18-01-2024 Politieke Avond - tafel 5 - Collectief particulier Opdrachtgeverschap als structureel onderdeel Woonvisie 2019
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Collectief particulier Opdrachtgeverschap als structureel onderdeel
Bronckhorst overweegt CPO als vast onderdeel van woonbeleid
De gemeenteraad van Bronckhorst debatteerde onlangs over het voorstel om Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO) een structureel onderdeel van het woonbeleid te maken. CPO biedt toekomstige bewoners de kans om samen hun nieuwbouwprojecten te ontwikkelen, wat kan leiden tot betaalbare woningen die beter aansluiten bij lokale woonbehoeften. Het voorstel komt voort uit de wens van inwoners om zelf woningen te bouwen op gemeentelijke locaties zoals in Zelhem, Wichmond en Halle.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat, dat live werd uitgezonden, kregen raadsleden de kans om vragen te stellen aan het college. De heer Laurieën van Gemeentebelangen vroeg zich af of alle punten van de Rekenkamer zijn meegenomen in het nieuwe beleid. Wethouder Gosseling bevestigde dat de aandachtspunten van de Rekenkamer zijn verwerkt in het voorstel. "Belangrijk is verwachting management en duidelijkheid vooraf," aldus Gosseling.
Mevrouw Rouwend van de VVD uitte zorgen over de doorlooptijd van CPO-projecten, die nu twee tot drie jaar bedraagt. Ze vroeg of de lessen uit eerdere pilots kunnen bijdragen aan een snellere doorlooptijd. Gosseling antwoordde dat de doorlooptijd sterk afhankelijk is van de betrokken groep mensen, maar dat de geleerde lessen zeker voor versnelling kunnen zorgen.
De heer Evers van het CDA benadrukte dat zijn partij geen tegenstander is van CPO, maar wel kritisch blijft. Hij vroeg hoe de gemeente bepaalt of CPO toegevoegde waarde heeft op een bepaalde locatie. Gosseling legde uit dat dit per project wordt afgewogen, vaak op basis van lokale behoefteonderzoeken.
GroenLinks-raadslid Bruns vroeg naar de kosten die CPO met zich meebrengt voor de gemeente. Gosseling antwoordde dat de kosten onderdeel zijn van de projectbegroting en dat er geen extra kostenraming voor CPO wordt gemaakt, tenzij dit in de toekomst nodig blijkt.
Mevrouw Smijtink van de PvdA vroeg of de gemeente actief zoekt naar CPO-mogelijkheden of dat dit afhangt van de vraag vanuit inwoners. Gosseling gaf aan dat de gemeente per project bekijkt of CPO geschikt is en dat er momenteel geen groepen zijn die zich spontaan melden voor CPO.
De heer Evers van ChristenUnie-SGP vroeg zich af of de gemeente voldoende capaciteit heeft om de vraag naar CPO te faciliteren. Gosseling benadrukte dat goed verwachtingsmanagement essentieel is en dat de gemeente per project bekijkt of CPO haalbaar is.
Het debat werd afgesloten met de vraag of het voorstel als hamerstuk kan worden behandeld in de raadsvergadering van 25 januari. De raadsleden stemden hiermee in, waarmee de weg vrij is voor CPO als vast onderdeel van het woonbeleid in Bronckhorst.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt om Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO) een vast onderdeel van het woonbeleid te maken. CPO is een manier waarop toekomstige bewoners samen hun nieuwbouwprojecten ontwikkelen. Dit voorstel komt voort uit de wens van inwoners om zelf woningen te bouwen, vooral op gemeentelijke locaties zoals in Zelhem, Wichmond en Halle. Het idee is dat CPO betaalbare woningen kan opleveren en beter aansluit bij lokale woonbehoeften. Er zijn echter ook uitdagingen, zoals langere processen en de noodzaak voor professionele begeleiding. De gemeente wil per project bekijken wat de kosten en opbrengsten zijn en hoe CPO het beste kan worden toegepast. Het besluit hierover ligt nog in de toekomst.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "(Collectief) particulier opdrachtgeverschap structureel onderdeel woonbeleid." Het voorstel beoogt Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO) structureel te integreren in het woonbeleid van de gemeente Bronckhorst. CPO stelt toekomstige bewoners in staat gezamenlijk opdrachtgever te zijn voor hun nieuwbouwprojecten, wat kan leiden tot betaalbare en op maat gemaakte woningen. De gemeente heeft positieve ervaringen opgedaan met CPO in eerdere pilots en wil deze aanpak nu formaliseren om beter in te spelen op de lokale woonbehoeften en sociale cohesie te bevorderen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van wat CPO inhoudt, de voordelen ervan, en de noodzaak om het structureel te integreren in het woonbeleid. Er zijn echter enkele kanttekeningen en risico's genoemd die verder uitgewerkt kunnen worden, zoals de langere duur van CPO-processen en de noodzaak voor professionele begeleiding.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of CPO als structureel onderdeel van het woonbeleid wordt opgenomen. Dit omvat het goedkeuren van de integratie van CPO in de 'Woonvisie Bronckhorst 2019-2025'.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij de verantwoordelijkheid en risico's van CPO willen accepteren, zoals de langere ontwikkelingsduur en de noodzaak voor professionele begeleiding. Ook moeten ze beslissen of ze de nadruk willen leggen op lokale binding bij woningtoewijzing.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het specifieke doelen en voordelen van CPO benoemt, ontbreken concrete meetbare doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële en tijdsaspecten van CPO-projecten kunnen verder worden uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met het opnemen van CPO als structureel onderdeel van het woonbeleid.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door toekomstige bewoners als opdrachtgevers te laten optreden, wat hun invloed op het ontwerp en de uitvoering van hun woningen vergroot.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar CPO kan indirect bijdragen aan duurzame ontwikkeling door woningen te bouwen die beter aansluiten bij de lokale behoeften en wensen.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe kosten verbonden aan het besluit om CPO-projecten onderdeel te maken van het woonbeleid. De financiële gevolgen worden per project bekeken, waarbij maatwerkoplossingen worden gezocht. Er is geen specifieke dekking genoemd, wat een aandachtspunt kan zijn voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO) Woonbeleid Woningbouw Sociale projectontwikkeling Lokale binding Woningzoekenden Bouwkosten Sociale cohesie Gronduitgifte AdviseursVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - Thea Lusink
Jaap Louwerier - GBB
Voorzitter - Thea Lusink
Emmeke Gosselink - Wethouder
Voorzitter - Thea Lusink
Jaap Louwerier - GBB
Voorzitter - Thea Lusink
Daniëlle Rouwen - VVD
Voorzitter - Thea Lusink
Emmeke Gosselink - Wethouder
Voorzitter - Thea Lusink
Harmjan Evers - CDA
Voorzitter - Thea Lusink
Emmeke Gosselink - Wethouder
Voorzitter - Thea Lusink
René Bruns - GroenLinks
Voorzitter - Thea Lusink
Emmeke Gosselink - Wethouder
Voorzitter - Thea Lusink
Emmeke Gosselink - Wethouder
Voorzitter - Thea Lusink
Ambtelijke Ondersteuning
Voorzitter - Thea Lusink
René Bruns - GroenLinks
Voorzitter - Thea Lusink
Emmeke Gosselink - Wethouder
Voorzitter - Thea Lusink
Ilona Smeitink - PvdA
Voorzitter - Thea Lusink
Emmeke Gosselink - Wethouder
Voorzitter - Thea Lusink
Daniëlle Rouwen - VVD
Voorzitter - Thea Lusink
Emmeke Gosselink - Wethouder
Voorzitter - Thea Lusink
Jolanda Piels - D66
Voorzitter - Thea Lusink
Emmeke Gosselink - Wethouder
Voorzitter - Thea Lusink
Frans Evers - CU-SGP
Voorzitter - Thea Lusink
Emmeke Gosselink - Wethouder
Frans Evers - CU-SGP
Voorzitter - Thea Lusink
Frans Evers - CU-SGP
Voorzitter - Thea Lusink
Emmeke Gosselink - Wethouder
Voorzitter - Thea Lusink
Jaap Louwerier - GBB
Voorzitter - Thea Lusink
Emmeke Gosselink - Wethouder
Jaap Louwerier - GBB
Voorzitter - Thea Lusink
Emmeke Gosselink - Wethouder
Jaap Louwerier - GBB
Voorzitter - Thea Lusink
Jaap Louwerier - GBB
Voorzitter - Thea Lusink
Emmeke Gosselink - Wethouder
Jaap Louwerier - GBB
Voorzitter - Thea Lusink
Voorzitter - Thea Lusink
00:00:01 - 00:02:38 - 00:03:24 - 00:03:26 - 00:04:17 - 00:06:33 - 00:08:06 - 00:10:41 - 00:11:47 - 00:13:50 - 00:13:54 - 00:14:14 - 00:14:34 - 00:16:07 - 00:16:48 - 00:17:46 - 00:18:02 - 00:18:45 - 00:19:36 - 00:20:27 - 00:21:32 - 00:22:52 - 00:23:12 - 00:24:14 - 00:24:34 - 00:24:54 - 00:25:46 - 00:25:52 - 00:26:22