09-11-2023 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
Marianne Besselink - burgemeester
Onbekende spreker
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
Agendapunt 5 Programmabegroting 2024-2027 Bronckhorst
Gemeente Bronckhorst Bereidt Zich Voor op Financiële Uitdagingen in 2026**
Tijdens de raadsvergadering van 9 november 2023 besprak de gemeenteraad van Bronckhorst de financiële uitdagingen die de gemeente in 2026 te wachten staan. Hoewel de raad uiteindelijk besloot een motie in te trekken, werd er uitgebreid gedebatteerd over de noodzaak om voorbereid te zijn op mogelijke bezuinigingen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
De raadsvergadering van de gemeente Bronckhorst stond in het teken van de financiële vooruitzichten voor 2026, een zogenaamd ravijnjaar waarin de gemeente te maken krijgt met aanzienlijke financiële uitdagingen. De raad besprak een motie die het college opriep om gemeenschappelijke regelingen en verbonden partijen voor te bereiden op deze uitdagingen en mogelijke bezuinigingen in hun begrotingen op te nemen.Voorbereiding op 2026
De Fractie van Gemeentebelangen Bronckhorst (GB) benadrukte de noodzaak van voorbereiding. "We moeten goed voorbereid zijn op 2026," stelde de fractie. De fractie wees op de onzekerheden in de wereld, zoals de oorlog in Oekraïne en het conflict tussen Israël en Hamas, die ook lokaal hun weerslag kunnen hebben. GB pleitte voor een pilot waarin welstandsvrij bouwen mogelijk wordt, om zo de woningbouw te versnellen.
Zorgen over de toekomst
Het CDA sprak zijn dank uit voor de ambtelijke organisatie en benadrukte de noodzaak van samenwerking met zorgaanbieders om innovaties te ontwikkelen die kosten beperken. "Met het ravijnjaar in zicht maken we ons zorgen over een houdbaar zorgstelsel," aldus het CDA. De fractie benadrukte ook het belang van kansengelijkheid in het onderwijs en investeringen in goede huisvesting voor basisscholen.
Kritiek op gebrek aan voortgang
De VVD uitte kritiek op het gebrek aan voortgang. "Een jaar geleden stonden we hier ook en toen zeiden we: wacht een jaar en dan zul je versteld staan. Nou, dat staan we ook, want we hebben nog niks," aldus de VVD. De fractie riep het college op om proactief te zijn en plannen te maken voor de toekomst.
GroenLinks en de milieu-uitdagingen
GroenLinks uitte zorgen over de milieu-uitdagingen en pleitte voor deelname aan het schone luchtakkoord. "Gezonde lucht is een basisrecht," stelde GroenLinks. De fractie benadrukte de noodzaak van een integrale aanpak van klimaatverandering, verlies van biodiversiteit en milieuvervuiling.
Motie ingetrokken
Na een uitgebreide discussie besloot de raad de motie over het ravijnjaar in te trekken, mede na toezeggingen van het college om de gemeenschappelijke regelingen en verbonden partijen te betrekken bij de financiële voorbereidingen. De raad stemde wel in met andere voorstellen, zoals de toegankelijkheid van de raad en welstandsvrij bouwen.
De vergadering eindigde met een dankwoord aan de gemeentesecretaris, die voor de laatste keer aanwezig was. De raad kijkt nu vooruit naar de uitdagingen die de komende jaren op de gemeente afkomen, met de hoop dat de voorbereidingen tijdig en effectief zullen zijn.
Samenvatting
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Bronckhorst op 9 november 2023 bespreekt men een motie over de financiële uitdagingen in 2026, een zogenaamd ravijnjaar. Er is bezorgdheid dat ook de jaren daarna bezuinigingen nodig zijn. De raad overweegt dat gemeenschappelijke regelingen en verbonden partijen momenteel niet betrokken zijn bij deze ontwikkelingen, terwijl zij wel gemeentelijke taken uitvoeren. De motie roept het college op om deze partijen voor te bereiden op de financiële uitdagingen en om de mogelijke bezuinigingen op te nemen in hun begrotingen, in verhouding tot de verwachte inkomstenderving van de gemeente. De raad besluit uiteindelijk om de motie in te trekken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Programmabegroting 2024-2027 Bronckhorst". Het voorstel betreft de vaststelling van de beleids- en financiële begroting voor de gemeente Bronckhorst voor de periode 2024-2027. De begroting richt zich op het continueren van bestaand beleid zonder nieuwe beleidsvoorstellen, met een focus op het aanpakken van inflatie, grondstoffen- en personeelsgebrek. De financiële positie van de gemeente wordt beïnvloed door stijgende kosten en dalende inkomsten, met name door een dalende Algemene uitkering vanuit het Rijk. Er wordt gestreefd naar een sluitende begroting, maar er zijn aanzienlijke tekorten voorzien in de komende jaren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke beschrijving van de financiële uitdagingen en de noodzaak om de begroting vast te stellen. Echter, er ontbreekt een gedetailleerd plan voor het aanpakken van de toekomstige tekorten.
Rol van de raad:
De raad moet de programmabegroting vaststellen en het college autoriseren voor de baten en lasten per deelprogramma. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de financiële plannen en het monitoren van de uitvoering.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van uitgaven en mogelijke bezuinigingen, vooral gezien de verwachte tekorten. Er moet ook een keuze worden gemaakt over hoe om te gaan met de dalende rijksinkomsten en stijgende kosten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen concrete oplossingen biedt voor de tekorten. Er zijn geen duidelijke doelen of tijdlijnen voor het oplossen van de financiële problemen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de programmabegroting vast te stellen en het college te autoriseren voor de financiële uitvoering.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de programmabegroting ter inzage is gelegd en dat inwoners kunnen reageren via inspraak tijdens een politieke avond. Dit wijst op een zekere mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn aanzienlijke financiële gevolgen, met een verwacht tekort dat oploopt tot 5,8% van de begrotingsomzet in 2027. Het voorstel geeft aan dat er geen sluitende meerjarenbegroting is en dat er bezuinigingen nodig zijn, maar biedt geen concrete dekkingsplannen voor de tekorten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2024-2027 Financiële positie Investeringsagenda Begrotingsruimte Bezuinigingen Algemene uitkering Inflatie Loonstijging Tussenrapportage MeicirculaireVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie 5-1: Ravijnjaar 2026 en daarna
Samenvatting: De motie, ingediend door Gemeentebelangen Bronckhorst en D66, richt zich op de financiële uitdagingen die de gemeente Bronckhorst in 2026 en de daaropvolgende jaren verwacht te ondervinden. Het stelt dat gemeenschappelijke regelingen en verbonden partijen momenteel niet zijn voorbereid op deze ontwikkelingen, hoewel zij gemeentelijke taken uitvoeren. De motie roept het college op om deze partijen voor te bereiden op het zogenaamde "ravijnjaar" en de mogelijke bezuinigingen daarna. Dit moet gebeuren door deze bezuinigingen op te nemen in hun begrotingen, in verhouding tot de verwachte inkomstenderving van de gemeente.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is beknopt en richt zich specifiek op de voorbereiding van gemeenschappelijke regelingen en verbonden partijen op financiële uitdagingen. Het biedt echter weinig details over hoe deze voorbereiding concreet moet plaatsvinden, wat de volledigheid enigszins beperkt.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende en sturende rol door het college op te roepen om actie te ondernemen. De raad moet ervoor zorgen dat de financiële stabiliteit van de gemeente en haar verbonden partijen gewaarborgd blijft.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de verantwoordelijkheid voor de financiële voorbereiding van verbonden partijen willen uitbreiden en hoe zij de lasten van mogelijke bezuinigingen willen verdelen.
SMART en Inconsistenties
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke stappen of criteria gedefinieerd om de voortgang te meten, wat een inconsistentie kan zijn.
Besluit van de Raad
De motie is tijdens de vergadering ingetrokken, wat betekent dat de raad geen formeel besluit heeft genomen om de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in deze motie.
Financiële Gevolgen
De motie erkent mogelijke financiële gevolgen door inkomstenderving, maar biedt geen specifieke details over hoe deze gedekt zullen worden. Het legt de verantwoordelijkheid bij de gemeenschappelijke regelingen en verbonden partijen om deze in hun begrotingen op te nemen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ravijnjaar 2026 Bezuinigingen Gemeenschappelijke regelingen Verbonden partijen Programmabegroting 2024-2027 Inkomstenderving College Voorbereiding Begrotingen Formele lijnenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Toegankelijkheid van de Raad" en richt zich op het verbeteren van de toegankelijkheid van de raadsbijeenkomsten in de gemeente Bronckhorst. De motie benadrukt de noodzaak om de fysieke, visuele en auditieve toegankelijkheid van de raadszaal en de politieke tafels te verbeteren, zowel in het gemeentehuis als via de livestream. Dit is in lijn met de Sustainable Development Goals, specifiek SDG 10, dat ongelijkheid wil verminderen. De motie roept het college op om de resultaten van een lopend onafhankelijk onderzoek uiterlijk bij de eerste tussenrapportage in 2024 te presenteren en een plan van aanpak te ontwikkelen voor de benodigde aanpassingen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig, aangezien het duidelijke stappen en deadlines bevat voor het verbeteren van de toegankelijkheid. Het verwijst naar een lopend onderzoek en vraagt om concrete acties op basis van de resultaten.
Rol van de Raad:
De raad speelt een toezichthoudende rol door het college op te roepen om actie te ondernemen en de resultaten van het onderzoek te implementeren. De raad heeft de motie aangenomen, wat betekent dat zij het college de opdracht geeft om de voorgestelde maatregelen uit te voeren.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de prioritering van toegankelijkheid en inclusiviteit binnen de gemeentelijke vergaderingen. De raad moet beslissen over de toewijzing van middelen en de urgentie van de voorgestelde aanpassingen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd met duidelijke deadlines en doelen. Er zijn geen directe inconsistenties in de motie.
Besluit van de Raad:
De raad heeft de motie aangenomen met 21 stemmen voor en 4 tegen. Dit betekent dat het college de voorgestelde acties moet uitvoeren.
Participatie:
De motie zelf zegt weinig over participatie van burgers, maar door de toegankelijkheid te verbeteren, wordt impliciet de participatie van een breder publiek mogelijk gemaakt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct een onderwerp van deze motie, hoewel het verbeteren van toegankelijkheid kan bijdragen aan sociale duurzaamheid door inclusiviteit te bevorderen.
Financiële Gevolgen:
De motie vraagt om investeringen in de techniek en inrichting van de raadszaal, maar specificeert niet de exacte financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. Dit zal waarschijnlijk onderdeel zijn van het plan van aanpak dat het college moet presenteren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toegankelijkheid Auditieve eisen Visuele eisen Ongelijkheid verminderen Extern onderzoek Raadszaal inrichting Livestream Techniek Plan van aanpak ToekomstbestendigVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie 5-3: 30% Sociale huur
Samenvatting: De motie, ingediend door de PvdA tijdens de raadsvergadering van 9 november 2023, adresseert het tekort aan sociale huurwoningen in de gemeente Bronckhorst. Het benadrukt de noodzaak om 30% van de nieuwbouw te reserveren voor sociale huurwoningen, conform nationaal en regionaal beleid. De motie roept het college op om een actueel en gedetailleerd overzicht te leveren van de geplande en gerealiseerde sociale huurwoningen, en dit overzicht halfjaarlijks te actualiseren en te delen met de gemeenteraad. Het doel is om de raad beter in staat te stellen haar controlerende taak uit te voeren. De motie werd echter ingetrokken tijdens de vergadering.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de problematiek en de noodzaak voor actie. Het biedt concrete stappen voor het verkrijgen van inzicht in de situatie, maar mist specifieke maatregelen om de bouw van sociale huurwoningen daadwerkelijk te stimuleren.
Rol van de Raad
De raad heeft een controlerende rol en moet ervoor zorgen dat het college de gevraagde informatie levert. De raad kan op basis van deze informatie verdere beleidsbeslissingen nemen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij het college wil verplichten tot het leveren van de gevraagde informatie en of zij aanvullende maatregelen wil nemen om de bouw van sociale huurwoningen te stimuleren.
SMART en Inconsistenties
De motie is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (via de gevraagde cijfers), en tijdgebonden (start in februari 2024). Het is echter minder duidelijk hoe haalbaar en relevant de voorgestelde maatregelen zijn zonder aanvullende beleidsinstrumenten.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of zij de motie, ondanks de intrekking, alsnog wil ondersteunen of dat zij andere maatregelen wil overwegen om het tekort aan sociale huurwoningen aan te pakken.
Participatie
De motie zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het verzamelen en rapporteren van de gegevens.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan relevant zijn in de context van nieuwbouwprojecten en het type woningen dat wordt gerealiseerd.
Financiële Gevolgen
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het verzamelen en rapporteren van gegevens kan echter administratieve kosten met zich meebrengen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale huurwoningen Tekort Nieuwbouw Overzicht Expats Woningzoekers Toename Beleid Plannen Controlerende taakVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie 5-4: Stichting Present
Samenvatting: De motie betreft de financiële ondersteuning van Stichting Present Bronckhorst, die momenteel geen subsidie ontvangt van de gemeente Bronckhorst. In andere gemeenten wordt ongeveer een derde van de begroting van Present gesubsidieerd. De motie benadrukt het belang van Present als aanvulling op professionele zorg en haar rol in het verminderen van armoede en het bevorderen van sociale cohesie. Het college wordt opgedragen om met de stichting in overleg te gaan over mogelijke financiële ondersteuning en om de raad op de hoogte te houden van de voortgang. Na drie jaar dient een evaluatie plaats te vinden.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het identificeren van het probleem, het belang van de stichting, en de voorgestelde stappen voor overleg en evaluatie. Echter, specifieke financiële details over de benodigde subsidie en de exacte impact op de gemeentelijke begroting ontbreken.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de motie te beoordelen, te besluiten over de goedkeuring ervan, en om toezicht te houden op de uitvoering van de voorgestelde acties door het college.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij financiële ondersteuning aan Stichting Present willen verlenen en in welke mate. Dit omvat het afwegen van de maatschappelijke voordelen tegen de kosten voor de gemeente.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden (evaluatie na drie jaar), maar mist meetbare en haalbare doelen, zoals het exacte subsidiebedrag. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de financiële implicaties zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de motie willen aannemen en daarmee het college opdracht geven om in overleg te treden met Stichting Present over financiële ondersteuning.
Participatie
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden, zoals inwoners of andere maatschappelijke organisaties, wordt meegenomen in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar de sociale cohesie en armoedevermindering kunnen als indirecte bijdragen aan sociale duurzaamheid worden gezien.
Financiële Gevolgen
De motie geeft aan dat de stichting 40.000 euro aan private gelden meebrengt, maar specificeert niet hoeveel subsidie van de gemeente nodig is. Er wordt ook niet aangegeven hoe deze subsidie gedekt zou worden binnen de gemeentelijke begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stichting Present Subsidie Vrijwilligers Sociale cohesie Armoede verminderen Professionele zorg Maatschappelijke opbrengst Private gelden Projecten EvaluatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie 5-5: Welstandsvrij bouwen in 2024
Samenvatting: De motie, ingediend door Gemeentebelangen Bronckhorst, stelt voor om het aanvragen van adviezen bij de welstandscommissie te beperken. Dit is in het kader van de invoering van de Omgevingswet en de druk op de woningmarkt. De motie verzoekt het college om een pilot te starten waarbij geen adviezen worden gevraagd voor een specifiek project en om te onderzoeken waar de welstandscommissie voor vertraging zorgt. Daarnaast wordt gevraagd om de welstandsnota aan te passen om meer ruimte te bieden voor creativiteit van inwoners. De motie is aangenomen met 15 stemmen voor en 10 tegen.
Oordeel over de Volledigheid
De motie is redelijk volledig in zijn opzet. Het bevat duidelijke overwegingen en verzoeken aan het college. Echter, het mist specifieke details over hoe de pilot precies zal worden uitgevoerd en welke projecten hiervoor in aanmerking komen.
Rol van de Raad
De raad speelt een beslissende rol door de motie aan te nemen en het college te verzoeken om actie te ondernemen. De raad moet toezicht houden op de uitvoering van de pilot en de voorgestelde onderzoeken.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het versoepelen van de welstandsregels om de woningbouw te versnellen en het behouden van de huidige regels om de esthetische kwaliteit van de bebouwde omgeving te waarborgen.
SMART Analyse en Inconsistenties
De motie is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (door de pilot en het onderzoek), en tijdgebonden (uiterlijk bij de tweede tussenrapportage 2024). Het is echter minder duidelijk hoe haalbaar en relevant de voorgestelde maatregelen zijn zonder nadere specificatie van de projecten en criteria.
Besluit van de Raad
De raad heeft besloten de motie aan te nemen, waarmee het college wordt verzocht de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie
De motie zegt weinig over participatie van inwoners, behalve dat er meer ruimte moet komen voor hun creativiteit. Er is geen expliciete vermelding van hoe inwoners betrokken worden bij de pilot of de aanpassing van de welstandsnota.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan impliciet relevant zijn als de bouwversoepelingen leiden tot duurzame bouwpraktijken.
Financiële Gevolgen
De motie vermeldt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het is mogelijk dat de kosten voor het onderzoek en de aanpassing van de welstandsnota binnen de bestaande budgetten vallen, maar dit wordt niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Welstandsvrij bouwen Welstandscommissie Woningmarkt Welstandsnota Omgevingswet Vergunningentraject Beschermde dorpsgezichten Monumenten Creativiteit VertragingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Deelname Schone Lucht Akkoord
Samenvatting: De motie, ingediend door GroenLinks en D66, roept de gemeente Bronckhorst op om deel te nemen aan het Schone Lucht Akkoord. Dit akkoord, een samenwerking tussen het rijk, provincies en gemeenten, streeft naar een significante verbetering van de luchtkwaliteit tegen 2030. De motie benadrukt dat de gemeente momenteel onvoldoende zicht heeft op de bronnen van luchtvervuiling en geen maatregelen neemt om de luchtkwaliteit te verbeteren. Deelname aan het akkoord biedt toegang tot kennis, monitoring en co-financiering voor projecten. De motie verzoekt het college om deelname aan het akkoord en om concrete maatregelen in de Perspectiefnota 2025-2028 op te nemen.
Oordeel over de Volledigheid
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de huidige situatie en de voordelen van deelname aan het Schone Lucht Akkoord. Het biedt een duidelijke onderbouwing waarom deelname nuttig zou zijn en welke stappen de gemeente zou moeten nemen.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om te beslissen over deelname aan het Schone Lucht Akkoord en om het college te verzoeken concrete maatregelen te formuleren voor de verbetering van de luchtkwaliteit.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij prioriteit willen geven aan het verbeteren van de luchtkwaliteit en of zij de middelen en inspanningen willen inzetten om deel te nemen aan het Schone Lucht Akkoord.
SMART en Inconsistenties
De motie is deels SMART: het stelt een specifiek doel (deelname aan het akkoord) en een tijdsgebonden actie (maatregelen in de Perspectiefnota 2025-2028). Echter, de motie mist specifieke meetbare doelen en concrete acties voor de verbetering van de luchtkwaliteit. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie had specifieker kunnen zijn in de te nemen maatregelen.
Besluit van de Raad
De raad heeft de motie verworpen met 4 stemmen voor en 21 tegen.
Participatie
De motie vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers of andere belanghebbenden wordt vormgegeven in het proces van deelname aan het Schone Lucht Akkoord.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in deze motie, aangezien schone lucht een belangrijk aspect is van een duurzame en gezonde leefomgeving.
Financiële Gevolgen
De motie stelt dat deelname aan het akkoord zelf geen kosten met zich meebrengt en dat er co-financiering beschikbaar is voor projecten. Er wordt echter niet gedetailleerd ingegaan op de mogelijke financiële implicaties van de voorgestelde maatregelen in de Perspectiefnota 2025-2028.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Schone Lucht Akkoord Gezonde leefomgeving Luchtkwaliteit Omgevingsvisie Intensieve veehouderij Co-financiering Instrumenten Monitoring Vergunningverlening HandhavingVerfijning van de zoekopdracht:
Marcel Westerink - Groep Westerink
Marianne Besselink - burgemeester
Rob Weverink - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Hans Puijk - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Hans Puijk - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Hans Puijk - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Martin Fröberg - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Martin Fröberg - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Dick Ebbers - CU-SGP
Marianne Besselink - burgemeester
Marcel Westerink - Groep Westerink
Marianne Besselink - burgemeester
Rob Weverink - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Marcel Westerink - Groep Westerink
Marianne Besselink - burgemeester
Marcel Westerink - Groep Westerink
Hans Puijk - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Hans Puijk - VVD
Marcel Westerink - Groep Westerink
Marianne Besselink - burgemeester
Marcel Westerink - Groep Westerink
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Marcel Westerink - Groep Westerink
Marianne Besselink - burgemeester
Marcel Westerink - Groep Westerink
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Marcel Westerink - Groep Westerink
Marianne Besselink - burgemeester
Gerbert Tiecken - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Marcel Westerink - Groep Westerink
Marianne Besselink - burgemeester
Marcel Westerink - Groep Westerink
Martin Fröberg - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Marcel Westerink - Groep Westerink
Marianne Besselink - burgemeester
Marcel Westerink - Groep Westerink
Marianne Besselink - burgemeester
Hans Puijk - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Marcel Westerink - Groep Westerink
Hans Puijk - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Hans Puijk - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Marcel Westerink - Groep Westerink
Rob Weverink - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Marcel Westerink - Groep Westerink
Marianne Besselink - burgemeester
Marcel Westerink - Groep Westerink
Rob Weverink - CDA
Marcel Westerink - Groep Westerink
Marianne Besselink - burgemeester
Marcel Westerink - Groep Westerink
Marianne Besselink - burgemeester
Marcel Westerink - Groep Westerink
Marianne Besselink - burgemeester
Rob Weverink - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Hans Puijk - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Rob Weverink - CDA
Hans Puijk - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Hans Puijk - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Rob Weverink - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Hans Puijk - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Hans Puijk - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Hans Puijk - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Hans Puijk - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Hans Puijk - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Hans Puijk - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Hans Puijk - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Hans Puijk - VVD
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Rob Weverink - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Rob Weverink - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Marcel Westerink - Groep Westerink
Marianne Besselink - burgemeester
Marcel Westerink - Groep Westerink
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marcel Westerink - Groep Westerink
Marianne Besselink - burgemeester
Marcel Westerink - Groep Westerink
Marianne Besselink - burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Marianne Besselink - burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Rob Weverink - CDA
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Robbert van Velsen - GBB
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Rob Weverink - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Martin Fröberg - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Martin Fröberg - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Dick Ebbers - CU-SGP
Marianne Besselink - burgemeester
Dick Ebbers - CU-SGP
Marianne Besselink - burgemeester
Rob Weverink - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Dick Ebbers - CU-SGP
Marianne Besselink - burgemeester
Rob Weverink - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Dick Ebbers - CU-SGP
Marianne Besselink - burgemeester
Rob Weverink - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Dick Ebbers - CU-SGP
Marianne Besselink - burgemeester
Rob Weverink - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Dick Ebbers - CU-SGP
Marianne Besselink - burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Dick Ebbers - CU-SGP
Marianne Besselink - burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
Antoon Peppelman - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Emmeke Gosselink - Wethouder
Marianne Besselink - burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Marianne Besselink - burgemeester
Emmeke Gosselink - Wethouder
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Emmeke Gosselink - Wethouder
Marianne Besselink - burgemeester
Emmeke Gosselink - Wethouder
Marianne Besselink - burgemeester
Evert Blaauw
Marianne Besselink - burgemeester
Hans Puijk - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Hans Puijk - VVD
Evert Blaauw
Marianne Besselink - burgemeester
Hans Puijk - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Evert Blaauw
Hans Puijk - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Evert Blaauw
Marianne Besselink - burgemeester
Evert Blaauw
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Evert Blaauw
Evert Blaauw
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Wilko Pelgrom - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Wilko Pelgrom - CDA
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Wilko Pelgrom - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Wilko Pelgrom - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Wilko Pelgrom - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Wilko Pelgrom - CDA
Martin Fröberg - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Martin Fröberg - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Martin Fröberg - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Wilko Pelgrom - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Wilko Pelgrom - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Wilko Pelgrom - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Wilko Pelgrom - CDA
Hans Puijk - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Wilko Pelgrom - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Wilko Pelgrom - CDA
Marcel Westerink - Groep Westerink
Marcel Westerink - Groep Westerink
Wilko Pelgrom - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Wilko Pelgrom - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Wilko Pelgrom - CDA
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Wilko Pelgrom - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Wilko Pelgrom - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
Marcel Westerink - Groep Westerink
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
Marcel Westerink - Groep Westerink
Marianne Besselink - burgemeester
Rob Weverink - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Hans Puijk - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Hans Puijk - VVD
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Jolanda Piels - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Dick Ebbers - CU-SGP
Marianne Besselink - burgemeester
Antoon Peppelman - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
Marcel Westerink - Groep Westerink
00:13:43 - 00:51:50 - 00:53:43 - 00:54:05 - 00:54:49 - 00:55:12 - 00:56:02 - 00:56:26 - 00:56:50 - 00:57:56 - 00:58:23 - 00:58:56 - 00:59:04 - 01:00:44 - 01:01:30 - 01:02:02 - 01:02:34 - 01:02:58 - 01:03:01 - 01:03:27 - 01:16:14 - 01:16:42 - 01:16:56 - 01:16:58 - 03:02:19 - 03:02:34 - 03:07:19 - 03:19:11
Marianne Besselink - burgemeester
00:18:15 - 00:23:31 - 00:28:46 - 00:29:04 - 00:29:33 - 00:35:06 - 00:35:51 - 00:41:23 - 00:46:33 - 00:46:53 - 00:51:16 - 00:52:59 - 00:53:42 - 00:54:02 - 00:54:44 - 00:55:09 - 00:55:35 - 00:55:45 - 00:55:59 - 00:56:24 - 00:56:35 - 00:56:48 - 00:57:05 - 00:57:45 - 00:58:09 - 00:58:44 - 00:58:58 - 01:00:10 - 01:00:43 - 01:01:11 - 01:01:25 - 01:02:01 - 01:02:31 - 01:03:00 - 01:03:23 - 01:03:30 - 01:04:44 - 01:06:01 - 01:06:34 - 01:06:54 - 01:07:01 - 01:07:07 - 01:07:48 - 01:08:09 - 01:08:26 - 01:08:54 - 01:10:05 - 01:10:07 - 01:10:40 - 01:10:50 - 01:12:32 - 01:13:01 - 01:14:30 - 01:15:20 - 01:16:09 - 01:16:41 - 01:16:57 - 01:17:04 - 01:17:33 - 01:18:53 - 01:19:20 - 01:20:37 - 01:23:10 - 01:24:03 - 01:24:39 - 01:25:49 - 01:26:13 - 01:26:56 - 01:27:22 - 01:27:29 - 01:27:48 - 01:28:30 - 01:31:08 - 01:31:26 - 01:32:07 - 01:33:15 - 01:33:54 - 01:34:57 - 01:35:27 - 01:35:55 - 01:36:15 - 01:36:38 - 01:36:52 - 01:37:43 - 01:38:17 - 01:39:07 - 01:39:34 - 01:40:06 - 01:40:13 - 02:28:02 - 02:29:48 - 02:33:19 - 02:37:42 - 02:38:10 - 02:38:39 - 02:39:35 - 02:40:05 - 02:40:14 - 02:43:43 - 02:45:42 - 02:46:17 - 02:46:36 - 02:46:42 - 02:47:23 - 02:47:51 - 02:49:16 - 02:50:34 - 02:51:09 - 02:51:22 - 02:54:04 - 02:54:51 - 02:55:10 - 02:55:38 - 02:56:15 - 02:57:35 - 02:57:59 - 02:58:25 - 02:58:53 - 02:59:08 - 02:59:53 - 03:00:20 - 03:00:49 - 03:01:06 - 03:01:42 - 03:02:15 - 03:02:42 - 03:03:44 - 03:04:16 - 03:04:33 - 03:04:52 - 03:05:10 - 03:05:27 - 03:06:59 - 03:07:24 - 03:18:17 - 03:19:02 - 03:20:22 - 03:23:33 - 03:25:30 - 03:27:12 - 03:29:28 - 03:30:28 - 03:31:34 - 03:32:10 - 03:35:16 - 03:35:44
Hans Puijk - VVD
00:23:53 - 00:28:48 - 00:29:12 - 00:54:08 - 00:54:45 - 01:00:13 - 01:01:10 - 01:01:23 - 01:05:04 - 01:06:33 - 01:06:35 - 01:07:06 - 01:07:08 - 01:08:11 - 01:08:57 - 01:10:06 - 01:10:08 - 01:10:49 - 01:10:51 - 02:45:46 - 02:46:18 - 02:46:40 - 02:47:02 - 03:01:11 - 03:23:51 - 03:25:35
Gerbert Tiecken - VVD
Jolanda Piels - D66
Agendapunt 6 Belastingverordeningen 2024 Bronckhorst
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt belastingverordeningen voor 2024 vast te stellen. Deze verordeningen omvatten onder andere onroerendezaakbelastingen, forensenbelasting, toeristenbelasting, afvalstoffenheffing, rioolheffing, begraafrechten, leges en reclamebelasting. De tarieven worden gebaseerd op de Programmabegroting 2024-2027 en kennen een indexatie van 6,2%. De WOZ-waarden blijven voor 2024 ongewijzigd, maar zullen naar verwachting in 2025 dalen. De afvalstoffenheffing en rioolheffing worden aangepast om kosten te dekken, en er is een plafond voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. De gemeente werkt samen met GBTwente voor de uitvoering en communicatie van de belastingaanslagen. De raad moet nog besluiten over deze voorstellen, inclusief een apart voorstel voor de legesverordening vanwege de invoering van de Omgevingswet.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Belastingverordeningen 2024 Bronckhorst". Het raadsvoorstel beoogt de vaststelling van diverse belastingverordeningen voor 2024, waaronder onroerendezaakbelastingen, forensenbelasting, toeristenbelasting, afvalstoffenheffing, rioolheffing, begraafrechten, legesverordening, reclameverordening en kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. Het voorstel volgt de uitgangspunten van de Programmabegroting 2024-2027 en omvat een indexatie van 6,2%. De verordeningen zijn afgestemd met GBTwente en getoetst aan wet- en regelgeving. Het doel is om actuele belastingverordeningen vast te stellen voor het heffen van belastingen van burgers en bedrijven.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde informatie over de verschillende belastingverordeningen en de bijbehorende tarieven. Er zijn echter enkele kanttekeningen, zoals de nog niet afgeronde waardering in het kader van de Wet WOZ.
Rol van de Raad:
De raad moet de voorgestelde belastingverordeningen vaststellen. Dit omvat het goedkeuren van de tarieven en de bijbehorende kostenonderbouwingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de acceptatie van de voorgestelde indexatie en de tariefaanpassingen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de dekking van kosten, zoals het gebruik van de voorziening tariefegalisatie afvalstoffen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van tarieven en indexatiepercentages. Het is tijdgebonden met een duidelijke implementatiedatum. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige WOZ-waarderingen kan een onzekerheid vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde belastingverordeningen en bijbehorende tarieven voor 2024 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of bedrijven in de besluitvorming, maar er is communicatie gepland via GBTwente en gemeentelijke kanalen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt indirect genoemd in de context van rioolheffing, waar maatregelen worden genomen om wateroverlast te beperken.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel beschrijft de financiële gevolgen, zoals de hogere OZB-opbrengstraming en de dekking van lagere opbrengsten bij afvalstoffenheffing door een bijdrage vanuit de voorziening. De financiële implicaties zijn opgenomen in de Programmabegroting 2024-2027.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen 2024 Onroerendezaakbelastingen (OZB) WOZ-waarden Inflatiecorrectie Afvalstoffenheffing Rioolheffing Legesverordening Forensenbelasting Toeristenbelasting ReclamebelastingVerfijning van de zoekopdracht: