06-11-2025 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Lara Bouwman
Voorzitter - Patrick van Domburg
Lara Bouwman
Lara Bouwman
Lara Bouwman
Lara Bouwman
Voorzitter - Patrick van Domburg
Kjell Leemans
Voorzitter - Patrick van Domburg
Mette Westerink - Groep Westerink
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Rob Weverink - CDA
Rob Weverink - CDA
Rob Weverink - CDA
Rob Weverink - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Rob Weverink - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Kjell Leemans
Mette Westerink - Groep Westerink
Agendapunt 2 Vaststelling agenda
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Agendapunt 3 Vaststellen tafelverslag van de Politieke Avonden van 2 en 9 oktober 2025 en de besluitenlijsten raad van 9 en 16 oktober 2025
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Agendapunt 4 Ingekomen stukken 6 november 2025
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Agendapunt 5 2e Tussenrapportage
Gemeenteraad Bronckhorst wil eindelijk actie voor toegankelijkheid raadszaal
Na zes jaar van vertraging en discussie dringt de gemeenteraad van Bronckhorst aan op snelle verbeteringen in de toegankelijkheid van de raadszaal. De motie roept op tot de aanschaf van nieuwe microfoons en een duidelijk plan van aanpak voor het einde van 2025.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de recente raadsvergadering in Bronckhorst stond de toegankelijkheid van de raadszaal opnieuw op de agenda. De problemen met de verstaanbaarheid en fysieke toegankelijkheid zijn al zes jaar bekend, maar concrete oplossingen blijven uit. De gemeenteraad wil nu dat er eindelijk actie wordt ondernomen.
Robbert van Velsen van GBB benadrukte het belang van goede verstaanbaarheid: "Het gaat over goed verstaanbaar zijn via de microfoon. Daarom is het van belang dat we daar heel veel tempo mee gaan maken." Hij riep op om voor het einde van het jaar nieuwe microfoons te installeren en een overzicht te geven van de geplande acties.
De motie, mede ingediend door GroenLinks en D66, kreeg brede steun. Martin Fröberg van D66 voegde toe: "Na al die jaren is het wat betreft D66 Bronckhorst wel eens een keer tijd voor actie."
Hoewel de motie sympathiek werd ontvangen, vroegen sommige raadsleden zich af of deze niet overbodig zou moeten zijn. Gerbert Tiecken van de VVD merkte op: "Eigenlijk zou die natuurlijk gewoon overbodig moeten zijn."
Wethouder Hans Puijk erkende de lange vertraging en gaf aan dat er inmiddels stappen zijn gezet. "Dit heeft veel te lang geduurd. Dit is geen schoonheidsprijs," gaf hij toe. Hij beloofde dat er voor het einde van het jaar een overzicht komt van de geplande verbeteringen.
Naast de discussie over de toegankelijkheid van de raadszaal, besprak de raad ook de tweede tussenrapportage van 2025. De rapportage toont een positief financieel resultaat van 1,1 miljoen euro, maar er zijn zorgen over het doorschuiven van projecten naar 2026. De raad stemde in met de rapportage, maar benadrukte de noodzaak van een zorgvuldige uitvoering van de plannen.
De motie over de toegankelijkheid van de raadszaal werd unaniem aangenomen, wat de urgentie van het probleem onderstreept. De gemeenteraad van Bronckhorst hoopt dat er nu eindelijk concrete stappen worden gezet om de raadszaal toegankelijker te maken voor iedereen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst bespreekt een motie over de toegankelijkheid van de raadszaal. Er zijn al eerder stappen ondernomen om de toegankelijkheid te verbeteren, maar er zijn nog steeds problemen. Deze problemen zijn al minstens zes jaar bekend. De raad vindt dat er nu echt tempo gemaakt moet worden met het verbeteren van het geluid en de fysieke toegankelijkheid van de raadszaal. Het college wordt aangespoord om voor het einde van 2025 de juiste spreekmicrofoons aan te schaffen en de raad actief te informeren over de planning van verdere maatregelen. Het besluit over deze motie moet nog genomen worden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "2e Tussenrapportage 2025". Het voorstel betreft de vaststelling van de 2e Tussenrapportage 2025, waarin de beleidsmatige en financiële ontwikkelingen worden gepresenteerd in relatie tot de doelen uit de Programmabegroting 2025-2028. Het voorstel omvat onder andere budgetwijzigingen, overheveling van budgetten naar 2026 voor het afronden van projecten, en wijzigingen in investeringen en reserves. Het doel is om een actueel beeld te geven van de uitvoering van de begroting en om bij te sturen waar nodig. De rapportage resulteert in een positief financieel resultaat voor 2025.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het zowel beleidsmatige als financiële aspecten behandelt en inzicht biedt in de wijzigingen en hun impact op de begroting. Echter, de uitkomsten van de Septembercirculaire 2025 zijn niet meegenomen, wat een kanttekening vormt.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel beoordelen en besluiten over de vaststelling van de 2e Tussenrapportage 2025, inclusief de voorgestelde budgetwijzigingen en overhevelingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de budgetwijzigingen en de overheveling van middelen naar toekomstige jaren. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over prioriteiten in projecten en financiële planning.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het specifieke financiële wijzigingen en doelen bevat. Echter, de afwezigheid van de Septembercirculaire 2025-uitkomsten kan als een inconsistentie worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de 2e Tussenrapportage 2025 vast te stellen en in te stemmen met de voorgestelde wijzigingen in budgetten, investeringen en reserves.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van het opheffen van de bestemmingsreserve Duurzaam ruimtegebruik bedrijventerreinen, maar verdere details over duurzaamheid zijn beperkt.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel resulteert in een positief financieel resultaat van € 1.169.000 voor 2025. De financiële gevolgen worden deels gedekt door vrijval van gelden van Opvang Vluchtelingen Oekraïne en de bijdrage Beschermd Wonen. De begrotingsruimte na de 2e Tussenrapportage bedraagt € 938.000 positief.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tussenrapportage 2025 Budgetwijzigingen Programmabegroting Beschermd Wonen Oekraïense ontheemden Algemene reserve Kapitaallasten Flexwoningen Bestemmingsreserve PlattelandsontwikkelingVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Prioriteit aan de toegankelijkheid van de raad" en is ingediend tijdens de raadsvergadering van 6 november 2025. De motie benadrukt de noodzaak om de toegankelijkheid van de raadszaal te verbeteren, zowel qua geluid als fysieke toegankelijkheid. Ondanks een eerdere motie in november 2023, zijn er nog steeds onopgeloste problemen. De indieners dringen er bij het college op aan om voor het einde van 2025 verbeteringen door te voeren, waaronder de aanschaf van betere spreekmicrofoons en het verstrekken van een duidelijke planning voor verdere maatregelen.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de problemen en het stellen van deadlines. Echter, het mist specifieke details over de exacte maatregelen die genomen moeten worden, en hoe deze gefinancierd zullen worden.
Rol van de Raad:
De raad moet de motie bespreken en goedkeuren. Ze hebben de taak om het college aan te sporen tot actie en om de voortgang te monitoren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze prioriteit willen geven aan de toegankelijkheid en of ze de voorgestelde deadlines en maatregelen ondersteunen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART: het stelt specifieke doelen (aanschaf van microfoons, planning) en een tijdsgebonden deadline (einde 2025). Het is echter niet volledig meetbaar of specifiek over de andere maatregelen die genomen moeten worden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college opdragen om de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in deze motie.
Financiële Gevolgen:
De motie geeft geen gedetailleerde informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. Dit is een belangrijk aandachtspunt dat verder uitgewerkt moet worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toegankelijkheid Raadszaal Spreekmicrofoons Planning Geluid Fysieke toegankelijkheid Tussenrapportage Issues Voortgang MaatregelenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Patrick van Domburg
Rob Weverink - CDA
Robbert van Velsen - GBB
Rob Weverink - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Rob Weverink - CDA
Bengt Stegeman - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Bengt Stegeman - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Bengt Stegeman - CDA
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Gerbert Tiecken - VVD
Gerbert Tiecken - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Gerbert Tiecken - VVD
Marcel Westerink - Groep Westerink
Voorzitter - Patrick van Domburg
Gerbert Tiecken - VVD
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Voorzitter - Patrick van Domburg
Gerbert Tiecken - VVD
Martin Fröberg - D66
Martin Fröberg - D66
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Johanna Bergervoet - PvdA
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Dick Ebbers - CU-SGP
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Hans Puijk - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Hans Puijk - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Hans Puijk - VVD
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Emmeke Gosselink - Wethouder
Voorzitter - Patrick van Domburg
Emmeke Gosselink - Wethouder
Martin Fröberg - D66
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Stefan Beijer - VVD
Stefan Beijer - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Stefan Beijer - VVD
Hans Puijk - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Marcel Westerink - Groep Westerink
Johanna Bergervoet - PvdA
Dick Ebbers - CU-SGP
Agendapunt 6 Programmabegroting 2026-2029 Bronckhorst
Gemeenteraad Bronckhorst worstelt met begrotingstekort: "Geen goed idee om de spaarpot te plunderen"
De gemeenteraad van Bronckhorst heeft de programmabegroting voor 2026-2029 vastgesteld, ondanks een tekort van €888.256 dat gedekt moet worden uit de algemene reserve. De raad debatteerde fel over de financiële toekomst en de noodzaak om keuzes te maken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een lange raadsvergadering heeft de gemeenteraad van Bronckhorst de programmabegroting voor de komende jaren vastgesteld. Het debat werd gedomineerd door zorgen over het begrotingstekort en de vraag of het verantwoord is om de spaarpot aan te spreken. "Het is geen goed idee om nu de spaarpot te plunderen," stelde Robbert van Velsen van Gemeentebelangen Bronckhorst (GBB), die pleitte voor alternatieve bezuinigingen.
De raad was verdeeld over de aanpak van het tekort. GBB stelde voor om te besparen op personeelskosten en juridische uitgaven, maar dit voorstel werd door de meeste partijen als onrealistisch bestempeld. "Het is de omgekeerde wereld om zomaar op personeel te bezuinigen zonder duidelijke keuzes te maken," reageerde wethouder Antoon Peppelman.
Een ander punt van discussie was de verlichting in de gemeente. GBB diende een amendement in om de straatverlichting niet te dimmen van 50% naar 30%, uit angst voor een toename van onveiligheidsgevoelens. Dit amendement werd uiteindelijk aangenomen, mede dankzij steun van de PvdA. "Bij twijfel niet doen," verklaarde Gerbert Tiecken van de VVD.
GroenLinks probeerde de financiering voor de omstreden regiorotonde, inclusief een mestvergister, te schrappen. "Voor slechte plannen moet je geen geld reserveren," betoogde Ulrike ter Braak. Dit amendement haalde het echter niet.
Ondanks de verdeeldheid over de details, stemde de raad unaniem in met de geamendeerde begroting. De komende gemeenteraadsverkiezingen in maart 2026 zullen naar verwachting een grote invloed hebben op de koers van de gemeente in de jaren daarna. Tot die tijd blijft het een uitdaging om een sluitende meerjarenbegroting te realiseren.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst staat voor de beslissing over de programmabegroting voor 2026-2029. Het voorstel omvat het vaststellen van de beleids- en financiële begroting voor 2026, inclusief het inzetten van de Algemene reserve om een begrotingstekort van € 888.256 te dekken. De plannen zijn gebaseerd op de perspectiefnota 2026 en de Meicirculaire 2025, die het financiële beeld verbeterden. Ondanks deze verbeteringen blijft het een uitdaging om een sluitende meerjarenbegroting te realiseren. De gemeenteraadsverkiezingen in maart 2026 zullen invloed hebben op de koers voor de jaren daarna. Inwoners kunnen hun mening geven over de begroting tijdens een politieke avond op 30 oktober 2025. De definitieve besluitvorming vindt plaats in de raadsvergadering op 6 november 2025.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Programmabegroting 2026-2029 Bronckhorst
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Programmabegroting 2026-2029 Bronckhorst". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad om de beleids- en financiële begroting voor 2026 vast te stellen, inclusief de dekking van een begrotingstekort van € 888.256 uit de Algemene reserve. Het voorstel benadrukt de noodzaak om de ambities van de huidige coalitie af te ronden en wijst op de uitdagingen voor een sluitende meerjarenbegroting. De programmabegroting is opgesteld met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2026, waarna een nieuw bestuur verdere keuzes zal maken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke beschrijvingen van de doelen, resultaten en financiële implicaties. Het biedt inzicht in de financiële positie en de noodzaak van keuzes voor toekomstige begrotingen. Echter, er is enige onzekerheid over toekomstige rijksbijdragen en de impact daarvan op de begroting.
Rol van de Raad:
De raad moet de programmabegroting vaststellen en het college autoriseren voor de baten en lasten per deelprogramma. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de financiële plannen en het waarborgen van een sluitende begroting.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over het gebruik van de Algemene reserve om het begrotingstekort te dekken en over de prioritering van ambities binnen de beschikbare middelen. Er moeten keuzes worden gemaakt over de mate van investeringen en het ambitieniveau voor de komende jaren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, met specifieke doelen en financiële cijfers. Echter, de onzekerheden over rijksbijdragen en toekomstige ambities maken het lastig om volledig SMART te zijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige beslissingen kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten de programmabegroting vast te stellen en het college te autoriseren voor de financiële uitvoering. Ook moet de raad instemmen met het gebruik van de Algemene reserve voor het begrotingstekort.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de programmabegroting ter inzage is gelegd en dat inwoners kunnen reageren via inspraak tijdens een politieke avond. Dit wijst op een zekere mate van participatie, hoewel de invloed van inwoners op de uiteindelijke beslissingen beperkt lijkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet als hoofdonderwerp genoemd, maar kan impliciet aanwezig zijn in de ambities en investeringen, vooral gezien de onzekerheden rond klimaat- en energietaken.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel beschrijft een begrotingstekort van € 888.256 voor 2026, dat gedekt wordt door de Algemene reserve. De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, inclusief de impact van de Meicirculaire en de keuze om milieucontainers te behouden. De dekking van het tekort is expliciet aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting Begrotingstekort Perspectiefnota Investeringsagenda Algemene reserve Meicirculaire Financiële positie Investeringsagenda Begrotingsruimte MeerjarenbegrotingVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement 6.1, ingediend tijdens de raadsvergadering van 06-11-2025, betreft het dimmen van de straatverlichting naar 30% in de gemeente Bronckhorst. Het amendement stelt voor om de geplande maatregel om de straatverlichting vanaf 23:00 uur te dimmen van 50% naar 30% te schrappen. De indieners zijn van mening dat de besparing van €7.000 per jaar niet opweegt tegen de mogelijke negatieve effecten op de sociale veiligheid en leefbaarheid. Er is geen onderzoek gedaan naar de impact op de veiligheid en er ontbreekt een plan voor het monitoren van de veiligheidsgevoelens van inwoners.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het benoemen van de zorgen over veiligheid en de financiële besparing. Echter, het mist een gedetailleerd plan voor alternatieve maatregelen of een evaluatie van de huidige situatie.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het schrappen van de maatregel om de straatverlichting te dimmen, zoals voorgesteld in het amendement.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen kostenbesparing en het waarborgen van de sociale veiligheid. Er moet ook worden overwogen of er alternatieve besparingsmaatregelen mogelijk zijn zonder de veiligheid te compromitteren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat er geen specifieke doelen of meetbare resultaten zijn gedefinieerd voor de veiligheidseffecten. Er zijn inconsistenties in de afweging tussen kostenbesparing en veiligheid.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het amendement aanneemt en daarmee de maatregel om de straatverlichting te dimmen naar 30% verwerpt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe inwoners betrokken zijn of worden bij de besluitvorming of monitoring van de veiligheidsgevoelens.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het dimmen van straatverlichting kan bijdragen aan energiebesparing en vermindering van CO2-uitstoot. Echter, de nadruk ligt in dit voorstel meer op veiligheid dan op duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen van het voorstel zijn het verlies van een jaarlijkse besparing van €7.000. Het amendement geeft niet aan hoe dit verlies gedekt zal worden, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dimmen Straatverlichting Onveiligheid Besparing Leefbaarheid Sociale veiligheid Monitoring Veiligheidsgevoelens Openbare ruimte AvondurenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Spaargeld op de spaarrekening laten" en is ingediend tijdens de raadsvergadering van 6 november 2025. Het amendement stelt voor om het begrotingstekort van €888.256 niet te dekken uit de algemene reserve, zoals oorspronkelijk voorgesteld, maar door het verlagen van personeelskosten met 0,5%, het verminderen van kosten voor juridische aangelegenheden, en het schrappen van de geplande bijdrage voor de Regiorotonde. Dit voorstel is bedoeld om de algemene reserve te behouden en de nieuwe raad niet met een verlaagde reserve op pad te sturen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in de zin dat het concrete alternatieven biedt voor het dekken van het begrotingstekort. Het geeft specifieke bedragen en posten aan waar besparingen gerealiseerd kunnen worden.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen in de dekking van het begrotingstekort. De raad heeft de verantwoordelijkheid om te zorgen voor een gezonde financiële positie van de gemeente.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behoud van de algemene reserve en het accepteren van de voorgestelde bezuinigingen op personeelskosten, juridische kosten, en de bijdrage aan de Regiorotonde. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals het effect op personeel en regionale samenwerking.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar de haalbaarheid en relevantie kunnen ter discussie staan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact van de bezuinigingen op de betrokken gebieden is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het amendement aanneemt en daarmee de voorgestelde wijzigingen in de begrotingsdekking goedkeurt.
Participatie:
Het amendement vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, en het lijkt geen direct relevant onderwerp in deze context.
Financiële gevolgen:
Het amendement heeft financiële gevolgen door het verschuiven van de dekking van het begrotingstekort naar andere posten. Het geeft aan hoe het tekort gedekt kan worden zonder de algemene reserve aan te spreken, maar de gevolgen van de bezuinigingen op de betrokken gebieden worden niet gedetailleerd besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene reserve Begrotingstekort Personeelskosten Juridische aangelegenheden Regiorotonde Programmabegroting 2026-2029 Onttrekking Dekking Spaargeld BeraadslagingenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Amendement 6.3 Raadsvergadering: 06-11-2025 Onderwerp: Project RegioRotonde in Begroting 2026 - 2029". Het amendement stelt voor om de financiële reservering voor het project RegioRotonde te herzien. In plaats van het volledige budget voor de jaren 2026-2028 vast te leggen, wordt voorgesteld om slechts een kwart van het budget voor 2026 te reserveren totdat er meer duidelijkheid is over de projectdefinitie. Dit komt neer op € 56.250 voor 2026, met geen verdere reserveringen voor 2027 en 2028 totdat de raad in Q1 2026 een go-no go besluit heeft genomen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft welke wijzigingen worden voorgesteld in de begroting en waarom. Het biedt echter geen gedetailleerde informatie over de inhoud van het project RegioRotonde zelf, wat kan worden gezien als een tekortkoming.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om te beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde wijziging in de begroting. Daarnaast moet de raad in Q1 2026 een go-no go besluit nemen over het project op basis van de dan beschikbare projectdefinitie.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met het verminderen van de financiële reservering voor het project totdat er meer duidelijkheid is. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de prioriteit die de raad aan duurzaamheid en regionale ontwikkeling geeft.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële aanpassingen. Het is echter minder specifiek over de criteria voor het go-no go besluit, wat een mogelijke inconsistentie is.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze akkoord gaan met de voorgestelde wijziging in de begroting, waarbij het budget voor het project RegioRotonde wordt verlaagd tot € 56.250 voor 2026 en op nul wordt gezet voor de daaropvolgende jaren totdat er meer duidelijkheid is.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het besluitvormingsproces wordt meegenomen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het project onderdeel is van het deelprogramma Duurzaamheid en er sprake is van het opzetten van een circulair werklandschap.
Financiële Gevolgen:
Het amendement heeft als financieel gevolg dat de reservering voor het project RegioRotonde aanzienlijk wordt verminderd. Er wordt geen specifieke dekking genoemd voor de resterende kosten, maar het voorstel impliceert dat verdere financiering afhankelijk is van het go-no go besluit in Q1 2026.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
RegioRotonde Begroting 2026-2029 Duurzaamheid Budget Projectdefinitie Circulair werklandschap Mestvergister Energiegemeenschap Go-no go moment Deelprogramma 3BVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Patrick van Domburg
Luuk Preijde - PvdA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Hans Puijk - VVD
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Robbert van Velsen - GBB
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Voorzitter - Patrick van Domburg
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Marcel Westerink - Groep Westerink
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Dick Ebbers - CU-SGP
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Bengt Stegeman - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Bengt Stegeman - CDA
Gerbert Tiecken - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Gerbert Tiecken - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Gerbert Tiecken - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Gerbert Tiecken - VVD
Antoon Peppelman - PvdA
Antoon Peppelman - PvdA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Antoon Peppelman - PvdA
Luuk Preijde - PvdA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Luuk Preijde - PvdA
Antoon Peppelman - PvdA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Antoon Peppelman - PvdA
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Martin Fröberg - D66
Martin Fröberg - D66
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Martin Fröberg - D66
Martin Fröberg - D66
Martin Fröberg - D66
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Robbert van Velsen - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Marcel Westerink - Groep Westerink
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Dick Ebbers - CU-SGP
Dick Ebbers - CU-SGP
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Robbert van Velsen - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Rob Weverink - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Rob Weverink - CDA
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Rob Weverink - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Rob Weverink - CDA
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Rob Weverink - CDA
Martin Fröberg - D66
Rob Weverink - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Rob Weverink - CDA
Gerbert Tiecken - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Luuk Preijde - PvdA
Gerbert Tiecken - VVD
Gerbert Tiecken - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Gerbert Tiecken - VVD
Robbert van Velsen - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Luuk Preijde - PvdA
Luuk Preijde - PvdA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Gerbert Tiecken - VVD
Gerbert Tiecken - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Gerbert Tiecken - VVD
Gerbert Tiecken - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Rob Weverink - CDA
Rob Weverink - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Rob Weverink - CDA
Rob Weverink - CDA
Rob Weverink - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Rob Weverink - CDA
Rob Weverink - CDA
Rob Weverink - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Rob Weverink - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Rob Weverink - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Marcel Westerink - Groep Westerink
Marcel Westerink - Groep Westerink
Voorzitter - Patrick van Domburg
Marcel Westerink - Groep Westerink
Marcel Westerink - Groep Westerink
Marcel Westerink - Groep Westerink
Voorzitter - Patrick van Domburg
Marcel Westerink - Groep Westerink
Marcel Westerink - Groep Westerink
Voorzitter - Patrick van Domburg
Marcel Westerink - Groep Westerink
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Voorzitter - Patrick van Domburg
Rob Weverink - CDA
Rob Weverink - CDA
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Voorzitter - Patrick van Domburg
Rob Weverink - CDA
Rob Weverink - CDA
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Rob Weverink - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Stefan Beijer - VVD
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Stefan Beijer - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Stefan Beijer - VVD
Rob Weverink - CDA
Robbert van Velsen - GBB
Rob Weverink - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Rob Weverink - CDA
Rob Weverink - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Rob Weverink - CDA
Gerbert Tiecken - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Luuk Preijde - PvdA
Gerbert Tiecken - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Luuk Preijde - PvdA
Gerbert Tiecken - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Gerbert Tiecken - VVD
Marcel Westerink - Groep Westerink
Gerbert Tiecken - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Gerbert Tiecken - VVD
Luuk Preijde - PvdA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Gerbert Tiecken - VVD
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Marja Berenschot - GBB
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Marja Berenschot - GBB
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Martin Fröberg - D66
Martin Fröberg - D66
Martin Fröberg - D66
Martin Fröberg - D66
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Robbert van Velsen - GBB
Martin Fröberg - D66
Martin Fröberg - D66
Martin Fröberg - D66
Robbert van Velsen - GBB
Martin Fröberg - D66
Robbert van Velsen - GBB
Martin Fröberg - D66
Robbert van Velsen - GBB
Martin Fröberg - D66
Martin Fröberg - D66
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Martin Fröberg - D66
Martin Fröberg - D66
Martin Fröberg - D66
Martin Fröberg - D66
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Martin Fröberg - D66
Martin Fröberg - D66
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Dick Ebbers - CU-SGP
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Wilko Pelgrom - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Rob Weverink - CDA
Rob Weverink - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Marcel Westerink - Groep Westerink
Rob Weverink - CDA
Marcel Westerink - Groep Westerink
Rob Weverink - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Marcel Westerink - Groep Westerink
Rob Weverink - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Robbert van Velsen - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Robbert van Velsen - GBB
Robbert van Velsen - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Robbert van Velsen - GBB
Antoon Peppelman - PvdA
Robbert van Velsen - GBB
Antoon Peppelman - PvdA
Antoon Peppelman - PvdA
Robbert van Velsen - GBB
Antoon Peppelman - PvdA
Antoon Peppelman - PvdA
Antoon Peppelman - PvdA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Antoon Peppelman - PvdA
Hans Puijk - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Stefan Beijer - VVD
Stefan Beijer - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Stefan Beijer - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Stefan Beijer - VVD
Robbert van Velsen - GBB
Voorzitter - Patrick van Domburg
Stefan Beijer - VVD
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Stefan Beijer - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Stefan Beijer - VVD
Luuk Preijde - PvdA
Stefan Beijer - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Stefan Beijer - VVD
Marcel Westerink - Groep Westerink
Voorzitter - Patrick van Domburg
Stefan Beijer - VVD
Martin Fröberg - D66
Martin Fröberg - D66
Voorzitter - Patrick van Domburg
Martin Fröberg - D66
Rob Weverink - CDA
Rob Weverink - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Rob Weverink - CDA
Dick Ebbers - CU-SGP
Rob Weverink - CDA
Voorzitter - Patrick van Domburg
Gerbert Tiecken - VVD
Gerbert Tiecken - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Gerbert Tiecken - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Gerbert Tiecken - VVD
Robbert van Velsen - GBB
Gerbert Tiecken - VVD
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
Voorzitter - Patrick van Domburg
01:29:08 - 01:35:55 - 01:41:31 - 01:46:32 - 01:52:44 - 01:53:03 - 01:58:52 - 01:59:01 - 02:03:29 - 02:08:00 - 02:12:41 - 03:08:55 - 03:09:36 - 03:13:40 - 03:14:13 - 03:15:36 - 03:17:15 - 03:17:41 - 03:19:17 - 03:20:54 - 03:23:03 - 03:25:16 - 03:26:13 - 03:27:27 - 03:28:13 - 03:30:40 - 03:32:19 - 03:33:31 - 03:35:22 - 03:37:31 - 03:38:47 - 03:41:15 - 03:44:27 - 03:45:16 - 03:47:07 - 03:50:22 - 03:52:20 - 03:53:06 - 03:53:48 - 03:54:27 - 03:55:33 - 03:56:27 - 03:57:54 - 03:59:21 - 04:00:44 - 04:01:37 - 04:04:32 - 04:07:43 - 04:09:11 - 04:10:33 - 04:11:40 - 04:15:14 - 04:17:55 - 04:20:15 - 04:23:15 - 04:23:17 - 04:25:19 - 04:26:49 - 04:27:00 - 04:29:03 - 04:29:50 - 04:36:45 - 04:38:28 - 04:39:29 - 04:40:28 - 04:41:19 - 04:43:10 - 04:44:04 - 04:45:10 - 04:45:34 - 04:47:02 - 04:48:50 - 04:53:43 - 04:56:05 - 04:56:30 - 05:08:10 - 05:10:18 - 05:11:45 - 05:13:51 - 05:15:01 - 05:15:33 - 05:15:55 - 05:16:14 - 05:16:32 - 05:17:01 - 05:18:42 - 05:19:10
Martin Fröberg - D66
01:36:14 - 01:41:38 - 01:46:31 - 01:46:38 - 01:53:07 - 01:58:57 - 01:59:09 - 02:03:33 - 03:15:49 - 03:18:18 - 03:18:20 - 03:18:21 - 03:19:35 - 03:19:36 - 03:19:38 - 03:20:53 - 03:21:00 - 03:23:09 - 03:25:15 - 03:25:24 - 03:26:18 - 03:32:23 - 03:33:35 - 04:20:29 - 04:23:16 - 04:23:22 - 04:24:21 - 04:25:22 - 04:25:54 - 04:26:51 - 04:27:04 - 04:28:09 - 04:28:12 - 04:28:13 - 04:28:14 - 04:28:17 - 04:29:06 - 04:29:57 - 04:31:29 - 04:31:33 - 04:31:34 - 04:32:38 - 04:34:14 - 04:34:29 - 04:34:31 - 04:34:33 - 04:36:47 - 04:37:24 - 04:37:26 - 04:37:27 - 04:37:28 - 04:37:29 - 04:38:33 - 04:38:53 - 04:39:30 - 04:39:56 - 04:39:58 - 04:40:27 - 04:40:34 - 04:41:18 - 04:41:35 - 05:15:13 - 05:15:32 - 05:15:34
Rob Weverink - CDA
03:28:21 - 03:30:41 - 03:31:35 - 03:32:21 - 03:33:32 - 03:34:27 - 03:35:29 - 03:47:10 - 03:49:19 - 03:50:24 - 03:50:26 - 03:51:09 - 03:52:23 - 03:52:24 - 03:52:36 - 03:53:08 - 03:53:52 - 03:59:23 - 04:00:13 - 04:00:45 - 04:01:17 - 04:01:35 - 04:04:54 - 04:06:39 - 04:08:09 - 04:09:10 - 04:09:14 - 04:43:13 - 04:43:39 - 04:44:33 - 04:45:00 - 04:45:24 - 05:15:39 - 05:15:54 - 05:16:00 - 05:16:13
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Wilko Pelgrom - CDA
Agendapunt 7 Belastingverordeningen 2026 Bronckhorst
Gemeenteraad Bronckhorst stemt in met belastingverordeningen 2026
De gemeenteraad van Bronckhorst heeft unaniem ingestemd met de belastingverordeningen voor 2026. De verordeningen omvatten onder andere onroerendezaakbelastingen, afvalstoffenheffing en rioolheffing. Een opvallend amendement om de leges voor non-profitorganisaties te schrappen, werd eveneens unaniem aangenomen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week stond het vaststellen van de belastingverordeningen voor 2026 op de agenda. De gemeente Bronckhorst wil de OZB-opbrengst verhogen zonder dat de woonlasten stijgen en heeft plannen om de toeristenbelasting in 2027 met 25% te verhogen. De uitvoering van de belastingheffing ligt bij GBTwente, dat ook verantwoordelijk is voor de communicatie met inwoners en bedrijven.
Rob Weverink van het CDA opende het debat met een amendement om de legesverordening aan te passen. "Verenigingen, stichtingen en kerkgenootschappen organiseren regelmatig evenementen die bijdragen aan de sociale samenhang en vitaliteit van onze kernen. Het is onwenselijk dat juist deze non-profitorganisaties leges moeten betalen," aldus Weverink. Het amendement werd mede ingediend door GBB en Groep Westerink.
Robbert van Velsen van GBB benadrukte het belang van een eerlijke verdeling van de lasten. "Wij zijn voorstander van een differentiatietarief voor de afvalstoffen- en rioolheffing, afhankelijk van de grootte van het huishouden. Een eenpersoonshuishouden betaalt nu evenveel als een gezin van acht, en dat vinden wij niet rechtvaardig," stelde Van Velsen.
Martin Fröberg van D66 sloot zich aan bij het amendement van het CDA en benadrukte het belang van vitale en levendige kernen. "Vrijwilligersorganisaties zetten met weinig middelen prachtige programma's neer. We moeten hen niet gelijkstellen aan commerciële instellingen," aldus Fröberg.
Wethouder Antoon Peppelman gaf aan dat het college het amendement steunt, ondanks de financiële gevolgen. "We zien het effect op deze organisaties en hebben geen bezwaar tegen het amendement," verklaarde Peppelman.
Het debat verliep soepel en zonder tegenstemmen werden zowel het amendement als de belastingverordeningen unaniem aangenomen. Voorzitter Patrick van Domburg sloot de vergadering tevreden af: "Een goede vergadering met een goed debat, en dat nog voor tienen."
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt om belastingverordeningen voor 2026 vast te stellen. Deze verordeningen omvatten onder andere onroerendezaakbelastingen, forensenbelasting, toeristenbelasting, afvalstoffenheffing, rioolheffing, begraafrechten en leges. De tarieven zijn gebaseerd op de Programmabegroting 2026-2029 en houden rekening met een jaarlijkse indexering van 2,7%. De gemeente wil de OZB-opbrengst verhogen zonder dat de woonlasten stijgen. Ook zijn er plannen om de toeristenbelasting in 2027 met 25% te verhogen. De uitvoering van de belastingheffing ligt bij GBTwente, dat ook verantwoordelijk is voor de communicatie met inwoners en bedrijven. De gemeenteraad moet nog besluiten over deze voorstellen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Belastingverordeningen 2026 Bronckhorst". Het raadsvoorstel beoogt de vaststelling van diverse belastingverordeningen voor het jaar 2026, waaronder onroerendezaakbelastingen, forensenbelasting, toeristenbelasting, afvalstoffenheffing, rioolheffing, begraafrechten, en leges. De tarieven zijn gebaseerd op de Programmabegroting 2026-2029 en houden rekening met inflatie en beleidswijzigingen. De uitvoering van de belastingheffing is uitbesteed aan GBTwente. Het voorstel voorziet in een verhoging van de OZB-opbrengst en andere lokale heffingen, met als doel de gemeentelijke begroting te ondersteunen zonder de woonlasten significant te verhogen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en bevat uitgebreide informatie over de verschillende belastingverordeningen en de onderliggende financiële berekeningen. Het biedt een duidelijke uitleg van de wijzigingen en de redenen daarvoor, inclusief de verwachte financiële impact.
Rol van de raad:
De raad heeft de taak om de voorgestelde belastingverordeningen vast te stellen. Dit omvat het beoordelen van de voorgestelde tarieven en de bijbehorende financiële onderbouwingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de acceptatie van de voorgestelde verhogingen van de OZB-opbrengst en andere lokale heffingen. Dit omvat het afwegen van de financiële behoeften van de gemeente tegen de belastingdruk voor inwoners en bedrijven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde tarieven en opbrengsten. Het is tijdgebonden met een duidelijke implementatiedatum. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van aannames voor WOZ-waarden kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de belastingverordeningen voor 2026 al dan niet vast te stellen, inclusief de voorgestelde tariefwijzigingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers in de besluitvorming, maar er is communicatie voorzien via GBTwente en gemeentelijke kanalen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel beschrijft de verwachte financiële opbrengsten van de verschillende heffingen en belastingen. De dekking van kosten wordt gerealiseerd door de voorgestelde tariefaanpassingen, zoals opgenomen in de Programmabegroting 2026-2029.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen 2026 Onroerendezaakbelastingen (OZB) WOZ-waarden GBTwente Programmabegroting 2026-2029 Forensenbelasting Toeristenbelasting Afvalstoffenheffing Rioolheffing LegesverordeningVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Aanpassing legesverordening" en is ingediend voor de raadsvergadering van 6 november 2025. Het amendement stelt voor om de leges voor vergunningen voor evenementen georganiseerd door verenigingen, stichtingen en kerkgenootschappen in de gemeente Bronckhorst af te schaffen. Dit is bedoeld om de financiële en administratieve lasten voor deze organisaties te verminderen, aangezien deze evenementen bijdragen aan de sociale samenhang en vitaliteit van de gemeenschap. De huidige leges bedragen €100 per aanvraag, wat een beperkte inkomstenpost voor de gemeente vormt, maar een aanzienlijke last voor vrijwilligersorganisaties.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het duidelijk de huidige situatie, de problematiek en de voorgestelde oplossing beschrijft. Het bevat echter geen gedetailleerde financiële analyse van de gevolgen voor de gemeentelijke begroting, hoewel het aangeeft dat de inkomsten uit deze leges beperkt zijn.
Rol van de Raad:
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of de voorgestelde wijziging in de legesverordening wordt aangenomen. Dit omvat het afwegen van de voordelen voor de verenigingen tegen de beperkte financiële impact op de gemeente.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van maatschappelijke initiatieven door financiële lasten te verlichten en het behouden van een consistente inkomstenstroom, hoe klein ook, voor de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het afschaffen van de leges voor bepaalde organisaties. Het is echter minder specifiek over de tijdsgebonden aspecten en de evaluatie van de impact op de lange termijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar een meer gedetailleerde financiële onderbouwing zou het voorstel sterker maken.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, wat zou betekenen dat de leges voor bepaalde organisaties worden afgeschaft.
Participatie:
Het voorstel impliceert dat de afschaffing van de leges de participatie van verenigingen, stichtingen en kerkgenootschappen in de gemeenschap zal bevorderen door financiële drempels te verlagen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct onderwerp van dit voorstel, hoewel het indirect kan bijdragen aan de sociale duurzaamheid door het versterken van de sociale cohesie en vitaliteit van de gemeenschap.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt, aangezien de inkomsten uit deze leges ongeveer €1.500 per jaar bedragen. Het voorstel geeft aan dat dit een zeer beperkte inkomstenpost is voor de gemeente, maar biedt geen specifieke dekking voor het verlies aan inkomsten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Legesverordening Verenigingen Stichtingen Kerkgenootschappen Evenementen Activiteiten Sociale samenhang Vrijwilligersorganisaties Financiële last Administratieve drempelsVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken