05-06-2025 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2 Vaststelling agenda
Dick Ebbers - CU-SGP
Patrick van Domburg - Burgemeester
Marcel Westerink - Groep Westerink
Patrick van Domburg - Burgemeester
Johanna Bergervoet - PvdA
Patrick van Domburg - Burgemeester
Johanna Bergervoet - PvdA
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Patrick van Domburg - Burgemeester
Rob Weverink - CDA
Patrick van Domburg - Burgemeester
Gerbert Tiecken - VVD
Patrick van Domburg - Burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Stefan Beijer - VVD
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Dick Ebbers - CU-SGP
Marcel Westerink - Groep Westerink
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Rob Weverink - CDA
Gerbert Tiecken - VVD
Robbert van Velsen - GBB
Stefan Beijer - VVD
Agendapunt 3 Vragenkwartier
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Hans Puijk - VVD
Patrick van Domburg - Burgemeester
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Hans Puijk - VVD
Patrick van Domburg - Burgemeester
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Patrick van Domburg - Burgemeester
Agendapunt 6 Jaarstukken, Primitieve begroting en meerjarenbegroting Stadsbank
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaarstukken 2024, Primitieve begroting 2026 en meerjarenbegroting 2027-2029 Stadsbank". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad om in te stemmen met de primitieve begroting voor 2026 en de meerjarenraming voor 2027-2029 van de Stadsbank Oost Nederland (SON). De Stadsbank ondersteunt inwoners met schulden en werkt samen met gemeenten om maatschappelijke participatie te bevorderen. De begroting toont een positief financieel resultaat voor 2024 en een sluitende raming voor de komende jaren. De raad wordt gevraagd een zienswijze in te dienen, met aandacht voor financiële uitdagingen en mogelijke kostenbesparingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële gegevens en een duidelijke uitleg van de context en doelstellingen van de Stadsbank. Er is echter ruimte voor meer gedetailleerde informatie over de specifieke impact van de financiële keuzes op de dienstverlening.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de begroting en meerjarenraming en een zienswijze indienen. Dit omvat het beoordelen van de financiële plannen en het geven van feedback over de financiële strategie en prioriteiten.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de hoogte van de gemeentelijke bijdrage aan de Stadsbank en hoe om te gaan met de verminderde budgetten vanuit het Rijk. Er moeten keuzes worden gemaakt over prioriteiten binnen de schuldhulpverlening en bredere sociale beleidsdoelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het concrete financiële cijfers en tijdlijnen biedt. Er zijn echter geen specifieke meetbare doelen voor de effectiviteit van de schuldhulpverlening. Er lijken geen grote inconsistenties te zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de begroting en meerjarenraming en een zienswijze indienen met betrekking tot de financiële strategie en uitdagingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt samenwerking met gemeenten, ketenpartners en vrijwilligers, maar geeft geen gedetailleerde informatie over hoe participatie van burgers of cliënten wordt vormgegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een stijgende gemeentelijke bijdrage aan de Stadsbank. De dekking wordt deels gevonden in de gemeentelijke begroting, maar er is een noodzaak voor kostenbeheersing en mogelijke besparingen. De raad moet beslissen hoe deze financiële uitdagingen worden aangepakt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stadsbank Oost Nederland (SON) Schuldhulpverlening Klantreis Financiële rust Gemeenschappelijke Regeling Begroting 2026 Meerjarenraming 2027-2029 Zienswijze Weerstandsratio PerspectiefnotaVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Concept Primitieve begroting 2026 en Meerjarenraming 2027-2029". Het voorstel betreft de goedkeuring van de begroting en meerjarenraming voor de Stadsbank, een schuldhulpverlener in Twente en de Achterhoek. De Stadsbank streeft naar het bieden van maatschappelijke waarde door schuldhulpverlening, met als doel financiële rust en perspectiefverbetering voor inwoners. Het voorstel benadrukt de noodzaak van doorontwikkeling van de dienstverlening en wijst op de verminderde budgetten vanuit het Rijk vanaf 2026, wat gemeenten dwingt tot scherpe keuzes. De begroting toont een positief saldo voor 2026 en sluitende ramingen voor de jaren 2027-2029.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de financiële prognoses en de context van de schuldhulpverlening schetst. Echter, specifieke details over de beoogde beleidsmaatregelen en de impact van de verminderde budgetten worden niet uitgebreid behandeld.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de begroting en meerjarenraming goed te keuren. Dit omvat het beoordelen van de financiële haalbaarheid en de strategische keuzes die de Stadsbank voorstelt.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van schuldhulpverlening binnen het gemeentelijke budget, vooral gezien de verminderde rijksbijdragen. Er moeten keuzes worden gemaakt over welke diensten en voorzieningen behouden of aangepast moeten worden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), omdat het geen specifieke doelen of meetbare resultaten bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de gevolgen van de verminderde budgetten zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de conceptbegroting en meerjarenraming goed te keuren, rekening houdend met de financiële prognoses en de strategische keuzes die gemaakt moeten worden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van schuldhulpverlening of bij het opstellen van de begroting.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële en maatschappelijke aspecten.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden geschetst in de vorm van een positief saldo voor 2026 en sluitende ramingen voor de jaren 2027-2029. Het voorstel geeft aan dat de verminderde rijksbijdragen vanaf 2026 gemeenten dwingen tot scherpe keuzes, maar het biedt geen gedetailleerde dekking voor deze gevolgen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stadsbank Schuldhulpverlening Twente Achterhoek Maatschappelijke waarde Financiële rust Dienstverlening Budget Kaderbrief MeerjarenramingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Herinrichting Markt en omgeving parkje Zelhem
Zelhem zet koers naar een groen en veilig centrum
De gemeenteraad van Zelhem heeft unaniem ingestemd met een ambitieus plan voor de herinrichting van de Markt en het parkje achter de bibliotheek. Met een investering van bijna 2,7 miljoen euro wordt het centrum getransformeerd tot een aantrekkelijk en verkeersveilig gebied.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 5 juni 2025 werd het voorstel voor de herinrichting van de Markt en het omliggende gebied in Zelhem met enthousiasme ontvangen. Het plan maakt deel uit van de toekomstvisie 2030 van de werkgroep Vitale Kernen Zelhem, die streeft naar een levendig en groen centrum. De totale kosten van het project zijn geraamd op €2.694.000, waarvan een aanzienlijk deel wordt gedekt door de Investeringsagenda en andere gemeentelijke fondsen.De heer Tyke sprak namens alle fracties en prees de samenwerking tussen inwoners, ondernemers, verenigingen en de gemeente. "Het is een mooi voorbeeld van hoe we samen tot een collectief plan zijn gekomen," aldus Tyke. Hij benadrukte dat het project al in 2017 begon met de ontwikkeling van een visie voor 2030. "Het kost tijd, maar het is prachtig om te zien dat we nu kunnen starten met de uitvoeringsfases."
Het project omvat de herinrichting van de Smidsstraat, Magnoliaweg, de Markt en het parkje achter de bibliotheek. De uitvoering start na de oplevering van de Smidsstraat en Magnoliaweg, met een verwachte start in 2027. De plannen houden rekening met toeristische seizoenen en evenementen, zodat de impact op het dagelijks leven in Zelhem minimaal is.
Wethouder Pelgrom reageerde verheugd op de unanieme goedkeuring van de raad. "Zelhem verdient een mooi en toekomstbestendig centrum, en u kunt op mij rekenen dat we hier met volle kracht aan gaan werken," zei hij.
Met de goedkeuring van dit voorstel zet Zelhem een belangrijke stap richting een aantrekkelijker en veiliger centrum. De herinrichting belooft niet alleen een verbetering van de verkeersveiligheid, maar ook een vergroening van het stadsbeeld, waardoor het centrum een prettiger verblijfsgebied wordt voor zowel inwoners als bezoekers.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van 5 juni 2025 betreft de herinrichting van de Markt, het omliggende gebied en het parkje achter de bibliotheek in Zelhem. Het voorstel vraagt om goedkeuring voor een investering van €1.900.000 uit de Investeringsagenda en een extra krediet van €326.000 vanwege kostenstijgingen, te dekken uit de reserve bovenwijkse voorzieningen. Daarnaast wordt €468.000 gevraagd voor rioleringswerkzaamheden, gedekt door het Watertakenplan. De herinrichting maakt deel uit van de toekomstvisie 2030 van de werkgroep Vitale Kernen Zelhem, die streeft naar een aantrekkelijk centrum met meer groen en verbeterde verkeersveiligheid. Het project omvat drie deelprojecten: de herinrichting van de Smidsstraat en Magnoliaweg, de Markt en het parkje. De uitvoering start na de oplevering van de Smidsstraat en Magnoliaweg, met een verwachte start in 2027. Het project wordt afgestemd met stakeholders en houdt rekening met toeristische seizoenen en evenementen. De totale kosten zijn geraamd op €2.694.000, met dekking vanuit de Investeringsagenda, reserve bovenwijkse voorzieningen en het Watertakenplan.
-
Analyse van het document
Analyse van het raadsvoorstel: Herinrichting Markt en omgeving en parkje
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Herinrichting Markt en omgeving en parkje" in Zelhem. Het plan omvat de herinrichting van de Markt, het omliggende gebied en het parkje achter de bibliotheek, inclusief rioleringswerkzaamheden. Het doel is om een aantrekkelijk en samenhangend verblijfsgebied te creëren dat bijdraagt aan de verkeersveiligheid en klimaatadaptatie. De totale kosten bedragen € 2.694.000, waarvan een deel wordt gedekt door de Investeringsagenda en het Watertakenplan. De herinrichting maakt deel uit van de bredere visie 2030 van de werkgroep Vitale Kernen Zelhem.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële ramingen en dekkingsbronnen. Het bevat echter enkele kanttekeningen over mogelijke aanpassingen in het ontwerp en kostenramingen.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde herinrichting en de bijbehorende financiële middelen goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van de herinrichting binnen de bredere visie 2030 en de toewijzing van financiële middelen, rekening houdend met mogelijke kostenstijgingen.
SMART-analyse en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële middelen en doelen. Het is tijdgebonden met een geplande start in 2027. Er zijn echter onzekerheden over de uiteindelijke kosten en ontwerpaanpassingen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de herinrichting en de financiële middelen goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door input van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties via enquêtes en bijeenkomsten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, met aandacht voor vergroening en klimaatadaptieve maatregelen zoals het afkoppelen van regenwater.
Financiële gevolgen:
De totale kosten bedragen € 2.694.000, gedekt door de Investeringsagenda, reserve bovenwijkse voorzieningen en het Watertakenplan. Er zijn geen directe gevolgen voor het riooltarief.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herinrichting VK Zelhem Toekomstvisie 2030 Kansenkaart Huiskamer van Zelhem Klimaatadaptatie Verkeersveiligheid Groen Riolering WatertakenplanVerfijning van de zoekopdracht:
Patrick van Domburg - Burgemeester
Wilko Pelgrom - CDA
Patrick van Domburg - Burgemeester
Agendapunt 8 Onderzoek binnensport Zelhem
Sporthal De Pol krijgt nieuw leven: Gemeenteraad Bronckhorst kiest voor renovatie
De gemeenteraad van Bronckhorst heeft besloten om het casco van sporthal De Pol in Zelhem te hergebruiken en drie zaaldelen te behouden. Dit besluit, dat met een meerderheid van 17 tegen 5 stemmen werd aangenomen, betekent dat de Thorbeckezaal op termijn zal sluiten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een levendig debat in de gemeenteraad van Bronckhorst werd het voorstel om sporthal De Pol te renoveren uitvoerig besproken. Het plan, dat voorziet in het behoud van drie zaaldelen door hergebruik van het bestaande casco, werd door de meeste partijen gesteund. "Dit is een goed plan dat raadsbreed gedragen wordt," aldus een woordvoerder namens zeven partijen. Het voorstel vraagt om een voorbereidingskrediet van €630.000, dat uit de investeringsagenda wordt gedekt.Toch was er ook kritiek. Gemeentebelangen Bronckhorst (GBB) pleitte voor een alternatief scenario: volledige nieuwbouw, mogelijk gecombineerd met de geplande nieuwbouw van basisscholen. "Volledige nieuwbouw biedt op de lange termijn meer waarde en kan zelfs goedkoper uitpakken," stelde de heer Van Welsen van GBB. Hij wees op de voordelen van integrale nieuwbouw, zoals lagere structurele kosten en hogere kwaliteit.
De discussie werd verder verhit door vragen over de financiële risico's van het hergebruik, zoals mogelijke asbestproblemen en funderingsgebreken. "Nieuwbouw biedt zekerheid en structurele kwaliteit," benadrukte Van Welsen.
De wethouder, de heer Pelgrom, reageerde verrast op het alternatieve voorstel van GBB. "We hebben een erkend bureau ingeschakeld om de mogelijkheden te onderzoeken en zijn trots op de oplossing die we hebben gevonden," zei hij. "De gebruikers zijn tevreden met deze oplossing en we geloven dat dit het juiste voorstel is."
Ondanks de bezwaren van GBB, die tegen het voorstel stemde, koos de meerderheid van de raad voor het renovatieplan. "We maken een afweging tussen korte en lange termijn," aldus de wethouder. "Met dit voorstel kunnen we snel weer sporten in een nieuwe sporthal waar we trots op kunnen zijn."
Met 17 stemmen voor en 5 tegen is het voorstel aangenomen. De voorbereidingen voor de renovatie van sporthal De Pol kunnen nu van start gaan, met als doel een toekomstbestendige sportvoorziening voor Zelhem te realiseren.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt een besluit over de toekomst van de binnensportvoorziening in Zelhem. Er zijn vijf scenario's onderzocht, waarbij scenario 4 de voorkeur heeft. Dit scenario houdt in dat het casco van de huidige sporthal de Pol wordt hergebruikt om drie zaaldelen te behouden, terwijl de Thorbeckezaal wordt gesloopt. Dit is financieel voordelig en sluit aan bij de wensen van de meeste gebruikers. Het plan vraagt om een voorbereidingskrediet van € 630.000, dat uit de investeringsagenda wordt gedekt. Er zijn echter enkele kanttekeningen, zoals de noodzaak van leerlingenvervoer voor de Jan Ligthart school en mogelijke financiële risico's. Het uiteindelijke besluit moet nog worden genomen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Onderzoek Binnensport Zelhem
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Onderzoek Binnensport Zelhem". Het raadsvoorstel stelt voor om scenario 4 te kiezen, waarbij drie zaaldelen behouden blijven op de locatie de Pol door hergebruik van het casco van de huidige sporthal. Daarnaast wordt een voorbereidingskrediet van € 630.000 gevraagd voor de initiatieffase en ontwerpfase van de sportvoorziening in Zelhem, te dekken uit de investeringsagenda. Het voorstel komt voort uit de noodzaak om de sportaccommodaties te verduurzamen en te renoveren, waarbij de kosten voor renovatie van de huidige sporthal te hoog bleken. Scenario 4 is financieel voordelig en sluit aan bij de wensen van gebruikers.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de scenario's, financiële onderbouwing en de betrokkenheid van stakeholders. Echter, er zijn enkele onzekerheden, zoals de exacte kosten na aanbesteding en de impact van netcongestie.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met het voorgestelde scenario 4 en het beschikbaar stellen van het voorbereidingskrediet. Daarnaast moet de raad in de toekomst een besluit nemen over het bouwkrediet na de ontwerpfase en aanbesteding.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen verschillende scenario's voor de sportaccommodatie, waarbij de balans tussen kosten, duurzaamheid, en gebruiksgemak voor de gemeenschap centraal staat. Ook moet de raad beslissen over de prioritering van investeringen binnen de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en meetbaar in termen van financiële kosten en scenario's. Echter, de tijdsgebondenheid is minder duidelijk, vooral gezien de onzekerheden rond aanbesteding en uitvoering. Er zijn geen grote inconsistenties, maar er zijn wel onzekerheden over kosten en subsidies.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met scenario 4 en het voorbereidingskrediet van € 630.000 beschikbaar te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat diverse stakeholders, zoals sportverenigingen en de schietvereniging, betrokken zijn geweest bij het capaciteitsonderzoek. Dit wijst op een zekere mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de focus op hergebruik van het casco en de intentie om een Bijna Energie Neutraal Gebouw (BENG) te realiseren.
Financiële Gevolgen:
De totale kosten voor scenario 4 bedragen € 6,32 miljoen, met een tekort van € 1,32 miljoen. Het voorstel suggereert dat dit tekort kan worden gedekt door lagere exploitatielasten en externe middelen, hoewel dit nog niet zeker is. De financiële risico's zijn onder andere afhankelijk van de uiteindelijke aanbestedingskosten en mogelijke subsidies.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onderzoek Binnensport Zelhem Sporthal de Pol Hergebruik casco Thorbeckezaal Scenario 4 Voorbereidingskrediet Investeringsagenda Capaciteitsonderzoek Koppelkansen Schuifpuzzel ZelhemVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Wijziging opdracht verduurzamen gemeentelijke sportaccommodaties" in de gemeente Bronckhorst. Het raadsbesluit behelst het verduurzamen en renoveren van sporthal de Kamp inclusief het multifunctionele accommodatie (MFA) en sporthal Jebbink, het verlagen van de duurzaamheidsambitie voor sporthal het Hooge Wessel, en het niet verduurzamen van sporthal de Pol. Er wordt een extra krediet van €1.500.000 beschikbaar gesteld, gedekt door verlaagde exploitatiebijdragen en verhoogde huurinkomsten. Het gereserveerde bedrag voor sporthal de Pol wordt toegevoegd aan de investeringsagenda voor nieuwbouw sport. Het voorstel beoogt de sportaccommodaties voor de komende 25 jaar beschikbaar te houden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële dekking en overwegingen voor de verduurzaming en renovatie van de sportaccommodaties. Echter, er zijn enkele risico's en onzekerheden, zoals de afhankelijkheid van subsidies en mogelijke kostenoverschrijdingen.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren, inclusief de financiële dekking en de wijzigingen in de verduurzamingsopdracht. De raad speelt een beslissende rol in het al dan niet doorgaan van de voorgestelde wijzigingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van verduurzaming en renovatie van sportaccommodaties, de financiële dekking, en de strategische keuze om sporthal de Pol niet te verduurzamen maar te vervangen door nieuwbouw.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en financiële dekking. Echter, er zijn onzekerheden over de kosten en subsidies, en de haalbaarheid van de nieuwbouw binnen het budget.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het voorstel goed te keuren, inclusief de financiële dekking en de wijzigingen in de verduurzamingsopdracht.
Participatie:
Het voorstel vermeldt overleg met exploitanten en huurders, maar er is beperkte informatie over bredere participatie van inwoners of gebruikers.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, met nadruk op het verduurzamen van sportaccommodaties en het verlagen van energielasten.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vraagt om een extra krediet van €1.500.000, gedekt door verlaagde exploitatiebijdragen en verhoogde huurinkomsten. Er zijn risico's verbonden aan subsidies en mogelijke kostenoverschrijdingen. Het gereserveerde bedrag voor sporthal de Pol wordt herbestemd voor nieuwbouw. -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Bronckhorst staat klaar voor de toekomst! MEMO kader investeringsagenda." Het voorstel beschrijft de investeringsplannen van de gemeente Bronckhorst voor de periode 2023-2026, met een focus op het bevorderen van een vitale samenleving. De investeringsagenda, met een totaal budget van €42,6 miljoen, richt zich op onderwijs, sport, leefbaarheid en bedrijventerreinen. Het voorstel bevat een longlist van mogelijke investeringen, die is teruggebracht tot een shortlist op basis van beleidsdocumenten en afwegingskaders. Er worden drie scenario's gepresenteerd voor de verdeling van de investeringen, waarbij de raad wordt gevraagd om het memo als richtinggevend kader vast te stellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde beschrijving van de investeringscategorieën en scenario's. Echter, er zijn enkele onduidelijkheden over de exacte toewijzing van middelen en de haalbaarheid van bepaalde projecten.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de investeringsagenda en het vaststellen van het richtinggevende kader. Voor elk project zal de raad afzonderlijke raadsvoorstellen ontvangen voor goedkeuring van de uitvoering en financiering.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van projecten, de keuze van scenario's voor investeringsverdeling, en de mate van flexibiliteit voor toekomstige ontwikkelingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral vanwege het ontbreken van specifieke tijdlijnen en meetbare doelen voor sommige projecten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor verbetering in de specificiteit van de plannen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het memo als richtinggevend kader willen vaststellen en welk scenario ze willen volgen voor de investeringsverdeling.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door cofinanciering en samenwerking met de samenleving, maar biedt weinig details over hoe participatie concreet wordt vormgegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, vooral in de context van het verduurzamen van sportaccommodaties en het zoeken naar koppelkansen met andere financieringsvormen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn aanzienlijk, met een totale investering van €42,6 miljoen. Het voorstel beschrijft verschillende scenario's voor de dekking van deze kosten, maar er is een risico van onvoldoende flexibiliteit voor toekomstige ontwikkelingen. De dekking wordt deels gezocht in cofinanciering, subsidies en mogelijke toekomstige positieve jaarresultaten.
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Rob Weverink - CDA
Robbert van Velsen - GBB
Patrick van Domburg - Burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Patrick van Domburg - Burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Gerbert Tiecken - VVD
Patrick van Domburg - Burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Marcel Westerink - Groep Westerink
Robbert van Velsen - GBB
Patrick van Domburg - Burgemeester
Marcel Westerink - Groep Westerink
Robbert van Velsen - GBB
Patrick van Domburg - Burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Stefan Beijer - VVD
Robbert van Velsen - GBB
Patrick van Domburg - Burgemeester
Stefan Beijer - VVD
Robbert van Velsen - GBB
Stefan Beijer - VVD
Robbert van Velsen - GBB
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Wilko Pelgrom - CDA
Patrick van Domburg - Burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Robbert van Velsen - GBB
Patrick van Domburg - Burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Robbert van Velsen - GBB
Patrick van Domburg - Burgemeester
Harmjan Evers - CDA
Rob Weverink - CDA
Gerbert Tiecken - VVD
Agendapunt 9 Bindend advies gemeenteraad over omgevingsvergunning Dorpsschool, Dorpsstraat 11-13, Halle
Samenvatting
Het raadsvoorstel van 5 juni 2025 betreft een bindend advies van de gemeenteraad over een omgevingsvergunning voor de verplaatsing van de Dorpsschool in Halle naar Dorpsstraat 11-13. Het voorstel omvat het afgeven van een bindend advies voor een buitenplanse omgevingsactiviteit (BOPA) om de school en een kinderdagverblijf te vestigen op de nieuwe locatie. De huidige schoollocatie is verouderd en de nieuwe locatie biedt een centrale plek voor onderwijs, sport en ontmoeting. Het plan voorziet in een duurzaam gebouw dat voldoet aan de nieuwste normen en biedt ruimte voor toekomstige uitbreidingen. Er is brede steun vanuit de gemeenschap en betrokken partijen, en het project is economisch uitvoerbaar. De BOPA wijkt af van de huidige bestemmingen in het tijdelijke Omgevingsplan, maar de bouwmogelijkheden blijven ongewijzigd. De gemeenteraad moet een bindend advies geven voordat het college de omgevingsvergunning kan verlenen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Bindend advies gemeenteraad over omgevingsvergunning dorpsschool Dorpsstraat 11-13, Halle." Het voorstel betreft het verplaatsen van de Dorpsschool Halle naar een nieuwe locatie aan de Dorpsstraat 11-13. Dit omvat de verbouwing van een bestaand pand tot een duurzaam schoolgebouw, inclusief een kinderdagverblijf. Het doel is om een centrale plek voor onderwijs, sport en ontmoeting te creëren. Het plan wijkt af van het huidige omgevingsplan, waarvoor een buitenplanse omgevingsactiviteit (BOPA) nodig is. De gemeenteraad moet een bindend advies geven, waarna bij positief advies de omgevingsvergunning kan worden verleend.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de plannen, de betrokken partijen, en de beoogde effecten. Er zijn echter geen gedetailleerde financiële cijfers opgenomen, hoewel er wel wordt vermeld dat de kosten gedekt worden door een voorbereidingskrediet.
Rol van de raad:
De gemeenteraad moet een bindend advies geven over de aanvraag van de BOPA. Dit advies is cruciaal, omdat het college verplicht is om overeenkomstig het advies van de raad te besluiten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het plan steunen om de dorpsschool te verplaatsen en te vernieuwen, wat afwijkt van het huidige omgevingsplan. Dit omvat keuzes over ruimtelijke ordening, duurzaamheid, en de rol van de school in de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij een positief of negatief bindend advies geven over de BOPA voor de nieuwe dorpsschool.
Participatie:
Het voorstel vermeldt een uitgebreid participatietraject met belanghebbenden, wat heeft geleid tot aanpassingen in het plan. Dit wijst op een goede mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een belangrijk onderdeel van het voorstel. Het nieuwe gebouw voldoet aan BENG-normen en maakt gebruik van warmtepompen en zonnepanelen. Het schoolplein wordt klimaatadaptief ingericht.
Financiële gevolgen:
De kosten voor de functieverandering en uitbreiding worden gedragen door de initiatiefnemer en gedekt uit een voorbereidingskrediet. Er is geen gedetailleerde financiële analyse opgenomen, maar het voorstel stelt dat de aanpak economisch uitvoerbaar is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Dorpsschool Halle BOPA (Buitenplanse Omgevingsplanactiviteit) Duurzaamheid Verkeersveiligheid Participatietraject Toekomstbestendigheid Maatschappelijke functie Innovatief onderwijsconcept Economische uitvoerbaarheidVerfijning van de zoekopdracht:
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Marcel Westerink - Groep Westerink
Patrick van Domburg - Burgemeester
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Patrick van Domburg - Burgemeester
Johanna Bergervoet - PvdA
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Harmjan Evers - CDA
Jaap Louwerier - GBB
Thea Lusink - VVD
Marcel Westerink - Groep Westerink
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Johanna Bergervoet - PvdA
Emmeke Gosselink - Wethouder
Agendapunt 10 Jaarstukken 2024, Begroting 2026 en meerjarenbegroting 2027-2029 ODA
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaarstukken 2024, Begroting 2026 en meerjarenbegroting 2027-2029 Omgevingsdienst Achterhoek (ODA)." Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad om in te stemmen met de jaarstukken van 2024, maar niet met de begroting voor 2026 en de meerjarenbegroting tot 2029. De raad wordt verzocht een zienswijze in te dienen, waarbij de voorkeur wordt gegeven aan een nul-variant voor de begroting van 2026. Dit betekent dat alleen prijs- en loonindexatie wordt toegepast zonder verdere verhogingen. De ODA heeft drie scenario's voor de begroting 2026 voorgesteld, maar het Algemeen Bestuur heeft gekozen voor scenario 1, wat minimale inzet betekent.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele onduidelijkheden, vooral met betrekking tot de onderbouwing van de verhoging van de gemeentelijke bijdrage en de structurele versus incidentele kosten.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het al dan niet instemmen met de jaarstukken en begrotingen en het indienen van een zienswijze. De raad heeft een controlerende rol en moet zorgen voor een financieel stabiele samenwerking met de ODA.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze instemmen met de voorgestelde begroting en jaarstukken en of ze de voorkeur geven aan een nul-variant of een ander scenario voor de begroting van 2026.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn inconsistenties, vooral in de uitleg van scenario 1 en de onderbouwing van de kostenstijgingen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de jaarstukken 2024 en de begroting 2026, en of ze de voorgestelde zienswijze willen indienen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar er is overleg geweest met de portefeuillehouder en financieel consulent.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn aanzienlijk, met een voorgestelde verhoging van de bijdrage van de gemeente Bronckhorst. Er is een gebrek aan duidelijke onderbouwing voor deze verhoging, en het voorstel vraagt om een nul-variant om de kostenstijgingen te beperken. De dekking van deze kosten is niet duidelijk aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsdienst Achterhoek (ODA) Jaarstukken 2024 Begroting 2026 Meerjarenbegroting 2027-2029 Zienswijze Tekort Begrotingswijziging 2025 Scenario's Gemeenschappelijke regeling Financiële consequentiesVerfijning van de zoekopdracht:
Patrick van Domburg - Burgemeester
Stefan Beijer - VVD
Patrick van Domburg - Burgemeester
Stefan Beijer - VVD
Patrick van Domburg - Burgemeester
Stefan Beijer - VVD
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Patrick van Domburg - Burgemeester
Stefan Beijer - VVD
Patrick van Domburg - Burgemeester
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Patrick van Domburg - Burgemeester
Dick Ebbers - CU-SGP
Patrick van Domburg - Burgemeester
Martin Fröberg - D66
Patrick van Domburg - Burgemeester
Wilko Pelgrom - CDA
Patrick van Domburg - Burgemeester
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Patrick van Domburg - Burgemeester
Rob Weverink - CDA
Dick Ebbers - CU-SGP
Martin Fröberg - D66
Agendapunt 11 Zienswijze op conceptbegroting 2026 van het Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers (ECAL)
Gemeente Bronckhorst vraagt om kostenbeheersing bij Erfgoedcentrum
De gemeenteraad van Bronckhorst heeft unaniem ingestemd met de conceptbegroting 2026 van het Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers (ECAL). De raad roept het bestuur van het ECAL op om financiële scenario's te onderzoeken die kostenstijgingen kunnen beperken voor de deelnemende gemeenten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Bronckhorst werd het voorstel om de conceptbegroting 2026 van het Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers (ECAL) goed te keuren, unaniem aangenomen. De gemeenteraad heeft daarbij ook een zienswijze ingediend waarin het bestuur van het ECAL wordt verzocht om te kijken naar mogelijkheden voor kostenbeheersing in de periode 2026-2029.De vergadering begon met enige verwarring, toen enkele raadsleden de zaal verlieten. "Voorzitter, zei u nou gelijk of gelekt?" vroeg een raadslid met een knipoog naar de rumoerige start. Desondanks verliep de rest van de bijeenkomst vlot.
Gemeentebelangen Bronckhorst (GBB) benadrukte het belang van financiële verantwoordelijkheid. "Scenario's voor kostenbesparing zijn geen optie, maar noodzaak," aldus een woordvoerder van GBB. De partij pleitte voor een onderzoek door regionale rekenkamers naar de efficiëntie en effectiviteit van gemeenschappelijke regelingen zoals het ECAL.
Wethouder Kuik reageerde positief op de suggesties van de raad. "Dank u wel voor uw gloedvol betoog en ondersteuning van de inzet van het college," zei hij. Hoewel hij aangaf dat de agendering van onderwerpen niet in zijn handen ligt, moedigde hij de raad aan om verder te gaan met de voorgestelde onderzoeken.
De bijdrage van de gemeente Bronckhorst aan het ECAL voor 2026 bedraagt € 319.000, een bedrag dat vergelijkbaar is met voorgaande jaren. De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om een zienswijze in te dienen, en deze werd dan ook unaniem aangenomen. De evaluatie van de begroting zal plaatsvinden via de reguliere Planning & Control-cyclus.
Na de stemming over het ECAL-voorstel, ging de raad verder met de bespreking van de conceptbegroting 2026 voor de GGD Noord- en Oost-Gelderland. Ook hier werd de noodzaak van kostenbeheersing benadrukt, gezien de stijgende kosten voor de gezondheidszorg.
Met de unanieme goedkeuring van de zienswijze en het raadsvoorstel, heeft de gemeente Bronckhorst een duidelijke boodschap afgegeven: kostenbeheersing is cruciaal voor de toekomst.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Bronckhorst betreft de conceptbegroting 2026 van het Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers (ECAL). De gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met deze begroting en een zienswijze in te dienen bij het bestuur van het ECAL. De zienswijze verzoekt het bestuur om financiële scenario's te onderzoeken die kostenstijgingen kunnen beperken of besparingen kunnen realiseren voor de deelnemende gemeenten in de periode 2026-2029. De impact op de gemeentelijke begroting blijft vergelijkbaar met voorgaande jaren. Er is regionaal ambtelijk afgestemd over de begroting, en de gemeenteraad heeft de bevoegdheid om een zienswijze in te dienen. Er zijn enkele kanttekeningen, zoals mogelijke veranderingen door digitaal archiveren en herhuisvesting in de toekomst. De bijdrage van de gemeente Bronckhorst voor 2026 bedraagt € 319.000. Evaluatie van de begroting vindt plaats via de reguliere P&C-cyclus.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze op concept begroting 2026 van het Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers (ECAL)." Het voorstel vraagt de gemeenteraad om in te stemmen met de conceptbegroting 2026 van het ECAL en een zienswijze in te dienen. Deze zienswijze verzoekt het bestuur van het ECAL om financiële scenario's te onderzoeken die kostenstijgingen kunnen beperken of kostenbesparingen kunnen realiseren voor de deelnemende gemeenten. De begroting is regionaal afgestemd en de impact op de gemeentelijke begroting is vergelijkbaar met voorgaande jaren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de context, de voorgestelde acties, en de financiële implicaties. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de specifieke inhoud van de zienswijze en de mogelijke financiële scenario's.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om een zienswijze vast te stellen over de conceptbegroting. Dit is een gevolg van gewijzigde wetgeving rond gemeenschappelijke regelingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de conceptbegroting en de voorgestelde zienswijze. Dit omvat keuzes over het al dan niet ondersteunen van de oproep tot kostenbeperking en het onderzoeken van financiële scenario's.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het specifieke acties en doelen bevat, ontbreekt het aan meetbare criteria en tijdsgebonden doelen voor de voorgestelde financiële scenario's. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van kostenreductie is onzeker.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de conceptbegroting en de voorgestelde zienswijze indient.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, behalve de regionale ambtelijke afstemming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële bijdrage van de gemeente Bronckhorst aan het ECAL voor 2026 bedraagt € 319.000. Dit bedrag is inclusief de stijging door de overdracht van archiefmateriaal. Er wordt geen specifieke dekking genoemd, maar de bijdrage wordt in de gemeentelijke begroting verwerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers (ECAL) Concept begroting 2026 Zienswijze Gemeenschappelijke regeling Kostenstijgingen Kostenbesparingen Ambtelijke voorbereiding Meerjarenbegroting 2022-2026 Digitaal archiveren HerhuisvestingVerfijning van de zoekopdracht:
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Hans Puijk - VVD
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Agendapunt 12 Concept-Programmabegroting GGD 2026
Gemeenteraad Bronckhorst steunt GGD-begroting, maar waarschuwt voor financiële druk
De gemeenteraad van Bronckhorst heeft unaniem ingestemd met de concept-Programmabegroting van de GGD Noord- en Oost-Gelderland voor 2026. Hoewel de raad de plannen van de GGD steunt, uitten verschillende fracties hun zorgen over de stijgende kosten en de financiële druk op de gemeente.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd de Programmabegroting van de GGD voor 2026 besproken. De GGD, verantwoordelijk voor de publieke gezondheid en jeugdgezondheidszorg in 22 gemeenten, waaronder Bronckhorst, vraagt een bijdrage van ruim € 844.000 van de gemeente. Dit bedrag is bedoeld voor onder andere jeugdgezondheidszorg en algemene gezondheidszorg.Mevrouw Lissink van de VVD sprak haar steun uit voor de ambitie van de GGD om ondanks de druk op middelen robuust en toekomstgericht te blijven opereren. "Stilstand is geen optie," benadrukte ze. Toch wees ze op de noodzaak van kostenbeheersing en een realistische houding van alle partners, inclusief de GGD. "We vertrouwen erop dat de wethouder nauwlettend de ontwikkelingen binnen de GGD monitort en de raad tijdig informeert bij substantiële wijzigingen."
De heer Puik sloot zich hierbij aan en benadrukte het belang van samenwerking tussen de 22 gemeentes die de GGD aansturen. Hij verzekerde dat de wethouder de raad op de hoogte zal houden van eventuele overschrijdingen of substantiële wijzigingen.
Ook de CDA-fractie, vertegenwoordigd door de heer Steegeman, riep op tot aandacht voor de financiële situatie van de gemeenten. Hij vroeg het college om tijdens het aankomende VNG-congres aandacht te vragen voor de penibele situatie waarin veel gemeenten zich bevinden.
Burgemeester en portefeuillehouder van financiën bevestigde dat de gemeente zich zal inzetten om de financiële druk op gemeenten te verlichten. "We zullen ons stinkende best doen om ervoor te zorgen dat gemeenten niet zoveel worden belast als nu het geval is," aldus de burgemeester.
De raad stemde unaniem in met de begroting en de bijbehorende zienswijze, waarmee ze de zorgen over de financiële uitdagingen van de gemeente onder de aandacht van de GGD willen brengen.
Samenvatting
De gemeenteraad gaat binnenkort beslissen over de concept-Programmabegroting van de GGD Noord- en Oost-Gelderland voor 2026. De GGD is verantwoordelijk voor de publieke gezondheid en jeugdgezondheidszorg in 22 gemeenten. De begroting bevat belangrijke beleidsmatige en financiële kaders en vraagt aandacht voor uitdagingen zoals bezuinigingen op preventie en de organisatie van de jeugdgezondheidszorg. De gemeenteraad wordt gevraagd om een zienswijze in te dienen, waarin aandacht wordt gevraagd voor de financiële uitdagingen van de gemeenten. De raad moet voor 8 juli 2025 een zienswijze indienen. Het uiteindelijke besluit over de begroting wordt op 10 september 2025 door het algemeen bestuur van de GGD genomen. De bijdrage van de gemeente Bronckhorst aan de GGD voor 2026 is vastgesteld op € 844.068.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Concept-Programmabegroting GGD 2026". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om in te stemmen met de concept-Programmabegroting van de GGD Noord- en Oost-Gelderland voor 2026 en een zienswijze in te dienen. De begroting omvat de basisproducten voor publieke gezondheid en jeugdgezondheidszorg, gefinancierd door bijdragen per inwoner. De GGD vraagt aandacht voor bezuinigingen en de noodzaak van een sterke publieke dienstverlening. De raad moet beslissen over de instemming met de begroting en de inhoud van de zienswijze, die financiële uitdagingen en mogelijke kostenbesparingen benadrukt.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de nodige informatie over de financiële kaders, de rol van de GGD, en de uitdagingen waarmee de GGD te maken heeft. Er is echter ruimte voor meer gedetailleerde informatie over specifieke beleidsmaatregelen en hun impact.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de concept-Programmabegroting en een zienswijze indienen. De raad heeft de bevoegdheid om de begroting vast te stellen en kan invloed uitoefenen op de inhoud door middel van de zienswijze.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemt met de voorgestelde begroting en welke punten in de zienswijze worden benadrukt. Dit omvat keuzes over prioriteiten in publieke gezondheid en jeugdgezondheidszorg, en hoe om te gaan met financiële beperkingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er financiële kaders en deadlines zijn, ontbreken specifieke meetbare doelen en resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer specificiteit zou nuttig zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de concept-Programmabegroting en de inhoud van de zienswijze goedkeuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, behalve de afstemming met betrokken gemeenten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een negatieve jaarrekening van €170.000 voor 2024, gedekt door de algemene reserve en bijdragen van gemeenten. De bijdrage van Bronckhorst voor 2026 bedraagt €844.068. Er is een noodzaak om het budget in de meerjarenbegroting te verhogen, maar specifieke dekkingsmaatregelen worden niet gedetailleerd besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
GGD Noord- en Oost-Gelderland (GGD NOG) Concept-Programmabegroting 2026 Jeugdgezondheidszorg (JGZ) Wet publieke gezondheid (Wpg) Uitgangspuntennota 2026 Zienswijze Bezuinigingen Publieke gezondheid Inwonerbijdrage Jaarstukken 2024Verfijning van de zoekopdracht:
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Stefan Beijer - VVD
Johanna Bergervoet - PvdA
Stefan Beijer - VVD
Johanna Bergervoet - PvdA
Johanna Bergervoet - PvdA
Bengt Stegeman - CDA
Johanna Bergervoet - PvdA
Johanna Bergervoet - PvdA
Johanna Bergervoet - PvdA
Thea Lusink - VVD
Hans Puijk - VVD
Bengt Stegeman - CDA
Agendapunt 13 Jaarstukken 2024 Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG) en begroting 2026-2029
Gemeente Bronckhorst stemt in met begroting VNOG ondanks zorgen over financiële druk
De gemeenteraad van Bronckhorst heeft ingestemd met de jaarstukken van 2024 en de programmabegroting voor 2026-2029 van de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG). Ondanks zorgen over mogelijke financiële uitdagingen, stemde de raad unaniem voor het voorstel.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt om in te stemmen met de jaarstukken van 2024 en de programmabegroting voor 2026-2029 van de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG). De VNOG heeft in 2024 een positief resultaat behaald van €1,8 miljoen door onder andere niet alle plannen uit te voeren. De programmabegroting voor 2026-2029 is beleidsarm en houdt rekening met wereldwijde instabiliteit. De gemeenteraad kan tot 30 juni 2025 een zienswijze indienen, waarin zij de VNOG vraagt om aandacht voor financiële uitdagingen en mogelijke kostenbesparingen. Er zijn zorgen over een mogelijke korting van 10% op de rijksuitkering, wat grote gevolgen kan hebben voor de VNOG. De gemeentelijke bijdrage zal in 2026 stijgen door loon- en prijsindexeringen. De definitieve begroting wordt in september 2025 vastgesteld.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaarstukken 2024 Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG) en begroting 2026-2029". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad om in te stemmen met de jaarstukken van 2024 en de programmabegroting voor 2026-2029, en om een zienswijze in te dienen. De VNOG heeft een positief resultaat van €1,8 miljoen behaald in 2024. De programmabegroting is beleidsarm, met aandacht voor een weerbare samenleving. De gemeenteraad wordt gevraagd om kritisch te blijven op de uitgaven van de VNOG en om een zienswijze in te dienen die aandacht vraagt voor de financiële uitdagingen van de gemeenten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke informatie over de financiële resultaten en de toekomstige begroting. Er is echter enige onzekerheid over de toekomstige financiële implicaties van externe factoren en mogelijke rijkskortingen.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de jaarstukken en de programmabegroting en een zienswijze indienen. De raad heeft de verantwoordelijkheid om de financiële belangen van de gemeente te behartigen en kritisch te kijken naar de uitgaven van de VNOG.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde begroting en jaarstukken en welke punten zij in de zienswijze wil benadrukken. Er moeten keuzes worden gemaakt over hoe om te gaan met mogelijke toekomstige financiële tekorten en rijkskortingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral vanwege de onzekerheden over toekomstige ontwikkelingen en financiering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is wel sprake van onzekerheid over de financiële toekomst.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de jaarstukken en de programmabegroting en een zienswijze in te dienen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar benadrukt wel de samenwerking tussen de VNOG en de deelnemende gemeenten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een mogelijke taak die kan worden verminderd bij bezuinigingen, maar het is geen centraal thema in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat de gemeentelijke bijdrage zal toenemen als gevolg van indexeringen en autonome ontwikkelingen. Er is een positief resultaat van €1,8 miljoen in 2024, maar er zijn zorgen over toekomstige rijkskortingen. Er wordt geadviseerd om de VNOG-reserves aan te vullen om toekomstige kostenstijgingen te dempen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG) Jaarstukken 2024 Programmabegroting 2026-2029 Zienswijze Financiële uitdagingen Weerbare en veerkrachtige samenleving Positief resultaat Rijksuitkering (BDuR) Kostenbesparingen Gemeentelijke bijdrageVerfijning van de zoekopdracht:
Johanna Bergervoet - PvdA
Johanna Bergervoet - PvdA
Patrick van Domburg - Burgemeester
Agendapunt 15 Motie vreemd aan de agenda PvdA: Situatie in Gaza
Gemeenteraad Bronckhorst Verwerpt Motie over Gaza: "Een Menselijk Signaal of Motie voor de Bühne?"
De gemeenteraad van Bronckhorst heeft een motie verworpen die het geweld in Gaza veroordeelt en het kabinet oproept om Israël tot de orde te roepen. De motie, ingediend door de PvdA en GroenLinks, stuitte op weerstand vanwege de internationale aard van het conflict.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Bronckhorst werd een motie besproken die de situatie in Gaza aan de kaak stelde. De motie, ingediend door de PvdA en GroenLinks, riep op tot een veroordeling van het geweld door Israël en vroeg het college om het kabinet te verzoeken Israël tot de orde te roepen. Daarnaast wilde de motie dat de oproep onder de aandacht werd gebracht bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en dat de gemeente zich bleef inzetten voor verbinding tussen inwoners.De indieners benadrukten dat de motie een "menselijk signaal" was en geen partij koos tussen Israëliërs en Palestijnen. "De rode lijn is fors overschreden," aldus de indieners. "Onze gemeente staat voor mensenrechten, inclusie en veiligheid voor alle inwoners."
Toch was er veel weerstand vanuit de andere fracties. D66 stelde dat de motie "buiten onze cirkel van invloed" viel en noemde het een "motie voor de bühne". De ChristenUnie/SGP en Gemeentebelangen deelden deze mening en benadrukten dat de gemeenteraad zich niet moest mengen in internationale conflicten. "Onze rol ligt bij wat er speelt in Bronckhorst," aldus Gemeentebelangen.
De VVD sloot zich hierbij aan en benadrukte dat, hoewel er respect was voor het indienen van de motie, de focus lokaal moest blijven. "We hebben al moeite genoeg om lokaal tot overeenstemming te komen," voegde de groep Westerink toe.
Uiteindelijk werd de motie met 19 stemmen tegen en slechts 3 stemmen voor verworpen. Het college gaf aan dat het aan de raad was om te bepalen wat de gemeente vindt of doet, en onthield zich verder van inhoudelijk commentaar.
De vergadering eindigde met een persoonlijk moment voor bode Hans Hermans, die na jarenlange dienst een nieuwe rol als consulent ondersteuner WMO bij het clusterparticipatie zal vervullen. "Ik ga zeker wel door," zei Hermans, terwijl hij een cadeau in ontvangst nam voor zijn jarenlange inzet voor de gemeenteraad.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst bespreekt een motie over de situatie in Gaza. De motie is ingediend door de PvdA en GroenLinks. De raad constateert dat de acties van Hamas op 7 oktober 2023 gruwelijk zijn, maar dat de reactie van Israël heeft geleid tot veel doden, waaronder vrouwen en kinderen. Internationale organisaties spreken van ernstige mensenrechtenschendingen. Er is veel onrust in Nederland en een meerderheid van de Nederlanders wil dat het kabinet krachtiger optreedt tegen Israël. De motie vraagt het college om het geweld door Israël te veroordelen en het kabinet te verzoeken Israël tot de orde te roepen. Ook wil de motie dat de oproep onder de aandacht wordt gebracht bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en dat de gemeente blijft werken aan verbinding tussen inwoners. De raad moet nog besluiten over deze motie.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie 15-1 Raadsvergadering 5 juni 2025 - De situatie in Gaza
Samenvatting: De motie, ingediend door PvdA en GroenLinks, veroordeelt het geweld van de Israëlische regering in Gaza na de gewelddadige acties van Hamas op 7 oktober 2023. De motie stelt dat de reactie van Israël disproportioneel is en ernstige mensenrechtenschendingen omvat. Het roept de gemeente Bronckhorst op om normatief leiderschap te tonen door het geweld te veroordelen, het kabinet te verzoeken Israël tot de orde te roepen, en deze oproep bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) onder de aandacht te brengen. De motie werd verworpen met 3 stemmen voor en 19 tegen.
Volledigheid van het Voorstel
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de context en de beweegredenen voor de oproep. Het bevat constateringen van internationale organisaties en publieke opinie, maar mist specifieke details over de praktische uitvoering van de verzoeken.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om een standpunt in te nemen over internationale kwesties vanuit een lokaal perspectief, ondanks de beperkte directe invloed op buitenlandse aangelegenheden. De raad kan normatief leiderschap tonen door een moreel standpunt in te nemen.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij zich willen uitspreken tegen het geweld in Gaza en daarmee een politiek signaal afgeven. Dit omvat het afwegen van morele overwegingen tegen de beperkte invloed die de gemeente heeft op internationale zaken.
SMART-Analyse en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn oproep, maar mist meetbare doelen en een tijdsbestek. De haalbaarheid is beperkt door de invloedssfeer van de gemeente.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of zij de motie steunen en daarmee een symbolisch standpunt innemen tegen het geweld in Gaza. De motie werd uiteindelijk verworpen.
Participatie
De motie verwijst naar de noodzaak om inwoners van Bronckhorst met elkaar te verbinden en te verenigen, maar biedt geen concrete participatiestrategieën.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in deze motie, die zich richt op mensenrechten en internationale politiek.
Financiële Gevolgen
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen, aangezien het voornamelijk een symbolische en politieke oproep betreft.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gaza Hamas Israël Mensenrechtenschendingen Genocide Protesten Mensenrechten Inclusie Veiligheid Normatief leiderschapVerfijning van de zoekopdracht: