06-03-2025 Agendacommissie
Agendapunt 1 Vaststellen agenda
Agendapunt 2 Concept-agenda Politieke Avond
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de Concept Kadernota 2026-2029 van de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG). De gemeenteraad wordt geadviseerd geen zienswijze in te dienen op deze nota. De Kadernota bevat financieel-technische uitgangspunten voor de begroting van 2026 en enkele autonome ontwikkelingen, maar geen nieuw beleid. De VNOG heeft al structurele besparingen van 1,9 miljoen euro doorgevoerd om de stijging van de gemeentelijke bijdrage te dempen. De stijging van de bijdrage in 2026 is voornamelijk te wijten aan loon- en prijsindexatie en autonome ontwikkelingen. Het indienen van een zienswijze wordt als niet noodzakelijk beschouwd, mede omdat de termijn hiervoor al verstreken is. De gemeentelijke bijdrage voor Bronckhorst stijgt naar verwachting met € 87.585 ten opzichte van de eerdere begroting. Het algemeen bestuur van de VNOG zal op 27 maart 2025 een definitief besluit nemen over de Kadernota.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel Kadernota VNOG 2026-2029". De Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG) heeft de concept Kadernota voor 2026-2029 gepresenteerd, waarin financieel-technische uitgangspunten voor de begroting van 2026 worden behandeld. De nota bevat geen nieuw beleid, aangezien er in 2024 een nieuw meerjarig regionaal beleidsplan is opgesteld. De VNOG heeft structurele besparingen doorgevoerd om de stijging van de gemeentelijke bijdrage te dempen. De raad wordt voorgesteld geen zienswijze in te dienen, aangezien de stijging van de bijdrage enkel door autonome ontwikkelingen en loon- en prijsindexatie komt.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de financiële uitgangspunten en de reden voor het niet indienen van een zienswijze duidelijk uiteenzet. Het biedt echter weinig detail over de specifieke autonome ontwikkelingen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om te besluiten of zij een zienswijze willen indienen op de concept Kadernota. In dit geval wordt voorgesteld om dat niet te doen.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet indienen van een zienswijze op de Kadernota. De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met de stijging van de gemeentelijke bijdrage zonder verdere opmerkingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële implicaties, maar mist specifieke tijdsgebonden acties of doelen, aangezien het geen nieuw beleid introduceert. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet een zienswijze in te dienen. Het voorstel is om geen zienswijze in te dienen.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden genoemd in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De gemeentelijke bijdrage stijgt door loon- en prijsindexatie en autonome ontwikkelingen. Voor Bronckhorst betekent dit een stijging van € 87.585 in 2026. Deze stijging wordt meegenomen in de perspectiefnota 2026 en verwerkt in de begroting 2026. Er wordt geen specifieke dekking voor deze stijging genoemd, behalve dat het in de toekomstige begroting wordt verwerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG) Kadernota 2026-2029 Gemeentelijke bijdrage Structurele besparingen Autonome ontwikkelingen Loon- en prijsindexatie Meerjarig regionaal beleidsplan Financieel-technische uitgangspunten Zienswijze Begroting 2026Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Structurele borging POH-functie". Het voorstel beoogt de structurele integratie van de Praktijkondersteuner Huisartsen (POH) voor jeugd GGZ in de sociale teams van de gemeente Bronckhorst. Dit volgt op een succesvolle pilot die van 2017 tot 2023 liep. Het doel is om laagdrempelige en snelle ondersteuning te bieden aan jeugdigen, met minder doorverwijzingen naar specialistische zorg. Sociaal-consulenten worden aangewezen als aanspreekpunt voor huisartsen, om vraagverheldering en lichte jeugdhulp te bieden. Dit moet leiden tot kostenbesparing en betere samenwerking tussen huisartsen en sociale teams.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de achtergrond, doelstellingen, en de beoogde werkwijze. Er zijn echter enkele kanttekeningen over de praktische uitvoering en budgettaire implicaties die verdere verduidelijking kunnen vereisen.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en heeft de taak om de uitvoering en de impact van het voorstel te monitoren. De raad speelt ook een rol in het heroverwegen van budgettaire keuzes in de toekomst.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de structurele integratie van de POH-functie binnen de sociale teams en de bijbehorende budgettaire aanpassingen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van flexibiliteit en monitoring van de nieuwe werkwijze.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare criteria voor succes en concrete acties voor het geval de beoogde doelen niet worden bereikt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de praktische uitvoerbaarheid moet nog blijken.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de structurele borging van de POH-functie binnen de sociale teams en de bijbehorende budgettaire aanpassingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt overleg met huisartsen en betrokken organisaties, maar er is weinig informatie over directe participatie van jeugdigen of hun ouders in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op organisatorische en financiële aspecten.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft financiële implicaties, waaronder een verlaging van het budget vanaf 2027. Er is een tijdelijke inhuur van consulenten voorzien, met kosten van ongeveer €78.796 voor 2025. De dekking van deze kosten is deels afhankelijk van toekomstige heroverwegingen in de Perspectiefnota van 2027.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Praktijkondersteuning (POH/SOH) Jeugd GGZ Sociale teams Huisartsen Sociaal-consulenten Hervormingsagenda Jeugd Jeugdhulp Doorverwijzing Evaluatie KostenbesparingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Amendement 5-3 Raadsvergadering: 7 november 2024 Onderwerp: Praktijkondersteuner Huisartsen GGZ Jeugd." Het amendement richt zich op de evaluatie en toekomstige inrichting van de functie Praktijkondersteuner Huisartsen GGZ Jeugd in de gemeente Bronckhorst. Het amendement stelt dat de evaluatie van de pilot met de POH-GGZ Jeugd bij huisartsen besproken moet worden met de gemeenteraad. Daarnaast moet een voorstel voor de toekomstige inrichting van deze functie ter besluitvorming aan de raad worden voorgelegd, in plaats van het via de programmabegroting te regelen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft wat er moet gebeuren: een evaluatie van de pilot en een voorstel voor de toekomstige inrichting van de functie. Echter, het biedt geen gedetailleerde informatie over de inhoud van de evaluatie of de criteria voor de toekomstige inrichting.
Rol van de raad:
De rol van de raad is kaderstellend en controlerend. De raad moet de evaluatie van de pilot bespreken en een besluit nemen over de toekomstige inrichting van de functie POH-GGZ Jeugd.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de vraag of de functie POH-GGZ Jeugd bij de huisartsen moet blijven of anders ingericht moet worden, en welke modellen het beste aansluiten bij de behoeften van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat, behalve de evaluatie in het eerste kwartaal van 2025. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een gebrek aan detail over de evaluatiecriteria en besluitvormingsprocessen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de evaluatie van de pilot te bespreken en een voorstel voor de toekomstige inrichting van de functie ter besluitvorming voor te leggen.
Participatie:
Het voorstel zegt weinig over participatie van betrokkenen zoals jeugdigen, ouders of zorgprofessionals in het evaluatie- en besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de inrichting van jeugdhulp.
Financiële gevolgen:
Het amendement vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een belangrijk aandachtspunt zijn voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Praktijkondersteuner Huisartsen (POH) GGZ Jeugd Jeugdwet Jeugdhulp Evaluatie Pilot Programmabegroting 2025-2028 Sociale teams Beleidskeuzes Raadswerkgroep Sociaal DomeinVerfijning van de zoekopdracht: