Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers

Kies een vergadering

Kies een vergadering: 18-09-2025, Raadsvergadering
Met elkaar in debat zijn
  • Voorzitter - Patrick van Domburg
  • Martin Fröberg - D66
  • Dick Ebbers - CU-SGP
  • Gerbert Tiecken - VVD
  • Robbert van Velsen - GBB
  • Antoon Peppelman - PvdA

Digitale Communicatie met Gemeente: Een Stap Vooruit of een Gemiste Kans?


Vanaf 1 januari 2026 kunnen inwoners en bedrijven hun belangrijke berichten digitaal naar de gemeente sturen. Maar is de gemeente klaar voor deze digitale sprong?

Politiekverslaggever Rijk de Bat

In de gemeenteraad van Bronckhorst werd deze week gedebatteerd over het aanwijzingsbesluit voor elektronische kanalen in de publieke dienstverlening. Dit besluit is een gevolg van de nieuwe Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer, die burgers en bedrijven het recht geeft om digitaal te communiceren met de overheid. Hoewel het voorstel unaniem werd aangenomen, was er toch de nodige discussie over de uitvoering en de toekomst van de digitale dienstverlening.

D66-raadslid Fröberg opende het debat met een pleidooi voor een ticketingsysteem. "Inwoners moeten weten waar hun vraag terechtkomt en wanneer ze een antwoord kunnen verwachten," aldus Fröberg. Hij benadrukte dat communicatie met de gemeente vaak voelt als een "black box" en dat een ticketingsysteem dit zou kunnen verbeteren. Fröberg drong aan op een toezegging van het college om dit serieus te onderzoeken.

De VVD sloot zich aan bij de zorgen van D66 en wees op eerdere beloftes om de dienstverlening te verbeteren. "Ondernemers zijn niet tevreden over de huidige dienstverlening," zei een VVD-raadslid. "We moeten concrete stappen zetten, zoals het verbeteren van de website."

Ook Gemeentebelangen Bronckhorst (GBB) uitte zorgen over de transparantie en toegankelijkheid van de gemeentelijke communicatie. "Goede informatievoorziening is essentieel," stelde een GBB-raadslid. "Onze inwoners moeten makkelijk de juiste weg kunnen vinden."

Wethouder Peppelman reageerde namens het college en erkende de noodzaak om de dienstverlening te verbeteren. Hij beloofde dat de opmerkingen van de raad serieus worden meegenomen in de doorontwikkeling van de dienstverlening. "We kijken kritisch naar waar verbeteringen gewenst en mogelijk zijn," aldus Peppelman. Hij kon echter geen exacte datum geven voor de implementatie van eventuele verbeteringen.

Ondanks de zorgen en discussies stemde de raad unaniem in met het voorstel. De komende maanden zal blijken of de gemeente de verwachtingen van de raad en de inwoners kan waarmaken. Het debat heeft in ieder geval duidelijk gemaakt dat er nog werk aan de winkel is om de digitale communicatie met de gemeente te optimaliseren.

Documenten