21-12-2022 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
Agendapunt 6 Wijzigingen voor begrotingsrechtmatigheid 2022
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een voorstel om budgetverschuivingen voor 2022 goed te keuren en het college te autoriseren voor de financiële baten en lasten per deelprogramma. Dit voorstel is bedoeld om personele knelpunten flexibel op te lossen en om te gaan met nieuwe financiële middelen vanuit rijksbeleid. De raad moet deze wijzigingen vaststellen om te voldoen aan de regels voor begrotingsrechtmatigheid. De Septembercirculaire 2022 zorgt voor een grotere begrotingsruimte van € 345.000 voor Bronckhorst. Als de raad niet in december 2022 beslist, kunnen de wijzigingen als onrechtmatig worden beschouwd, wat problemen kan opleveren bij de goedkeuring van de jaarstukken. Het voorstel volgt het advies van de accountant en heeft geen direct financieel effect, maar zorgt ervoor dat de begroting correct en rechtmatig is.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijzigingen voor begrotingsrechtmatigheid 2022". Het voorstel betreft het instemmen met budgetverschuivingen over deelprogramma's en het autoriseren van het college voor de baten en lasten per deelprogramma. Het doel is om te voldoen aan de begrotingsrechtmatigheidseisen door administratieve wijzigingen vast te stellen, inclusief de effecten van de Septembercirculaire 2022. Dit zorgt voor een vergroting van de begrotingsruimte met €345.000 voor Bronckhorst in 2022. Het voorstel volgt het advies van de accountant en is bedoeld om de financiële verordening van Bronckhorst na te leven.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke administratieve wijzigingen en de gevolgen van de Septembercirculaire 2022 behandelt. Het bevat gedetailleerde informatie over de budgetverschuivingen en de financiële implicaties.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde budgetverschuivingen en het college autoriseren om de baten en lasten per deelprogramma te beheren. Dit is essentieel voor de rechtmatigheid van de begroting.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde budgetverschuivingen en de autorisatie van het college. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van prioriteiten en beleidsdoelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële verschuivingen en de vergroting van de begrotingsruimte. Het is tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op het begrotingsjaar 2022. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de budgetverschuivingen en het college te autoriseren voor de baten en lasten per deelprogramma.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een administratieve en financiële aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op administratieve en financiële rechtmatigheid.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een vergroting van de begrotingsruimte met €345.000 als gevolg van de Septembercirculaire 2022. De dekking wordt gerealiseerd door de herverdeling van budgetten en de extra middelen uit de circulaire.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingsrechtmatigheid Budgetverschuivingen Septembercirculaire 2022 Personele inzet Begrotingsruimte Accountant Baten en lasten Financiële verordening Administratieve wijzigingen ControlecriteriumVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Programmaplan 2023 - 2026 Bronckhorst
Bronckhorst zet koers met nieuw programmaplan: "We moeten nu goed zorgen voor morgen"
De gemeenteraad van Bronckhorst heeft het programmaplan voor 2023-2026 vastgesteld. Het plan, dat €10 miljoen aan investeringen omvat, richt zich op zorg, wonen, bedrijvigheid en bestuur. Ondanks kritiek op de concreetheid van de plannen, stemde een meerderheid van de raad in.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen donderdag werd het programmaplan 2023-2026 van de gemeente Bronckhorst besproken en uiteindelijk aangenomen. Het plan, dat voortkomt uit het coalitieakkoord 'Bouwen aan een dienstbaar, leefbaar en sociaal Bronckhorst', bevat ambitieuze voorstellen voor de komende jaren. De gemeenteraad stemde in met het plan, hoewel er kritiek was op de mate van concreetheid.De fractie van de ChristenUnie/SGP uitte teleurstelling over het gebrek aan concrete voorstellen. "We hadden na het coalitieakkoord concretere voorstellen verwacht," aldus de fractie. Toch erkenden ze dat het plan goede doelen bevat, zoals meer betaalbare woningen en goede zorg voor kwetsbare inwoners. "Het geeft ons als raad meer speelruimte om het college de gewenste richting op te sturen."
GroenLinks pleitte voor een nieuw bestuurlijk kompas gebaseerd op de 17 duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties. "Geen Bronckhorstse babbelcultuur, maar een daadkrachtig bestuur met duidelijke plannen," stelde GroenLinks. Ze benadrukten de urgentie van de energietransitie en het belang van windenergie, ondanks de terughoudendheid van het college om hierover te spreken.
De PvdA benadrukte de noodzaak van regie in de woningbouw en zorg. "De gemeente moet meer regie pakken," aldus de fractie. Ze spraken hun tevredenheid uit over de financiële keuzes en de reservering van €10 miljoen voor investeringen. "Het college noemde al waar dat in grote lijnen naartoe gaat."
De VVD was kritisch op het gebrek aan concreetheid en noemde het plan een "ongedekte cheque". Ze dienden een motie in voor betere leesbaarheid en onderbouwing van de financiële stukken. "We verwachten een aantoonbare, duidelijke kwaliteitsslag bij de komende financiële documenten," aldus de VVD.
Het programmaplan werd uiteindelijk aangenomen met 17 stemmen voor en 6 tegen. De fracties van GBB, CDA, PvdA, D66 en CU-SGP stemden voor, terwijl GroenLinks en VVD tegenstemden. Het plan omvat onder andere een verhoging van de inkomensgrens voor het minimabeleid naar 130% van de bijstandsnorm, om inwoners te ondersteunen in deze onzekere tijden.
Met het vaststellen van het programmaplan zet Bronckhorst een koers uit voor de komende jaren. De gemeente staat voor grote uitdagingen, maar met de vastgestelde ambities en investeringen hoopt de raad een dienstbare, leefbare en sociale gemeente te realiseren.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt een programmaplan voor 2023-2026 vast te stellen. Dit plan bevat voorstellen voor verschillende programma's, zoals zorg en ondersteuning, wonen en leefomgeving, bedrijvigheid en bestuur. Er wordt voorgesteld om €10 miljoen beschikbaar te stellen voor de Investeringsagenda, deels gedekt door de begrotingsruimte en deels door de Algemene reserve. Het plan is gebaseerd op input van inwoners en organisaties en richt zich op een dienstbare, leefbare en sociale gemeente. Er zijn bijeenkomsten geweest om de ambities te bespreken, en de financiële positie van de gemeente maakt extra investeringen mogelijk. De raad zal de voorstellen bespreken en besluiten nemen over de uitvoering en financiering. Er is aandacht voor de onzekerheden in de huidige tijd, zoals de coronapandemie en de oorlog in Oekraïne, en de noodzaak om flexibel te blijven in de plannen. De financiële gevolgen van eerdere rapportages zijn meegenomen in de begroting, en er wordt gestreefd naar een sluitende begroting voor de komende jaren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Programmaplan 2023-2026 Bronckhorst". Het plan beoogt de ambities uit het coalitieakkoord "Bouwen aan een dienstbaar, leefbaar en sociaal Bronckhorst" te concretiseren. Het omvat investeringen in zorg, wonen, bedrijvigheid en bestuur, met een totale investering van €10 miljoen voor de Investeringsagenda. De financiering wordt deels gedekt door de begrotingsruimte en deels door de Algemene reserve. Het plan is gebaseerd op input van inwoners en organisaties en richt zich op duurzame ontwikkeling, armoedebeleid, energietransitie en revitalisering van werklocaties.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële ramingen en een overzicht van de beoogde investeringen en beleidsdoelen. Echter, gedetailleerde uitvoeringsplannen en specifieke meetbare doelen ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad moet het programmaplan en de bijbehorende financiële voorstellen goedkeuren. Daarnaast is de raad verantwoordelijk voor het monitoren van de voortgang en het evalueren van de resultaten.
Politieke Keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van investeringen, de inzet van de Algemene reserve en de focus op specifieke beleidsdoelen zoals duurzaamheid en armoedebeleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er duidelijke financiële kaders zijn, ontbreken specifieke meetbare doelen en tijdlijnen voor de uitvoering van de ambities.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het programmaplan en de bijbehorende financiële voorstellen goed te keuren, inclusief de eerste begrotingswijziging voor 2023.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door de input van inwoners en organisaties te integreren in het plan. Dit gebeurde via de 'college on tour' bijeenkomsten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met specifieke aandacht voor de energietransitie en klimaatadaptatie.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, met een totale investering van €10 miljoen. De dekking komt voor 50% uit de begrotingsruimte en voor 50% uit de Algemene reserve. De financiële positie wordt regelmatig geëvalueerd en bijgestuurd indien nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmaplan 2023-2026 Investeringsagenda Algemene reserve Zorg en ondersteuning Wonen en leefomgeving Bedrijvigheid en ontwikkeling Bestuur Coalitieakkoord Energie- en warmtetransitie ArmoedebeleidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement 7-1, ingediend tijdens de raadsvergadering van 21 december 2022, betreft het Kunst & Cultuurbeleid 2024 in de gemeente Bronckhorst. Het amendement stelt voor om het ontwikkelen van nieuw Kunst & Cultuurbeleid te vervroegen van 2025 naar 2023, zodat het beleid al in 2024 kan worden uitgevoerd. Dit is ingegeven door de urgentie om culturele voorzieningen, die onder druk staan door gestegen kosten, adequaat te ondersteunen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is specifiek en richt zich op een duidelijk aspect van het programmaplan, namelijk de timing van het ontwikkelen en uitvoeren van nieuw cultuurbeleid. Het biedt echter geen gedetailleerde uitwerking van de inhoud van het beoogde beleid.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te beslissen over de timing van het ontwikkelen en uitvoeren van het Kunst & Cultuurbeleid. Het amendement vraagt de raad om een eerdere start van het beleidsproces goed te keuren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het volgen van het oorspronkelijke tijdpad voor het cultuurbeleid of het vervroegen ervan, zoals voorgesteld in het amendement. Dit vraagt om een afweging tussen urgentie en haalbaarheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een gedetailleerde aanpak. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de vervroegde planning wordt niet onderbouwd.
Besluit van de raad:
De raad heeft het amendement verworpen met 8 stemmen voor en 15 tegen. Dit betekent dat het oorspronkelijke tijdpad voor het cultuurbeleid gehandhaafd blijft.
Participatie:
Het amendement zelf zegt niets over participatie van belanghebbenden bij de ontwikkeling van het nieuwe beleid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar kan impliciet relevant zijn als onderdeel van een breder cultuurbeleid.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf geeft geen inzicht in de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich enkel op de timing van beleidsontwikkeling en -uitvoering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kunst & Cultuurbeleid Cultuureducatie Amateurkunst Culturele organisaties Programmaplan 2023–2026 Voorzieningen Gestegen kosten Beleidsontwikkeling Bibliotheken MuziekscholenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie 7-1: Verbetering structuur en leesbaarheid van P&C documenten n.a.v. Programmaplan 2023-2026
Samenvatting: De motie, ingediend door D66, CDA, VVD, GroenLinks en CU, roept op tot verbetering van de structuur en leesbaarheid van de Planning & Control (P&C) documenten van de gemeente Bronckhorst. De motie benadrukt dat de gemeenteraad duidelijke kaders moet kunnen stellen en het beleid effectief moet kunnen controleren. Het huidige gebrek aan helderheid in de documenten belemmert dit proces. De motie vraagt het college om documenten zo op te stellen dat ze onderling vergelijkbaar zijn en de 3W-vragen (Wat willen we bereiken? Wat gaat het college doen? Wat mag dat kosten?) duidelijk beantwoorden. De motie is unaniem aangenomen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is volledig in de zin dat het duidelijk de problemen identificeert en concrete stappen voorstelt om deze aan te pakken. Het verwijst naar specifieke artikelen in de BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) en benadrukt de noodzaak van consistentie en duidelijkheid.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om kaders te stellen en het beleid te controleren. Deze motie ondersteunt de raad in die rol door te eisen dat de documenten die zij ontvangt, duidelijk en navolgbaar zijn.
Politieke keuzes
De politieke keuze ligt in het prioriteren van transparantie en duidelijkheid in gemeentelijke documenten. Dit kan invloed hebben op hoe middelen worden ingezet om deze verbeteringen te realiseren.
SMART en Inconsistenties
De motie is SMART in de zin dat het specifieke verbeteringen vraagt (duidelijkheid en vergelijkbaarheid van documenten), meetbaar is (door de 3W-vragen), en tijdgebonden (in samenhang met het lopende Rekenkameronderzoek). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de motie.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om het college op te dragen de voorgestelde verbeteringen door te voeren, wat al is gebeurd met de unanieme aanvaarding van de motie.
Participatie
De motie zelf zegt weinig over participatie van inwoners, maar vraagt wel om duidelijkheid over wat inwoners van de gemeentelijke acties zullen merken.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar de verbeterde transparantie kan indirect bijdragen aan duurzamere besluitvorming door betere controle en kaderstelling.
Financiële gevolgen
De motie zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen, maar de implementatie van de verbeteringen kan middelen vergen. Er wordt niet aangegeven hoe deze kosten gedekt worden, wat een aandachtspunt kan zijn voor de uitvoering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verbetering structuur Leesbaarheid P&C documenten Programmaplan 2023-2026 Kaders stellen Beleid controleren 3W-vragen Infographics BBV RekenkameronderzoekVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft de titel "Amendement 7-2" en betreft het Programma 2: Ambities omgevingsvisie NPLG. Het amendement, ingediend door GroenLinks en D66, beoogt het programmaplan 2023-2026 aan te passen om de ambities rond landschap en biodiversiteit, zoals vastgesteld in de omgevingsvisie van Bronckhorst, te realiseren. Het amendement stelt voor om expliciet te vermelden dat het NPLG wordt gebruikt om deze ambities te verwezenlijken.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is specifiek en richt zich op een duidelijk onderdeel van het programmaplan. Het biedt echter geen gedetailleerde uitwerking van hoe de ambities gerealiseerd moeten worden, wat de volledigheid beperkt.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen en te beslissen of het programmaplan moet worden aangepast volgens de voorgestelde wijzigingen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de voorgestelde nadruk op landschap en biodiversiteit binnen het NPLG of het handhaven van het oorspronkelijke programmaplan zonder deze specifieke toevoeging.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen concrete acties, meetbare doelen of tijdslijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de specificiteit ontbreekt.
Besluit van de raad:
De raad heeft besloten het amendement te verwerpen met 4 stemmen voor en 19 stemmen tegen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het amendement zich richt op landschap en biodiversiteit, die beide belangrijke aspecten van duurzaamheid zijn.
Financiële gevolgen:
Het amendement specificeert geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden, wat een mogelijke reden kan zijn voor de verwerping ervan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
NPLG (Nationaal Programma Landelijke Gebied) Omgevingsvisie Landschap Biodiversiteit Programmaplan 2023-2026 GroenLinks D66 Wonen en leefomgeving Integrale opgave Verworpen amendementVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie is getiteld "MOTIE 7-2 Raadsvergadering 21 december 2022 Onderwerp Hoofdstuk 3 Financiële begroting: Onderbouwing Investeringsagenda." De motie verzoekt het college om een gedetailleerde onderbouwing te geven van de investeringsagenda, die eenmalig met 10 miljoen euro wordt verhoogd. Het doel is om duidelijkheid te verschaffen over de doelstellingen en verwachte resultaten van de investeringen, en om een bandbreedte te vermelden voor een eerlijke verdeling van middelen. De motie benadrukt het belang van inzicht voor de gemeenteraad in alle aankomende investeringen en vraagt om een tekstuele onderbouwing in de Perspectiefnota 2024 – 2027.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in zijn verzoeken, maar mist specifieke details over hoe de onderbouwing precies moet worden uitgevoerd en welke criteria moeten worden gehanteerd voor de bandbreedte.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om toezicht te houden op de financiële planning en ervoor te zorgen dat de investeringsagenda goed onderbouwd is. De raad moet ook beslissingen nemen op basis van de verstrekte informatie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van investeringen en de verdeling van de extra 10 miljoen euro. Er moeten keuzes worden gemaakt over welke projecten voorrang krijgen en hoe de middelen eerlijk worden verdeeld.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke deadlines of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer specificiteit.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het college te verzoeken de gevraagde onderbouwing en bandbreedte in de Perspectiefnota op te nemen.
Participatie:
De motie impliceert participatie door te vermelden dat de investeringsagenda kaders biedt voor gesprekken met betrokken partijen en inwoners, maar specificeert niet hoe deze participatie vorm krijgt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in deze motie, maar kan impliciet een rol spelen bij investeringen in leefbaarheid en bedrijventerreinen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een eenmalige verhoging van de investeringsagenda met 10 miljoen euro. De motie vraagt om een reële inschatting van de inzet van deze bedragen, maar geeft geen details over hoe deze verhoging gedekt wordt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Investeringsagenda Onderbouwing Doelstellingen Verwachte resultaten Bandbreedte Inzicht Perspectiefnota Gebiedsgerichte aanpak Investeringen ImpulsVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement draagt de titel "Verdubbeling herplanten bomen" en is ingediend tijdens de raadsvergadering van 21 december 2022. Het voorstel beoogt een wijziging in het programmaplan 2023-2026 van de gemeente Bronckhorst, specifiek binnen Programma 2: Wonen en leefomgeving. Het amendement stelt voor om in plaats van één boom voor elke gekapte boom, twee nieuwe bomen te planten. Dit is ingegeven door de overweging dat grote bomen meer ecologische waarde hebben dan kleine bomen en dat het decennia kan duren voordat een nieuwe boom dezelfde waarde bereikt.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is duidelijk in zijn doelstelling en biedt een specifieke wijziging aan het bestaande programmaplan. Het bevat echter geen gedetailleerde informatie over de praktische uitvoering of de financiële implicaties van het verdubbelen van het aantal te planten bomen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen, te debatteren en te stemmen over de voorgestelde wijziging in het programmaplan. De raad moet afwegen of de voorgestelde verdubbeling van het aantal te planten bomen wenselijk en haalbaar is.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige 1-op-1 herplantstrategie of het aannemen van de voorgestelde verdubbeling. Dit omvat overwegingen over ecologische impact, financiële haalbaarheid en prioritering van gemeentelijke middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal te planten bomen. Het is echter niet volledig SMART omdat het niet tijdgebonden is en er geen specifieke middelen of methoden worden genoemd om het doel te bereiken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er ontbreekt informatie over de praktische en financiële haalbaarheid.
Besluit van de raad:
De raad heeft het amendement verworpen met 4 stemmen voor en 19 stemmen tegen.
Participatie:
Het amendement vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het amendement, gezien de focus op biodiversiteit, CO2-opname en schaduwvoorziening door bomen.
Financiële gevolgen:
Het amendement geeft geen gedetailleerde financiële analyse of dekking voor de extra kosten die gepaard gaan met het planten van extra bomen. Dit kan een reden zijn geweest voor de verwerping van het amendement.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herplanten Bomen Droogte Biodiversiteit CO2-opname Schaduw Programmaplan 2023-2026 Wonen en leefomgeving GroenLinks D66Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie 7-3: Programma 2: Bibliotheek
Samenvatting: De motie, ingediend door PvdA en GroenLinks tijdens de raadsvergadering van Bronckhorst op 21 december 2022, richt zich op de bibliotheek West-Achterhoek. De motie benadrukt het belang van de bibliotheek als meer dan een uitleenpunt, met prioriteiten in cultuur, leesbevordering, laaggeletterdheid en digitale participatie. Er is een bestaande budgetovereenkomst, maar de motie stelt dat niet alle vestigingen deze prioriteiten goed uitvoeren. Daarom wordt het college verzocht om in 2023 een tussentijdse evaluatie te organiseren om te beoordelen of de bibliotheek haar doelen haalt, en de raad hierover te informeren.
Oordeel over de Volledigheid
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de belangrijkste punten: de huidige situatie, de prioriteiten, en de noodzaak voor evaluatie. Echter, het biedt geen gedetailleerde evaluatiecriteria of specifieke verbeterpunten.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende rol door het college te verzoeken een evaluatie uit te voeren en de resultaten te rapporteren. De raad heeft de motie unaniem aangenomen, wat hun steun voor de evaluatie onderstreept.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de huidige uitvoering van de bibliotheekdiensten voldoende vinden en of zij de voorgestelde evaluatie als een effectief middel zien om verbeteringen te realiseren.
SMART en Inconsistenties
De motie is specifiek en tijdgebonden (evaluatie in 2023), maar mist meetbare criteria (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou sterker zijn met concrete evaluatiecriteria.
Besluit van de Raad
De raad heeft besloten de motie met algemene stemmen aan te nemen, wat betekent dat zij het college formeel verzoeken de evaluatie uit te voeren.
Participatie
De motie benadrukt participatie als een prioriteit, met name door de rol van de bibliotheek als helpdesk voor de digitale overheid.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, en lijkt geen direct relevant onderwerp in deze context.
Financiële Gevolgen
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. De focus ligt op de evaluatie van de huidige budgetovereenkomst en de effectiviteit van de bibliotheekdiensten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bibliotheek Visiedocument Cultuur Preventie Leesbevordering Laaggeletterdheid Participatie Helpdesk digitale overheid Budgetovereenkomst Tussentijdse evaluatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft de titel "Amendement 7-4: Herstel en toevoeging landschapselementen". Het richt zich op het aanpassen van het Programmaplan 2023–2026 van de gemeente Bronckhorst, specifiek binnen Programma 2: Wonen en leefomgeving. Het amendement beoogt de bescherming van landschapselementen uit te breiden met herstel en toevoeging, gezien het verlies van deze elementen in de afgelopen decennia. Het voorstel werd aangenomen met een krappe meerderheid.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is specifiek en duidelijk in zijn doelstelling om de tekst van het programmaplan aan te passen. Het biedt echter geen gedetailleerd plan voor de uitvoering van het herstel en de toevoeging van landschapselementen.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol bij het goedkeuren van het amendement en daarmee het vaststellen van de prioriteiten binnen het programmaplan. De raad moet ook toezien op de uitvoering en naleving van de aangepaste kaders.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige focus op bescherming van landschapselementen of het uitbreiden naar herstel en toevoeging, wat mogelijk extra middelen en inspanningen vereist.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is specifiek en meetbaar in termen van de tekstuele aanpassing, maar mist concrete, tijdgebonden doelen en een uitvoeringsplan, waardoor het niet volledig SMART is. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de praktische uitvoering blijft vaag.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen om het amendement goed te keuren, wat reeds is gebeurd met een meerderheid van stemmen.
Participatie:
Het amendement zelf vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van herstel en toevoeging van landschapselementen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het herstel en de toevoeging van landschapselementen bijdragen aan ecologische duurzaamheid en biodiversiteit.
Financiële gevolgen:
Het amendement verwijst naar een budget van €1.590.000 voor Programma 2, maar specificeert niet hoeveel hiervan naar het herstel en de toevoeging van landschapselementen gaat of hoe eventuele extra kosten gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Landschapselementen Herstel Toevoeging Programmaplan 2023–2026 Wonen en leefomgeving Bescherming GroenLinks D66 PvdA GBBVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Toekomststoel in de Raadszaal" en is ingediend tijdens de raadsvergadering van 21 december 2022. Het voorstel beoogt de introductie van een "Toekomststoel" in de raadszaal van Bronckhorst. Deze stoel, een concept van oud-politicus Jan Terlouw, symboliseert de belangen van toekomstige generaties en de aarde, die zelf geen stem hebben in huidige besluitvormingsprocessen. De motie benadrukt het belang van duurzaamheid en stelt voor om de Toekomststoel op een zichtbare plek in de raadszaal te plaatsen. Daarnaast wil de raad het kinderparlement en de jeugdburgemeester betrekken bij dit initiatief.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is beknopt maar duidelijk in zijn intentie en doelstellingen. Het biedt een symbolische maar krachtige manier om duurzaamheid en de belangen van toekomstige generaties te integreren in de besluitvorming. Echter, het mist specifieke details over de praktische uitvoering en eventuele kosten.
Rol van de raad:
De raad speelt een initiërende en besluitvormende rol door de motie in te dienen, te bespreken en goed te keuren. Het is aan de raad om het college te verzoeken de Toekomststoel te realiseren.
Politieke keuzes:
De belangrijkste politieke keuze is de beslissing om symbolisch een stoel te plaatsen die de belangen van toekomstige generaties vertegenwoordigt. Dit kan gezien worden als een stap richting meer duurzame besluitvorming.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en relevant, maar mist meetbare en tijdgebonden elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of evaluatiemomenten vastgesteld om de effectiviteit van de Toekomststoel te beoordelen.
Besluit van de raad:
De raad heeft unaniem besloten de motie aan te nemen en het college verzocht de Toekomststoel te realiseren.
Participatie:
De motie benadrukt participatie door het betrekken van het kinderparlement en de jeugdburgemeester, wat de betrokkenheid van jongeren bij gemeentelijke besluitvorming kan vergroten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in de motie, aangezien de Toekomststoel bedoeld is om de belangen van toekomstige generaties en de aarde te vertegenwoordigen.
Financiële gevolgen:
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het is onduidelijk of er kosten verbonden zijn aan de realisatie van de Toekomststoel en hoe deze eventueel gefinancierd worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toekomststoel Duurzaamheid Jan Terlouw Kinderen Aarde Kinderparlement Jeugdburgemeester Vergadering Initiatief CollegeVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Amendement 7-5: Urgentie energie aanpak" en richt zich op het Programmaplan 2023-2026 van de gemeente Bronckhorst. Het amendement benadrukt de noodzaak om de energiedoelstellingen te intensiveren vanwege de verscherpte urgentie door geopolitieke ontwikkelingen en wetenschappelijke inzichten. Het stelt voor om de energiebesparingsdoelen te verhogen en de volgordelijkheid van opwekmethoden te herzien. Het amendement roept op tot een spoedige herziening van de aanpak voor grotere windmolens, met als doel de energiedoelstellingen voor 2026 te overtreffen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn argumentatie en biedt concrete wijzigingen aan het bestaande programmaplan. Het adresseert zowel de energiebesparing als de opwekking van duurzame energie, en het erkent de noodzaak van urgentie.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of de voorgestelde wijzigingen in het programmaplan worden aangenomen. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de prioriteiten en strategieën voor de energietransitie in de gemeente.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de intensivering van de energiedoelstellingen steunt en of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen in de volgordelijkheid van opwekmethoden. Daarnaast moet de raad bepalen of zij de urgentie van de aanpak van grotere windmolens onderschrijft.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het specifieke doelen voor energiebesparing en duurzame opwekking stelt. Echter, de haalbaarheid van deze doelen kan ter discussie staan, gezien de korte tijdspanne tot 2026. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de realistische haalbaarheid van de doelen kan een punt van zorg zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het amendement aanneemt en de voorgestelde wijzigingen in het programmaplan doorvoert.
Participatie:
Het amendement zegt weinig over participatie, maar impliceert dat er een actieve rol is voor de gemeente in het faciliteren van bedrijven en initiatieven voor duurzame energie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het amendement, gezien de focus op energiebesparing en duurzame energieopwekking.
Financiële gevolgen:
Het amendement noemt geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Het is belangrijk dat de raad inzicht krijgt in de financiële implicaties van de voorgestelde intensiveringen en hoe deze gefinancierd kunnen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Urgentie Energiecrisis Energiebesparing Duurzame opwek Routekaart Programmaplan 2023-2026 Geopolitieke ontwikkelingen IPCC rapport Windmolens Energieneutraal 2030Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie herzien beleid zonneparken
Samenvatting: De motie roept op tot een herziening van het beleid voor zonneparken in de gemeente Bronckhorst. Het benadrukt de noodzaak van een evaluatie van de huidige zonneparken en stelt voor om de aanleg van nieuwe zonneparken te koppelen aan dorps-energieplannen en een gebiedsgerichte aanpak. Het college wordt verzocht om, voorafgaand aan de invoering van de Omgevingswet, samen met de gemeenteraad een evaluatie uit te voeren en nieuw beleid voor te bereiden. Dit beleid moet ook overwegen of het Bindend Adviesrecht onder de Omgevingswet moet worden herzien.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijke stappen en verzoeken aan het college bevat. Het vraagt om evaluatie, beleidsvoorbereiding en mogelijke herziening van het Bindend Adviesrecht. Echter, het mist specifieke details over hoe de evaluatie en beleidsvorming precies moeten worden uitgevoerd.
Rol van de Raad
De raad speelt een actieve rol in het evalueren van het huidige beleid en het voorbereiden van nieuw beleid. De raad moet ook beoordelen of het nieuwe beleid aanleiding geeft tot wijziging van het Bindend Adviesrecht.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de koppeling van zonneparken aan dorps-energieplannen en een gebiedsgerichte aanpak. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mogelijke herziening van het Bindend Adviesrecht.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en acceptabel, maar mist meetbare doelen en een duidelijke tijdslijn voor de uitvoering van de evaluatie en beleidsvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer concrete details.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de motie aan te nemen en de voorgestelde evaluatie en beleidsvorming te ondersteunen.
Participatie
De motie impliceert participatie door de gemeenteraad in de evaluatie en beleidsvorming, maar er is geen expliciete vermelding van bredere publieke participatie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de motie zich richt op zonneparken als onderdeel van de route naar een energieneutraal Bronckhorst.
Financiële Gevolgen
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het is onduidelijk of de evaluatie en beleidsvorming extra kosten met zich meebrengen en hoe deze gefinancierd zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zonneparken Evaluatie Omgevingswet Dorps-energieplannen Gebiedsgerichte aanpak Energieneutraal Routekaart Vergunningverlening Bindend Adviesrecht InpassingVerfijning van de zoekopdracht:
Dick Ebbers - CU-SGP
Marianne Besselink - burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Rob Weverink - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Rob Weverink - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Martin Fröberg - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Martin Fröberg - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Martin Fröberg - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Hans Puijk - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Hans Puijk - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Hans Puijk - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Marcel Westerink - Groep Westerink
Marianne Besselink - burgemeester
Martin Fröberg - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Martin Fröberg - D66
Rob Weverink - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Rob Weverink - CDA
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Rob Weverink - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Rob Weverink - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Rob Weverink - CDA
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Rob Weverink - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Rob Weverink - CDA
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Rob Weverink - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Rob Weverink - CDA
Thea Lusink - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Thea Lusink - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Rob Weverink - CDA
Thea Lusink - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Thea Lusink - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Rob Weverink - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Rob Weverink - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Marcel Westerink - Groep Westerink
Marianne Besselink - burgemeester
Rob Weverink - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Antoon Peppelman - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Antoon Peppelman - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Antoon Peppelman - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Evert Blaauw
Marianne Besselink - burgemeester
Hans Puijk - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Evert Blaauw
Marianne Besselink - burgemeester
Evert Blaauw
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Evert Blaauw
Marianne Besselink - burgemeester
Wilko Pelgrom - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Wilko Pelgrom - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Wilko Pelgrom - CDA
Marcel Westerink - Groep Westerink
Marianne Besselink - burgemeester
Wilko Pelgrom - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Martin Fröberg - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Wilko Pelgrom - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Wilko Pelgrom - CDA
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Wilko Pelgrom - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Wilko Pelgrom - CDA
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Wilko Pelgrom - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Wilko Pelgrom - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Wilko Pelgrom - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Wilko Pelgrom - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Wilko Pelgrom - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Wilko Pelgrom - CDA
Martin Fröberg - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Martin Fröberg - D66
Wilko Pelgrom - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
Dick Ebbers - CU-SGP
Marianne Besselink - burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Marcel Westerink - Groep Westerink
Marianne Besselink - burgemeester
Martin Fröberg - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Hans Puijk - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Hans Puijk - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Hans Puijk - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Hans Puijk - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Hans Puijk - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Rob Weverink - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Evert Blaauw
Marianne Besselink - burgemeester
Wilko Pelgrom - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Antoon Peppelman - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
00:10:10 - 00:15:57 - 00:16:09 - 00:16:48 - 00:17:34 - 00:18:08 - 00:18:34 - 00:19:41 - 00:21:04 - 00:27:02 - 00:27:19 - 00:27:27 - 00:28:19 - 00:29:22 - 00:35:47 - 00:36:25 - 00:36:55 - 00:44:28 - 00:52:45 - 00:59:06 - 00:59:27 - 00:59:45 - 01:00:42 - 01:02:13 - 01:02:42 - 01:02:48 - 01:03:13 - 01:04:20 - 01:04:40 - 01:05:02 - 01:06:09 - 01:06:59 - 01:07:55 - 01:08:16 - 01:08:49 - 01:09:19 - 01:09:47 - 01:10:54 - 01:11:13 - 01:11:46 - 01:13:02 - 01:17:20 - 01:20:24 - 01:22:29 - 01:22:59 - 01:23:26 - 01:24:04 - 01:24:48 - 01:27:13 - 01:27:24 - 01:30:38 - 01:31:11 - 01:31:19 - 01:31:36 - 01:32:22 - 01:32:37 - 01:33:01 - 01:33:18 - 01:33:42 - 01:34:00 - 01:34:13 - 01:36:09 - 01:36:14 - 01:36:32 - 01:36:44 - 01:37:04 - 01:38:15 - 01:38:53 - 01:39:44 - 01:40:05 - 01:40:27 - 02:37:32 - 02:38:04 - 02:41:18 - 02:45:24 - 02:47:32 - 02:50:01 - 02:50:37 - 02:51:04 - 02:52:20 - 02:54:53 - 02:56:06 - 02:57:29 - 03:01:54 - 03:02:38 - 03:02:55 - 03:05:03 - 03:05:19 - 03:05:58 - 03:10:01 - 03:10:49 - 03:11:36 - 03:12:13 - 03:18:35
Agendapunt 8 Verordening op de Commissie Ruimtelijke kwaliteit & Erfgoed Bronckhorst
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt een nieuwe verordening vast te stellen voor de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit & Erfgoed. Deze commissie zal adviseren over omgevingsvergunningen voor rijksmonumenten en ook gemeentelijke monumenten en andere activiteiten beoordelen. Dit is nodig vanwege de invoering van de Omgevingswet. De nieuwe verordening vervangt oude regels en zorgt voor duidelijkheid. Het college krijgt de bevoegdheid om commissieleden te benoemen, wat de besluitvorming sneller en klantgerichter maakt. De commissie zal pas actief worden na de invoering van de Omgevingswet.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening op de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit & Erfgoed Bronckhorst". Het voorstel betreft de oprichting van een nieuwe adviescommissie in de gemeente Bronckhorst, die zich richt op de advisering over omgevingsvergunningen voor rijksmonumenten en gemeentelijke monumenten. Deze commissie vervangt de bestaande regelingen en is in lijn met de vereisten van de nieuwe Omgevingswet. De verordening beoogt een bredere focus op omgevingskwaliteit en geeft het college de bevoegdheid om commissieleden te benoemen. Het intrekken van oude regels voorkomt verwarring en zorgt voor een heldere juridische basis.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen en de oprichting van de nieuwe commissie duidelijk beschrijft. Het bevat de benodigde informatie over de veranderingen ten opzichte van de bestaande verordeningen en de redenen voor deze wijzigingen.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de rol om de verordening vast te stellen. Dit is een wettelijke verplichting onder de Omgevingswet. Daarnaast moet de raad instemmen met de delegatie van bevoegdheden aan het college.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de nieuwe verordening en de delegatie van bevoegdheden aan het college. Dit omvat de keuze om de focus van de commissie uit te breiden naar gemeentelijke monumenten en omgevingskwaliteit.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de vereisten van de Omgevingswet. Het is meetbaar in termen van de oprichting van de commissie en de intrekking van oude regels. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de verordening vast te stellen, de delegatie van bevoegdheden aan het college goed te keuren, en de intrekking van oude regels te bevestigen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van de verordening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in het voorstel, maar de focus op omgevingskwaliteit kan indirect bijdragen aan duurzame ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
Er worden geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Het lijkt erop dat de veranderingen binnen de bestaande budgetten kunnen worden opgevangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet Verordening Ruimtelijke Kwaliteit & Erfgoed Rijksmonumenten Gemeentelijke monumenten Adviescommissie Delegatie Omgevingsvergunning Zittingsduur Reglement van ordeVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Bindend adviesrecht gemeenteraad Bronckhorst
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt een besluit over het invoeren van een bindend adviesrecht onder de nieuwe Omgevingswet, die naar verwachting op 1 juli 2023 in werking treedt. Momenteel kan de raad een "verklaring van geen bedenkingen" geven voor omgevingsvergunningen die niet passen binnen het bestemmingsplan. Met de nieuwe wet vervalt deze verklaring en krijgt de raad een bindend adviesrecht voor bepaalde activiteiten die zij zelf aanwijst. Er is een lijst opgesteld met activiteiten waarvoor dit adviesrecht zou kunnen gelden, zoals het plaatsen van windmolens en zonneparken. De raad kan deze lijst na de invoering van de Omgevingswet aanpassen indien nodig. Het doel is om duidelijkheid te scheppen over welke aanvragen omgevingsvergunningen de raad wil adviseren. Er wordt verwacht dat de Omgevingswet de afdoeningstermijn voor omgevingsaanvragen op 8 weken stelt, wat invloed kan hebben op de vergadercyclus van de raad. Na een jaar zal de toepassing van de lijst geëvalueerd worden.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Bindend adviesrecht gemeenteraad Bronckhorst". Het raadsvoorstel introduceert een bindend adviesrecht voor de gemeenteraad van Bronckhorst onder de nieuwe Omgevingswet, die naar verwachting op 1 juli 2023 in werking treedt. Dit adviesrecht vervangt de huidige "verklaring van geen bedenkingen" onder de Wabo. De raad stelt een lijst vast van buitenplanse omgevingsplanactiviteiten waarvoor zij adviesrecht wil uitoefenen. Deze lijst treedt in werking met de Omgevingswet en kan later worden aangepast. Het doel is om de raad meer invloed te geven op ruimtelijke ontwikkelingen die niet binnen het bestemmingsplan passen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de overgang van de Wabo naar de Omgevingswet en de implicaties daarvan voor de gemeenteraad. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere context en details bieden, zoals de lijst van activiteiten en achtergrondinformatie over het adviesrecht.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de lijst van activiteiten vast te stellen waarvoor zij een bindend adviesrecht wil uitoefenen. Dit geeft de raad invloed op bepaalde omgevingsvergunningen die niet binnen het bestemmingsplan passen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen welke activiteiten op de lijst komen te staan. Dit vereist politieke keuzes over welke ruimtelijke ontwikkelingen zij belangrijk genoeg vinden om invloed op uit te oefenen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de verwachte inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 juli 2023. Het is echter minder meetbaar en haalbaar, omdat de impact van het adviesrecht op de vergadercyclus en afdoeningstermijnen nog onduidelijk is. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de flexibiliteit om de lijst later aan te passen kan voor onzekerheid zorgen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde lijst van activiteiten vast te stellen en deze in werking te laten treden met de Omgevingswet.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het vaststellen van de lijst.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien de lijst activiteiten omvat zoals windmolens en zonneparken, die directe gevolgen hebben voor duurzame energieopwekking.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen of kosten vermeld in het voorstel. Het voorstel stelt dat kosten, baten en dekking niet van toepassing zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet Bindend adviesrecht Omgevingsvergunning Verklaring van geen bedenkingen Buitenplanse omgevingsplanactiviteiten Activiteitenlijst Bestemmingsplan Omgevingsplan Wabo (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht) College van burgemeester en wethoudersVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Delegatiebesluit Omgevingswet gemeente Bronckhorst
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt een delegatiebesluit te nemen in verband met de Omgevingswet, die naar verwachting op 1 juli 2023 in werking treedt. Dit besluit zou het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid geven om delen van het omgevingsplan vast te stellen en te wijzigen. De raad behoudt echter het recht om deze bevoegdheden in te trekken of zelf besluiten te nemen. Het voorstel omvat ook dat het college jaarlijks een overzicht aan de raad verstrekt van de genomen besluiten. Het delegatiebesluit heeft geen financiële gevolgen en zal pas in werking treden als de Omgevingswet van kracht wordt. Na een jaar wordt een evaluatie voorgesteld om het gebruik van het delegatiebesluit te beoordelen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Delegatiebesluit Omgevingswet gemeente Bronckhorst
Samenvatting: Het delegatiebesluit geeft het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid om delen van het omgevingsplan vast te stellen en te wijzigen, in lijn met de nieuwe Omgevingswet die naar verwachting op 1 juli 2023 in werking treedt. Het voorstel omvat het vaststellen van het delegatiebesluit, het jaarlijks rapporteren aan de raad over de genomen besluiten, en het in werking laten treden van het besluit zodra de Omgevingswet van kracht wordt. Het doel is om het college slagvaardig te laten handelen binnen de nieuwe wettelijke kaders, terwijl de raad de mogelijkheid behoudt om bevoegdheden in te trekken of zelf besluiten te nemen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de bevoegdheden beschrijft die aan het college worden gedelegeerd en de voorwaarden waaronder dit gebeurt. Het bevat ook een mechanisme voor jaarlijkse rapportage en evaluatie, wat bijdraagt aan de transparantie en controleerbaarheid.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het delegatiebesluit vast te stellen en behoudt de mogelijkheid om de gedelegeerde bevoegdheden in te trekken of zelf besluiten te nemen. De raad moet ook jaarlijks de rapportage van het college evalueren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de bevoegdheden wil delegeren aan het college of deze zelf wil behouden. Dit heeft implicaties voor de doorlooptijd van besluitvorming en de werkdruk van de raad.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek, meetbaar (door jaarlijkse rapportage), en tijdgebonden (inwerkingtreding bij de Omgevingswet). Het is haalbaar en relevant binnen de context van de Omgevingswet. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij het delegatiebesluit vaststelt en daarmee de bevoegdheden delegeert aan het college.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, zoals expliciet vermeld in het document. Er is geen noodzaak voor dekking van kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet Delegatiebesluit Bevoegdheden College van burgemeester en wethouders Omgevingsplan Inwerkingtreding Gedelegeerde taken Evaluatie Overzicht BevoegdheidsverdelingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Verordening Nadeelcompensatie gemeente Bronckhorst
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt om een nieuwe Verordening nadeelcompensatie vast te stellen. Deze verordening is nodig voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet, die naar verwachting op 1 juli 2023 in werking treedt. De verordening regelt hoe schade, die burgers of bedrijven onevenredig zwaar treft door rechtmatige besluiten van de overheid, gecompenseerd wordt. Dit soort schade valt buiten het normale maatschappelijke risico en moet geheel of gedeeltelijk door de overheid vergoed worden. De nieuwe verordening vervangt de huidige Planschadeverordening en zorgt ervoor dat de gemeente voldoet aan de eisen van de Omgevingswet. Na goedkeuring door de gemeenteraad zal de verordening gepubliceerd worden en in werking treden zodra de Omgevingswet van kracht wordt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening Nadeelcompensatie gemeente Bronckhorst". Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe verordening voor nadeelcompensatie in de gemeente Bronckhorst, noodzakelijk voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Deze verordening regelt de vergoeding van schade die de overheid rechtmatig veroorzaakt, maar die een burger of bedrijf onevenredig zwaar treft. Het voorstel omvat ook de intrekking van de bestaande planschadeverordening zodra de nieuwe verordening in werking treedt. De nieuwe verordening zorgt ervoor dat de gemeente voldoet aan de eisen van de Omgevingswet en biedt een duidelijke procedure voor het afhandelen van nadeelcompensatieclaims.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzaak, de inhoudelijke eisen en de procedurele aspecten van de nieuwe verordening duidelijk uiteenzet. Het bevat ook een overzicht van de relevante wetgeving en de veranderingen die de Omgevingswet met zich meebrengt.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de rol om de verordening vast te stellen. Dit is een noodzakelijke stap om te voldoen aan de eisen van de Omgevingswet en om de juridische basis voor nadeelcompensatie binnen de gemeente te waarborgen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de vaststelling van de nieuwe verordening en de intrekking van de oude planschadeverordening. Dit omvat het afwegen van de belangen van burgers en bedrijven die mogelijk nadeel ondervinden van overheidsbesluiten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het gekoppeld is aan de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Het is meetbaar in termen van de juridische eisen die het moet vervullen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Verordening nadeelcompensatie gemeente Bronckhorst vast te stellen en de bestaande planschadeverordening in te trekken bij de inwerkingtreding van de nieuwe verordening.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of bedrijven in de totstandkoming van de verordening. Het lijkt voornamelijk een juridische en administratieve aanpassing te zijn.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op juridische en administratieve aanpassingen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt dat er geen specifieke kosten, baten of dekkingsmaatregelen zijn aangegeven. Dit suggereert dat de financiële gevolgen beperkt zijn of binnen bestaande budgetten kunnen worden opgevangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nadeelcompensatie Omgevingswet Algemene wet bestuursrecht Planschade Rechtmatige schade Schadeveroorzakende besluiten Inwerkingtreding Verordening Overgangsrecht Titel 4.5Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Herbenoeming lid/voorzitter rekenkamercommissie dhr. A. Kloosterman
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt om de heer Arend Kloosterman opnieuw te benoemen als lid en voorzitter van de rekenkamercommissie van Bronckhorst. Zijn huidige termijn eindigt op 1 januari 2023, en de herbenoeming zou voor vier jaar gelden, tot en met 31 december 2026. De auditcommissie staat positief tegenover deze herbenoeming. Het doel is om de continuïteit van de rekenkamercommissie te waarborgen en te voldoen aan de wettelijke verplichtingen. De voorzitter ontvangt een maandelijkse vergoeding van € 500,- en een reiskostenvergoeding. De beslissing en details over de herbenoeming zullen via de gemeentepagina worden gecommuniceerd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Herbenoeming lid/voorzitter rekenkamercommissie dhr. A. Kloosterman." Het voorstel betreft de herbenoeming van de heer Arend Kloosterman als lid en voorzitter van de rekenkamercommissie van de gemeente Bronckhorst voor een periode van vier jaar, van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2026. De herbenoeming is in lijn met de Verordening rekenkamercommissie gemeente Bronckhorst 2018, die de mogelijkheid biedt tot herbenoeming. De auditcommissie heeft ingestemd met de herbenoeming, die de continuïteit van de rekenkamercommissie waarborgt en voldoet aan de wettelijke verplichting tot het hebben van een rekenkamerfunctie.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de herbenoeming, inclusief de wettelijke basis, de instemming van de auditcommissie, en de financiële implicaties.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. De raad moet instemmen met de herbenoeming van de heer Kloosterman als lid en voorzitter van de rekenkamercommissie.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk procedureel is en gericht op continuïteit en naleving van wettelijke verplichtingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de herbenoeming van de heer Kloosterman als lid en voorzitter van de rekenkamercommissie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne benoeming betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om een personele benoeming.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot een maandelijkse vergoeding van € 500,- voor de voorzitter, die ten laste komt van het budget voor de rekenkamercommissie. Er is geen aanvullende dekking nodig, aangezien de kosten binnen het bestaande budget vallen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herbenoeming Arend Kloosterman Rekenkamercommissie Doetinchem Verordening Auditcommissie Continuïteit Wettelijke verplichting Vergoeding ReiskostenvergoedingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Besluit op verzoek verwijdering persoonsgegevens
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt een besluit te nemen over een verzoek van een inwoner om persoonsgegevens te verwijderen volgens artikel 17 van de Algemene verordening gegevensbescherming (Avg). Dit verzoek kan worden ingewilligd als de gegevens niet langer nodig zijn, de wettelijke bewaartermijn is verstreken, of er geen wettelijke verplichting is om de gegevens te bewaren. De gemeenteraad is verantwoordelijk voor de beslissing als het gaat om gegevens die door de raad of de griffie zijn verwerkt. Na een besluit wordt dit schriftelijk aan de verzoeker meegedeeld. Tegen het besluit kan bezwaar en beroep worden aangetekend.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verzoek tot verwijdering persoonsgegevens o.g.v. de Algemene verordening gegevensbescherming". Het voorstel betreft een verzoek van een inwoner van de gemeente Bronckhorst om persoonsgegevens te verwijderen op basis van artikel 17 van de Algemene verordening gegevensbescherming (Avg). De gemeenteraad moet beslissen over dit verzoek, voor zover het betrekking heeft op gegevens die door de raad of de griffie zijn verwerkt. Het recht op vergetelheid geeft individuen de mogelijkheid om hun persoonsgegevens te laten wissen, tenzij er wettelijke redenen zijn om deze te bewaren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de wettelijke context en de rol van de gemeenteraad beschrijft. Het geeft aan dat de raad de verwerkingsverantwoordelijke is en dat er een besluit moet worden genomen dat vatbaar is voor bezwaar en beroep.
Rol van de Raad:
De raad moet een besluit nemen over het verwijderingsverzoek van persoonsgegevens, specifiek voor gegevens die door de raad of de griffie zijn verwerkt. De raad fungeert als verwerkingsverantwoordelijke in deze context.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel zich richt op de uitvoering van een wettelijke verplichting. De raad moet echter wel zorgvuldig afwegen of er uitzonderingsgronden zijn die het wissen van de gegevens verhinderen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het voorstel zou baat hebben bij meer gedetailleerde criteria voor de beoordeling van het verzoek.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of het verzoek tot verwijdering van persoonsgegevens wordt gehonoreerd, rekening houdend met eventuele uitzonderingsgronden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen participatie van andere belanghebbenden of de inwoner zelf, behalve dat het besluit schriftelijk aan de verzoeker wordt meegedeeld.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op gegevensbescherming en privacy.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld in het voorstel. Het betreft een administratieve handeling zonder directe kostenimplicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene verordening gegevensbescherming (Avg) Verzoek tot verwijdering Persoonsgegevens Recht op vergetelheid Artikel 17 Verwerkingsverantwoordelijke Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming (UAvg) Wettelijke verplichting Besluitvorming Bezwaar en beroepVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel draagt de titel "Raadsbesluit Behorende bij raadsvoorstel met nummer: Raad-00800/13". Het betreft een besluit van de gemeenteraad van Bronckhorst om te reageren op een verzoek van een inwoner om persoonsgegevens te verwijderen, in overeenstemming met artikel 17 van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Het besluit stelt dat gegevens verwijderd moeten worden als er geen wettelijke verplichting is om ze te bewaren, de bewaartermijn is verstreken, of de gegevens niet langer nodig zijn voor het oorspronkelijke doel.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de AVG, aangezien het de voorwaarden voor gegevensverwijdering duidelijk specificeert. Echter, het biedt geen gedetailleerde procedure voor de uitvoering van het besluit.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om te beslissen over het verzoek tot verwijdering van persoonsgegevens, waarbij zij moeten beoordelen of aan de voorwaarden van de AVG is voldaan.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij het verzoek van de inwoner inwilligen, rekening houdend met de wettelijke verplichtingen en de belangen van de betrokken partijen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de AVG-criteria, maar mist tijdsgebonden elementen en een gedetailleerd actieplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering kan verduidelijking vereisen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met het verwijderen van de persoonsgegevens zoals verzocht door de inwoner, binnen de kaders van de AVG.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden, behalve het verzoek van de inwoner zelf.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct relevant voor dit voorstel, aangezien het zich richt op gegevensbescherming.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het is aannemelijk dat de financiële impact minimaal is, gezien de aard van het besluit.
Agendapunt 14 Afhandeling motie met voorstel vervolg minimaregeling 2023
Gemeenteraad Bronckhorst stemt unaniem in met verhoging inkomensgrens minimaregelingen
De gemeenteraad van Bronckhorst heeft unaniem ingestemd met het voorstel om de inkomensgrens voor minimaregelingen in 2023 op 130% van de bijstandsnorm te houden. Dit besluit moet duidelijkheid bieden tot de invoering van een nieuw armoedebeleid in 2024. Het voorstel is een reactie op de hoge inflatie en stijgende energiekosten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 29 september 2022 werd het voorstel om de inkomensgrens voor minimaregelingen te verhogen naar 130% van de bijstandsnorm met algemene stemmen aangenomen. Dit besluit is bedoeld om meer inwoners te ondersteunen in een tijd van financiële nood. De kosten voor deze maatregel worden geschat op ongeveer €260.846 en kunnen worden gedekt uit bestaande budgetten.De VVD-fractie benadrukte het belang van het tijdelijke karakter van de maatregel. "We willen niet alvast een voorschot nemen op het armoedebeleid dat in het voorjaar van 2024 wordt vastgesteld," aldus een VVD-raadslid. De partij hechtte er waarde aan om te benadrukken dat de maatregel specifiek voor 2023 geldt.
De PvdA-fractie sprak haar steun uit voor het voorstel, ondanks enige verrassing over de snelheid waarmee het college tot een besluit kwam. "De financiële nood blijft onverminderd hoog en de komende maanden zullen waarschijnlijk niet veel beter worden," verklaarde een PvdA-raadslid. De fractie pleitte voor een tijdige evaluatie van de maatregel.
Het voorstel werd zonder verdere vragen of behoefte aan stemming aangenomen. De raad stemde unaniem in, waarmee de weg vrij is voor de uitvoering van de maatregel. Het sociaal team zal de aanvragen behandelen en de ontwikkelingen worden nauwlettend gemonitord. Eind 2023 wordt een nieuw armoedebeleid verwacht, dat mogelijk verdere aanpassingen met zich mee zal brengen.
Met deze beslissing hoopt de gemeenteraad van Bronckhorst haar inwoners in deze uitdagende tijden de nodige ondersteuning te bieden. "De inwoners van Bronckhorst verdienen het om op alle mogelijke manieren zorgvuldig begeleid te worden," aldus een raadslid.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een voorstel om de inkomensgrens voor minimaregelingen in 2023 op 130% van de bijstandsnorm te houden. Dit moet duidelijkheid bieden tot de invoering van een nieuw armoedebeleid in 2024. Het voorstel is afgestemd met verschillende gemeentelijke clusters en heeft als doel meer inwoners te ondersteunen, gezien de hoge inflatie en stijgende energiekosten. Er zijn echter zorgen over een mogelijke armoedeval en het risico dat sommige huishoudens onnodig ondersteuning krijgen. De kosten voor 2023 worden geschat op ongeveer €260.846 en kunnen worden gedekt uit bestaande budgetten. Na goedkeuring zal het sociaal team aanvragen behandelen en de ontwikkelingen worden gemonitord. Eind 2023 wordt een nieuw armoedebeleid verwacht.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het handhaven van de inkomensgrens op 130% van de bijstandsnorm voor het minimabeleid en de bijzondere bijstand in de gemeente Bronckhorst tot en met 31 december 2023. Dit besluit is genomen om de financiële ondersteuning voor inwoners met een laag inkomen te continueren, in lijn met de Participatiewet en lokale verordeningen. Het doel is om de sociale inclusie en participatie van kwetsbare groepen te bevorderen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het verwijst naar relevante wet- en regelgeving en beleidskaders. Het biedt een duidelijke tijdsperiode en specificaties over de inkomensgrens.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen, te bespreken en uiteindelijk te besluiten over de handhaving van de inkomensgrens. Dit is een besluitvormende rol waarbij de raad de belangen van de inwoners moet afwegen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het handhaven van de inkomensgrens op 130% van de bijstandsnorm de juiste balans biedt tussen financiële ondersteuning en budgettaire haalbaarheid. Er moet ook worden overwogen of dit beleid voldoende bijdraagt aan sociale inclusie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke evaluatiecriteria. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de effectiviteit van het beleid kan beter worden gemonitord.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de inkomensgrens op 130% van de bijstandsnorm te handhaven tot en met 31 december 2023.
Participatie:
Het voorstel verwijst naar de Participatiewet en lokale verordeningen, maar er is geen specifieke informatie over hoe participatie van belanghebbenden in het besluitvormingsproces is meegenomen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien het zich richt op sociale en financiële ondersteuning.
Financiële gevolgen:
Het voorstel impliceert financiële gevolgen door het continueren van de bijzondere bijstand en minimabeleid. Er is echter geen specifieke informatie over hoe deze kosten worden gedekt, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Participatiewet Inkomensgrens Bijstandsnorm Minima-beleid Bijzondere bijstand Verordening maatschappelijke participatie Toeslagen Sociaal domein Beleidskader Openbare vergaderingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Afhandeling motie met voorstel vervolg minimaregeling 2023
Samenvatting: Het voorstel beoogt de inkomensgrens voor minimaregelingen en bijzondere bijstand te handhaven op 130% van de bijstandsnorm tot eind 2023. Dit is een voortzetting van een eerdere tijdelijke verhoging, bedoeld om inwoners te ondersteunen die door hoge energiekosten en inflatie in financiële problemen komen. Het voorstel is een reactie op een motie van de gemeenteraad en biedt continuïteit in het armoedebeleid tot de herijking in 2023. Het doel is om meer inwoners met een lager inkomen te ondersteunen, ondanks mogelijke risico's zoals de armoedeval en het ondersteunen van huishoudens die het minder nodig hebben.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de achtergrond, argumenten voor de voortzetting van de regeling, en de financiële implicaties. Echter, er is ruimte voor meer gedetailleerde informatie over de verwachte impact en de specifieke maatregelen om de bekendheid van de regeling te vergroten.
Rol van de Raad
De raad moet beslissen over de voortzetting van de verhoogde inkomensgrens voor minimaregelingen tot eind 2023. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van dit voorstel en het bewaken van de uitvoering en evaluatie ervan.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de inkomensgrens op 130% van de bijstandsnorm of het aanpassen ervan. Dit omvat het afwegen van de risico's van een armoedeval en het ondersteunen van huishoudens die het minder nodig hebben tegen de voordelen van bredere ondersteuning.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (via monitoring), en tijdgebonden (tot eind 2023). Echter, het mist specifieke acties om de bekendheid van de regeling te vergroten, wat een inconsistente aanpak kan zijn gezien de lage aanvraagcijfers.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemt met het voorstel om de inkomensgrens voor minimaregelingen op 130% van de bijstandsnorm te handhaven tot eind 2023.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners in de besluitvorming, maar benadrukt wel de noodzaak om de regeling bekender te maken onder de doelgroep.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële ondersteuning en armoedebestrijding.
Financiële Gevolgen
De verwachte meerkosten voor 2023 worden geschat op €260.846, gebaseerd op het scenario van een kortdurig laag inkomen. Deze kosten worden gedekt uit bestaande budgetten voor bijzondere bijstand, zorgkosten, en armoedebeleid. De kostenontwikkeling zal worden gemonitord en gerapporteerd in de tussenrapportage 2023.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Minimaregeling Inkomensgrens Armoedebeleid Energiekosten Bijstandsnorm Energietoeslag Armoedeval Inflatie Ondersteuning NibudVerfijning van de zoekopdracht: