Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers

Kies een vergadering

Kies een vergadering: 22-06-2023, Politieke Avond - tafel 2 - Jaarstukken & Tussenrapportage
Met elkaar in debat zijn
  • Voorzitter - Thea Lusink
  • Antoon Peppelman - PvdA
  • Ilona Smeitink - PvdA
  • Emmeke Gosselink - Wethouder
  • Dick Ebbers - CU-SGP
  • Hans Puijk - VVD
  • Herman van Rooijen - GroenLinks
  • Bengt Stegeman - CDA

Gemeenteraad Debatteert over Positieve Financiële Resultaten en Toekomstige Uitdagingen


Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

De gemeenteraad van Bronckhorst besprak de 1e Tussenrapportage 2023, waarin een positief financieel resultaat van € 383.847 werd gepresenteerd. Het debat richtte zich op de financiële en beleidsmatige ontwikkelingen en de uitdagingen die de gemeente te wachten staan.

Politiekverslaggever Rijk de Bat

Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel voor de 1e Tussenrapportage 2023 besproken, waarin drie belangrijke punten naar voren kwamen: het vaststellen van een positief resultaat van € 383.847, instemmen met wijzigingen in het investeringsplan 2023, en het herzien van de autorisatie van lasten en baten. De rapportage biedt inzicht in de financiële en beleidsmatige ontwikkelingen in relatie tot de doelen van de programmabegroting 2023-2026.

De heer Engels van D66 opende het debat met vragen over de samenwerking in de Achterhoek en de zichtbaarheid van de financiële bijdragen vanuit de gemeente. "Ik mis het inzicht in hoe onze begroting bijdraagt aan regionale projecten en wat de meerwaarde daarvan is," stelde Engels. Wethouder Kabinter antwoordde dat er nog werk aan de winkel is om deze verbindingen beter in kaart te brengen.

De PvdA, vertegenwoordigd door de heer Kwaliteit, uitte zorgen over het verlies bij het CPO-project en vroeg naar de afwegingen die hierbij worden gemaakt. Wethouder Prettigman legde uit dat het verlies een momentopname is en dat er in voorgaande jaren wel winst is geboekt. "We werken aan aanpassingen om speculatie met woningen tegen te gaan," voegde hij toe.

De SGP, bij monde van de heer Ebbers, vroeg naar de vervanging van bruggen en de mogelijke precedentwerking hiervan. Burgemeester Westerink verzekerde dat er geen andere verrassingen van dit kaliber te verwachten zijn. "We willen belangrijke infrastructuur behouden en zijn in gesprek met betrokken partijen," aldus Westerink.

GroenLinks, vertegenwoordigd door de heer Rooij, complimenteerde het college met het overschot, maar uitte zorgen over de oorzaak hiervan. "Heeft dit te maken met personeelstekorten en vertraagde projecten?" vroeg Rooij. Wethouder Peppelman erkende de uitdagingen en benadrukte dat er hard wordt gewerkt om de ambities te realiseren.

De discussie over de stijgende energiekosten en de rol van gemeentelijke energieopwekking werd door D66 aangekaart. Wethouder Peppelman beloofde te onderzoeken of er besparingsmogelijkheden zijn via de gemeentelijke energiecoöperatie.

Het debat eindigde met een oproep van de CDA-fractie om de investeringsagenda en de keuzes die de raad nog kan maken, helder in kaart te brengen. De vergadering werd afgesloten met de mededeling dat de stukken verder besproken zullen worden in de raadsvergadering van 29 juni, waarbij nog geen definitief besluit werd genomen over het al dan niet behandelen als hamerstuk.

Samenvatting van het voorstel


De gemeenteraad overweegt een voorstel voor de 1e Tussenrapportage 2023. Dit voorstel bevat drie belangrijke punten: het vaststellen van een positief resultaat van € 383.847, instemmen met wijzigingen in het investeringsplan 2023, en het herzien van de autorisatie van lasten en baten. De rapportage bespreekt financiële en beleidsmatige ontwikkelingen in relatie tot de doelen van de programmabegroting 2023-2026. Er zijn zowel voordelige als nadelige financiële ontwikkelingen, zoals een positief effect door minder verstrekte kredieten aan zelfstandigen en een negatief effect door lagere opbrengsten van vastgoedverkopen. De raad wordt geïnformeerd over de actuele stand van zaken en de financiële gevolgen van deze ontwikkelingen. Na een besluit worden de wijzigingen verwerkt in de budgetten en ter kennis gebracht aan de provincie Gelderland.

Documenten