16-10-2025 Raadsvergadering - Alleen LIVE te volgen
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Agendapunt 2 Vaststelling agenda
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Rob Weverink - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Agendapunt 3 Vragenkwartier
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Agendapunt 4 Buitenplanse Omgevingsplanactiviteit (BOPA) AMV-ers locatie Bedrijvenweg Vorden
Gemeenteraad Bronckhorst stemt in met opvanglocaties voor jonge asielzoekers
De gemeenteraad van Bronckhorst heeft ingestemd met de komst van opvanglocaties voor alleenstaande minderjarige asielzoekers in Vorden en Hengelo. Ondanks zorgen over sociale veiligheid en participatie, werd het voorstel met een meerderheid aangenomen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een bewogen raadsvergadering heeft de gemeenteraad van Bronckhorst groen licht gegeven voor de tijdelijke opvang van maximaal 80 alleenstaande minderjarige vluchtelingen aan de Bedrijvenweg in Vorden. Het voorstel, dat afwijkt van het huidige bestemmingsplan, kreeg een bindend positief advies van de raad. Dit betekent dat burgemeester en wethouders de benodigde vergunning kunnen verlenen.
De vergadering werd gekenmerkt door felle discussies en emotionele bijdragen van verschillende fracties. Gemeentebelangen Bronckhorst (GBB) uitte forse kritiek op het proces en de participatie. "Participatie is afgevinkt, maar niet serieus genomen," stelde Robbert van Velsen van GBB. Hij waarschuwde voor juridische procedures en riep op tot een pas op de plaats om fouten te herstellen.
Andere fracties, zoals de VVD en het CDA, benadrukten het belang van zorgvuldigheid en veiligheid. "We willen dat besluiten niet alleen juridisch kloppen, maar ook menselijk juist zijn," aldus Ingrid Weeke-Keizer van het CDA. De VVD diende samen met andere partijen amendementen en moties in om de sociale veiligheid te waarborgen en de participatie te verbeteren.
Een belangrijk punt van discussie was de fasering van de opvanglocaties. De raad stemde in met moties die pleiten voor een gefaseerde start en gefaseerde aantallen, ondanks de waarschuwing van wethouder Hans Puijk dat dit een lastige opgave zou zijn. "We gaan ons stinkende best doen," beloofde Puijk, maar hij gaf ook een winstwaarschuwing af.
GroenLinks en de ChristenUnie-SGP benadrukten het belang van humaniteit en solidariteit. "Mensen in nood help je. Mensen op de vlucht, die vang je op," stelde Ulrike ter Braak van GroenLinks. Beide partijen spraken hun vertrouwen uit in de plannen en de betrokkenheid van de gemeenschap.
Met 18 stemmen voor en 5 tegen werd het voorstel aangenomen, inclusief de amendementen over de verplaatsing van de inrit en het beheerplan. De moties over sociale veiligheid, fasering en verbinding met verenigingen en ondernemers werden eveneens aangenomen. Hiermee zet de gemeente een stap richting de opvang van jonge asielzoekers, met oog voor veiligheid en betrokkenheid van de gemeenschap.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt een motie over het beheer van sociale veiligheid bij opvanglocaties voor alleenstaande minderjarige asielzoekers (AMV's) in Vorden en Hengelo. De gemeente is van plan om samen met het COA deze locaties te openen, maar erkent mogelijke risico's op het gebied van begeleiding en sociale veiligheid. De motie stelt dat er een beheerplan moet komen dat veiligheid en stabiliteit waarborgt. Dit plan moet duidelijke afspraken bevatten over bemensing, activiteiten, huisregels en communicatie met de omgeving. Ook moet er een escalatieladder zijn voor verschillende niveaus van sociale onveiligheid. Het college wordt gevraagd om het beheerplan tijdig te delen met de raad en regelmatig te evalueren. Bij structurele onveiligheid moet er overleg plaatsvinden over mogelijke maatregelen, zoals een doelgroepwissel of sluiting van de locatie. De betrokkenheid van inwoners en andere partners is essentieel voor een succesvolle uitvoering.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: BOPA Amv'ers locatie Bedrijvenweg Vorden
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "BOPA Amv'ers locatie Bedrijvenweg Vorden". Het raadsvoorstel vraagt om een positief bindend advies voor een Buitenplanse Omgevingsplanactiviteit (BOPA) voor de tijdelijke opvang van maximaal 80 alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv’ers) op de locatie Bedrijvenweg in Vorden, voor een periode van maximaal 10 jaar. Dit initiatief is onderdeel van de regionale taakstelling om opvangplekken te realiseren voor asielzoekers, waarbij de gemeente Bronckhorst kiest voor kleinschalige opvanglocaties. Het voorstel wijkt af van het huidige bestemmingsplan en vereist daarom een BOPA.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt verschillende aspecten zoals de noodzaak, locatiekeuze, juridische procedures, en communicatie met belanghebbenden. Het biedt een uitgebreide onderbouwing voor de keuze van de locatie en de afwijking van het bestemmingsplan.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad moet een bindend advies geven over de BOPA-aanvraag. Dit advies is cruciaal, aangezien het college verplicht is om overeenkomstig het advies van de raad te besluiten.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de afwijking van het bestemmingsplan voor de opvang van amv’ers, rekening houdend met de lokale impact en de regionale taakstelling. Er moet ook worden overwogen hoe om te gaan met eventuele zienswijzen van belanghebbenden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden (maximaal 10 jaar). Het is realistisch en relevant gezien de regionale taakstelling. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onzekerheid rond de Spreidingswet kan toekomstige wijzigingen vereisen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij een positief bindend advies uitbrengt over de BOPA-aanvraag. Bij een positief advies wordt het ontwerpbesluit zes weken ter inzage gelegd.
Participatie:
Er is uitgebreide communicatie geweest met omwonenden en belanghebbenden via brieven, informatieavonden en een omwonendenoverleg. Dit toont een actieve benadering van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp, maar de kleinschalige en landschappelijke inpassing kan bijdragen aan een duurzame ontwikkeling.
Financiële Gevolgen:
De kosten voor de BOPA-procedure worden gedragen door de initiatiefnemer via een anterieure overeenkomst. De gemeente kan geen leges heffen voor deze aanvraag, maar de kosten zijn in kaart gebracht en worden verhaald via de overeenkomst. Er zijn geen directe financiële lasten voor de gemeente, maar de ambtelijke kosten worden wel verhaald.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
BOPA (Buitenplanse Omgevingsplanactiviteit) Asielzoekers Opvanglocaties Alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv’ers) Spreidingswet Vorden Omgevingsplan Taakstelling Communicatie Anterieure overeenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement 4.1, getiteld "Negatief Bindend Advies BOPA Opvanglocatie AMV’s Bedrijvenweg/Kerkhoflaan Vorden," betreft een voorstel om een negatief bindend advies uit te brengen over de aanvraag voor een Buitenplanse Omgevingsplanactiviteit (BOPA) voor de tijdelijke opvang van maximaal 80 alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV's) in Vorden. Het amendement stelt dat de participatie en belangenafwegingen niet zorgvuldig zijn uitgevoerd volgens de Omgevingswet en dat essentiële onderzoeken gebreken vertonen. Het pleit voor een heroverweging van de locatiekeuze en een transparantere participatieprocedure.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en benoemt specifieke tekortkomingen in de participatie en onderzoeken. Het biedt een uitgebreide onderbouwing voor het negatieve advies, maar mist concrete alternatieven voor de locatiekeuze.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of het negatieve advies wordt overgenomen. De raad speelt een cruciale rol in het waarborgen van een zorgvuldige besluitvorming en participatie.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het volgen van het amendement voor een negatief advies of het oorspronkelijke positieve advies. Dit omvat het afwegen van belangen van omwonenden tegen de noodzaak van opvanglocaties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van alternatieve locaties wordt niet besproken.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement steunen en een negatief bindend advies uitbrengen, of het oorspronkelijke positieve advies handhaven.
Participatie:
Het voorstel bekritiseert de participatie als onvoldoende en niet betekenisvol, met beperkte invloed voor omwonenden op kernbeslissingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn gezien de ecologische en infrastructurele aspecten.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen financiële gevolgen of dekking, wat een belangrijk aspect kan zijn voor de haalbaarheid van alternatieve locaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Participatie Negatief bindend advies Omgevingswet ETFAL-criteria Leefbaarheid Sociale veiligheid Ecologisch onderzoek Akoestisch onderzoek Inspraak AlternatievenonderzoekVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Verplaatsing inrit Bedrijvenweg Vorden" en is ingediend tijdens de raadsvergadering van 16 oktober 2025. Het amendement stelt voor om de inrit naar de opvanglocatie voor alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV'ers) te verplaatsen van de Kerkhoflaan naar de Bedrijvenweg. Dit besluit is genomen na participatie met de buurt, hoewel aanwonenden van de Bedrijvenweg niet betrokken waren bij het overleg. Het amendement beoogt de verkeersveiligheid te verbeteren door de inrit 28,4 meter naar links te verplaatsen, zodat deze niet meer voor het terrein van Smederij Oldenhave uitkomt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele tekortkomingen in de participatie met de aanwonenden van de Bedrijvenweg. Dit kan leiden tot een gebrek aan draagvlak en mogelijke bezwaren.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen en te beslissen over de verplaatsing van de inrit, met inachtneming van de verkeersveiligheid en de participatie van de betrokken partijen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het accepteren van de verplaatsing van de inrit om de verkeersveiligheid te verbeteren en het adresseren van de zorgen van de aanwonenden, of het behouden van de oorspronkelijke situatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de exacte verplaatsing van de inrit. Het is echter niet volledig tijdgebonden en mist concrete afspraken over verdere participatie met de aanwonenden van de Bedrijvenweg.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen om het amendement aan te nemen of te verwerpen. Het amendement is aangenomen met 18 stemmen voor en 5 tegen.
Participatie:
Het voorstel erkent dat de participatie met de aanwonenden van de Bedrijvenweg onvoldoende is geweest, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien de focus ligt op verkeersveiligheid en participatie.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor verdere besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Inrit verplaatsing Bedrijvenweg Vorden Opvanglocatie AMV-ers Verkeerssituatie Participatie Aanwonenden Onveilige verkeerssituatie Geparkeerde vrachtauto’s Smederij Oldenhave Omwonenden overlegVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft de titel "Beheerplan amv's Vorden" en betreft de toevoeging van een voorwaarde aan een bestaand besluit over de opvang van alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv's) in Vorden. Het amendement stelt dat de opvanglocatie niet mag openen zonder een vastgesteld beheerplan. Dit plan moet afspraken bevatten over toezicht, handhaving, communicatie en sociale veiligheid, inclusief een escalatieladder. Het doel is om duidelijkheid en veiligheid te waarborgen voor alle betrokkenen, inclusief omwonenden.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig, aangezien het specifieke voorwaarden toevoegt aan het oorspronkelijke besluit. Het legt de nadruk op sociale veiligheid en regie, wat belangrijke aspecten zijn voor de betrokken partijen.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol bij het beoordelen en goedkeuren van het amendement. Door het amendement aan te nemen, geeft de raad richting aan de voorwaarden waaronder de opvanglocatie kan worden geopend.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van het amendement, dat extra voorwaarden stelt aan de opening van de opvanglocatie, of het oorspronkelijke voorstel zonder deze voorwaarden. Dit kan afhangen van de prioriteit die de raad geeft aan sociale veiligheid en betrokkenheid van de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het specifieke voorwaarden stelt en een tijdsframe van maximaal 10 jaar noemt. Echter, de meetbaarheid van "sociale veiligheid" en de effectiviteit van de "escalatieladder" zijn minder concreet uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement aanneemt, wat betekent dat de opvanglocatie alleen kan openen onder de voorwaarde van een vastgesteld beheerplan.
Participatie:
Het amendement impliceert participatie door het belang van communicatie en afspraken met omwonenden te benadrukken, maar het specificeert niet hoe deze participatie vorm krijgt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp binnen dit specifieke amendement, aangezien de focus ligt op sociale veiligheid en beheer.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het is mogelijk dat de ontwikkeling en implementatie van het beheerplan extra kosten met zich meebrengt, maar dit wordt niet gespecificeerd in het amendement.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beheerplan Opvanglocatie AMV's (alleenstaande minderjarige vreemdelingen) Vorden Sociale veiligheid Toezicht Handhaving Communicatie Escalatieladder BedrijvenwegVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie 4.1 Beheerplan Sociale Veiligheid bij AMV-opvanglocaties Vorden en Hengelo
Samenvatting: Deze motie, ingediend door de VVD en mede-ingediend door PvdA, CDA, D66, en Groep Westerink, richt zich op het waarborgen van sociale veiligheid bij de opvang van alleenstaande minderjarige asielzoekers (AMV's) in Vorden en Hengelo. De motie stelt dat een beheerplan moet worden opgesteld dat veiligheid en stabiliteit waarborgt, met specifieke aandacht voor bemensing, activiteitenprogramma's, huisregels, en communicatie met de omgeving. Het plan moet proactief toezicht en omgevingscommunicatie omvatten, en er moeten duidelijke escalatiestappen zijn voor het geval van sociale onveiligheid. De motie is aangenomen met 18 stemmen voor en 5 tegen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt duidelijke richtlijnen voor het beheerplan, inclusief bemensing, activiteiten, huisregels, en communicatie. Er zijn ook processtappen en evaluatiemomenten opgenomen. Echter, de motie zou baat kunnen hebben bij meer gedetailleerde financiële informatie en concrete tijdlijnen voor de implementatie.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende rol en is verantwoordelijk voor het goedkeuren van het beheerplan en het monitoren van de uitvoering ervan. De raad moet ook evaluaties uitvoeren en bijsturen indien nodig.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de mate van betrokkenheid van de gemeenschap, de balans tussen veiligheid en integratie, en hoe om te gaan met mogelijke weerstand vanuit de bevolking. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioritering van middelen en aandacht voor sociale veiligheid versus andere gemeentelijke prioriteiten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van de beschreven acties en evaluaties, maar mist concrete tijdlijnen en financiële details. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de voorgestelde maatregelen kan beter worden onderbouwd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het beheerplan goed te keuren en de uitvoering ervan te monitoren. Ze moeten ook beslissen over eventuele aanpassingen op basis van de evaluaties.
Participatie
Het voorstel benadrukt de betrokkenheid van inwoners, verenigingen en ondernemers als essentieel voor draagvlak en succesvolle uitvoering. Er worden omwonendenoverleggen en klankbordgroepen voorgesteld om participatie te bevorderen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in deze motie, maar sociale duurzaamheid kan worden gezien in de context van integratie en sociale cohesie.
Financiële Gevolgen
De motie geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aandachtspunt dat verder moet worden uitgewerkt om de haalbaarheid van de voorgestelde maatregelen te waarborgen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale veiligheid AMV-opvanglocaties Beheerplan Escalatieladder COA (Centraal Orgaan opvang asielzoekers) Omwonendenoverleg Draagvlak Communicatie Toezicht IncidentenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie is getiteld "Fasering Locaties Hengelo/Vorden vice versa" en betreft de fasering van opvanglocaties voor alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV) in Vorden. De motie constateert dat er zorgen zijn over de impact van deze locaties op de gemeenschap en pleit voor een gefaseerde opening van de opvanglocaties. Het college wordt verzocht afspraken te maken met het COA om de locaties niet gelijktijdig te openen, en om evaluaties uit te voeren na 6 en 12 maanden, waarbij de resultaten met de raad worden gedeeld. De motie is aangenomen met 15 stemmen voor en 8 tegen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig, aangezien het concrete verzoeken bevat aan het college en duidelijke evaluatiemomenten en betrokken partijen benoemt. Echter, het mist specifieke details over hoe de evaluaties precies uitgevoerd zullen worden.
Rol van de raad:
De raad heeft een bindend adviesrecht in het BOPA-proces en speelt een cruciale rol in het waarborgen van de maatschappelijke gevolgen, veiligheid en draagvlak. De raad moet ook toezien op de uitvoering van de motie en de evaluaties.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van een gefaseerde aanpak, zoals voorgesteld in de motie, of het toestaan van gelijktijdige opening van de opvanglocaties. Dit heeft implicaties voor de druk op lokale diensten en de betrokkenheid van de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (door evaluaties), en tijdgebonden (6 en 12 maanden). Het is minder duidelijk hoe haalbaar en relevant de voorgestelde maatregelen zijn zonder inzicht in de capaciteit van de betrokken diensten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de evaluaties kan een punt van zorg zijn.
Besluit van de raad:
De raad heeft besloten de motie aan te nemen, wat betekent dat het college de voorgestelde fasering en evaluaties moet uitvoeren.
Participatie:
De motie benadrukt participatie door input te vragen van politie, GGD, jeugdzorg, omwonenden en sportverenigingen bij de evaluaties. Dit wijst op een betrokkenheid van verschillende maatschappelijke partners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar de zorg voor maatschappelijke draagvlak en veiligheid kan indirect bijdragen aan een duurzame sociale omgeving.
Financiële gevolgen:
De motie zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen of de dekking daarvan. De uitvoering van evaluaties en het mogelijk aanpassen van plannen kan echter financiële implicaties hebben, die niet in de motie zijn uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Opvanglocaties Alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV) Vorden Hengelo Evaluatie Maatschappelijke gevolgen Veiligheid Draagvlak Zorg PolitiecapaciteitVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie 4.3: Gefaseerde start aantallen Vorden
Samenvatting: De motie betreft een gefaseerde aanpak voor de opvang van alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV's) in Vorden. Het college is van plan een BOPA af te geven voor de opvang van 80 AMV's, maar de raad wil beginnen met maximaal 40 jongeren. Dit biedt de mogelijkheid om ervaringen op te doen en effecten te monitoren, wat kan bijdragen aan het vergroten van het draagvlak onder omwonenden en het beheersbaar houden van risico's. De motie verzoekt het college om overleg met het COA, een onafhankelijke evaluatie na 6-12 maanden en tussentijdse rapportage aan de raad.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is redelijk volledig in zijn opzet. Het bevat duidelijke constateringen, overwegingen en verzoeken aan het college. Er is echter geen gedetailleerd plan voor de evaluatiecriteria of hoe de monitoring precies zal plaatsvinden.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft een bindend adviesrecht in het BOPA-proces en voelt zich verantwoordelijk voor de maatschappelijke gevolgen en het draagvlak onder inwoners. De raad moet toezien op de uitvoering van de motie en de evaluatie van de gefaseerde aanpak.
Politieke keuzes
De raad moet kiezen tussen een directe volledige opvang van 80 AMV's of een gefaseerde aanpak. Dit omvat het afwegen van de zorgen van omwonenden en maatschappelijke partners tegen de noodzaak van opvang.
SMART en Inconsistenties
De motie is deels SMART: Specifiek (start met 40 jongeren), Meetbaar (evaluatie na 6-12 maanden), en Tijdgebonden (periode van 6-12 maanden). Het is minder specifiek over de evaluatiecriteria en de exacte monitoringmethoden, wat een inconsistentie kan vormen.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om het college te verzoeken de gefaseerde aanpak te volgen en de motie uit te voeren zoals voorgesteld.
Participatie
De motie erkent de zorgen van omwonenden en maatschappelijke partners en benadrukt het belang van overleg en samenwerking met deze groepen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in deze motie. De focus ligt meer op veiligheid, zorg en leefbaarheid.
Financiële gevolgen
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor verdere uitwerking door het college.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gefaseerde start Alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV) Vorden BOPA-proces Veiligheid Leefbaarheid Draagvlak Evaluatie COA OmwonendenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie 4.4: Verbinding met verenigingen en ondernemers rond amv-opvanglocatie
Samenvatting: De motie richt zich op het versterken van de samenwerking tussen de gemeente, lokale verenigingen, ondernemers en maatschappelijke organisaties rondom de opvanglocaties voor alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv'ers) in Vorden. Het doel is om integratie, sociale veiligheid en wederzijds begrip te bevorderen. De motie verzoekt het college om structureel overleg te organiseren met lokale partners en hen te betrekken bij het opstellen van activiteitenprogramma’s en leefregels. Daarnaast vraagt de motie om periodieke rapportage aan de raad over de voortgang en signalen vanuit deze partners.
Volledigheid van het Voorstel
De motie is redelijk volledig in zijn opzet. Het identificeert de betrokken partijen, de noodzaak van samenwerking en de gewenste uitkomsten. Echter, specifieke details over hoe deze samenwerking precies vorm moet krijgen, ontbreken.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende rol door het college te verzoeken om structureel overleg te organiseren en periodiek te rapporteren over de voortgang. De raad kan bijsturen op basis van de ontvangen informatie.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de mate van betrokkenheid van lokale partners en de wijze waarop integratie en sociale veiligheid worden bevorderd. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de frequentie en inhoud van de rapportages.
SMART-Analyse en Inconsistenties
De motie is deels SMART: het is specifiek en relevant, maar mist meetbare doelen, een duidelijke tijdlijn en concrete acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering kan verduidelijking gebruiken.
Besluit van de Raad
De raad heeft de motie aangenomen met 18 stemmen voor en 5 tegen. Dit betekent dat het college de gevraagde acties moet uitvoeren.
Participatie
De motie benadrukt participatie door lokale verenigingen, ondernemers en maatschappelijke organisaties te betrekken bij de opvanglocaties en integratieprocessen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in deze motie, maar sociale duurzaamheid kan worden bevorderd door integratie en sociale cohesie.
Financiële Gevolgen
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het is mogelijk dat extra middelen nodig zijn voor het organiseren van overleg en activiteiten, maar dit wordt niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Opvanglocaties Alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv’ers) Integratie Lokale verenigingen Ondernemers Maatschappelijke organisaties Sociale veiligheid Draagvlak Beheerplan Activiteitenprogramma’sVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Robbert van Velsen - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Robbert van Velsen - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Rob Weverink - CDA
Robbert van Velsen - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Rob Weverink - CDA
Robbert van Velsen - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Rob Weverink - CDA
Robbert van Velsen - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Rob Weverink - CDA
Robbert van Velsen - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Martin Fröberg - D66
Robbert van Velsen - GBB
Martin Fröberg - D66
Robbert van Velsen - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Marcel Westerink - Groep Westerink
Voorzitter - Patrick van Domburg
Marcel Westerink - Groep Westerink
Marja Berenschot - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Marja Berenschot - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Marja Berenschot - GBB
Marcel Westerink - Groep Westerink
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Marcel Westerink - Groep Westerink
Voorzitter - Patrick van Domburg
Marcel Westerink - Groep Westerink
Voorzitter - Patrick van Domburg
Daniëlle Rouwen - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Daniëlle Rouwen - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Daniëlle Rouwen - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Daniëlle Rouwen - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Daniëlle Rouwen - VVD
Marja Berenschot - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Daniëlle Rouwen - VVD
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Daniëlle Rouwen - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Daniëlle Rouwen - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Luuk Preijde - PvdA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Ingrid Weeke-Keizer - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Ingrid Weeke-Keizer - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Ingrid Weeke-Keizer - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Marja Berenschot - GBB
Ingrid Weeke-Keizer - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Voorzitter - Patrick van Domburg
Ingrid Weeke-Keizer - CDA
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Voorzitter - Patrick van Domburg
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Voorzitter - Patrick van Domburg
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Voorzitter - Patrick van Domburg
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Voorzitter - Patrick van Domburg
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Ingrid Weeke-Keizer - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Ingrid Weeke-Keizer - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Robbert van Velsen - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Robbert van Velsen - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Voorzitter - Patrick van Domburg
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Martin Fröberg - D66
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Voorzitter - Patrick van Domburg
Gerbert Tiecken - VVD
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Voorzitter - Patrick van Domburg
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Gerbert Tiecken - VVD
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Voorzitter - Patrick van Domburg
Dick Ebbers - CU-SGP
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Dick Ebbers - CU-SGP
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Dick Ebbers - CU-SGP
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Emmeke Gosselink - Wethouder
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Emmeke Gosselink - Wethouder
Voorzitter - Patrick van Domburg
Emmeke Gosselink - Wethouder
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Emmeke Gosselink - Wethouder
Robbert van Velsen - GBB
Emmeke Gosselink - Wethouder
Voorzitter - Patrick van Domburg
Hans Puijk - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Hans Puijk - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Hans Puijk - VVD
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Voorzitter - Patrick van Domburg
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Hans Puijk - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Rob Weverink - CDA
Hans Puijk - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Hans Puijk - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Hans Puijk - VVD
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Hans Puijk - VVD
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Hans Puijk - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Hans Puijk - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Rob Weverink - CDA
Hans Puijk - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Hans Puijk - VVD
Rob Weverink - CDA
Hans Puijk - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Hans Puijk - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Han Pelgrom - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Han Pelgrom - GBB
Hans Puijk - VVD
Han Pelgrom - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Han Pelgrom - GBB
Hans Puijk - VVD
Han Pelgrom - GBB
Hans Puijk - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Han Pelgrom - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Hans Puijk - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Luuk Preijde - PvdA
Hans Puijk - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Hans Puijk - VVD
Robbert van Velsen - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Hans Puijk - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Robbert van Velsen - GBB
Robbert van Velsen - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Robbert van Velsen - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Robbert van Velsen - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Robbert van Velsen - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Daniëlle Rouwen - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Daniëlle Rouwen - VVD
Robbert van Velsen - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Marcel Westerink - Groep Westerink
Voorzitter - Patrick van Domburg
Luuk Preijde - PvdA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Voorzitter - Patrick van Domburg
Dick Ebbers - CU-SGP
Voorzitter - Patrick van Domburg
Hans Puijk - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Emmeke Gosselink - Wethouder
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Rob Weverink - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
00:08:55 - 00:18:21 - 00:19:00 - 00:19:13 - 00:19:41 - 00:19:50 - 00:21:13 - 00:21:26 - 00:22:02 - 00:22:20 - 00:23:37 - 00:24:35 - 00:25:53 - 00:26:33 - 00:27:47 - 00:27:56 - 00:29:41 - 00:31:58 - 00:32:28 - 00:32:31 - 00:35:11 - 00:35:31 - 00:36:17 - 00:40:07 - 00:40:36 - 00:41:08 - 00:41:14 - 00:43:17 - 00:44:16 - 00:46:03 - 00:46:49 - 00:52:50 - 00:53:53 - 00:57:58 - 01:00:27 - 01:01:39 - 01:02:52 - 01:03:36 - 01:03:40 - 01:04:14 - 01:04:32 - 01:04:56 - 01:05:29 - 01:08:36 - 01:11:38 - 01:11:53 - 01:17:55 - 01:20:03 - 01:20:52 - 01:22:39 - 01:28:02 - 01:29:29 - 01:30:17 - 01:34:10 - 01:36:20 - 01:37:40 - 01:38:07 - 01:48:40 - 01:54:38 - 01:55:05 - 01:57:25 - 02:01:01 - 02:04:35 - 02:04:38 - 02:05:44 - 02:11:20 - 02:12:17 - 02:13:16 - 02:13:21 - 02:14:47 - 02:15:50 - 02:17:06 - 02:17:35 - 02:18:57 - 02:19:05 - 02:19:59 - 02:20:34 - 02:20:41 - 02:22:59 - 02:24:29 - 02:27:15 - 02:28:46 - 02:30:05 - 02:30:41 - 02:34:06 - 02:35:44 - 02:36:38 - 02:37:17 - 02:37:55 - 02:38:39 - 02:40:16 - 02:41:45 - 02:41:49 - 02:43:05 - 02:43:52 - 02:44:43 - 02:45:26 - 02:48:06 - 02:48:14 - 02:48:26 - 02:48:32 - 02:49:12 - 02:54:16
Robbert van Velsen - GBB
00:11:28 - 00:18:24 - 00:21:38 - 00:22:19 - 00:22:22 - 00:24:11 - 00:25:21 - 00:26:14 - 00:27:08 - 00:28:05 - 00:28:32 - 00:28:54 - 00:35:12 - 00:40:08 - 00:40:38 - 00:46:04 - 00:53:54 - 01:04:59 - 01:06:06 - 01:11:34 - 01:11:40 - 01:20:07 - 01:20:36 - 01:20:53 - 01:36:21 - 01:37:41 - 01:54:39 - 01:57:28 - 01:58:09 - 02:14:49 - 02:17:37 - 02:24:31 - 02:26:25 - 02:27:16 - 02:29:10 - 02:30:52 - 02:30:53 - 02:34:11 - 02:34:58 - 02:35:46 - 02:36:27 - 02:36:57 - 02:37:21 - 02:37:57 - 02:38:21
Ulrike ter Braak - GroenLinks
00:44:24 - 01:01:46 - 01:02:55 - 01:03:37 - 01:03:45 - 01:03:47 - 01:04:18 - 01:04:36 - 01:18:12 - 01:20:27 - 01:21:15 - 01:22:44 - 01:23:18 - 01:28:56 - 01:29:31 - 01:29:58 - 01:31:08 - 02:04:41 - 02:05:45 - 02:12:20 - 02:13:23 - 02:13:27 - 02:20:45 - 02:34:12 - 02:35:47 - 02:36:39 - 02:42:03
Agendapunt 5 BOPA Opvanglocatie AMV-ers Elderinkweg 2 Hengelo
Gemeenteraad Bronckhorst in Spagaat over Opvanglocaties voor Minderjarige Asielzoekers
De gemeenteraad van Bronckhorst heeft na een intens debat ingestemd met een voorstel voor het beheer van sociale veiligheid bij opvanglocaties voor alleenstaande minderjarige asielzoekers in Hengelo. Het besluit kwam niet zonder controverse, met scherpe kritiek van Gemeentebelangen Bronckhorst (GBB) op het proces.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd een motie besproken die de gemeente, samen met het COA en de politie, verantwoordelijk stelt voor het waarborgen van sociale veiligheid bij opvanglocaties in Vorden en Hengelo. Het voorstel omvat een beheerplan met richtlijnen voor bemensing, activiteiten, huisregels en communicatie, en benadrukt de noodzaak van betrokkenheid van inwoners en lokale organisaties.
Robbert van Velsen van GBB uitte zijn onvrede over het proces: "Het vertrouwen van inwoners is opnieuw beschaamd. En dat vertrouwen win je niet terug met moties of fraaie beloftes, maar met daden door nu een stap terug te zetten." Hij benadrukte dat het oorspronkelijke plan, dat draagvlak leek te hebben, zonder duidelijke uitleg van tafel was gehaald.
Daniëlle Rouwen van de VVD erkende de zorgen van de inwoners en benadrukte het belang van draagvlak en veiligheid: "De opvang van jonge vluchtelingen vraagt niet alleen om menselijkheid, maar vooral om regie, duidelijkheid en verantwoordelijkheid." Ze riep de wethouder op om actief in gesprek te blijven met de gemeenschap van Hengelo.
Ingrid Weeke-Keizer van het CDA wees op de noodzaak van zorgvuldigheid en vertrouwen: "De inwoners van Hengelo verdienen een zorgvuldig proces en de jongeren die hier straks komen wonen verdienen een veilige stabiele omgeving."
Ondanks de kritiek van GBB, die zelfs een motie van treurnis indiende tegen het college, stemde de meerderheid van de raad in met het voorstel. De motie van treurnis werd met 18 tegen 5 stemmen verworpen. De raad besloot ook om een amendement aan te nemen dat het beheerplan voor sociale veiligheid verder uitwerkt.
Wethouder Emmeke Gosselink gaf aan dat er tijdens het proces fouten zijn gemaakt, maar benadrukte dat er ook veel is bereikt: "We hebben geluisterd en werkafspraken gemaakt. Er zijn aanpassingen gedaan in overleg met de omwonenden."
Het debat maakte duidelijk dat de kwestie van opvanglocaties voor minderjarige asielzoekers in Bronckhorst een gevoelig onderwerp blijft, waarbij het vertrouwen van de inwoners een cruciale rol speelt. De raad zal de komende tijd nauwlettend toezien op de uitvoering van het beheerplan en de betrokkenheid van de gemeenschap.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt een motie over het beheer van sociale veiligheid bij opvanglocaties voor alleenstaande minderjarige asielzoekers (AMV's) in Vorden en Hengelo. De motie stelt dat de gemeente, samen met het COA en de politie, verantwoordelijk is voor het waarborgen van sociale veiligheid. Er wordt een beheerplan voorgesteld dat richtlijnen bevat voor bemensing, activiteiten, huisregels en communicatie. Het plan moet ook een escalatieladder bevatten voor het geval van incidenten. De betrokkenheid van inwoners en lokale organisaties is essentieel voor het draagvlak. Het college wordt gevraagd om het beheerplan tijdig te delen met de raad en om regelmatige evaluaties en updates te organiseren. Bij structurele onveiligheid moet er overleg plaatsvinden over mogelijke maatregelen, zoals een doelgroepwissel of sluiting van de locatie. De raad zal binnenkort een besluit nemen over deze motie.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: BOPA Amv'ers locatie Elderinkweg 2 Hengelo
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de aanvraag voor een Buitenplanse Omgevingsplanactiviteit (BOPA) voor de tijdelijke opvang van maximaal 80 alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv’ers) op de locatie Elderinkweg 2 in Hengelo. De opvang is gepland voor een periode van maximaal 10 jaar. Het doel is om te voldoen aan de regionale taakstelling voor de opvang van asielzoekers, waarbij de voorkeur uitgaat naar kleinschalige opvanglocaties verspreid over de gemeente Bronckhorst.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en omvat verschillende aspecten zoals de noodzaak van de opvang, de locatiekeuze, en de juridische en financiële implicaties. Het bevat ook informatie over de participatie van omwonenden en de procedure voor zienswijzen.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad moet een bindend advies geven over de BOPA-aanvraag. Dit advies is cruciaal voor het college om een omgevingsvergunning te kunnen verlenen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de afwijking van het huidige omgevingsplan om de opvang mogelijk te maken. Dit omvat het afwegen van de maatschappelijke impact en de noodzaak om te voldoen aan de regionale taakstelling.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal opvangplekken en de duur van de opvang. Het is realistisch en tijdgebonden, maar er is onzekerheid over de toekomst van de Spreidingswet, wat een mogelijke inconsistentie vormt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij een positief bindend advies uitbrengt over de BOPA-aanvraag, wat het college in staat stelt de omgevingsvergunning te verlenen.
Participatie:
Er is uitgebreide participatie geweest met omwonenden en andere belanghebbenden via informatieavonden en overlegstructuren. Er is aandacht voor communicatie en omgevingsmanagement.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp in het voorstel, maar de keuze voor kleinschalige locaties kan bijdragen aan een duurzame integratie in de gemeenschap.
Financiële Gevolgen:
De kosten voor de BOPA-procedure worden gedragen door de initiatiefnemer via een anterieure overeenkomst. Er zijn geen legesopbrengsten, maar de kosten worden in kaart gebracht en verhaald via de overeenkomst.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
BOPA (Buitenplanse Omgevingsplanactiviteit) Elderinkweg 2 AMV'ers (Alleenstaande Minderjarige Vreemdelingen) Spreidingswet Opvanglocaties Taakstelling Omgevingsvergunning Zienswijzen Anterieure overeenkomst COA (Centraal Orgaan opvang asielzoekers)Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement 5.1, besproken tijdens de raadsvergadering op 16 oktober 2025, betreft een negatief bindend advies voor de Buitenplanse Omgevingsplanactiviteit (BOPA) voor de opvanglocatie van alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV) aan de Elderinkweg 2 in Hengelo. Het amendement stelt dat de participatie en belangenafwegingen niet voldoen aan de Omgevingswet en ETFAL-criteria. Het pleit voor een negatief advies vanwege gebrekkige participatie, onvoldoende toetsing van leefbaarheid en sociale veiligheid, en een gebrek aan transparante motivering en alternatievenonderzoek.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en onderbouwt de redenen voor een negatief advies. Het benoemt specifieke tekortkomingen in participatie en belangenafweging, maar mist concrete alternatieven of oplossingen.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of het voorstel voor een negatief bindend advies wordt aangenomen. De raad speelt een cruciale rol in het al dan niet goedkeuren van de locatiekeuze en de voorwaarden waaronder de opvang plaatsvindt.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het steunen van het amendement, dat pleit voor een negatief advies, of het oorspronkelijke voorstel, dat een positief advies inhoudt. Dit vereist een afweging tussen de belangen van omwonenden en de noodzaak voor opvanglocaties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of indicatoren voor succes. Inconsistenties liggen in de interpretatie van participatie en belangenafwegingen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen. In dit geval is het amendement verworpen met 5 stemmen voor en 18 tegen.
Participatie:
Het voorstel bekritiseert de participatie als onvoldoende en niet betekenisvol, met beperkte invloed van omwonenden op de kernbeslissingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. De focus ligt op participatie en juridische aspecten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Participatie ETFAL-criteria Omgevingswet Leefbaarheid Sociale veiligheid Motiveringsplicht Alternatievenonderzoek Inspraak Jurisprudentie LocatiekeuzeVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Beheerplan amv's Hengelo" en betreft de toevoeging van een voorwaarde aan een bestaand besluit over de opvang van alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv's) in Hengelo. Het amendement stelt dat de opvanglocatie aan de Elderinkweg niet mag openen zonder een vastgesteld beheerplan. Dit plan moet afspraken bevatten over toezicht, handhaving, communicatie en sociale veiligheid, inclusief een escalatieladder. Het doel is om duidelijkheid en veiligheid te waarborgen voor alle betrokkenen, inclusief omwonenden.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in de zin dat het specifieke voorwaarden toevoegt aan het oorspronkelijke besluit. Het legt de nadruk op sociale veiligheid en regie, wat belangrijke aspecten zijn voor de betrokken partijen.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van het amendement, dat de voorwaarden voor de opening van de opvanglocatie specificeert. De raad moet ervoor zorgen dat het beheerplan voldoet aan de gestelde eisen voordat de locatie kan openen.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet instemmen met de toevoeging van een beheerplan als voorwaarde voor de opening van de opvanglocatie. Dit kan invloed hebben op de snelheid waarmee de opvang kan starten en op de betrokkenheid van de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vereiste voorwaarden voor het beheerplan. Het is tijdgebonden omdat het plan vóór de opening moet worden vastgesteld. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het amendement.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze instemmen met het amendement dat de voorwaarde van een beheerplan toevoegt aan het oorspronkelijke besluit over de opvanglocatie.
Participatie:
Het amendement benadrukt communicatie en sociale veiligheid, wat impliceert dat participatie van omwonenden en andere betrokkenen belangrijk is. Het beheerplan moet waarschijnlijk ook input van deze groepen bevatten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar sociale duurzaamheid kan worden afgeleid uit de focus op sociale veiligheid en regie.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Echter, de implementatie van een beheerplan kan extra kosten met zich meebrengen voor toezicht en handhaving, die mogelijk door de gemeente moeten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beheerplan Opvanglocaties Sociale veiligheid Toezicht Handhaving Communicatie Escalatieladder Opening Afspraken CollegeVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie 5.1 Beheerplan Sociale Veiligheid bij AMV-opvanglocaties Vorden en Hengelo
Samenvatting: De motie richt zich op het waarborgen van sociale veiligheid bij de opvang van alleenstaande minderjarige asielzoekers (AMV's) in Hengelo en Vorden. Het stelt dat een beheerplan moet worden ontwikkeld om veiligheid en stabiliteit te garanderen. Dit plan moet duidelijke afspraken bevatten over bemensing, activiteiten, huisregels, en communicatie met omwonenden. De motie benadrukt het belang van samenwerking tussen de gemeente, COA, politie, en de gemeenschap. Het roept op tot proactieve maatregelen bij overlast en structurele communicatie met betrokken partijen. De motie is aangenomen met een meerderheid van stemmen.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de belangrijkste aspecten van sociale veiligheid en betrokkenheid van de gemeenschap. Het biedt een gedetailleerd kader voor het beheerplan en de escalatieladder, maar verdere specificaties over de implementatie en evaluatie kunnen nuttig zijn.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Ze moet het beheerplan goedkeuren en toezien op de uitvoering ervan. De raad wordt ook betrokken bij evaluaties en moet besluiten nemen bij structurele onveiligheid.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de mate van betrokkenheid van de gemeenschap, de balans tussen veiligheid en integratie, en de aanpak bij incidenten. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioritering van middelen en de samenwerking met partners.
SMART en Inconsistenties
De motie is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het duidelijke doelen en tijdspaden stelt. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de haalbaarheid van sommige maatregelen kan afhankelijk zijn van beschikbare middelen en samenwerking.
Besluit van de Raad
De raad moet het beheerplan goedkeuren en toezien op de uitvoering en naleving ervan. Ze moeten ook besluiten nemen bij structurele problemen en evaluaties uitvoeren.
Participatie
De motie benadrukt de betrokkenheid van inwoners, verenigingen en ondernemers. Het stelt voor om een omwonendenoverleg/klankbordgroep op te richten en structurele communicatie te organiseren.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar sociale duurzaamheid kan worden afgeleid uit de focus op integratie en samenwerking met de gemeenschap.
Financiële Gevolgen
De motie specificeert geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. De kosten voor extra toezicht, communicatie en mogelijke interventies kunnen aanzienlijk zijn en vereisen mogelijk aanvullende financiering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale veiligheid AMV-opvanglocaties Beheerplan Escalatieladder COA (Centraal Orgaan opvang asielzoekers) Omwonendenoverleg Communicatie Toezicht Draagvlak IncidentenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie 5.2 Raadsvergadering 16 oktober 2025 - Fasering Locaties Hengelo/Vorden vice versa
Samenvatting: De motie betreft de fasering van opvanglocaties voor alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV) in Hengelo en Vorden. Het college is voornemens om BOPA’s af te geven voor deze locaties, maar de raad heeft bindend adviesrecht. Er zijn zorgen over de maatschappelijke impact en veiligheid. De motie verzoekt het college om de locaties niet gelijktijdig te openen, een evaluatie na zes maanden uit te voeren, en de raad tussentijds te informeren. Het doel is om lessen van de eerste locatie mee te nemen naar de tweede en de druk op lokale diensten te verminderen.
Oordeel over de Volledigheid
De motie is redelijk volledig. Het adresseert de zorgen van de gemeenschap, stelt een gefaseerde aanpak voor, en vraagt om evaluaties en tussentijdse rapportages. Echter, het zou baat kunnen hebben bij meer gedetailleerde informatie over de evaluatiecriteria en de specifieke rol van de betrokken partijen.
Rol van de Raad
De raad heeft een bindend adviesrecht in het BOPA-proces en speelt een cruciale rol in het waarborgen van maatschappelijke veiligheid en draagvlak. De raad moet ook toezien op de uitvoering van de motie en de evaluaties.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen een gefaseerde of gelijktijdige opening van de opvanglocaties. Dit omvat het afwegen van de druk op lokale diensten tegen de noodzaak van snelle opvang voor AMV’s.
SMART Analyse en Inconsistenties
De motie is grotendeels SMART: Specifiek (gefaseerde opening), Meetbaar (evaluaties na 6 en 12 maanden), Acceptabel (breed gesteund door meerdere partijen), Realistisch (rekening houdend met lokale capaciteit), en Tijdgebonden (duidelijke tijdlijnen voor evaluaties). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie kan specifieker zijn over de evaluatiecriteria.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de motie aan te nemen of te verwerpen. In dit geval is de motie aangenomen met 15 stemmen voor en 8 tegen.
Participatie
De motie benadrukt participatie door input te vragen van politie, GGD, jeugdzorg, omwonenden en sportverenigingen in de evaluaties. Dit toont een betrokkenheid bij de gemeenschap.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn in termen van de langdurige integratie en ondersteuning van AMV’s in de gemeenschap.
Financiële Gevolgen
De motie bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. De gefaseerde aanpak kan echter implicaties hebben voor de kosten van zorg en toezicht, die mogelijk moeten worden gedekt door gemeentelijke of andere middelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fasering Opvanglocaties Alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV) Hengelo Vorden Evaluatie Maatschappelijke gevolgen Veiligheid Draagvlak Zorg en toezichtVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Gefaseerde start aantallen Hengelo" en betreft de opvang van alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV's) in Hengelo. Het college is van plan een BOPA (Bijzondere Opvanglocatie voor AMV's) af te geven voor 80 jongeren. De motie stelt voor om gefaseerd te starten met maximaal 40 jongeren, om zo draagvlak te creëren en risico's te beheersen. Na een periode van 6-12 maanden moet een onafhankelijke evaluatie plaatsvinden, waarna eventuele uitbreiding kan worden overwogen. De raad wil tussentijds geïnformeerd worden over de voortgang.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig, aangezien het duidelijke stappen en voorwaarden schetst voor de gefaseerde start en evaluatie. Echter, details over de evaluatiecriteria en specifieke tijdlijnen kunnen verder worden uitgewerkt.
Rol van de raad:
De raad heeft een bindend adviesrecht in het BOPA-proces en is verantwoordelijk voor het bewaken van maatschappelijke gevolgen en draagvlak. De raad moet ook toezien op de uitvoering van de motie en de evaluatie.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen een directe start met 80 AMV's of een gefaseerde aanpak. Dit omvat het afwegen van de belangen van de gemeenschap, veiligheid en de noodzaak van opvang.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (door evaluatie), en tijdgebonden (6-12 maanden). Het is minder specifiek over de criteria voor evaluatie en de exacte tijdlijn voor de gefaseerde aanpak.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het college te verzoeken de gefaseerde aanpak te volgen en de evaluatie uit te voeren voordat verdere uitbreiding plaatsvindt.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van samenwerking met omwonenden en verenigingen, maar geeft geen specifieke participatieplannen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in deze motie, hoewel sociale duurzaamheid in termen van leefbaarheid en integratie impliciet relevant is.
Financiële gevolgen:
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsplannen. Het is belangrijk dat de raad inzicht krijgt in de kosten van de gefaseerde aanpak en evaluatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gefaseerde start Alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV) BOPA-proces Veiligheid Leefbaarheid Draagvlak Evaluatie COA Omwonenden MonitoringVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie 5.4: Verbinding met verenigingen en ondernemers rond amv-opvanglocatie
Samenvatting: De motie richt zich op het versterken van de samenwerking tussen de gemeente, lokale verenigingen, ondernemers en maatschappelijke organisaties rondom de opvanglocatie voor alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv’ers) aan de Elderinkweg in Hengelo Gld. Het doel is om integratie, dagbesteding en wederzijds begrip te bevorderen. De motie verzoekt het college om structureel overleg te organiseren met lokale partners en hen te betrekken bij het opstellen van activiteitenprogramma’s en leefregels. Daarnaast moet de raad periodiek geïnformeerd worden over de voortgang en signalen vanuit deze samenwerking.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de noodzaak voor samenwerking en integratie. Het legt de nadruk op structureel overleg en betrokkenheid van lokale partijen, wat essentieel is voor het succes van de opvanglocatie. Echter, specifieke details over hoe deze samenwerking precies vorm moet krijgen, ontbreken.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad speelt een toezichthoudende rol door het college te verzoeken om structureel overleg te organiseren en periodiek te rapporteren over de voortgang. De raad moet ervoor zorgen dat de samenwerking effectief is en dat de integratiedoelen worden bereikt.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen in hoeverre zij prioriteit geeft aan integratie en sociale cohesie in de gemeenschap. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van betrokkenheid van lokale partners en hoe deze samenwerking gefaciliteerd wordt.
SMART en Inconsistenties
De motie is deels SMART: het is specifiek en relevant, maar mist meetbare doelen en een tijdsgebonden kader. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer concrete doelstellingen en tijdlijnen.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad heeft al besloten de motie aan te nemen met 18 stemmen voor en 5 tegen. Het besluit houdt in dat het college de gevraagde acties moet uitvoeren.
Participatie
De motie benadrukt participatie door lokale verenigingen, ondernemers en maatschappelijke organisaties actief te betrekken bij de opvanglocatie. Dit is een centraal element van de motie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in deze motie. De focus ligt meer op sociale integratie en veiligheid.
Financiële gevolgen
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het is mogelijk dat de uitvoering van de motie extra middelen vereist voor overleg en activiteiten, maar dit wordt niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
AMV-opvanglocaties Integratie Lokale verenigingen Ondernemers Sociale veiligheid COA Samenwerking Activiteitenprogramma’s Leefregels DraagvlakVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Motie van Treurnis" met betrekking tot de BOPA Opvanglocatie AMV-ers aan de Elderinkweg 2 in Hengelo. De motie, ingediend door GBB, uit kritiek op het college van Bronckhorst vanwege hun gebrek aan bewustzijn en daadkracht in de behandeling van BOPA-aanvragen voor opvanglocaties van Alleenstaande Minderjarige Vreemdelingen (AMV) in Vorden en Hengelo. De motie benadrukt gemiste kansen voor een goede procesgang en een gebrek aan zelfreflectie en oplossingsgerichtheid van het college. De motie werd verworpen met 5 stemmen voor en 18 tegen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is beknopt en richt zich specifiek op het uiten van treurnis over het handelen van het college. Het biedt echter geen gedetailleerde oplossingen of aanbevelingen voor verbetering, wat de volledigheid beperkt.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de motie te bespreken en te stemmen over de uiting van treurnis richting het college. De raad fungeert als controlerend orgaan dat het college ter verantwoording roept.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij het handelen van het college afkeuren en daarmee de motie steunen, of het college steunen door de motie te verwerpen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het is een uiting van ongenoegen zonder concrete doelen of tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie mist specificiteit en meetbare criteria.
Besluit van de raad:
De raad heeft besloten de motie te verwerpen met 18 stemmen tegen en 5 voor.
Participatie:
De motie vermeldt niets over participatie van betrokkenen of belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als relevant onderwerp in deze motie.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden kunnen worden. Het richt zich enkel op het uiten van treurnis over het proces en handelen van het college.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Motie van Treurnis BOPA Opvanglocatie AMV-ers Elderinkweg 2 Hengelo Wethouders Procesgang Zelfreflectie OplossingsgerichtheidVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Daniëlle Rouwen - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Daniëlle Rouwen - VVD
Marja Berenschot - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Marja Berenschot - GBB
Daniëlle Rouwen - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Luuk Preijde - PvdA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Ingrid Weeke-Keizer - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Ingrid Weeke-Keizer - CDA
Robbert van Velsen - GBB
Ingrid Weeke-Keizer - CDA
Robbert van Velsen - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Ingrid Weeke-Keizer - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Marcel Westerink - Groep Westerink
Voorzitter - Patrick van Domburg
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Voorzitter - Patrick van Domburg
Dick Ebbers - CU-SGP
Voorzitter - Patrick van Domburg
Ingrid Weeke-Keizer - CDA
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Emmeke Gosselink - Wethouder
Voorzitter - Patrick van Domburg
Emmeke Gosselink - Wethouder
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Emmeke Gosselink - Wethouder
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Rob Weverink - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Gerbert Tiecken - VVD
Robbert van Velsen - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Marcel Westerink - Groep Westerink
Voorzitter - Patrick van Domburg
Luuk Preijde - PvdA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Voorzitter - Patrick van Domburg
Stefan Beijer - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Bengt Stegeman - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Johanna Bergervoet - PvdA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Johanna Bergervoet - PvdA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Marcel Westerink - Groep Westerink
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Dick Ebbers - CU-SGP
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
02:54:16 - 02:54:44 - 02:58:24 - 02:58:35 - 03:00:36 - 03:01:18 - 03:02:04 - 03:02:28 - 03:04:28 - 03:05:30 - 03:07:42 - 03:09:46 - 03:11:28 - 03:12:03 - 03:12:52 - 03:18:50 - 03:19:58 - 03:23:19 - 03:24:34 - 03:25:02 - 03:25:19 - 03:25:56 - 03:27:30 - 03:29:23 - 03:32:21 - 03:32:39 - 03:32:57 - 03:33:14 - 03:33:29 - 03:33:57 - 03:35:04 - 03:35:37 - 03:35:43 - 03:35:51 - 03:36:01 - 03:36:04 - 03:36:11 - 03:36:22 - 03:36:26 - 03:43:07 - 03:43:14
Rob Weverink - CDA
Gerbert Tiecken - VVD
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Stefan Beijer - VVD
Bengt Stegeman - CDA
Agendapunt 6 Uitwerking projecten RegioRotonde
Gemeenteraad Bronckhorst: Energiegemeenschap krijgt groen licht, mestvergister blijft punt van discussie
De gemeenteraad van Bronckhorst heeft besloten om het programma RegioRotonde voort te zetten, met een focus op de energiegemeenschap. De rol van de gemeente in het mestvergisterproject blijft echter een heet hangijzer.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een lange raadsvergadering werd het voorstel om het programma RegioRotonde te beperken tot de energiegemeenschap besproken. Het voorstel omvatte ook een circulair werklandschap met een mestvergister, maar dat onderdeel stuitte op veel weerstand. De raad stemde uiteindelijk in met een amendement dat meer duidelijkheid en een go/no-go moment in het eerste kwartaal van 2026 vereist.
GroenLinks kritisch op mestvergister
Christina Oosterhoff van GroenLinks uitte haar zorgen over de mestvergister: "Met mest zou je minder mest moeten hebben en dat bereik je door minder dieren. De vervuiler betaalt, en in dit geval is dat de agrosector." GroenLinks pleit ervoor dat de gemeente zich beperkt tot haar publiekrechtelijke rol als vergunningverlener en zich niet mengt in de totstandkoming van de mestvergister.
GBB en CDA verdeeld over rol gemeente
Han Pelgrom van Gemeentebelangen Bronckhorst (GBB) steunde de amendementen van GroenLinks en benadrukte dat de mestvergister een ondernemersrisico is. "Wij kunnen ons wel voorstellen een kleinschalige boerderijvergister voor eigen gebruik," aldus Pelgrom. Het CDA, vertegenwoordigd door Bengt Stegeman, ziet echter kansen in de mestvergister als onderdeel van de energietransitie en wil de agrarische sector als partner betrekken.
VVD en PvdA vragen om realisme en duidelijkheid
De VVD, bij monde van Stefan Beijer, ziet kansen in het programma maar vraagt om realisme: "De ontwikkeling van een mestvergister is complex en kent technische, financiële en maatschappelijke uitdagingen." Johanna Bergervoet van de PvdA benadrukte dat de gemeente niet financieel moet bijdragen aan commerciële initiatieven en drong aan op een duidelijke tijdslijn met go/no-go momenten.
D66 en ChristenUnie-SGP voor onderzoek
D66 en ChristenUnie-SGP stemden in met verder onderzoek naar de mogelijkheden van de mestvergister. Martin Fröberg van D66: "Wij staan voor het objectiveren van zaken, niet enkel afgaan op eigen aannames." Beide partijen wachten de resultaten van het onderzoek af voordat ze een definitieve positie innemen.
Conclusie
Het voorstel om het programma RegioRotonde voort te zetten met de energiegemeenschap werd unaniem aangenomen, met inachtneming van het amendement voor meer duidelijkheid in 2026. De discussie over de mestvergister blijft echter voortduren, met de raad verdeeld over de rol van de gemeente in dit project.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt om het programma RegioRotonde te beperken tot het project energiegemeenschap. Er zijn zorgen over de rol van de gemeente bij het project mestvergister/circulair werklandschap, met name omdat de exacte rol van de gemeente onduidelijk is en er risico's zijn op rolvervaging. Er is twijfel over de energiewinst van mestvergisting en het project lijkt vooral in het belang van een beperkte groep ondernemers. De raad vindt dat de gemeente zich moet beperken tot haar publiekrechtelijke rol als vergunningverlener en dat financiële steun voor verduurzaming breder beschikbaar moet zijn voor alle inwoners. Het voorstel is om alleen het project energiegemeenschap verder uit te werken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Programma RegioRotonde te beperken tot het project energiegemeenschap." Het amendement, ingediend door GroenLinks en GBB, stelt voor om het programma RegioRotonde te beperken tot het uitwerken van het project energiegemeenschap en niet verder te gaan met het project mestvergister/circulair werklandschap. De indieners zijn van mening dat de gemeente alleen een publiekrechtelijke rol moet spelen en dat mestvergisting niet significant bijdraagt aan de energietransitie. Ze wijzen op de risico's van rolvervaging en de beperkte voordelen voor een kleine groep ondernemers, terwijl bredere ondersteuning voor verduurzaming nodig is.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van argumentatie en onderbouwing. Het benoemt de risico's en twijfels rondom de mestvergister en legt uit waarom de focus op de energiegemeenschap zou moeten liggen. Echter, het mist gedetailleerde financiële analyses en concrete alternatieven voor de mestvergister.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement steunen om het programma RegioRotonde te beperken tot het project energiegemeenschap. De raad speelt een cruciale rol in het bepalen van de richting van gemeentelijke projecten en het toewijzen van middelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van een bredere aanpak met meerdere projecten of het focussen op één project dat volgens de indieners meer bijdraagt aan de energietransitie. Dit vraagt om een afweging van risico's, kosten en maatschappelijke voordelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het mist specifieke meetbare doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en impact van het beperken tot één project zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen om het programma te beperken tot het project energiegemeenschap. Uiteindelijk is het amendement verworpen met 7 stemmen voor en 16 tegen.
Participatie:
Het voorstel zegt weinig over participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich voornamelijk op de rol van de gemeente en de betrokkenheid bij specifieke projecten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in dit voorstel, vooral in de context van de energietransitie en de vraag of mestvergisting hieraan bijdraagt.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel wijst op de noodzaak van financiële ondersteuning voor bredere groepen inwoners via energiecoöperaties, maar biedt geen gedetailleerde financiële analyse of dekking voor de voorgestelde veranderingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Energiegemeenschap Mestvergister Circulair werklandschap Energietransitie Verduurzaming Publiekrechtelijke rol Afbreukrisico Energiecoöperaties Biogas VerantwoordelijkheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Amendement 6.2 - Programma RegioRotonde beperken tot het project energiegemeenschap
Samenvatting: Het amendement stelt voor om het programma RegioRotonde te beperken tot het uitwerken van het project energiegemeenschap, en niet het project mestvergister/circulair werklandschap. Het amendement benadrukt dat de gemeente alleen een publiekrechtelijke rol moet hebben, zoals vergunningverlening, en niet verder moet gaan om rolvervaging te voorkomen. Er zijn twijfels over de energiewinst van mestvergisting en de financiële steun die vooral een beperkte groep ondernemers zou bevoordelen. De focus moet liggen op bredere verduurzamingsinitiatieven die de gemeenschap ten goede komen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in zijn argumentatie waarom de focus op de energiegemeenschap moet liggen en niet op mestvergisting. Het biedt duidelijke overwegingen en oordelen, maar mist gedetailleerde financiële analyses en concrete alternatieven voor de mestvergister.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement steunen om de focus van het programma RegioRotonde te verleggen naar alleen de energiegemeenschap. Ze moeten de argumenten voor en tegen de betrokkenheid bij mestvergisting afwegen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van een bredere aanpak met meerdere projecten of het beperken tot een enkel project dat als meer gemeenschapsgericht en duurzaam wordt gezien.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en relevant, maar mist meetbare doelen en tijdsgebonden elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de energiegemeenschap wordt niet uitgebreid besproken.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen en daarmee de focus van het programma RegioRotonde beperken tot het project energiegemeenschap.
Participatie:
Het voorstel benadrukt dat financiële steun ook nodig is voor brede groepen inwoners, wat impliceert dat participatie van de gemeenschap belangrijk is, maar het biedt geen gedetailleerd plan voor participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, met de nadruk op projecten die een bredere impact hebben op de energietransitie.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel wijst op de noodzaak van financiële ondersteuning voor bredere verduurzamingsinitiatieven, maar biedt geen gedetailleerde financiële analyse of dekking voor de voorgestelde veranderingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Energiegemeenschap Mestvergister Circulair werklandschap Energietransitie Verduurzaming Publiekrechtelijke rol Afbreukrisico Energiecoöperaties Ruimtelijke Ordening VergunningentrajectVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Uitwerking projecten RegioRotonde
Titel en Samenvatting:
Het voorstel draagt de titel "Uitwerking projecten RegioRotonde" en richt zich op de voortzetting van het programma RegioRotonde door twee projecten uit te werken: een mestvergister/circulair werklandschap en een energiegemeenschap. Het doel is om circulaire oplossingen te realiseren voor energie, water en nutriënten in de regio Steenderen en de bredere gemeente Bronckhorst. Dit sluit aan bij de doelstellingen van de Herijkte Routekaart Bronckhorst Energieneutraal en de bredere regionale en nationale duurzaamheidsdoelen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelstellingen en een overzicht van de benodigde middelen. Er is echter ruimte voor verbetering in de detaillering van de financiële dekking en de specifieke stappen voor de uitvoering.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van het benodigde budget en het toezien op de uitvoering van de projecten. Daarnaast kan de raad betrokken worden bij beleidsaanpassingen die nodig zijn voor de uitvoering van de projecten.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van de projecten binnen de financiële kaders en de mate van betrokkenheid bij de beleidsaanpassingen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van samenwerking met externe partijen en het gebruik van subsidies.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. De doelen zijn specifiek en relevant, maar er ontbreekt een duidelijke tijdlijn voor de uitvoering en evaluatie. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de financiële dekking is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het benodigde budget goed te keuren en de uitvoering van de projecten te ondersteunen. Daarnaast moet de raad instemmen met eventuele beleidsaanpassingen die nodig zijn voor de projecten.
Participatie:
Het voorstel benadrukt samenwerking met inwoners, bedrijven en organisaties, maar geeft weinig specifieke details over hoe participatie wordt vormgegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, met een focus op circulaire oplossingen voor energie, water en nutriënten.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een budget van €225.000 in 2026 en €200.000 in 2027 en 2028, voornamelijk voor personeelskosten en onderzoek. De dekking is deels afhankelijk van subsidies van de provincie Gelderland en andere partijen. De financiële dekking is opgenomen in de meerjarenbegroting, maar verdere specificatie is wenselijk.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
RegioRotonde Circulaire oplossingen Mestvergister Energiegemeenschap Netcongestie Circulair werklandschap Herijkte Routekaart Klimaatverandering Biodiversiteit Economische groeiVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Amendement 6.1: Planning projectdefinitie en go/ no go moment". Het betreft een wijziging in de aanpak van het programma RegioRotonde, waarbij de raad van Bronckhorst vraagt om een gedetailleerdere projectdefinitie voor de voorgestelde projecten (mestvergister/circulair werklandschap en energiegemeenschap). Het amendement benadrukt de noodzaak van een duidelijke planning voor go/no go momenten, waarbij de raad betrokken wordt. Het doel is om de doelen, rol van de gemeente, kosten, risico's en betrokkenheid van de raad concreet te omschrijven en in Q1 van 2026 aan de raad voor te leggen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement adresseert de behoefte aan meer gedetailleerde informatie en planning, wat suggereert dat het oorspronkelijke voorstel onvolledig was. Het amendement streeft naar meer duidelijkheid en betrokkenheid van de raad.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de projectdefinitie en het bepalen van de voortgang van de projecten via de go/no go momenten. Het amendement versterkt de betrokkenheid van de raad in het besluitvormingsproces.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van controle en betrokkenheid die zij willen uitoefenen over de projecten. Er is een keuze tussen het volgen van het collegevoorstel of het eisen van meer gedetailleerde informatie en planning zoals voorgesteld in het amendement.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement maakt het voorstel meer SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) door te eisen dat de projectdefinitie in Q1 van 2026 wordt gepresenteerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het amendement zelf.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement aanvaardt, wat betekent dat zij instemt met de eis voor een gedetailleerdere projectdefinitie en planning.
Participatie:
Het amendement benadrukt de betrokkenheid van de raad, maar zegt weinig over bredere participatie van andere belanghebbenden of het publiek.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de aard van de projecten (mestvergister en energiegemeenschap) die gericht zijn op circulaire economie en energieoplossingen.
Financiële gevolgen:
Het amendement vraagt om een duidelijk overzicht van de kosten en risico's, maar geeft zelf geen specifieke financiële details. Het is onduidelijk hoe de kosten gedekt worden, wat een belangrijk punt van aandacht is voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
RegioRotonde Mestvergister Circulair werklandschap Energiegemeenschap Afbreukrisico’s Planning Projectdefinitie Go/ no go momenten Uitwerking Kosten en risico’sVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement 6.1 betreft de "Planning projectdefinitie en go/no go moment" voor de raadsvergadering van 16 oktober 2025. Het amendement, ingediend door GroenLinks en GBB, stelt voor om in het eerste kwartaal van 2026 een uitgewerkte projectdefinitie voor te leggen aan de raad. Deze definitie moet duidelijk omschrijven welke doelen de gemeente met de projecten (mestvergister/circulair werklandschap en energiegemeenschap) wil bereiken, welke rol de gemeente speelt, welke kosten en risico's er zijn, en wanneer de raad betrokken wordt bij go/no go momenten.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement wijst op de huidige onvolledigheid van het raadsvoorstel en de projectomschrijving. Het benadrukt de noodzaak van een gedetailleerdere uitwerking om vragen en risico's adequaat te adresseren.
Rol van de raad:
De raad heeft een toezichthoudende en besluitvormende rol. Het amendement vraagt om een duidelijke planning van momenten waarop de raad betrokken wordt bij beslissingen over het voortzetten of stoppen van de projecten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van betrokkenheid en controle die zij wil uitoefenen op de voortgang van de projecten. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de prioriteit en haalbaarheid van de voorgestelde projecten.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement maakt het voorstel SMARTer door te eisen dat er specifieke, meetbare, haalbare, relevante en tijdgebonden doelen en planningen worden opgesteld. Er zijn geen directe inconsistenties in het amendement zelf, maar het wijst op de huidige inconsistenties en onduidelijkheden in het oorspronkelijke voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement aanneemt, wat zou betekenen dat zij in Q1 van 2026 een gedetailleerde projectdefinitie verwacht.
Participatie:
Het amendement benadrukt de noodzaak van participatie van de raad via geplande go/no go momenten, maar zegt niets over bredere participatie van andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de projecten betrekking hebben op een mestvergister en een energiegemeenschap, beide gericht op circulaire en duurzame oplossingen.
Financiële gevolgen:
Het amendement vraagt om een duidelijk overzicht van de kosten en risico's, maar geeft zelf geen specifieke financiële details. Het benadrukt de noodzaak dat deze aspecten in de projectdefinitie worden opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
RegioRotonde Mestvergister Circulair werklandschap Energiegemeenschap Projectomschrijving Afbreukrisico’s Planning Go/ no go momenten Uitwerking ProjectdefinitieVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - Patrick van Domburg
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Voorzitter - Patrick van Domburg
Han Pelgrom - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Han Pelgrom - GBB
Rob Weverink - CDA
Han Pelgrom - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Rob Weverink - CDA
Han Pelgrom - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Han Pelgrom - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Han Pelgrom - GBB
Rob Weverink - CDA
Han Pelgrom - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Han Pelgrom - GBB
Bengt Stegeman - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Bengt Stegeman - CDA
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Bengt Stegeman - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Bengt Stegeman - CDA
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Bengt Stegeman - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Bengt Stegeman - CDA
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Bengt Stegeman - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Bengt Stegeman - CDA
Han Pelgrom - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Han Pelgrom - GBB
Bengt Stegeman - CDA
Han Pelgrom - GBB
Bengt Stegeman - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Bengt Stegeman - CDA
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Bengt Stegeman - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Bengt Stegeman - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Stefan Beijer - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Marcel Westerink - Groep Westerink
Voorzitter - Patrick van Domburg
Johanna Bergervoet - PvdA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Dick Ebbers - CU-SGP
Voorzitter - Patrick van Domburg
Wilko Pelgrom - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Wilko Pelgrom - CDA
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Wilko Pelgrom - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Wilko Pelgrom - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Wilko Pelgrom - CDA
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Wilko Pelgrom - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Wilko Pelgrom - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Wilko Pelgrom - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Stefan Beijer - VVD
Wilko Pelgrom - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Voorzitter - Patrick van Domburg
Stefan Beijer - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Wilko Pelgrom - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
03:53:31 - 04:01:30 - 04:03:17 - 04:04:29 - 04:04:56 - 04:05:02 - 04:05:43 - 04:06:40 - 04:09:35 - 04:10:59 - 04:12:28 - 04:13:05 - 04:13:29 - 04:14:39 - 04:15:25 - 04:17:44 - 04:19:46 - 04:22:49 - 04:24:17 - 04:25:00 - 04:28:10 - 04:29:16 - 04:29:49 - 04:31:14 - 04:32:04 - 04:32:45 - 04:33:36 - 04:34:36 - 04:35:09 - 04:35:52 - 04:36:26 - 04:39:44
Marcel Westerink - Groep Westerink
Johanna Bergervoet - PvdA
Dick Ebbers - CU-SGP
Agendapunt 7 Motie vreemd aan de agenda: Evaluatie Participatie en Communicatie tijdens proces tot stand komen opvang en scholing amv’s
Gemeenteraad Bronckhorst stemt in met evaluatie opvang vluchtelingen
De gemeenteraad van Bronckhorst heeft ingestemd met een motie voor een onafhankelijke evaluatie van de participatie en communicatie rondom de opvang en scholing van alleenstaande minderjarige vluchtelingen (amv's) in Hengelo en Vorden. Het doel is om te leren van de ervaringen zonder de huidige uitvoering van de Spreidingswet te onderbreken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering diende een coalitie van D66, CDA, Partij van de Arbeid, VVD en de Groep Westerink de motie in. Martin Fröberg van D66 benadrukte het belang van de evaluatie: "We willen een grondig onderzoek naar alle communicatie naar onze inwoners, onszelf als gemeenteraad, maar ook naar alles wat met de participatie te maken heeft." Hij voegde eraan toe dat het onderzoek niet alleen moet kijken naar wat er misging, maar ook naar wat goed ging en wat beter kan.
Niet alle partijen waren overtuigd van de noodzaak van een extra evaluatie. Ulrike ter Braak van GroenLinks vond de motie te uitgebreid en vroeg zich af waarom er een externe evaluatie nodig is, terwijl de Rekenkamer al onderzoek doet naar participatie in de gemeente. "We begrijpen eerlijk gezegd niet goed waarom er dan bij een externe partij zo'n brede evaluatie moet komen," aldus Ter Braak.
Marja Berenschot van Gemeentebelangen Bronckhorst (GBB) sloot zich hierbij aan en noemde de motie "mosterd na de maaltijd", gezien het lopende onderzoek van de Rekenkamer. Ook Dick Ebbers van de ChristenUnie-SGP gaf aan liever eerst de resultaten van de Rekenkamer af te wachten.
Ingrid Weeke-Keizer van het CDA benadrukte dat de evaluatie niet uit wantrouwen voortkomt, maar bedoeld is om te leren van het verleden. "Een onafhankelijke evaluatie geeft inzicht in de keuzes die zijn gemaakt, de rol van de raad en hoe participatie en communicatie beter kunnen."
De motie werd uiteindelijk aangenomen met 15 stemmen voor en 8 tegen. De voorstemmers hopen dat de evaluatie zal bijdragen aan betere communicatie en participatie in toekomstige projecten. "Als we dat met elkaar durven te onderzoeken, onafhankelijk vanzelfsprekend, eerlijk en open, dan groeit niet de kloof, maar kan verbinding ontstaan," aldus Fröberg.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt een onafhankelijke evaluatie te laten uitvoeren over de participatie en communicatie rondom de opvang en scholing van alleenstaande minderjarige vluchtelingen (amv's) in Hengelo en Vorden. Dit komt voort uit zorgen van inwoners over de manier waarop deze processen zijn verlopen. De evaluatie zou moeten kijken naar het gehele proces, inclusief regionale afspraken en de keuzes die zijn gemaakt, zoals het aantal jongeren per locatie en de keuze voor nieuwbouw in plaats van bestaande gebouwen. Ook moet worden onderzocht hoe en wanneer inwoners en de gemeenteraad zijn geïnformeerd en betrokken. Het doel is om te leren van de ervaringen zonder de huidige uitvoering van de Spreidingswet te onderbreken. De gemeenteraad ziet een onafhankelijke evaluatie als een goed middel om snel te leren en te verbeteren.
-
20251016 Motie vreemd aan de agenda 7 D66 CDA PvdA VVD GW Evaluatie Participatie en Communicatie.pdf
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie is getiteld "Evaluatie Participatie en Communicatie tijdens proces tot stand komen opvang en scholing amv’s". Het roept op tot een onafhankelijke evaluatie van het proces rondom de vestiging van opvanglocaties voor alleenstaande minderjarige vluchtelingen (amv's) en de bijbehorende ISK-school in de gemeente Bronckhorst. De evaluatie moet inzicht geven in de besluitvorming, participatie en communicatie met inwoners, en moet leren van de ervaringen zonder het huidige proces te onderbreken.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is gedetailleerd en behandelt verschillende aspecten van het proces, zoals besluitvorming, participatie en communicatie. Het lijkt volledig in de zin dat het specifieke vragen en aandachtspunten voor de evaluatie benoemt.
Rol van de raad:
De raad heeft een controlerende en kaderstellende rol. De motie vraagt de raad om een onafhankelijke evaluatie te laten uitvoeren, waarmee de raad zijn verantwoordelijkheid neemt om te leren van het proces en de communicatie met inwoners te verbeteren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met het uitvoeren van een onafhankelijke evaluatie en welke aspecten daarin centraal moeten staan. Er is ook een keuze gemaakt om de evaluatie niet te laten interfereren met de uitvoering van de Spreidingswet.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de evaluatie die moet plaatsvinden. Het is tijdgebonden, aangezien het op korte termijn moet gebeuren. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou specifieker kunnen zijn over de tijdlijn voor de uitvoering van de evaluatie.
Besluit van de raad:
De raad heeft besloten de motie aan te nemen met 15 stemmen voor en 8 tegen. Dit betekent dat de evaluatie zal worden uitgevoerd zoals voorgesteld.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van participatie en communicatie met inwoners en vraagt specifiek om te evalueren hoe en wanneer inwoners zijn geïnformeerd en betrokken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in de motie. De focus ligt meer op participatie, communicatie en besluitvorming.
Financiële gevolgen:
De motie specificeert niet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het is mogelijk dat de kosten voor de evaluatie door de gemeente moeten worden gedragen, maar dit wordt niet expliciet vermeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Evaluatie Participatie Communicatie AMV-opvanglocaties ISK-school Spreidingswet Onafhankelijke evaluatie Regionaal plan opvang vluchtelingen Achterhoek Nieuwbouw TijdslijnVerfijning van de zoekopdracht: