27-11-2025 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Agendapunt 2 Vaststelling agenda
Voorzitter - Patrick van Domburg
Luuk Preijde - PvdA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Luuk Preijde - PvdA
Agendapunt 3 Vragenkwartier
Voorzitter - Patrick van Domburg
Stefan Beijer - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Wilko Pelgrom - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Wilko Pelgrom - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Wilko Pelgrom - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Stefan Beijer - VVD
Wilko Pelgrom - CDA
Stefan Beijer - VVD
Wilko Pelgrom - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Agendapunt 4 Vaststellen tafelverslag van de Politieke Avond van 30 oktober 2025 en de besluitenlijst van de raad van 6 november 2025
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Luuk Preijde - PvdA
Agendapunt 6 Aanwijzen accountant en gunning accountantsdiensten
Bronckhorst kiest voor continuïteit: Stolwijk Kelderman blijft accountant
De gemeenteraad van Bronckhorst heeft tijdens de laatste vergadering besloten om Stolwijk Kelderman Accountants aan te wijzen als de nieuwe accountant voor de verslagjaren 2026-2029. Dit besluit volgt na een uitgebreid aanbestedingstraject waarin de firma als beste uit de bus kwam.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt om Stolwijk Kelderman Accountants aan te wijzen als nieuwe accountant voor de verslagjaren 2026-2029. Dit besluit moet worden genomen omdat het huidige contract voor accountantscontrole eindigt in 2025. De Auditcommissie heeft een aanbestedingstraject doorlopen en beoordeelt de offertes op basis van kwaliteit en prijs. Stolwijk Kelderman komt als beste uit de bus. De raad moet nog beslissen over de definitieve gunning. De overeenkomst kan na vier jaar maximaal twee keer met twee jaar worden verlengd. De kosten voor de accountantsdiensten bedragen € 129.500 per jaar, wat hoger is dan het gereserveerde bedrag in de begroting. Na goedkeuring door de raad wordt de overeenkomst ondertekend en starten de werkzaamheden in 2026. Er is afgesproken om jaarlijks te evalueren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Aanwijzen accountant en gunning accountantsdiensten
Samenvatting: Het voorstel betreft de aanwijzing van Stolwijk Kelderman Accountants als de nieuwe accountant voor de gemeente Bronckhorst voor de verslagjaren 2026-2029. Deze aanwijzing kan maximaal twee keer met twee jaar worden verlengd. Het huidige contract loopt tot en met 2025, waardoor een nieuwe accountant moet worden aangewezen volgens de Gemeentewet. Na een Europees aanbestedingstraject, uitgevoerd door een beoordelingsteam, kwam Stolwijk Kelderman als beste uit de bus op basis van kwaliteit en prijs. De kosten bedragen € 129.500 per jaar, waarvoor een bijraming van € 29.500 nodig is in de begroting van 2026.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van het proces, de criteria voor selectie, en de financiële implicaties. Echter, het zou baat hebben bij meer details over de evaluatiecriteria en de specifieke verwachtingen van de accountant.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad is verantwoordelijk voor de formele aanwijzing van de accountant, zoals voorgeschreven door de Gemeentewet. De raad moet ook besluiten over eventuele verlengingen van het contract na de initiële periode.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde accountant en de bijbehorende kosten. Er moet ook een keuze worden gemaakt over hoe de extra benodigde € 29.500 wordt gedekt in de begroting.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden. Het is echter minder duidelijk of het haalbaar en relevant is zonder meer informatie over de evaluatiecriteria en de impact van de accountantsdiensten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is een aandachtspunt.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen directe participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat gebruikelijk is bij technische en administratieve besluiten zoals deze.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de technische en financiële aspecten van accountantsdiensten.
Financiële gevolgen
De jaarlijkse kosten voor de accountantsdiensten bedragen € 129.500, terwijl er slechts € 100.000 is gereserveerd in de begroting van 2026. Er is een bijraming van € 29.500 nodig, die kan worden opgenomen in de 1e Tussenrapportage van 2026. Het voorstel geeft aan dat deze dekking nog moet worden geregeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stolwijk Kelderman Auditcommissie Aanbesteding Accountant Beoordelingsteam Europese aanbesteding Controlefilosofie Jaarrekening Aanbieders Economisch (kwaliteit/prijs)Verfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Patrick van Domburg
Gerbert Tiecken - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Agendapunt 7 Ruimtelijk Perspectief Achterhoek
Gemeenteraad debatteert over Regionale Samenwerking: "Alleen ga je sneller, samen kom je verder"
De gemeenteraad van Bronckhorst boog zich op 27 november 2025 over het Ruimtelijk Perspectief Achterhoek (RPA), een plan dat de regio moet helpen om ruimtelijke opgaven gezamenlijk aan te pakken. Het debat draaide vooral om de vraag of de raad zich moest vastleggen op het RPA als basis voor toekomstige samenwerking.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel besproken om het Ruimtelijk Perspectief Achterhoek (RPA) te omarmen als basis voor regionale samenwerking. Het RPA, ontwikkeld door de Achterhoek Board en de Stuurgroep RPA, biedt een visie tot 2100 en dient als input voor provinciale en landelijke processen. Het voorstel vroeg de raad om de intentie uit te spreken om regionale ruimtelijke opgaven gezamenlijk aan te pakken.
Marcel Westerink van Groep Westerink opende het debat met de opmerking dat het RPA niet bedoeld is om vast te leggen wat er in de gemeente Bronckhorst moet gebeuren, maar als een discussiestuk moet dienen. "Volgens mij kan iedereen daar achter staan," stelde hij. Westerink benadrukte dat het belangrijk is om de democratische legitimiteit van de Achterhoek niet ter discussie te stellen, maar juist te gebruiken om de regio van betekenis te maken.
Rob Weverink van het CDA vroeg zich af waarom Westerink het laatste stukje van het voorstel wilde schrappen, dat juist de gemeenschappelijke aanpak benadrukt. Westerink antwoordde dat het belangrijk is om de eigen regie te behouden en het RPA als discussiestuk te gebruiken.
Harmjan Evers, eveneens van het CDA, complimenteerde het college voor de verbinding die zij hebben gelegd met de samenwerkende partijen in de Achterhoek. "Alleen ga je sneller, samen kom je verder," zei hij, verwijzend naar de meerwaarde van regionale samenwerking.
Robbert van Velsen van GBB uitte zijn zorgen over de besluitvorming. "Wij willen kunnen bepalen in Bronckhorst over hoe de ruimtelijke vraagstukken in Bronckhorst worden ingevuld," benadrukte hij. Van Velsen pleitte ervoor dat de gemeenteraad exclusief bevoegd moet blijven over de ruimtelijke keuzes in Bronckhorst.
Thea Lusink van de VVD benadrukte het belang van een gezamenlijke richting. "Het lijkt de VVD beter als je toch wel enigszins voor ogen hebt welke gezamenlijke richting het op moet gaan," zei ze.
Christina Oosterhoff van GroenLinks sprak haar vertrouwen uit in de regionale samenwerking en benadrukte dat de uiteindelijke besluitvorming bij de gemeente ligt. "Wij redeneren vanuit vertrouwen," zei ze.
Na een uitgebreid debat werd het amendement om de woorden 'op basis van het Ruimtelijk Perspectief Achterhoek' te schrappen verworpen. Het voorstel zelf werd uiteindelijk unaniem aangenomen, waarbij de raad de intentie uitsprak om regionale ruimtelijke opgaven gezamenlijk aan te pakken. "Mag ik concluderen dat de RPA unaniem is aangenomen? Dat mag ik," sloot voorzitter Patrick van Domburg het debat af.
Samenvatting
Op 27 november 2025 bespreekt de gemeenteraad het voorstel over het Ruimtelijk Perspectief Achterhoek (RPA). Het voorstel vraagt de raad om kennis te nemen van het RPA en de intentie uit te spreken om regionale ruimtelijke opgaven gezamenlijk aan te pakken. Het RPA is ontwikkeld door de Achterhoek Board en de Stuurgroep RPA, met vertegenwoordiging van gemeenten en het waterschap. Het dient als basis voor toekomstige ruimtelijke plannen en biedt input voor provinciale en landelijke processen. Het RPA vormt ook een bouwsteen voor de Achterhoekvisie 2050. Het toekomstverhaal binnen het RPA schetst een visie tot 2100, zonder deze vast te leggen. Gemeenteraden worden gevraagd om samen te werken aan de uitvoering van het RPA, waarbij financiële en personele middelen nodig zijn. Het besluit vraagt geen directe financiële middelen, maar benadrukt het belang van samenwerking en evaluatie in de toekomst.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Ruimtelijk Perspectief Achterhoek
Samenvatting: Het voorstel betreft het Ruimtelijk Perspectief Achterhoek (RPA), een gezamenlijk toekomstverhaal en handleiding voor de regio Achterhoek. Het doel is om regionale ruimtelijke opgaven gezamenlijk aan te pakken. Het RPA dient als basis voor input op ruimtelijke plannen bij provincie en rijk en vormt een bouwsteen voor de Achterhoekvisie 2050. Gemeenteraden worden gevraagd de intentie uit te spreken om gezamenlijk de ruimtelijke opgaven regionaal op te pakken. Het toekomstverhaal biedt richting tot 2100, zonder vastomlijnde plannen, en vraagt om een gezamenlijke inspanning en capaciteitsinzet voor de uitvoering.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen en argumenten voor de noodzaak van het RPA. Het biedt echter geen gedetailleerde financiële dekking of concrete uitvoeringsplannen, wat een belangrijk aspect is voor de praktische implementatie.
Rol van de Raad
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van het RPA en de intentie uit te spreken om regionale ruimtelijke opgaven gezamenlijk op te pakken. De raad speelt een rol in de besluitvorming en kan inhoudelijke of procesmatige aandachtspunten meegeven.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze de intentie willen uitspreken om gezamenlijk met andere gemeenteraden de ruimtelijke opgaven aan te pakken. Dit vraagt om een afweging tussen lokale autonomie en regionale samenwerking.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het biedt een lange termijn visie zonder concrete, meetbare doelen of tijdlijnen voor de korte termijn. Er zijn geen duidelijke indicatoren voor succes of evaluatiemomenten.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het voorstel te steunen door de intentie uit te spreken voor regionale samenwerking op basis van het RPA.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat gemeenteraden en de Achterhoek Raad betrokken worden bij de uitwerking van het ruimtelijk programma. Er is echter weinig detail over hoe participatie van burgers en andere belanghebbenden wordt vormgegeven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt impliciet genoemd in termen van het verdelen van lusten en lasten en het niet afwentelen op toekomstige generaties. Het is echter geen expliciet uitgewerkt thema in het voorstel.
Financiële Gevolgen
Het voorstel leidt niet direct tot een vraag om financiële middelen, maar benadrukt de noodzaak van capaciteitsinzet en mogelijke subsidies. Er is geen gedetailleerd financieel plan of dekking aangegeven, wat een aandachtspunt is voor de uitvoering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ruimtelijk Perspectief Achterhoek (RPA) Toekomstverhaal Regionale ruimtelijke opgaven Achterhoek Board Stuurgroep RPA Contourenschets RPA Achterhoekvisie 2050 Provinciale omgevingsvisie Ruimtelijk Arrangement Achterhoek RaadVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement 7.1, ingediend tijdens de raadsvergadering van 27 november 2025, betreft de "Regionale aanpak ruimtelijke opgaven" in de Achterhoek. Het amendement stelt voor om het oorspronkelijke beslispunt, dat de intentie uitspreekt om regionale ruimtelijke opgaven op te pakken op basis van het "Ruimtelijk Perspectief Achterhoek", te wijzigen. De indieners willen de verwijzing naar het Ruimtelijk Perspectief verwijderen, zodat de intentie alleen betrekking heeft op het gemeenschappelijk oppakken van regionale ruimtelijke opgaven, zonder het perspectief als kaderstellend te beschouwen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is duidelijk in zijn intentie en biedt een specifieke wijziging van het oorspronkelijke beslispunt. Het bevat echter geen uitgebreide toelichting of onderbouwing waarom de verwijzing naar het Ruimtelijk Perspectief problematisch is.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement steunt, wat zou betekenen dat zij de regionale samenwerking wil voortzetten zonder het Ruimtelijk Perspectief als leidraad te gebruiken.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van een regionale aanpak met of zonder het Ruimtelijk Perspectief als kader. Dit impliceert een keuze tussen meer autonomie voor lokale visies versus een gezamenlijke regionale visie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijziging die het voorstelt. Het is echter niet tijdgebonden en mist specifieke criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onderbouwing voor de wijziging is beperkt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement aanneemt of verwerpt. In dit geval is het amendement verworpen met 14 stemmen tegen en 9 voor.
Participatie:
Het amendement zelf zegt niets over participatie. Het verwijdert echter een element dat mogelijk een kader voor participatie had kunnen bieden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar kan impliciet relevant zijn bij ruimtelijke opgaven.
Financiële gevolgen:
Het amendement bespreekt geen financiële gevolgen, noch hoe deze gedekt zouden worden. Dit kan een gemis zijn in de overwegingen van de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionale samenwerking Ruimtelijke opgaven Ruimtelijk Perspectief Achterhoek Lokale omgevingsvisie Planvorming Toekomstbeeld Kaderstellend Besluitvorming Achterhoek Raad BestuurslaagVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Patrick van Domburg
Marcel Westerink - Groep Westerink
Voorzitter - Patrick van Domburg
Marcel Westerink - Groep Westerink
Rob Weverink - CDA
Marcel Westerink - Groep Westerink
Voorzitter - Patrick van Domburg
Rob Weverink - CDA
Marcel Westerink - Groep Westerink
Voorzitter - Patrick van Domburg
Harmjan Evers - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Harmjan Evers - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Harmjan Evers - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Luuk Preijde - PvdA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Thea Lusink - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Thea Lusink - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Thea Lusink - VVD
Robbert van Velsen - GBB
Robbert van Velsen - GBB
Thea Lusink - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Rob Weverink - CDA
Robbert van Velsen - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Rob Weverink - CDA
Robbert van Velsen - GBB
Robbert van Velsen - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Rob Weverink - CDA
Robbert van Velsen - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Voorzitter - Patrick van Domburg
Rob Weverink - CDA
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Marcel Westerink - Groep Westerink
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Voorzitter - Patrick van Domburg
Marcel Westerink - Groep Westerink
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Voorzitter - Patrick van Domburg
Marcel Westerink - Groep Westerink
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Voorzitter - Patrick van Domburg
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Martin Fröberg - D66
Harmjan Evers - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Martin Fröberg - D66
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Rob Weverink - CDA
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Rob Weverink - CDA
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Dick Ebbers - CU-SGP
Voorzitter - Patrick van Domburg
Jolanda Piels - Groep Piels
Voorzitter - Patrick van Domburg
Wilko Pelgrom - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Wilko Pelgrom - CDA
Wilko Pelgrom - CDA
Martin Fröberg - D66
Wilko Pelgrom - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Wilko Pelgrom - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Wilko Pelgrom - CDA
Martin Fröberg - D66
Wilko Pelgrom - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Wilko Pelgrom - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Luuk Preijde - PvdA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Marcel Westerink - Groep Westerink
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
00:59:01 - 01:02:18 - 01:03:31 - 01:04:37 - 01:06:52 - 01:07:44 - 01:07:58 - 01:11:22 - 01:13:31 - 01:13:51 - 01:14:59 - 01:17:06 - 01:17:55 - 01:19:09 - 01:20:56 - 01:22:29 - 01:24:23 - 01:25:04 - 01:25:36 - 01:25:52 - 01:27:05 - 01:30:51 - 01:31:47 - 01:32:52 - 01:33:59 - 01:34:04 - 01:34:42 - 01:35:12 - 01:36:12 - 01:37:24 - 01:38:17 - 01:39:24 - 01:40:37 - 01:46:04 - 01:46:41 - 01:47:55 - 01:49:37 - 01:50:54 - 01:52:42 - 01:53:42 - 01:54:46 - 01:55:19 - 01:55:44 - 01:55:47 - 01:56:29 - 01:56:45
Dick Ebbers - CU-SGP
Jolanda Piels - Groep Piels
Agendapunt 8 Motie vreemd aan de agenda (GroenLinks, PvdA) 8.1 : Bollenteelt
Bronckhorst Debatteert over Bloembollenteelt: Gezondheid en Milieu Centraal
De gemeenteraad van Bronckhorst heeft een levendig debat gevoerd over de mogelijke negatieve gevolgen van de toename van de bloembollenteelt in de regio. De motie, ingediend door GroenLinks en de PvdA, roept op tot een onderzoek naar de impact van bestrijdingsmiddelen op de gezondheid van omwonenden en het milieu.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd duidelijk dat de zorgen over de bloembollenteelt breed worden gedeeld, maar dat de meningen over de aanpak uiteenlopen. Christina Oosterhoff van GroenLinks benadrukte de urgentie van het probleem: "Als wij onze kleinkinderen een fijne leefomgeving gunnen, dan moeten we nu in actie komen." Ze wees op de schadelijke effecten van bestrijdingsmiddelen, die zelfs na tientallen jaren nog in het drinkwater kunnen worden aangetroffen.
Johanna Bergervoet van de PvdA sloot zich hierbij aan en benadrukte dat de motie vooral vraagt om informatie: "Volgens ons kan niemand tegen deze motie zijn. We vragen gewoon om belangrijke informatie op een rij te zetten."
Toch was er ook weerstand. Rob Weverink van het CDA uitte zijn bedenkingen over de juridische en economische gevolgen van de motie: "Wij vinden eigenlijk dat we onze ondernemers in Bronckhorst niet op deze manier al kunnen gaan beperken." Hij stelde voor om het onderwerp breder te bekijken in het kader van de coalitieonderhandelingen.
De VVD, bij monde van Thea Lusink, was eveneens kritisch en pleitte voor vertrouwen in de boeren: "Wij zien in de boeren mensen die willen bijdragen aan duurzaamheid. Geef hen die verantwoordelijkheid en laat ze bewijzen wat ze kunnen."
Robbert van Velsen van de GBB steunde de motie wel en benadrukte het belang van een totaalbeeld: "Wij ondersteunen deze motie wel, omdat wij inzichtelijk willen hebben wat onze mogelijkheden zijn."
Wethouder Wilko Pelgrom bood aan om een informatieve sessie te organiseren om de raad beter te informeren over de huidige maatregelen en de mogelijkheden binnen de gemeente. Hij benadrukte dat Bronckhorst al vooroploopt met regels over het gebruik van bestrijdingsmiddelen en dat er in P10-verband wordt gewerkt aan een landelijk beleidskader.
Na een korte schorsing besloot GroenLinks de motie in te trekken, mede dankzij de toezeggingen van de wethouder. Oosterhoff: "Op basis van de toezeggingen van de wethouder zijn wij bereid om de motie in te trekken."
Het debat heeft duidelijk gemaakt dat de zorgen over de bloembollenteelt serieus worden genomen, maar dat er nog veel werk aan de winkel is om tot een breed gedragen oplossing te komen. De raad kijkt nu uit naar de informatieve sessie die in het tweede kwartaal van 2026 zal plaatsvinden.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt een motie om de negatieve gevolgen van de toename van de reguliere bloembollenteelt te onderzoeken. Deze toename komt door landelijk beleid, zoals de uitkoopregeling van veeboeren. Bij de teelt van bloembollen, vooral lelies, worden veel bestrijdingsmiddelen gebruikt, wat zorgen baart over de gezondheid van omwonenden en het milieu. In de omgevingsplannen van Bronckhorst zijn er geen beperkingen voor deze teelt, terwijl andere gemeenten al maatregelen nemen, zoals spuitvrije zones. De raad vraagt het college om voor het eerste kwartaal van 2026 te onderzoeken hoe de negatieve effecten op luchtkwaliteit, geluid, bodem, water en gezondheid beperkt of gecompenseerd kunnen worden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie 8.1: Onderzoeken mogelijkheden tot beperken negatieve gevolgen van de toename van reguliere teelt van bloembollen
Samenvatting: De motie, ingediend door GroenLinks en PvdA, vraagt de gemeente Bronckhorst om de negatieve gevolgen van de toename van de reguliere teelt van bloembollen te onderzoeken. Deze teelt, gestimuleerd door landelijk beleid, maakt veel gebruik van bestrijdingsmiddelen, wat zorgen baart over de gezondheid van omwonenden en het milieu. De motie verzoekt het college om uiterlijk in het eerste kwartaal van 2026 inzicht te geven in hoe de gemeente deze negatieve effecten kan beperken of compenseren, met verwijzing naar juridische mogelijkheden en voorbeelden uit andere gemeenten.
Volledigheid van het Voorstel
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de problematiek en de context, inclusief verwijzingen naar landelijke trends, juridische precedenten en lokale beleidsdocumenten. Echter, het biedt geen concrete oplossingen of maatregelen, maar vraagt om een onderzoek naar mogelijkheden.
Rol van de Raad
De raad speelt een initiërende en controlerende rol door het college te verzoeken om onderzoek te doen en oplossingen te presenteren. De raad moet vervolgens de resultaten van dit onderzoek beoordelen en besluiten over eventuele vervolgstappen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze de prioriteit willen geven aan het beperken van de negatieve effecten van de bloembollenteelt, wat mogelijk kan leiden tot beperkingen voor agrarische ondernemers. Er moet een balans worden gevonden tussen economische belangen en volksgezondheid/milieu.
SMART en Inconsistenties
De motie is deels SMART: het heeft een specifieke doelstelling en een tijdsgebonden deadline (Q1 2026). Echter, het is niet meetbaar of specifiek in termen van de verwachte uitkomsten van het onderzoek. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie blijft vaag over de exacte maatregelen die overwogen moeten worden.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of ze het college willen verzoeken om het onderzoek uit te voeren zoals voorgesteld in de motie. Echter, de motie is tijdens de vergadering ingetrokken, wat betekent dat er geen formeel besluit is genomen.
Participatie
De motie zelf zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces. Dit kan een aandachtspunt zijn bij de uitvoering van het onderzoek.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in deze motie, gezien de zorgen over milieu-impact en de verwijzing naar de omgevingsvisie die schadelijke stoffen wil uitfaseren.
Financiële Gevolgen
De motie specificeert niet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden moeten worden. Het onderzoek zelf kan kosten met zich meebrengen, evenals eventuele maatregelen die uit het onderzoek voortvloeien. Dit zou nader onderzocht moeten worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bloembollen Bestrijdingsmiddelen Gezondheid Omgevingsplannen Milieu Omgevingswet Neurodegeneratieve ziektes Spuitvrije zones Toekomstbestendige landbouw Juridische mogelijkhedenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie "Onderzoeken mogelijkheden tot beperken negatieve gevolgen van de toename van reguliere teelt van bloembollen" is ingediend door GroenLinks en PvdA tijdens de raadsvergadering van 27 november 2025. De motie vraagt het college van de gemeente Bronckhorst om uiterlijk in het eerste kwartaal van 2026 te onderzoeken hoe de negatieve effecten van de toenemende bloembollenteelt, met name door het gebruik van bestrijdingsmiddelen, op luchtkwaliteit, geluid, bodem, water en gezondheid kunnen worden beperkt of gecompenseerd. Dit komt voort uit zorgen over de gezondheid van omwonenden en de impact op het milieu.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de problematiek en de context, inclusief verwijzingen naar landelijke trends, juridische precedenten en de omgevingsvisie van de gemeente. Echter, het biedt geen concrete oplossingen of maatregelen, maar vraagt om een onderzoek naar mogelijkheden.
Rol van de Raad:
De raad speelt een initiërende en controlerende rol. Ze vraagt het college om onderzoek te doen en zal vervolgens de resultaten moeten beoordelen en besluiten over eventuele vervolgstappen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze prioriteit willen geven aan het milieu en de gezondheid van inwoners boven economische belangen van de bloembollenteelt. Ook moeten ze beslissen over de mate van regulering en mogelijke beperkingen voor de sector.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART: het heeft een specifieke doelstelling en een tijdsgebonden deadline (Q1 2026). Het is echter niet meetbaar of specifiek in termen van de te nemen maatregelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie blijft op een hoog abstractieniveau.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de motie willen aannemen en het college de opdracht willen geven om het onderzoek uit te voeren.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of belanghebbenden, hoewel dit een belangrijk aspect kan zijn in het vervolgtraject.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de motie zich richt op het verminderen van schadelijke effecten van bestrijdingsmiddelen en het bevorderen van toekomstbestendige landbouw.
Financiële Gevolgen:
De motie zelf geeft geen inzicht in de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het onderzoek kan kosten met zich meebrengen, en eventuele maatregelen kunnen financiële implicaties hebben voor zowel de gemeente als de betrokken agrarische sector.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bloembollenteelt Bestrijdingsmiddelen Gezondheid Omgevingsplannen Milieu Toekomstbestendige landbouw Omgevingswet Neurodegeneratieve ziektes Spuitvrije zones RechtszakenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Patrick van Domburg
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Voorzitter - Patrick van Domburg
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Voorzitter - Patrick van Domburg
Johanna Bergervoet - PvdA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Rob Weverink - CDA
Johanna Bergervoet - PvdA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Rob Weverink - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Rob Weverink - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Rob Weverink - CDA
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Voorzitter - Patrick van Domburg
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Voorzitter - Patrick van Domburg
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Rob Weverink - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Rob Weverink - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Rob Weverink - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Marcel Westerink - Groep Westerink
Voorzitter - Patrick van Domburg
Marcel Westerink - Groep Westerink
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Marcel Westerink - Groep Westerink
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Marcel Westerink - Groep Westerink
Voorzitter - Patrick van Domburg
Thea Lusink - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Thea Lusink - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Dick Ebbers - CU-SGP
Voorzitter - Patrick van Domburg
Jolanda Piels - Groep Piels
Voorzitter - Patrick van Domburg
Wilko Pelgrom - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Wilko Pelgrom - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Wilko Pelgrom - CDA
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Wilko Pelgrom - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Voorzitter - Patrick van Domburg
Wilko Pelgrom - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
01:56:45 - 02:03:49 - 02:04:51 - 02:05:49 - 02:06:50 - 02:09:09 - 02:09:23 - 02:09:52 - 02:10:05 - 02:10:37 - 02:11:13 - 02:11:39 - 02:13:17 - 02:14:17 - 02:14:47 - 02:15:48 - 02:18:00 - 02:20:37 - 02:22:18 - 02:23:04 - 02:23:45 - 02:24:59 - 02:27:18 - 02:27:33 - 02:32:21 - 02:42:05 - 02:43:49 - 02:46:25 - 02:47:21 - 02:47:36
Dick Ebbers - CU-SGP
Jolanda Piels - Groep Piels
Agendapunt 9 Motie vreemd aan de agenda 9.1 (PvdA, GroenLinks, Groep Westerink, Groep Piels): Orange the World
Gemeenteraad Bronckhorst zet zich in tegen geweld tegen vrouwen
De gemeenteraad van Bronckhorst heeft unaniem een motie aangenomen die oproept tot actie tegen geweld tegen vrouwen. De motie, ingediend door de PvdA, GroenLinks, Groep Westerink en Groep Piels, benadrukt het belang van preventie, voorlichting en het verbeteren van opvangmogelijkheden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 27 november 2025 werd de motie "Orange the World" besproken, die geweld tegen vrouwen aanpakt. De motie roept op tot drempelvrije hulp en nazorg, een lokaal aanspreekpunt en het regionaal agenderen van femicide en huiselijk geweld. Ook wordt gevraagd om betere preventie en voorlichting, inclusief meertalige educatieve programma's.
"Femicide is een mannenprobleem," stelde Luuk Preijde van de PvdA. Hij benadrukte dat geweld tegen vrouwen vaak door bekenden wordt gepleegd en dat het belangrijk is om signalen van geweld vroegtijdig te herkennen. "We moeten fors in actie komen," voegde hij toe, verwijzend naar de noodzaak van een systematische en langdurige aanpak.
Ulrike ter Braak van GroenLinks deelde persoonlijke ervaringen en benadrukte de noodzaak van regionale samenwerking. "Dit is geen ver-van-ons-bed-show," zei ze, verwijzend naar recente gevallen van femicide in de regio. Ze pleitte voor educatie op scholen en betere voorlichting om signalen van partnergeweld te herkennen.
De motie kreeg brede steun, hoewel er enige discussie was over de rol van de regio Achterhoek. Uiteindelijk werd besloten de verwijzing naar de Achterhoek Raad te schrappen, na een voorstel van de GBB. "We moeten dit regionaal oppakken," benadrukte Karin Klein Lebbink van Groep Westerink.
Wethouder Hans Puijk erkende de ernst van het probleem en somde de huidige inspanningen van de gemeente op. Hij nodigde de indieners van de motie uit voor een gesprek om te kijken hoe de gemeente verder kan bijdragen binnen de beschikbare middelen. "We doen al veel, maar we moeten kijken wat er nog meer mogelijk is," aldus Puijk.
De motie werd uiteindelijk unaniem aangenomen, met de toezegging dat de raad in het tweede kwartaal van 2026 geïnformeerd zal worden over de voortgang. "Samen maken we het verschil," concludeerde Martin Fröberg van D66, die de motie een warm hart toedroeg.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt een motie in te dienen tijdens de raadsvergadering op 27 november 2025. Deze motie richt zich op het aanpakken van geweld tegen vrouwen, een urgent probleem dat in alle lagen van de samenleving voorkomt. De motie benadrukt het belang van het herkennen van signalen van geweld om ernstige situaties, zoals femicide, te voorkomen. Er is een tekort aan opvangplekken voor slachtoffers en gemeenten hebben moeite met het opstellen van gerichte plannen voor vrouwveiligheid. De motie roept het college op om drempelvrije hulp en nazorg te bevorderen, een lokaal aanspreekpunt te organiseren, en het onderwerp femicide en huiselijk geweld regionaal op de agenda te zetten. Daarnaast wordt gevraagd om preventie en voorlichting, inclusief meertalige educatieve programma's, te verbeteren. De raad wil in het tweede kwartaal van 2026 geïnformeerd worden over de voortgang van deze acties.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie 9.1 Raadsvergadering 27 november 2025 - Orange the World
Samenvatting: De motie "Orange the World" richt zich op het aanpakken van geweld tegen vrouwen, een urgent probleem dat in alle lagen van de samenleving voorkomt. Het benadrukt de noodzaak van vroege signalering en adequate opvang voor slachtoffers. De motie roept op tot gemeentelijke en regionale samenwerking om drempelvrije hulp, nazorg, juridische bijstand en meertalige voorlichting te bevorderen. Het doel is om bewustwording te creëren en een eenduidig beleid te ontwikkelen tegen femicide en huiselijk geweld. De motie vraagt om een lokaal aanspreekpunt en regionale afstemming van preventie en educatie, met een eerste voortgangsrapportage in Q2 van 2026.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de problematiek rondom geweld tegen vrouwen. Het benoemt de belangrijkste aspecten zoals signalering, opvang, en voorlichting. Echter, specifieke details over de uitvoering en financiering ontbreken.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren en ondersteunen van de motie. Ze moeten toezien op de uitvoering en voortgang van de voorgestelde maatregelen en zorgen voor regionale samenwerking.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen en aandacht voor dit onderwerp. Er moeten keuzes worden gemaakt over de mate van regionale samenwerking en de inzet van gemeentelijke middelen voor de voorgestelde acties.
SMART en Inconsistenties
De motie is deels SMART: het heeft specifieke doelen en een tijdsgebonden element (eerste terugkoppeling in Q2 2026). Echter, het mist meetbare criteria en specifieke acties voor het bereiken van de doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering kan verduidelijking gebruiken.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en de voorgestelde acties ondersteunen. Dit omvat het goedkeuren van de samenwerking met andere gemeenten en het instellen van een lokaal aanspreekpunt.
Participatie
De motie benadrukt de noodzaak van participatie door het betrekken van regionale gemeenteraden en het sociale team. Er is echter weinig detail over hoe slachtoffers en andere belanghebbenden direct betrokken worden bij de uitvoering.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet direct een onderwerp in deze motie, maar de voorgestelde maatregelen kunnen bijdragen aan een duurzame sociale structuur door het verminderen van geweld en het bevorderen van veiligheid.
Financiële Gevolgen
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aandachtspunt voor de raad bij de besluitvorming, aangezien de uitvoering van de maatregelen waarschijnlijk extra middelen vereist.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geweld tegen vrouwen Femicide Partnergeweld Opvangplekken Vrouwveiligheid Vroege signalering Voorlichting Dwingende controle Preventie Meertalige educatieVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Orange the World" en is ingediend tijdens de raadsvergadering van 27 november 2025. Het richt zich op het aanpakken van geweld tegen vrouwen, een urgent probleem dat in alle lagen van de samenleving voorkomt. De motie benadrukt het belang van vroege signalering en preventie, en roept op tot het verbeteren van hulp, nazorg en juridische bijstand voor slachtoffers. Daarnaast vraagt het om een lokaal aanspreekpunt en regionale samenwerking voor preventie en voorlichting, inclusief meertalige educatieve programma’s. De motie is unaniem aangenomen en vraagt om een eerste terugkoppeling in het tweede kwartaal van 2026.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de problematiek rondom geweld tegen vrouwen. Het benoemt zowel de noodzaak van preventie als de behoefte aan adequate opvang en ondersteuning voor slachtoffers. Echter, specifieke details over de uitvoering en financiering ontbreken.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het aannemen van de motie en het monitoren van de voortgang. Ze moeten toezien op de implementatie van de voorgestelde maatregelen en de samenwerking met regionale partners.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen en aandacht voor dit onderwerp, evenals de mate van regionale samenwerking en de inzet van meertalige voorlichting en educatie.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART: het heeft specifieke doelen en een tijdsgebonden terugkoppeling (Q2 2026). Echter, het mist meetbare criteria en concrete acties voor sommige onderdelen, zoals de financiering en exacte uitvoering van de plannen.
Besluit van de raad:
De raad heeft de motie unaniem aangenomen, wat betekent dat ze instemmen met de voorgestelde acties en de monitoring van de voortgang.
Participatie:
De motie benadrukt de noodzaak van regionale samenwerking en het betrekken van verschillende gemeenteraden en de regio Achterhoek Raad, maar er is weinig detail over directe participatie van burgers of slachtoffers.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct genoemd, maar het creëren van een veilige en inclusieve samenleving kan als een duurzaamheidsdoel worden beschouwd.
Financiële gevolgen:
De motie specificeert geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aandachtspunt voor de raad bij de verdere uitwerking en implementatie van de motie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geweld tegen vrouwen Femicide Opvangplekken Vrouwveiligheid Vroege signalering Voorlichting Dwingende controle Preventie Meertalige educatie Juridische bijstandVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Patrick van Domburg
Luuk Preijde - PvdA
Luuk Preijde - PvdA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Marja Berenschot - GBB
Luuk Preijde - PvdA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Voorzitter - Patrick van Domburg
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marja Berenschot - GBB
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Voorzitter - Patrick van Domburg
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Karin Klein Lebbink - Groep Westerink
Voorzitter - Patrick van Domburg
Jolanda Piels - Groep Piels
Voorzitter - Patrick van Domburg
Rob Weverink - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Stefan Beijer - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Stefan Beijer - VVD
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Voorzitter - Patrick van Domburg
Stefan Beijer - VVD
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Stefan Beijer - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Voorzitter - Patrick van Domburg
Stefan Beijer - VVD
Luuk Preijde - PvdA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Stefan Beijer - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Karin Klein Lebbink - Groep Westerink
Voorzitter - Patrick van Domburg
Stefan Beijer - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Dick Ebbers - CU-SGP
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Martin Fröberg - D66
Marja Berenschot - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Hans Puijk - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Hans Puijk - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Karin Klein Lebbink - Groep Westerink
Voorzitter - Patrick van Domburg
Stefan Beijer - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Stefan Beijer - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
00:02:49 - 00:06:09 - 00:08:33 - 00:15:58 - 00:16:18 - 00:16:38 - 00:16:58 - 00:20:03 - 00:23:59 - 00:25:23 - 00:27:01 - 00:28:21 - 00:29:45 - 00:31:01 - 00:32:14 - 00:32:33 - 00:33:11 - 00:33:16 - 00:33:49 - 00:39:07 - 00:42:47 - 00:45:04 - 00:45:59 - 00:46:38 - 00:47:07 - 00:48:20 - 00:48:28