en 2028, voornamelijk voor personeelskosten en onderzoek. De dekking is deels afhankelijk van subsidies van de provincie Gelderland en andere partijen. De financiële dekking is opgenomen in de meerjarenbegroting, maar verdere specificatie is wenselijk.
02-10-2025 - Raadzaal Politieke Avond - tafel 3 - Aanvraag budget (oranje)initiatieven Leefbaar en Sportief Bronckhorst 2025 (20.00 - 20.45 uur)
1 Aanvraag budget (oranje)initiatieven Leefbaar en Sportief Bronckhorst 2025
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt om een extra budget van € 866.640,- beschikbaar te stellen voor initiatieven die bijdragen aan de leefbaarheid en sportiviteit in de gemeente. Dit budget zou komen uit de algemene reserve. Het doel is om maatschappelijke initiatieven te ondersteunen die de vitaliteit van de gemeenschap bevorderen. Er zijn zes aanvragen ingediend, waarvan er vijf voldoen aan de gestelde criteria. Deze initiatieven zijn onderdeel van een breder plan om de leefbaarheid in verschillende gebieden van Bronckhorst te verbeteren. Het project heeft al veel samenwerking tussen inwoners en organisaties gestimuleerd. De raad moet nog beslissen over de financiering van deze initiatieven. Vanaf 2026 zal er structureel budget beschikbaar zijn voor soortgelijke projecten, en de kaders hiervoor worden nog vastgesteld.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Aanvraag budget (oranje)initiatieven Leefbaar en Sportief Bronckhorst 2025
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Aanvraag budget (oranje)initiatieven Leefbaar en Sportief Bronckhorst 2025". Het raadsvoorstel vraagt om goedkeuring voor een extra budget van € 866.640,- in 2025, te dekken uit de algemene reserve, voor gehonoreerde aanvragen die bijdragen aan de sport- en leefbaarheidsvisie van Bronckhorst. Dit volgt op eerdere besluiten en moties die gericht zijn op het bevorderen van een vitale gemeenschap door middel van integrale gebiedsplannen en samenwerking met lokale verenigingen en organisaties.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de achtergrond, de noodzaak van extra budget en de evaluatie van eerdere initiatieven. Er zijn echter enkele kanttekeningen, zoals de druk op de gemeentelijke financiën en de noodzaak om de algemene reserve aan te spreken.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de toekenning van het extra budget en de dekking daarvan uit de algemene reserve. De raad heeft ook een toezichthoudende rol in het evalueren van de voortgang en effectiviteit van de initiatieven.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het extra budget gerechtvaardigd is gezien de financiële druk en of de initiatieven voldoende bijdragen aan de leefbaarheid en sportdoelen van de gemeente.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van budget en aantal initiatieven, maar er zijn vragen over de realistische haalbaarheid gezien de financiële druk. Er zijn geen duidelijke tijdsgebonden doelen voor de evaluatie van de initiatieven.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het extra budget en de dekking uit de algemene reserve.
Participatie:
Het voorstel benadrukt een hoog niveau van participatie, met een focus op co-productie en samenwerking met inwoners en organisaties. Er zijn leermomenten geïdentificeerd die toekomstige participatieprojecten kunnen verbeteren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp, maar de focus op leefbaarheid en vitaliteit impliceert een zekere mate van duurzame ontwikkeling.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een extra budget van € 866.640,-, te dekken uit de algemene reserve. Dit legt extra druk op de gemeentelijke financiën, vooral gezien de stijgende kosten in het sociaal domein en lagere uitkeringen van het Rijk.
02-10-2025 - Ploeg/Kruis samen Politieke Avond - tafel 2 - Veegplan 2025-2 (20.00 - 20.45 uur)
1 Veegplan 2025-2
Samenvatting
Op 9 oktober 2025 bespreekt de gemeenteraad van Bronckhorst het voorstel om het omgevingsplan 'Veegplan 2025-2' te wijzigen. Dit plan omvat vier specifieke locaties en twaalf gemeentelijke wijzigingen. Het doel is om initiatieven te ondersteunen die passen binnen het coalitieakkoord en de strategische opgaven van de gemeente. Er zijn vier zienswijzen ingediend, die in een reactienota zijn behandeld. Een van de zienswijzen betreft een geschil over een locatie in Zelhem, waar de initiatiefnemer meer bouwmogelijkheden wenst dan de gemeente toestaat. De financiële gevolgen voor de gemeente zijn beperkt, en de kosten voor aanpassingen aan de openbare ruimte zijn voor de initiatiefnemers. Na een besluit van de raad worden betrokkenen geïnformeerd en kan er beroep worden aangetekend.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Veegplan 2025-2". Het betreft een wijziging van het omgevingsplan van de gemeente Bronckhorst, waarbij vier specifieke locaties worden aangepast om nieuwe ontwikkelingen mogelijk te maken. Daarnaast zijn er twaalf technische wijzigingen doorgevoerd op verzoek van de gemeente. Het plan is onderdeel van het reguliere Bronckhorster omgevingsplanproces (BOP) en sluit aan bij het coalitieakkoord en strategische opgaven van de gemeente. Er zijn vier zienswijzen ingediend, die in de bijgevoegde nota zijn behandeld. Het voorstel vraagt de raad om in te stemmen met de wijzigingen en de reactienota.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een overzicht van de wijzigingen, de betrokken locaties, en de zienswijzen die zijn ingediend. Er is ook een toelichting op de financiële aspecten en de betrokkenheid van externe partijen.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde wijzigingen in het omgevingsplan en de reactienota. Dit is een formele goedkeuring die nodig is om de wijzigingen definitief vast te stellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde wijzigingen in lijn zijn met de gemeentelijke doelen en of de belangen van de betrokken partijen voldoende zijn gewogen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over hoe om te gaan met de zienswijzen, vooral in het geval van het geschil bij de Ruurloseweg 30-30a.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het Veegplan 2025-2 gewijzigd vast te stellen en in te stemmen met de reactienota.
Participatie:
Er is participatie geweest in de vorm van overleg met de omgeving en betrokken instanties. Zienswijzen zijn ingediend en behandeld, wat wijst op een participatief proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een speerpunt in het voorstel, maar het sluit aan bij strategische opgaven zoals landschappelijke kwaliteit, wat indirect met duurzaamheid te maken kan hebben.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële consequenties voor de gemeente. Kosten voor aanpassingen aan de openbare ruimte zijn voor rekening van de initiatiefnemers. De ondersteuning door Bugel Hajema is gedekt uit de begrotingspost voor de Omgevingswet.