20-10-2022 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
Agendapunt 3 Afscheid en benoeming jeugdburgemeester en afscheid en installatie kinderparlement
Gerben Seevinck
Inspreker 3
Marianne Besselink - burgemeester
Onbekende spreker
Inspreker 3
Marianne Besselink - burgemeester
Mette Westerink - Groep Westerink
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
Agendapunt 4 Vragenkwartier
Gerbert Tiecken - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Gerbert Tiecken - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Wilko Pelgrom - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
Agendapunt 7 Bestemmingsplan 'Stedelijk gebied; Veegplan 2022-2'
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt een besluit te nemen over het bestemmingsplan "Stedelijk gebied; Veegplan 2022-2". Dit plan bevat verschillende initiatieven en aanpassingen in het stedelijk gebied. Er zijn 36 zienswijzen ingediend, waarvan 33 betrekking hebben op het onderdeel "Nieuwstad 30A Vorden". Het voorstel is om dit onderdeel niet vast te stellen en later opnieuw te behandelen. Andere locaties, zoals "Almenseweg ong. Vorden" en "Kerkweg 1 Zelhem", blijven ongewijzigd. Het plan past binnen het gemeentelijk beleid en corrigeert onjuistheden. De gemeente verwacht geen grote planologische belemmeringen en heeft overleg gehad met betrokken instanties. De kosten en risico's van het project, vooral voor de nieuwe school in Vorden, worden nog verder onderzocht. Na vaststelling worden betrokkenen geïnformeerd en het plan gepubliceerd.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Bestemmingsplan Stedelijk gebied; Veegplan 2022-2
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Bestemmingsplan Stedelijk gebied; Veegplan 2022-2". Het plan omvat diverse initiatieven en aanpassingen binnen het stedelijk gebied van Bronckhorst. Het doel is om onjuistheden te corrigeren, verleende vergunningen op te nemen en enkele nieuwe ontwikkelingen te faciliteren. Het plan is aangepast naar aanleiding van zienswijzen, met name voor de locatie Nieuwstad 30A Vorden, die uit het plan wordt verwijderd. Het voorstel vraagt de raad om in te stemmen met de wijzigingen en de randvoorwaarden voor de ontwikkeling van VO Vorden vast te stellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en bevat een uitgebreide toelichting op de wijzigingen en de redenen daarvoor. Het omvat zowel zelfstandige initiatieven als gemeentelijke aanpassingen. De bijlagen bieden verdere context en onderbouwing.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om in te stemmen met de voorgestelde wijzigingen in het bestemmingsplan en de randvoorwaarden voor VO Vorden vast te stellen. De raad speelt een beslissende rol in de vaststelling van het plan.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de wijzigingen in het bestemmingsplan, rekening houdend met de ingediende zienswijzen en de adviezen van de provincie. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de vaststelling van de randvoorwaarden voor de ontwikkeling van VO Vorden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen en de locaties die het betreft. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor inspraak en vaststelling. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de overlap met de zomervakantie kan als een aandachtspunt worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen en de randvoorwaarden voor VO Vorden goed te keuren.
Participatie:
Er is sprake van participatie, met inspraak van omwonenden en overleg met instanties zoals het Waterschap Rijn en IJssel. Er zijn zienswijzen ingediend die tot wijzigingen hebben geleid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp, maar het plan past binnen transities zoals 'Gezonde leefomgeving', wat indirect op duurzaamheid kan wijzen.
Financiële Gevolgen:
Er zijn leges en mogelijke bijdragen aan het Fonds Bovenwijks of exploitatiebijdragen. De kosten voor aanpassingen aan de openbare ruimte zijn voor de initiatiefnemer. Er is een financieel risico genoemd voor de ontwikkeling van VO Vorden, maar dit wordt verder niet gespecificeerd. De dekking komt uit de begrotingspost voor bestemmings- en structuurplannen.
In conclusie, het voorstel vraagt om een zorgvuldige afweging van de raad, met aandacht voor de financiële risico's en de impact van de wijzigingen op de betrokken locaties en belanghebbenden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Veegplan 2022-2 Zienswijzen Nieuwstad 30A Vorden Almenseweg ong. Vorden (VO Vorden) Provincie Gelderland Welstandsnota Ruimtelijke onderbouwingen Waterschap Rijn en IJssel Randvoorwaarden Ontwikkeling VO VordenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Bestemmingsplan 'Landelijk gebied, Veegplan 2022-2'
Gemeenteraad Bronckhorst stemt unaniem in met Veegplan 2022-2
De gemeenteraad van Bronckhorst heeft unaniem ingestemd met het bestemmingsplan 'Landelijk gebied; Veegplan 2022-2'. Dit plan bevat diverse initiatieven en aanpassingen in het landelijke gebied van de gemeente. Het voorstel past binnen het 'Coalitieakkoord 2022-2026' en corrigeert onjuistheden in eerdere plannen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het bestemmingsplan 'Landelijk gebied; Veegplan 2022-2' besproken. Het plan omvat zeven zelfstandige ontwikkelingen, negentien gemeentelijke aanpassingen, twee wijzigingen in het kader van de Basisregistratie Adressen en Gebouwen, en één locatie voor de gemeentelijke sloopregeling. De raad moest beslissen over de voorgestelde wijzigingen en de vaststelling van het plan.Aanvankelijk leek het erop dat het plan zonder veel discussie zou worden aangenomen. De VVD-fractie had eerder aangegeven dat het voor hen een hamerstuk zou zijn. Echter, een uitgebreide zienswijze van de heer Dirk Rusink, voorzitter van de Vereniging van Eigenaren, bracht enige discussie teweeg. De zienswijze betrof de bouw van een recreatieve overnachtingsmogelijkheid aan de Beekstraat in Toldijk.
"Ondanks de zienswijze blijven de voorgestelde ontwikkelingen rondom de Beekstraat in Toldijk voor ons zeer interessant en goed passen bij onze visie," aldus de VVD-fractie. "We kunnen ons goed vinden in de beweegredenen en de planning van de initiatiefnemer."
Ook de fractie van Gemeentebelangen Bronckhorst (GBB) had aanvankelijk twijfels over de ontwikkeling van een bed & breakfast op een monumentale sokkel. "We hebben ter plekke gesproken met betrokkenen en kunnen inmiddels volmondig ja zeggen tegen dit plan," verklaarde mevrouw Knibbink van de GBB-fractie. "Gezien de lange voorbereidingstijd hopen we dat er geen al te lange beroepsprocedures komen."
Na de heroverwegingen en bezoeken ter plaatse, stemde de raad unaniem in met het veegplan. "Het voorstel is met algemene stemmen aangenomen," concludeerde de voorzitter van de vergadering.
Met de goedkeuring van het veegplan worden betrokkenen geïnformeerd en zal het plan officieel worden gepubliceerd. De gemeenteraad van Bronckhorst zet hiermee een stap vooruit in de ontwikkeling en aanpassing van het landelijke gebied, in lijn met het coalitieakkoord.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt het bestemmingsplan 'Landelijk gebied; Veegplan 2022-2' vast te stellen. Dit plan bevat diverse initiatieven en aanpassingen in het landelijke gebied van Bronckhorst. Er zijn wijzigingen voorgesteld naar aanleiding van zienswijzen en interne correcties. Het plan past binnen het 'Coalitieakkoord 2022-2026' en corrigeert onjuistheden in eerdere plannen. De gemeenteraad moet beslissen over de voorgestelde wijzigingen en de vaststelling van het plan. Na goedkeuring worden betrokkenen geïnformeerd en het plan gepubliceerd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan 'Landelijk gebied; Veegplan 2022-2'. Dit plan omvat diverse initiatieven en locaties in het landelijke gebied van de gemeente Bronckhorst. Het doel is om bestaande onjuistheden te corrigeren, verleende vergunningen op te nemen en enkele planologische wijzigingen door te voeren. Het plan is aangepast naar aanleiding van zienswijzen en ambtshalve wijzigingen. Het beoogt bij te dragen aan de transities en speerpunten van het coalitieakkoord 2022-2026, zoals leefbaarheid van het platteland en landschappelijke kwaliteit.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde beschrijving van de wijzigingen en de redenen daarvoor. Het bevat een samenvatting van de zienswijzen en de gemeentelijke reacties daarop.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de reactienota en het gewijzigde bestemmingsplan vaststellen. De raad speelt een beslissende rol in de goedkeuring van het plan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen ruimtelijke ontwikkeling en behoud van landschappelijke kwaliteit. Er moet ook rekening worden gehouden met de zienswijzen van burgers en andere belanghebbenden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn minder duidelijk. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de overlap met de zomervakantie kan als een aandachtspunt worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen en in te stemmen met de reactienota.
Participatie:
Er is participatie geweest in de vorm van overleg met belanghebbenden en een inzagetermijn voor zienswijzen. Er is ook een 'Atelier Veegplannen' georganiseerd voor raadsleden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral in termen van landschappelijke kwaliteit en milieutechnische verbeteringen door de sloopregeling.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt. Kosten voor aanpassingen aan de openbare ruimte zijn voor rekening van de initiatiefnemers. De planonderdelen zijn in eigen beheer opgesteld, gedekt vanuit de begrotingspost 'Bestemmings- en structuurplannen algemeen'.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Landelijk gebied Veegplan 2022-2 Zienswijzen Wijzigingen Initiatieven Locaties Aanpassingen Reactienota OnderbouwingenVerfijning van de zoekopdracht:
Gerbert Tiecken - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Thea Lusink - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Karin Klein Lebbink - Groep Westerink
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
Agendapunt 9 Verordening Sociaal Domein gemeente Bronckhorst
Gemeenteraad Bronckhorst stemt in met nieuwe Verordening Sociaal Domein
De gemeenteraad van Bronckhorst heeft unaniem ingestemd met de invoering van een nieuwe Verordening Sociaal Domein. Deze verordening vervangt de bestaande elf verordeningen en moet de ondersteuningsvraag van inwoners centraal stellen. Tijdens het debat uitten enkele raadsleden hun zorgen over de mogelijke invoering van budgetplafonds.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een levendig debat over de nieuwe Verordening Sociaal Domein van de gemeente Bronckhorst, uitte GroenLinks haar zorgen over de mogelijke invoering van budgetplafonds. "De zorgvraag en hulpvraag moeten leidend zijn, niet het budget," benadrukte een woordvoerder van GroenLinks. De partij wees op de recente waarschuwingen van de Nederlandse Zorgautoriteit over de toenemende zorgvraag en het schaarser wordende aanbod.Het voorstel, dat met terugwerkende kracht per 1 juli 2022 ingaat, is bedoeld om de regelgeving toegankelijker en begrijpelijker te maken. Het is afgestemd met de participatieraad, die adviseerde om de toegankelijkheid voor niet-Nederlandstaligen te verbeteren. Er wordt voorgesteld om een stroomschema en zoekfunctie te ontwikkelen voor eenvoudige toegang tot informatie.
Tijdens het debat vroeg mevrouw Berenschot van Gemeentebelangen zich af of er daadwerkelijk sprake zou zijn van een budgetplafond. "Voor ons is de zorgvraag altijd leidend geweest," verklaarde ze. Wethouder Blauw verduidelijkte dat er momenteel geen budgetplafond is, maar dat de raad de mogelijkheid heeft om dit in de toekomst te besluiten. "Het is uiteindelijk aan de raad om dat te besluiten," aldus de wethouder.
Ondanks de zorgen over de budgetplafonds, stemde de raad unaniem in met het voorstel. De nieuwe verordening sluit aan op het coalitieprogramma en de regionale inkoop van zorg en bevat enkele wijzigingen, zoals het vervallen van de studietoeslag. Er zijn geen directe financiële gevolgen verbonden aan de invoering van de verordening.
Met de goedkeuring van de nieuwe verordening zet de gemeente Bronckhorst een stap richting een meer geïntegreerde en toegankelijke ondersteuning voor haar inwoners. De verordening is een dynamisch document dat regelmatig kan worden aangepast om in te spelen op veranderende behoeften en omstandigheden.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt een nieuwe Verordening Sociaal Domein in te voeren. Deze verordening moet de bestaande elf verordeningen vervangen en met terugwerkende kracht ingaan per 1 juli 2022. Het doel is om de ondersteuningsvraag van inwoners centraal te stellen en de regelgeving toegankelijker en begrijpelijker te maken. De verordening is afgestemd met de participatieraad, die adviseert om de toegankelijkheid voor niet-Nederlandstaligen te verbeteren. Er wordt voorgesteld om een stroomschema en zoekfunctie te ontwikkelen voor eenvoudige toegang tot informatie. De nieuwe verordening moet aansluiten op het coalitieprogramma en regionale inkoop van zorg, en bevat enkele wijzigingen zoals het vervallen van de studietoeslag. De verordening is een dynamisch document dat regelmatig kan worden aangepast. Er zijn geen directe financiële gevolgen verbonden aan de invoering.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening Sociaal Domein gemeente Bronckhorst." Het voorstel beoogt de bestaande elf verordeningen binnen het sociaal domein te vervangen door één integrale verordening. Deze nieuwe verordening legt de nadruk op de ondersteuningsvraag van de inwoner en is bedoeld om de toegankelijkheid en leesbaarheid te verbeteren. Het doel is om de ondersteuning beter af te stemmen en te werken volgens het principe "één gezin, één plan." De verordening is afgestemd met de participatieraad en gaat met terugwerkende kracht in per 1 juli 2022.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de noodzaak, de inhoudelijke wijzigingen, en de afstemming met de participatieraad behandelt. Het bevat echter weinig gedetailleerde informatie over de implementatie en monitoring van de verordening.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de nieuwe verordening en de intrekking van de oude verordeningen goedkeuren. Daarnaast is de raad verantwoordelijk voor het beoordelen van toekomstige wijzigingen in de verordening.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de integratie van de verordeningen en de focus op de ondersteuningsvraag van de inwoner. Ze moeten ook overwegen hoe ze omgaan met de beperkte jurisprudentie en de dynamische aard van de verordening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de dynamische aard van de verordening kan leiden tot toekomstige wijzigingen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de nieuwe verordening goed te keuren en de oude verordeningen in te trekken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de participatieraad is geraadpleegd en dat er adviezen zijn gegeven om de toegankelijkheid te verbeteren, vooral voor inwoners die de Nederlandse taal niet machtig zijn.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële consequenties verbonden aan het vaststellen van de verordening. Het voorstel vermeldt dat bedragen zoveel mogelijk in beleidsregels en financiële besluiten zijn opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Sociaal Domein Ondersteuningsvraag Participatiewet Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) Jeugdwet Integrale aanpak Toegankelijkheid Sociale netwerken Regionale inkoop JurisprudentieVerfijning van de zoekopdracht:
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Marja Berenschot - GBB
Marianne Besselink - burgemeester
Marja Berenschot - GBB
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Evert Blaauw
Marianne Besselink - burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
Agendapunt 10 Besteding beschikbaar gestelde middelen verbetering sportaccommodaties
Gemeente Bronckhorst investeert in sportaccommodaties ondanks verdeeldheid
De gemeenteraad van Bronckhorst heeft besloten om € 227.500 te investeren in private sportaccommodaties als onderdeel van de Sportagenda 2021-2025. Dit besluit werd genomen ondanks verdeeldheid binnen de raad over de verdeling van het impulsbudget van € 1.000.000.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een intens debat in de gemeenteraad van Bronckhorst werd het voorstel om een deel van het impulsbudget te investeren in private sportaccommodaties goedgekeurd. Het voorstel omvat investeringen in een weersbestendige wedstrijdbak voor PSV Zelhem, een nieuwe loods voor handicarts bij Golfclub Zelle, en twee padelbanen bij LTC Zelhem. Daarnaast wordt er gekeken naar een integrale investering in Sportpark Hengelo, afhankelijk van een nog te leveren investeringsplan.De discussie draaide vooral om de vraag of de huidige aanvragen gehonoreerd moesten worden of dat er eerst een herziening van de voorwaarden en afwegingskaders moest plaatsvinden. "We hebben geld en een aantal aanvragen, maar nog geen goede, integrale lange termijn visie," stelde mevrouw ter Braak van GroenLinks. Zij pleitte ervoor om eerst alle aanvragen te verzamelen en te beoordelen op basis van nieuwe, objectieve criteria.
De fracties van D66 en GroenLinks dienden een amendement in om eerst de visie en afwegingskaders te herzien voordat er geld werd toegekend. Dit amendement werd echter verworpen. "We moeten de spelregels niet halverwege de wedstrijd veranderen," benadrukte de heer Weverink van het CDA, die samen met de VVD, GBB en PvdA een ander amendement indiende dat wel werd aangenomen. Dit amendement stelde voor om de huidige aanvragen te honoreren en tegelijkertijd te werken aan nieuwe kaders voor toekomstige aanvragen.
Wethouder Blauw erkende de complexiteit van de situatie en benadrukte het belang van een integrale aanpak. "We moeten sport en leefbaarheid niet van elkaar scheiden," zei hij. Hij beloofde de raad per kwartaal te informeren over de voortgang van de nieuwe kaders en de integrale visie.
Ondanks de verdeeldheid binnen de raad, werd het geamendeerde voorstel aangenomen met een meerderheid van stemmen. De fracties van D66 en GroenLinks stemden tegen, maar de overige partijen zagen de noodzaak om de huidige aanvragen te honoreren en tegelijkertijd te werken aan een verbeterde aanpak voor de toekomst.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt een voorstel om € 227.500 uit een impulsbudget van € 1.000.000 te investeren in private sportaccommodaties. Dit budget maakt deel uit van de Sportagenda 2021-2025. Het voorstel omvat investeringen in een weersbestendige wedstrijdbak voor PSV Zelhem, een nieuwe loods voor handicarts bij Golfclub Zelle, en twee padelbanen bij LTC Zelhem. Daarnaast wordt er gekeken naar een integrale investering in Sportpark Hengelo, afhankelijk van een nog te leveren investeringsplan. Er wordt ook voorgesteld om de voorwaarden en afwegingskaders voor sport- en leefbaarheidsinvesteringen te herzien en een lange termijn visie voor sport en leefbaarheid in Bronckhorst te ontwikkelen. Het doel is om de sportmogelijkheden te vergroten en de vitaliteit van sportverenigingen te versterken. Er zijn echter enkele risico's verbonden aan de investeringen, zoals mogelijke kapitaalsvernietiging bij verplaatsing van sportaccommodaties. De gemeenteraad moet nog een besluit nemen over dit voorstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Besteding beschikbaar gestelde middelen verbetering private sportaccommodaties
Samenvatting: Het voorstel betreft de toewijzing van € 227.500 uit een impulsbudget van € 1.000.000, zoals vastgelegd in de Sportagenda 2021-2025, voor de verbetering van private sportaccommodaties in Bronckhorst. De investeringen omvatten een weersbestendige wedstrijdbak voor PSV Zelhem, een nieuwe loods voor handicarts bij Golfclub Zelle, en twee padelbanen bij LTC Zelhem. Daarnaast wordt een integrale investering in Sportpark Hengelo overwogen, afhankelijk van een nog te leveren investeringsplan. Het voorstel roept ook op tot een heroverweging van de investeringscriteria en de ontwikkeling van een lange termijn visie voor sport en leefbaarheid in de gemeente.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke specificaties van de voorgestelde investeringen en de criteria die zijn gebruikt voor de selectie. Er is echter ruimte voor verbetering in de detaillering van de financiële dekking en de lange termijn visie.
Rol van de Raad
De raad moet beslissen over de toewijzing van de middelen en instemmen met de voorgestelde investeringen. Daarnaast wordt van de raad verwacht dat zij de heroverweging van de investeringscriteria en de ontwikkeling van een lange termijn visie ondersteunt.
Politieke keuzes
De raad moet keuzes maken over de prioritering van investeringen in sportaccommodaties, de balans tussen sport en leefbaarheid, en de toewijzing van middelen binnen het beschikbare budget.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). De doelen zijn specifiek en meetbaar, maar er ontbreekt een duidelijke tijdlijn voor de uitvoering en evaluatie. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de financiële dekking en de lange termijn visie kunnen beter worden uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de voorgestelde € 227.500 toe te wijzen aan de drie investeringsprojecten en instemmen met de verdere ontwikkeling van het investeringsplan voor Sportpark Hengelo.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat alle sportaanbieders in de gemeente hebben bijgedragen aan de totstandkoming van de sportagenda, wat wijst op een participatief proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt impliciet genoemd in de context van toekomstbestendigheid en de noodzaak om rekening te houden met klimaat- en energieveranderingen in de lange termijn visie.
Financiële Gevolgen
De totale kosten van de investeringen bedragen € 2.800.000, met een gevraagde gemeentelijke bijdrage van € 1.945.000. Voor de eerste tranche is € 227.500 beschikbaar gesteld uit het impulsbudget van € 1.000.000. De dekking voor de resterende kosten is niet volledig uitgewerkt in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sportaccommodaties Impulsbudget Investeringen Sportagenda Padelbanen Weersbestendige wedstrijdbak Golfclub Zelle Hengelo Leefbaarheid ToekomstvisieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement draagt de titel "Eerst visie en afwegingskader, dan pas beoordeling aanvragen" en is ingediend tijdens de raadsvergadering van 20 oktober 2022. Het amendement stelt voor om eerst een nieuw afwegingskader en een lange termijnvisie te ontwikkelen voordat aanvragen voor de besteding van middelen voor de verbetering van private sportaccommodaties worden beoordeeld. De indieners, D66 en GroenLinks, zijn van mening dat het huidige afwegingskader niet voldoet en dat het onjuist is om aanvragen te beoordelen op basis van dit kader. Het amendement werd echter verworpen met 4 stemmen voor en 20 tegen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak aangeeft voor een nieuw afwegingskader en een lange termijnvisie. Het legt uit waarom het huidige kader niet voldoet en wat de gevolgen zijn voor de beoordeling van aanvragen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om te beslissen over de goedkeuring van het amendement. De raad moet beoordelen of het huidige afwegingskader voldoende is of dat er eerst een nieuw kader en visie moeten worden ontwikkeld.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het direct beoordelen van aanvragen met het huidige afwegingskader of het ontwikkelen van een nieuw kader en visie voordat aanvragen worden beoordeeld. Dit is een keuze tussen snelheid en zorgvuldigheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdlijn of meetbare doelen bevat voor de ontwikkeling van het nieuwe afwegingskader en de visie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een tijdlijn kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad heeft besloten het amendement te verwerpen, wat betekent dat de aanvragen zullen worden beoordeeld met het huidige afwegingskader.
Participatie:
Het voorstel zegt niets expliciet over participatie van belanghebbenden in het proces van het ontwikkelen van een nieuw afwegingskader en visie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële gevolgen, aangezien het gaat om de procedure van beoordeling van aanvragen. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele kosten voor het ontwikkelen van een nieuw afwegingskader en visie gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Visie Afwegingskader Beoordeling Aanvragen Sportaccommodaties Middelen Lange termijn Constaterende Overwegende BeslispuntenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement 10-2: Nu doorpakken op Sportbeleid!
Samenvatting: Het amendement richt zich op de verbetering van private sportaccommodaties in de gemeente Bronckhorst. Het stelt voor om het huidige afwegingskader voor investeringen in sport en leefbaarheid te herzien en een nieuwe, gebiedsgerichte lange termijnvisie te ontwikkelen. Dit moet rekening houden met actuele discussies over klimaat, energie en leefbaarheid. Specifieke initiatieven zoals Het Sportpark Hengelo en 'De Meisterskamp' in Halle worden genoemd als prioriteiten. Het amendement stelt dat er geen nieuwe initiatieven gefaciliteerd worden totdat de nieuwe visie is vastgesteld. Het college moet in december 2022 een procesvoorstel presenteren voor de uitwerking van deze plannen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het zowel de noodzaak voor een nieuw afwegingskader als een lange termijnvisie adresseert. Het biedt ook specifieke richtlijnen voor bestaande initiatieven en een tijdlijn voor verdere actie. Echter, details over de financiële dekking en specifieke uitvoeringsstappen kunnen uitgebreider zijn.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de voorgestelde wijzigingen en het vaststellen van de nieuwe visie en het afwegingskader. De raad moet ook beslissen over de prioritering van specifieke initiatieven en de uiteindelijke investeringsbeslissingen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de prioritering van bestaande initiatieven versus nieuwe projecten, de snelheid van implementatie van de nieuwe visie, en hoe om te gaan met de financiële implicaties van de voorgestelde investeringen.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden, met een deadline voor de zomer van 2023. Het is echter minder meetbaar en haalbaar, aangezien er geen concrete financiële dekking of gedetailleerde uitvoeringsplannen zijn opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de tijdlijn kan een punt van zorg zijn.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het amendement goed te keuren, wat inhoudt dat de voorgestelde wijzigingen in het sportbeleid en de investeringsagenda worden doorgevoerd.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in de ontwikkeling van de nieuwe visie, wat een gemiste kans kan zijn voor bredere betrokkenheid.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, aangezien het nieuwe kader rekening moet houden met klimaat- en energiediscussies.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden niet expliciet gedetailleerd in het voorstel. Er is geen duidelijke dekking aangegeven voor de voorgestelde investeringen, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sportbeleid Afwegingskader Lange termijnvisie Investeringen Sportaccommodaties Leefbaarheid Initiatieven Integrale heroverweging Impulsbudget ProcesvoorstelVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement draagt de titel "Eerst visie en afwegingskader, dan pas beoordeling aanvragen" en is ingediend tijdens de raadsvergadering van 20 oktober 2022. Het amendement stelt voor om eerst een nieuw afwegingskader en een lange termijnvisie te ontwikkelen voordat aanvragen voor de besteding van middelen voor de verbetering van private sportaccommodaties worden beoordeeld. De indieners, D66 en GroenLinks, zijn van mening dat het huidige afwegingskader niet voldoet en dat het onjuist is om aanvragen te beoordelen op basis van dit kader. Het amendement werd echter verworpen met 4 stemmen voor en 20 tegen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak aangeeft voor een nieuw afwegingskader en een lange termijnvisie. Het legt uit waarom het huidige kader niet voldoet en wat de gevolgen zijn voor de beoordeling van aanvragen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om te beslissen over de goedkeuring van het amendement. De raad moet beoordelen of het huidige afwegingskader voldoende is of dat er eerst een nieuw kader en visie moeten worden ontwikkeld.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het direct beoordelen van aanvragen met het huidige afwegingskader of het ontwikkelen van een nieuw kader en visie voordat aanvragen worden beoordeeld. Dit is een keuze tussen snelheid en zorgvuldigheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdlijn of meetbare doelen bevat voor de ontwikkeling van het nieuwe afwegingskader en de visie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een tijdlijn kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad heeft besloten het amendement te verwerpen, wat betekent dat de aanvragen zullen worden beoordeeld met het huidige afwegingskader.
Participatie:
Het voorstel zegt niets expliciet over participatie van belanghebbenden in het proces van het ontwikkelen van een nieuw afwegingskader en visie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële gevolgen, aangezien het gaat om de procedure van beoordeling van aanvragen. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele kosten voor het ontwikkelen van een nieuw afwegingskader en visie gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Visie Afwegingskader Beoordeling Aanvragen Sportaccommodaties Middelen Lange termijn Constaterende Overwegende BeslispuntenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement 10-2: Nu doorpakken op Sportbeleid!
Samenvatting: Het amendement richt zich op de verbetering van private sportaccommodaties in de gemeente Bronckhorst. Het stelt voor om het huidige afwegingskader voor investeringen in sport en leefbaarheid te herzien en een nieuwe, gebiedsgerichte lange termijnvisie te ontwikkelen. Dit moet rekening houden met actuele discussies over klimaat, energie en leefbaarheid. Specifieke initiatieven zoals Het Sportpark Hengelo en 'De Meisterskamp' in Halle worden genoemd als prioriteiten. Het amendement stelt dat er geen nieuwe initiatieven gefaciliteerd worden totdat de nieuwe visie is vastgesteld. Het college moet in december 2022 een procesvoorstel presenteren voor de uitwerking van deze plannen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het zowel de noodzaak voor een nieuw afwegingskader als een lange termijnvisie adresseert. Het biedt ook specifieke richtlijnen voor bestaande initiatieven en een tijdlijn voor verdere actie. Echter, details over de financiële dekking en specifieke uitvoeringsstappen kunnen uitgebreider zijn.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de voorgestelde wijzigingen en het vaststellen van de nieuwe visie en het afwegingskader. De raad moet ook beslissen over de prioritering van specifieke initiatieven en de uiteindelijke investeringsbeslissingen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de prioritering van bestaande initiatieven versus nieuwe projecten, de snelheid van implementatie van de nieuwe visie, en hoe om te gaan met de financiële implicaties van de voorgestelde investeringen.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden, met een deadline voor de zomer van 2023. Het is echter minder meetbaar en haalbaar, aangezien er geen concrete financiële dekking of gedetailleerde uitvoeringsplannen zijn opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de tijdlijn kan een punt van zorg zijn.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het amendement goed te keuren, wat inhoudt dat de voorgestelde wijzigingen in het sportbeleid en de investeringsagenda worden doorgevoerd.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in de ontwikkeling van de nieuwe visie, wat een gemiste kans kan zijn voor bredere betrokkenheid.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, aangezien het nieuwe kader rekening moet houden met klimaat- en energiediscussies.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden niet expliciet gedetailleerd in het voorstel. Er is geen duidelijke dekking aangegeven voor de voorgestelde investeringen, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sportbeleid Afwegingskader Lange termijnvisie Investeringen Sportaccommodaties Leefbaarheid Initiatieven Integrale heroverweging Impulsbudget ProcesvoorstelVerfijning van de zoekopdracht:
Marianne Besselink - burgemeester
Martin Fröberg - D66
Martin Fröberg - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Martin Fröberg - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Rob Weverink - CDA
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Robbert van Velsen - GBB
Marianne Besselink - burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Marianne Besselink - burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Rob Weverink - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Martin Fröberg - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Rob Weverink - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Marcel Westerink - Groep Westerink
Marianne Besselink - burgemeester
Martin Fröberg - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Marcel Westerink - Groep Westerink
Marianne Besselink - burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Marcel Westerink - Groep Westerink
Marianne Besselink - burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marcel Westerink - Groep Westerink
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Gerbert Tiecken - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Gerbert Tiecken - VVD
Dick Ebbers - CU-SGP
Marianne Besselink - burgemeester
Evert Blaauw
Marianne Besselink - burgemeester
Martin Fröberg - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
Evert Blaauw
Marianne Besselink - burgemeester
Evert Blaauw
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Evert Blaauw
Marianne Besselink - burgemeester
Evert Blaauw
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Evert Blaauw
Marianne Besselink - burgemeester
Martin Fröberg - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Evert Blaauw
Marianne Besselink - burgemeester
Evert Blaauw
Marianne Besselink - burgemeester
Gerbert Tiecken - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Evert Blaauw
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
00:50:23 - 00:56:14 - 00:56:44 - 00:58:45 - 00:59:38 - 01:00:27 - 01:00:42 - 01:01:10 - 01:02:09 - 01:02:22 - 01:03:30 - 01:06:28 - 01:07:22 - 01:09:34 - 01:11:31 - 01:12:16 - 01:12:42 - 01:13:25 - 01:13:47 - 01:14:06 - 01:14:21 - 01:17:39 - 01:21:08 - 01:23:00 - 01:25:01 - 01:25:45 - 01:25:48 - 01:26:19 - 01:26:49 - 01:28:00 - 01:28:44 - 01:29:52 - 01:30:42 - 01:31:01 - 01:32:19 - 01:33:00 - 01:34:06 - 01:36:19
Luuk Preijde - PvdA
Dick Ebbers - CU-SGP
Agendapunt 11 Tweede Tussenrapportage 2022
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt een voorstel voor de Tweede Tussenrapportage 2022. Dit voorstel bevat enkele belangrijke punten. Ten eerste wil men de inhoud van de rapportage vaststellen en instemmen met budgetwijzigingen, waaronder het overhevelen van € 964.163 naar 2023 voor lopende projecten. Daarnaast wordt voorgesteld om het voordelige saldo van beschermd wonen toe te voegen aan de egalisatiereserve voor zorg en ondersteuning. Verder verwacht men een begrotingsoverschot van € 1.753.067 in 2022, waarvan € 1,5 miljoen aan de Algemene reserve toegevoegd kan worden. Ook wil men de effecten van deze wijzigingen voor de jaren 2023-2026 opnemen in de Programmabegroting 2023-2026. Het college vraagt autorisatie om deze plannen uit te voeren. De raad zal deze voorstellen bespreken en besluiten nemen over de financiële toekomst van de gemeente.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: 2e Tussenrapportage 2022
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "2e Tussenrapportage 2022". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om de inhoud van de tweede tussenrapportage van 2022 vast te stellen en in te stemmen met diverse budgetwijzigingen. Deze wijzigingen betreffen onder andere het overhevelen van budgetten naar 2023 voor lopende projecten, het aanpassen van de egalisatiereserve voor zorg en ondersteuning, en het toevoegen van een deel van het begrotingsoverschot aan de algemene reserve. Het doel is om inzicht te geven in de financiële en beleidsmatige afwijkingen ten opzichte van de programmabegroting 2022-2025 en om bestuurlijke bijsturing mogelijk te maken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële gegevens en een toelichting op de belangrijkste mutaties. Er is echter weinig informatie over de inhoudelijke voortgang van de projecten en de impact daarvan op de gemeenschap.
Rol van de raad:
De raad moet de inhoud van de tussenrapportage vaststellen, instemmen met de voorgestelde budgetwijzigingen, en het college autoriseren om de financiële wijzigingen door te voeren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van budgetten, vooral met betrekking tot de overheveling van middelen naar 2023 en het gebruik van het begrotingsoverschot. Er moeten keuzes worden gemaakt over de toewijzing van middelen aan reserves en de dekking van onvoorziene zorgkosten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist concrete tijdsgebonden doelen voor de uitvoering van projecten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige ontwikkelingen in zorgkosten kan onzekerheid met zich meebrengen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de tussenrapportage vast te stellen, in te stemmen met de budgetwijzigingen, en het college te autoriseren om de financiële wijzigingen door te voeren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het proces van de tussenrapportage.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van uitvoeringskosten voor het klimaatakkoord, maar het is geen centraal thema in het voorstel.
Financiële gevolgen en dekking:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, waaronder een positief begrotingsresultaat van € 1,75 miljoen. Er wordt voorgesteld om een deel van dit overschot toe te voegen aan de algemene reserve. De dekking van onvoorziene zorgkosten wordt geregeld via de egalisatiereserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tussenrapportage 2022 Begrotingsoverschot Budgetwijzigingen Egalisatiereserve Beschermd wonen Programmabegroting 2023-2026 Openeinderegelingen Zorgkosten Algemene reserve Vitale kernenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een addendum op het raadsvoorstel voor de 2e Tussenrapportage 2022 van de gemeente Bronckhorst. Het addendum wijzigt de tekst onder het onderdeel 'Kosten, baten en dekking' om de financiële situatie van de bestemmingsreserve 'Openeinderegelingen zorg en ondersteuning' te verduidelijken. Er is een tekort van € 919.651 voor drie bestaande regelingen, maar door de toevoeging van de regeling 'Beschermd wonen', die een voordeel van € 538.333 oplevert, wordt het totale tekort verminderd tot € 381.318. Dit tekort wordt gedekt door een onttrekking uit de bestemmingsreserve.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de financiële aanpassingen die het beoogt. Het biedt een duidelijke uitleg van de financiële situatie en de voorgestelde oplossing.
Rol van de Raad:
De raad moet het besluit nemen om de voorgestelde wijziging in de bestemmingsreserve goed te keuren, inclusief de onttrekking van € 381.318 om het tekort te dekken.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde financiële herschikking en de toevoeging van de regeling 'Beschermd wonen' aan de bestemmingsreserve.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële cijfers die worden gepresenteerd. Het is tijdgebonden in de zin dat het betrekking heeft op de 2e Tussenrapportage van 2022. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de tekst.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde onttrekking uit de bestemmingsreserve om het tekort te dekken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft directe financiële gevolgen, namelijk de onttrekking van € 381.318 uit de bestemmingsreserve. Het geeft aan hoe het tekort gedekt wordt, maar er is geen verdere informatie over de bredere financiële impact op de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsreserve Openeinderegelingen Beschermd wonen Tekort Zorg en ondersteuning Tussenrapportage Onttrekking Kosten, baten en dekking Totaalvoordeel SaldoVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Programmabegroting 2023-2026 Bronckhorst
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt de programmabegroting voor 2023-2026 vast te stellen. Deze begroting beschrijft de dagelijkse werkzaamheden en financiële plannen voor 2023. Er is aandacht voor de verlaging van de afvalstoffenheffing en de zorgkosten, waarvoor een risicobuffer bestaat. De raad bespreekt op 21 december 2022 het collegeprogramma, waarin de prioriteiten voor de komende jaren worden vastgelegd. De begroting moet voor 15 november 2022 worden vastgesteld. Inwoners kunnen reageren op de plannen. De gemeente streeft naar een sluitende begroting met ruimte voor investeringen. Er zijn echter onzekerheden, zoals de ontwikkeling van de zorgkosten en de algemene uitkering vanuit het Rijk. De financiële positie wordt regelmatig geëvalueerd en bijgesteld.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Programmabegroting 2023-2026 Bronckhorst
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Programmabegroting 2023-2026 Bronckhorst". Het voorstel betreft de vaststelling van de beleids- en financiële begroting voor de jaren 2023-2026. Het document is een voortzetting van bestaand beleid, aangepast aan veranderde omstandigheden zoals inflatie en grondstoffenschaarste. Het bevat geen nieuwe beleidsvoorstellen, behalve de verlaging van het vastrecht van de afvalstoffenheffing. De begroting is opgesteld om een sluitende meerjarenbegroting te realiseren, met een focus op de uitvoering van dagelijkse werkzaamheden en investeringen. De raad wordt gevraagd om de begroting vast te stellen en het college te autoriseren voor de baten en lasten per deelprogramma.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke beschrijving van de dagelijkse werkzaamheden en financiële posities. Het biedt echter weinig details over nieuwe beleidsinitiatieven, aangezien deze pas in december 2022 worden besproken.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de programmabegroting en het autoriseren van het college voor de financiële uitvoering. De raad moet ook toekomstige beleidskeuzes beoordelen en goedkeuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde begroting en de prioriteiten voor toekomstige beleidsinitiatieven. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de invulling van de begrotingsruimte en de aanpak van onvoorziene financiële risico's.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en doelen, maar mist specifieke tijdsgebonden acties voor nieuwe beleidsinitiatieven. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige beleidsbeslissingen kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de programmabegroting vast te stellen en het college te autoriseren voor de financiële uitvoering.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat inwoners kunnen reageren op de programmabegroting en inspreken tijdens commissievergaderingen, wat wijst op een zekere mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel, hoewel het impliciet kan worden meegenomen in de dagelijkse werkzaamheden en investeringen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn gedetailleerd beschreven, met een beschikbare begrotingsruimte van €2.956.000 in 2023. Er wordt aangegeven dat de begrotingsruimte vanaf 2026 aanzienlijk zal dalen. De dekking wordt deels voorzien door de bestemmingsreserve en toekomstige beleidsbeslissingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2023-2026 Beleidsbegroting Afvalstoffenheffing Coalitieakkoord Zorgkosten Egalisatiereserve Investeringsagenda Algemene uitkering Begrotingsruimte JeugdzorgVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Belastingverordeningen 2023 Bronckhorst
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt belastingverordeningen voor 2023 vast te stellen. Het voorstel omvat onder andere onroerendezaakbelastingen, forensenbelasting, toeristenbelasting, afvalstoffenheffing, rioolheffing, begraafrechten en leges. De tarieven worden bepaald op basis van rijksbeleid en de gemeentelijke begroting. Er zijn enkele aandachtspunten, zoals de verlaging van het vastrecht voor afvalstoffenheffing en mogelijke wijzigingen in de legesverordening door de Omgevingswet. De inflatiecorrectie van 3% wordt toegepast op diverse belastingen. De gemeenteraad moet nog beslissen over deze voorstellen. Als de verordeningen niet op tijd worden vastgesteld, blijven de tarieven van 2022 van kracht. De communicatie naar inwoners verloopt via GBTwente en de gemeente zelf. Inwoners kunnen bezwaar maken tegen hun aanslag. De belastingverordeningen worden jaarlijks geëvalueerd en aangepast.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Belastingverordeningen 2023 Bronckhorst
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Belastingverordeningen 2023 Bronckhorst". Het raadsvoorstel stelt voor om diverse belastingverordeningen voor 2023 vast te stellen, waaronder onroerendezaakbelastingen, forensenbelasting, toeristenbelasting, afvalstoffenheffing, rioolheffing, begraafrechten, en leges. Het voorstel omvat ook de onderbouwing van de tarieven voor deze belastingen en heffingen. Belangrijke aandachtspunten zijn de verlaging van het vastrecht voor afvalstoffenheffing en mogelijke wijzigingen in de legesverordening door de Omgevingswet.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke onderbouwingen voor de tarieven en de financiële gevolgen. Het bevat bijlagen die verdere details bieden over de kostenonderbouwing van de verschillende heffingen.
Rol van de Raad:
De raad moet de voorgestelde belastingverordeningen en de bijbehorende tarieven goedkeuren. Dit is een jaarlijkse taak die voortvloeit uit het gemeentelijk begrotingsbeleid.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde tarieven en eventuele wijzigingen, zoals de verlaging van het vastrecht voor afvalstoffenheffing. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de aanpassing van de legesverordening in het licht van de Omgevingswet.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar, met duidelijke financiële onderbouwingen en verwachte opbrengsten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van de invoering van de Omgevingswet kan onzekerheid met zich meebrengen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde belastingverordeningen en tarieven voor 2023 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of bedrijven in het voorstel, behalve dat zij via GBTwente geïnformeerd worden over de belastingaanslagen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt indirect aangestipt in de context van afvalbeheer en rioolheffing, met doelen om afvalstromen te verkleinen en regenwaterbeheer te verbeteren.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met een verwachte stijging van de ozb-opbrengsten door inflatiecorrectie en een verlaging van de afvalstoffenheffing door het verlagen van het vastrecht. De dekking van deze aanpassingen is opgenomen in de Programmabegroting 2023-2026.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onroerendezaakbelastingen (OZB) Afvalstoffenheffing Rioolheffing Legesverordening Forensenbelasting Toeristenbelasting WOZ-waarde Inflatiecorrectie Programmabegroting 2023-2026 OmgevingswetVerfijning van de zoekopdracht: