20-12-2023 Raadsvergadering - Reguliere raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
Agendapunt 6 Verlenging moratorium windenergie
Gemeenteraad verlengt moratorium op windprojecten: "Met zwaar gemoed en enig chagrijn"
De gemeenteraad heeft besloten het moratorium op grootschalige windprojecten te verlengen tot uiterlijk 1 april 2024. Dit besluit werd genomen om te voorkomen dat er in de tussentijd vergunningaanvragen worden ingediend onder het huidige beleidskader, terwijl de Herijkte Routekaart nog in ontwikkeling is.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een verhitte raadsvergadering werd het voorstel om het moratorium te verlengen met een meerderheid van stemmen aangenomen. De fracties van CDA, VVD, D66, GBB, PvdA en ChristenUnie/SGP stemden voor, terwijl GroenLinks als enige partij tegenstemde.D66-raadslid Freueberg uitte zijn frustratie over de vertragingen in het proces: "We zijn chagrijnig, om niet te zeggen teleurgesteld. Na jaren van gedraal zou er eindelijk snelheid worden gemaakt." Hij benadrukte dat de verlenging noodzakelijk was om te voorkomen dat energiemaatschappijen zoals Vattenfall op 2 januari al vergunningen zouden aanvragen. "Met een zwaar gemoed en enig chagrijn zullen wij instemmen met het verlengen van het moratorium," voegde hij eraan toe.
GroenLinks-raadslid Oosterhof sprak zich fel uit tegen de verlenging. "Als we nu beslissen om nog weer niet door te pakken, dan halen we de klimaatdoelen gewoon never nooit niet," waarschuwde ze. "Wij vinden het beschamend dat er opnieuw wordt uitgesteld."
De discussie over de Herijkte Routekaart, die het toekomstige windbeleid zal bepalen, wordt naar verwachting in februari 2024 gevoerd. Tot die tijd blijft het moratorium van kracht, om te voorkomen dat er vergunningaanvragen worden ingediend onder het huidige beleidskader. Het besluit over de verlenging is volgens de raad puur procedureel en heeft geen invloed op de uiteindelijke beslissing over het plaatsen van windmolens.
Met 23 stemmen voor en 2 tegen is het voorstel aangenomen. De gemeenteraad hoopt hiermee een zorgvuldig proces te waarborgen, waarbij de juiste stappen op het juiste moment worden gezet.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt om het moratorium op grootschalige windprojecten te verlengen tot de Herijkte Routekaart is vastgesteld, maar uiterlijk tot 1 april 2024. Dit voorstel is bedoeld om te voorkomen dat er in de tussentijd vergunningsaanvragen voor windprojecten worden ingediend en behandeld onder het huidige beleidskader. De Herijkte Routekaart, die het toekomstige windbeleid zal bepalen, wordt naar verwachting in februari 2024 besproken. Het besluit over de verlenging van het moratorium is puur procedureel en heeft geen invloed op de uiteindelijke beslissing over het plaatsen van windmolens.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verlenging moratorium windenergie". Het voorstel beoogt de verlenging van het bestaande moratorium op grootschalige windprojecten tot de Herijkte Routekaart Energieneutraal is vastgesteld, maar uiterlijk tot 1 april 2024. Dit moratorium voorkomt dat er in de tussenliggende periode vergunningsaanvragen voor grootschalige windprojecten kunnen worden ingediend en behandeld onder het huidige beleidskader. Het doel is om te voorkomen dat er beslissingen worden genomen op basis van verouderd beleid, terwijl de nieuwe routekaart nog niet is vastgesteld.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke inleiding, argumenten voor de verlenging, en een kanttekening over mogelijke misinterpretaties. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de inhoud van de Herijkte Routekaart en de specifieke gevolgen van het moratorium voor betrokken partijen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. Ze moeten beslissen of de verlenging van het moratorium gerechtvaardigd is en of het in lijn is met de gemeentelijke doelen en belangen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze de verlenging van het moratorium steunen, wat betekent dat ze prioriteit geven aan het wachten op de nieuwe beleidskader voordat er nieuwe windprojecten worden overwogen. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de standpunten van verschillende partijen over windenergie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Het is afhankelijk van de vaststelling van de Herijkte Routekaart, wat een externe factor is. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van een toekomstige gebeurtenis kan als een risico worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de verlenging van het moratorium tot uiterlijk 1 april 2024.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het voorstel betrekking heeft op windenergie, een hernieuwbare energiebron. Het moratorium kan echter tijdelijk de ontwikkeling van duurzame energieprojecten vertragen.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen of kosten verbonden aan het voorstel, zoals aangegeven in het document. De dekking is daarom niet van toepassing.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Moratorium Windenergie Grootschalige windprojecten Herijkte Routekaart Beleidskader Windenergie Vergunningsaanvragen Energieneutraal Beleidskader Windbeleid Juridische ZakenVerfijning van de zoekopdracht:
Martin Fröberg - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Martin Fröberg - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Martin Fröberg - D66
Rob Weverink - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Martin Fröberg - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Martin Fröberg - D66
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
Agendapunt 7 Wooninitiatief klein-collectief Scharfdijk 3 Varssel
Gemeenteraad Bronckhorst: Herziening Woonbeleid Buitengebied in de Maak
De gemeenteraad van Bronckhorst heeft besloten de beleidskaders voor woningbouw in het buitengebied te herzien. Dit besluit volgt op de constatering dat de huidige regels mogelijk niet voldoende maatwerk bieden voor specifieke situaties. Het college is gevraagd om de herijking uiterlijk 1 mei 2024 aan de raad voor te leggen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een intensief debat in de gemeenteraad van Bronckhorst werd duidelijk dat er spanning heerst over de huidige beleidskaders voor woningbouw in het buitengebied. De discussie werd aangewakkerd door een specifieke casus: het wooninitiatief van het collectief Scharfdijk 3 in Varssel. Dit initiatief, dat onder andere een splitsing en recreatiebestemming omvat, werd door het college afgewezen omdat het niet binnen de kaders van de 'Woonvisie 2019-2025' zou passen."Als raad vinden we met een grote meerderheid dat dit een goed initiatief is," stelde een raadslid. "Het plan voorziet in een voorbeeldige inpassing in het landschap en draagt bij aan sociale en ruimtelijke doelen." Toch was er ook begrip voor de argumenten van het college, dat wees op de noodzaak om te bouwen in de nabijheid van voorzieningen, vooral met het oog op vergrijzing en de behoefte aan betaalbare woningen voor starters en senioren.
De discussie leidde tot de indiening van een amendement door D66 en GroenLinks, dat het college zou verplichten om het specifieke initiatief alsnog goed te keuren. Dit amendement werd echter verworpen. "Wij zien in dit initiatief veel facetten waar wij als fractie blij van worden," verklaarde een raadslid van Gemeentebelangen Bronckhorst (GBB), "maar we moeten ook de signalen van de wethouder serieus nemen."
In plaats daarvan werd een motie aangenomen die het college opdraagt om de beleidskaders voor het buitengebied te herzien. "Het huidige beleid knelt en is niet helemaal in balans," aldus een raadslid. De motie roept op tot een herijking van de woonvisie, met een focus op maatwerk en de punten uit het coalitieakkoord, zoals verduurzaming en innovatieve woonvormen.
De wethouder gaf aan dat het tijdspad ambitieus is, maar dat het college zich zal inspannen om de herijking voor 1 mei 2024 te realiseren. "We zullen ons best doen, maar het vergt wel extra capaciteit en inspanning van alle betrokkenen," aldus de wethouder.
Met de aangenomen motie zet de gemeenteraad van Bronckhorst een stap richting meer flexibiliteit en maatwerk in het woonbeleid voor het buitengebied, in lijn met de ambities van het coalitieakkoord. De komende maanden zullen uitwijzen hoe deze herziening vorm krijgt en welke impact dit zal hebben op toekomstige woningbouwinitiatieven in de regio.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt om de huidige beleidskaders voor woningbouw in het buitengebied te herzien. Dit besluit komt voort uit de constatering dat de bestaande regels mogelijk niet voldoende maatwerk bieden voor specifieke situaties. In het coalitieakkoord is er aandacht voor het versterken van het landschap, verduurzaming en het creëren van ruimte voor innovatieve woonvormen. De raad wil dat het college de beleidskaders uit de 'Woonvisie 2019-2025' en de bijbehorende notitie herijkt, met een focus op maatwerk en de punten uit het coalitieakkoord. Het college krijgt de opdracht om deze herijking uiterlijk 1 mei 2024 aan de raad voor te leggen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wooninitiatief klein-collectief Scharfdijk 3, Varssel". Het voorstel betreft het verzoek om een bestemmingsplan vast te stellen voor de realisatie van een schuurwoning aan de Scharfdijk 3 te Varssel. Het college heeft besloten geen medewerking te verlenen aan dit verzoek, omdat het niet voldoet aan de voorwaarden van de Woonvisie 2019-2025. Er zijn alternatieve opties zoals woningsplitsing en het realiseren van een mantelzorgwoning die wel binnen het beleid passen. Het voorstel benadrukt dat afwijken van het beleid precedentwerking kan veroorzaken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het gedetailleerd de redenen uiteenzet waarom het verzoek is afgewezen. Het bevat argumenten, kanttekeningen en verwijzingen naar beleidsdocumenten zoals de Woonvisie 2019-2025.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en een besluit te nemen over het al dan niet verlenen van medewerking aan het bestemmingsplan voor de schuurwoning.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het volgen van het bestaande beleid, dat geen medewerking verleent aan het verzoek, of het maken van een uitzondering die precedentwerking kan veroorzaken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van beleidskaders, maar mist concrete tijdsgebonden doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwegingen zijn sterk afhankelijk van beleidsinterpretaties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het voorstel van het college volgt en geen medewerking verleent aan het bestemmingsplan, of dat zij afwijkt van het advies en wel medewerking verleent.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat initiatiefnemers hebben ingesproken tijdens een politieke avond, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van de schuurwoning die levensloopbestendig en duurzaam gebouwd zou worden. Echter, het voorstel ziet dit niet als voldoende reden om af te wijken van het beleid.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot leges voor het in behandeling nemen van het plan. Er zijn geen verdere financiële implicaties of dekkingsvoorstellen vermeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wooninitiatief Schuurwoning Bestemmingsplan Recreatiewoning Woonvisie Verevening Woningsplitsing Mantelzorgwoning Precedentwerking LevensloopbestendigVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft "Wooninitiatief klein-collectief Scharfdijk 3 te Varssel". Het voorstel beoogt medewerking te verlenen aan het verzoek om een bestemmingsplan vast te stellen voor de realisatie van een schuurwoning aan de Scharfdijk 3 te Varssel. Het college had oorspronkelijk geadviseerd geen medewerking te verlenen, maar het amendement stelt dat het initiatief, ondanks dat het niet aan alle eisen van de woonvisie voldoet, voldoende uniek en kwalitatief is om flexibiliteit en maatwerk te rechtvaardigen. Het plan omvat duurzame bouw en landschappelijke inpassing, en vermindert toeristische druk door een toeristische bestemming in te leveren.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn argumentatie, waarbij het zowel de tekortkomingen als de voordelen van het initiatief benoemt. Het biedt een duidelijke redenatie waarom het voorstel afwijkt van de oorspronkelijke aanbeveling van het college.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement steunt en daarmee afwijkt van het oorspronkelijke advies van het college. Dit vraagt om een afweging van de argumenten voor en tegen het verlenen van medewerking aan het bestemmingsplan.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het volgen van de strikte regels van de woonvisie of het toestaan van flexibiliteit en maatwerk voor dit specifieke initiatief. Dit kan precedentwerking impliceren voor toekomstige initiatieven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat het geen concrete meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afweging tussen regels en flexibiliteit kan als subjectief worden ervaren.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement aanneemt en daarmee medewerking verleent aan het bestemmingsplan. Het amendement is uiteindelijk verworpen met 8 stemmen voor en 17 tegen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van omwonenden of andere belanghebbenden, wat een gemis kan zijn in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, aangezien zowel de bestaande woning als de nieuwe schuurwoning duurzaam worden uitgevoerd en er natuurwaarden worden toegevoegd.
Financiële gevolgen:
Het amendement geeft geen specifieke financiële gevolgen aan, noch hoe deze gedekt zouden worden. Dit kan een punt van zorg zijn voor de raad bij het overwegen van het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wooninitiatief Scharfdijk 3 Varssel Bestemmingsplan Schuurwoning Woonvisie Flexibiliteit Maatwerk Duurzaam Toeristische drukVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie 7-1: Herijking woonvisie buitengebied
Samenvatting: De motie roept op tot een herziening van de beleidskaders voor woningbouw in het buitengebied van Bronckhorst. Het doel is om meer maatwerk mogelijk te maken voor particuliere initiatieven, in lijn met het coalitieakkoord dat inzet op verduurzaming, leefbaarheid, en innovatieve woonvormen. De huidige kaders uit de 'Woonvisie 2019-2025' en de bijbehorende notitie worden als te rigide ervaren. Het college wordt opgedragen om de herijkte kaders uiterlijk 1 mei 2024 aan de raad voor te leggen, met aandacht voor de integratie in de omgevingsvisie.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist specifieke details over hoe de herijking precies zal worden uitgevoerd en welke criteria zullen worden gehanteerd voor het maatwerk.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol van toezichthouder en besluitvormer. Ze moeten de herijkte beleidskaders beoordelen en goedkeuren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen in hoeverre ze bereid zijn om de huidige kaders te versoepelen en welke prioriteiten (zoals duurzaamheid en leefbaarheid) zwaarder wegen bij het toestaan van particuliere initiatieven.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (herijking voor 1 mei 2024), en tijdgebonden. Het is echter minder duidelijk hoe de haalbaarheid en relevantie worden gewaarborgd. Er zijn geen duidelijke criteria of meetbare doelen voor de herijking zelf.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de herijkte beleidskaders al dan niet goed te keuren zodra deze zijn voorgelegd.
Participatie
Het voorstel zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere stakeholders in het herijkingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, gezien de nadruk op verduurzaming en toekomstbestendigheid van de woningvoorraad.
Financiële Gevolgen
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. Dit kan een aandachtspunt zijn bij de verdere uitwerking van de herijking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herijking Woonvisie Buitengebied Maatwerk Coalitieakkoord Verduurzaming Leefbaarheid Woningbouw Particuliere initiatieven OmgevingsvisieVerfijning van de zoekopdracht:
Martin Fröberg - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Jaap Louwerier - GBB
Marianne Besselink - burgemeester
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Thea Lusink - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Marianne Besselink - burgemeester
Thea Lusink - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Thea Lusink - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Martin Fröberg - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Martin Fröberg - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Martin Fröberg - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Thea Lusink - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Thea Lusink - VVD
Thea Lusink - VVD
Luuk Preijde - PvdA
Thea Lusink - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Dick Ebbers - CU-SGP
Marianne Besselink - burgemeester
Harmjan Evers - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Harmjan Evers - CDA
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Harmjan Evers - CDA
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Harmjan Evers - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Harmjan Evers - CDA
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Harmjan Evers - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Marianne Besselink - burgemeester
Harmjan Evers - CDA
Harmjan Evers - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Harmjan Evers - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Antoon Peppelman - PvdA
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Antoon Peppelman - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Antoon Peppelman - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Antoon Peppelman - PvdA
Hans Puijk - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Antoon Peppelman - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Antoon Peppelman - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Antoon Peppelman - PvdA
Martin Fröberg - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Antoon Peppelman - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Marianne Besselink - burgemeester
Thea Lusink - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Marianne Besselink - burgemeester
Thea Lusink - VVD
Thea Lusink - VVD
Antoon Peppelman - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Thea Lusink - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Thea Lusink - VVD
Thea Lusink - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
00:17:18 - 00:22:29 - 00:28:03 - 00:30:58 - 00:31:22 - 00:31:43 - 00:32:14 - 00:33:46 - 00:34:22 - 00:37:01 - 00:37:31 - 00:37:59 - 00:38:03 - 00:38:10 - 00:40:25 - 00:41:06 - 00:41:23 - 00:41:44 - 00:41:53 - 00:42:58 - 00:44:12 - 00:44:54 - 00:45:31 - 00:45:55 - 00:47:27 - 00:47:46 - 00:48:06 - 00:48:33 - 00:51:32 - 00:53:20 - 00:53:45 - 00:54:09 - 00:55:55 - 00:55:57 - 00:56:50 - 00:57:47 - 00:58:27 - 00:58:35 - 00:58:50 - 00:59:17 - 00:59:32 - 01:11:52 - 01:13:21 - 01:14:23 - 01:14:36 - 01:14:48 - 01:15:30 - 01:16:04 - 01:16:16 - 01:17:10 - 01:19:24 - 01:19:56 - 01:20:40
Jaap Louwerier - GBB
Dick Ebbers - CU-SGP
Hans Puijk - VVD
Agendapunt 8 Bestemmingsplan Stedelijk gebied; Veegplan 2023-2
Groen licht voor nieuwbouwplan in Vorden: Gemeenteraad stemt in met aanpassingen
De gemeenteraad van Bronckhorst heeft unaniem ingestemd met het bestemmingsplan "Stedelijk gebied; Veegplan 2023-2", dat de ontwikkeling van Nieuwstad 30A in Vorden mogelijk maakt. Het plan, dat eerder werd aangepast na zienswijzen van omwonenden, voorziet in de bouw van rijwoningen en extra groenvoorzieningen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de oude drukkerij op Nieuwstad 30A te vervangen door nieuwbouwwoningen uitgebreid besproken. Het plan, dat al geruime tijd in ontwikkeling is, werd eerder aangepast na feedback van omwonenden. De belangrijkste wijziging was de transformatie van een appartementencomplex naar rijwoningen, met extra aandacht voor groenvoorzieningen.Een belangrijk punt van discussie was de nokhoogte van de sociale huurwoningen. Een amendement om deze hoogte aan te passen van 11 naar 9 meter werd ingediend en unaniem aangenomen. "We komen hiermee tegemoet aan de wensen van de buurt," aldus een raadslid.
De fractie van D66 uitte zorgen over de verhouding tussen dure en betaalbare woningen binnen het plan. "Het is opvallend dat er 20 dure woningen nodig zijn om 8 betaalbare woningen te realiseren," merkte de heer Freueberg op. Hij vroeg zich af welke instrumenten de gemeente in de toekomst kan inzetten om projectontwikkelaars beter te sturen.
Mevrouw Bergvoet van de PvdA benadrukte het belang van het omzetten van de voormalige drukkerij naar woningbouw, ondanks dat slechts 8 van de 28 woningen in de sociale en betaalbare categorie vallen. "De instemming is niet van harte, maar het is een stap in de goede richting," zei ze.
GroenLinks legde de nadruk op het behoud van groen en het belang van participatie. "De bomenstichting verwacht dat de bomen het niet gaan redden. We moeten hier in de toekomst beter naar kijken," aldus mevrouw Oosterhof.
Wethouder Peppelman erkende de lange doorlooptijd van het plan en gaf aan dat er inmiddels een andere koers wordt gevaren. "We houden zoveel mogelijk rekening met de omgeving, bomen en de parkeernorm," verzekerde hij. Op verzoek van GroenLinks deed hij de toezegging om nogmaals naar de parkeernorm te kijken.
Met de unanieme instemming van de raad, inclusief het aangenomen amendement, kan het plan nu verder worden uitgewerkt. Betrokkenen hebben na de definitieve vaststelling nog de mogelijkheid om beroep aan te tekenen bij de Raad van State.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt een besluit over het bestemmingsplan "Stedelijk gebied; Veegplan 2023-2". Dit plan bevat een initiatief voor de ontwikkeling van Nieuwstad 30A in Vorden. Eerdere zienswijzen hebben geleid tot aanpassingen in het plan, zoals het veranderen van een appartementencomplex naar rijwoningen en het toevoegen van groenvoorzieningen. Het plan past binnen het gemeentelijk beleid en er zijn geen grote planologische belemmeringen. Er zijn echter kanttekeningen, zoals de overlap van de inzagetermijn met de kerstvakantie en het feit dat het woningbouwprogramma niet volledig aansluit bij de regionale Woonagenda. De gemeenteraad moet nog beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen en het plan definitief vaststelt. Na vaststelling kunnen betrokkenen beroep aantekenen bij de Raad van State.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Bestemmingsplan Stedelijk gebied; Veegplan 2023-2
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Bestemmingsplan Stedelijk gebied; Veegplan 2023-2". Het plan omvat een zelfstandig initiatief voor de ontwikkeling van Nieuwstad 30A in Vorden. Eerdere zienswijzen leidden tot aanpassingen, waaronder de wijziging van een appartementencomplex naar rijwoningen en de toevoeging van groenvoorzieningen. Het plan is opnieuw voorgelegd aan de omgeving en instanties. Het voorstel vraagt de raad om in te stemmen met de reactienota en het gewijzigde bestemmingsplan vast te stellen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde beschrijving van de wijzigingen en de zienswijzen. Er is echter een kanttekening over de inzagetermijn die deels in de kerstvakantie viel, wat de participatie kan hebben beïnvloed.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan wijzigen en vaststellen, rekening houdend met de ingediende zienswijzen en de voorgestelde aanpassingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van het plan, rekening houdend met de balans tussen woningbouwbehoeften en de zienswijzen van omwonenden en belanghebbenden.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen. Het is echter minder tijdgebonden, gezien de vertragingen in het proces. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de overlap met de kerstvakantie kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen, zoals voorgesteld in de reactienota.
Participatie:
Er is sprake geweest van overleg met de omgeving en instanties. Echter, de overlap van de inzagetermijn met de kerstvakantie kan de participatie hebben beperkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een centraal thema in het voorstel, hoewel de toevoeging van groenvoorzieningen een positieve impact kan hebben.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt door leges en bijdragen voor bovenwijkse voorzieningen. Kosten voor aanpassingen aan de openbare ruimte zijn voor rekening van de initiatiefnemer.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Veegplan 2023-2 Zienswijzen Nieuwstad 30A Vorden Omgevingswet Provincie Gelderland Waterschap Rijn en IJssel Woningbouwprogramma Reactienota Crisis- en herstelwetVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Nokhoogte starterswoningen 9 meter in plaats van 11 meter" en is onderdeel van de raadsvergadering van 20 december 2023. Het amendement stelt voor om de maximale nokhoogte van vijf starterswoningen in het planonderdeel Nieuwstad 30A Vorden te verlagen van 11 meter naar 9 meter. Dit voorstel komt voort uit de wens van omwonenden en de instemming van de initiatiefnemer. Het college van burgemeester en wethouders ziet geen belemmeringen voor deze aanpassing. Het amendement is bedoeld om deze wijziging vast te leggen in het bestemmingsplan Stedelijk gebied, Veegplan 2023-2.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de wijziging van de nokhoogte beschrijft, de redenen voor de wijziging aangeeft, en de betrokken partijen benoemt. Het bevat ook de benodigde beslispunten voor de aanpassing van het bestemmingsplan.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het amendement te beoordelen, te bespreken en uiteindelijk te besluiten over de aanpassing van het bestemmingsplan. De raad moet instemmen met de voorgestelde wijziging van de nokhoogte.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen het afwegen van de belangen van de omwonenden en de initiatiefnemer tegen de oorspronkelijke plannen. De raad moet beslissen of de wensen van de omwonenden en de instemming van de initiatiefnemer voldoende reden zijn om de nokhoogte aan te passen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar (verlagen van de nokhoogte van 11 naar 9 meter), maar het mist tijdgebonden elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan te wijzigen door de maximale nokhoogte van de starterswoningen vast te leggen op 9 meter in plaats van 11 meter.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de wijziging voortkomt uit de nadrukkelijke wens van omwonenden, wat wijst op enige mate van participatie en betrokkenheid van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op de bouwkundige aspecten en de wensen van de omwonenden.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel geeft geen specifieke informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Aangezien het een wijziging in bouwhoogte betreft, zijn er mogelijk geen directe financiële implicaties voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nokhoogte Starterswoningen Nieuwstad 30A Vorden Veegplan 2023-2 Bestemmingsplan Omwonenden College van b en w Reactienota zienswijzen Initiatiefnemer Stedelijk gebiedVerfijning van de zoekopdracht:
Harmjan Evers - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Martin Fröberg - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Johanna Bergervoet - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Antoon Peppelman - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Antoon Peppelman - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Antoon Peppelman - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Antoon Peppelman - PvdA
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Antoon Peppelman - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Antoon Peppelman - PvdA
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Antoon Peppelman - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
Harmjan Evers - CDA
Martin Fröberg - D66
Johanna Bergervoet - PvdA
Agendapunt 9 2e Tussenrapportage 2023 en 1e begrotingswijziging 2024
Gemeenteraad Bronckhorst wil meer invloed op financiële toekomst
De gemeenteraad van Bronckhorst heeft unaniem ingestemd met een motie die het college oproept om de raad actief te betrekken bij het ontwikkelen van financiële toekomstscenario's voor de periode 2024-2027. De raad wil hiermee inspelen op de zorgwekkende financiële vooruitzichten en een proactieve rol spelen in het maken van keuzes over uitgaven, investeringen en mogelijke bezuinigingen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de laatste raadsvergadering van het jaar stond de financiële toekomst van de gemeente Bronckhorst centraal. De huidige begroting voor 2023 en 2024 is met moeite sluitend, maar de prognoses voor 2025-2027 zijn negatief. "Het is belangrijk dat we streven naar sluitende begrotingen en ruimte houden voor investeringen," benadrukte een raadslid van de VVD. De raad wil daarom actief betrokken worden bij het ontwikkelen van financiële scenario's.De motie, die door de VVD werd ingediend, kreeg snel steun van andere fracties, waaronder D66, GroenLinks, Gemeentebelang, CDA, ChristenUnie en SGP. De PvdA gaf aan de motie te steunen, hoewel ze niet als mede-indiener optraden. "We willen niet wachten tot de perspectiefnota voor 2025-2027 op tafel ligt, maar nu al onze input leveren," aldus de VVD.
De wethouder van financiën, die de urgentie van de situatie erkende, gaf aan dat het college al bezig is met een plan van aanpak. "We zien de mogelijkheid om in februari de raad op een thema-avond mee te nemen in dit onderwerp," aldus de wethouder. Hij benadrukte dat het college openstaat voor suggesties van de raad en dat er ruimte is voor een constructieve dialoog.
De fracties benadrukten het belang van een gezamenlijke aanpak. "Besturen is vooruitzien," stelde een raadslid van GroenLinks. "We moeten niet alleen als raad en college nadenken over de toekomst, maar ook in gesprek gaan met onze inwoners en organisaties."
De motie werd uiteindelijk unaniem aangenomen, waarmee de raad een duidelijk signaal afgeeft dat ze een actieve rol wil spelen in het veiligstellen van de financiële toekomst van Bronckhorst.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt een motie waarin het college wordt opgeroepen om de raad actief te betrekken bij het ontwikkelen van financiële toekomstscenario's voor de periode 2024-2027. De aanleiding is dat de huidige begroting voor 2023 en 2024 nauwelijks sluitend is en er negatieve financiële prognoses zijn voor 2025-2027. Het is belangrijk dat de gemeente streeft naar sluitende begrotingen en dat er ruimte blijft voor investeringen. Er is echter nog geen duidelijkheid over toekomstige bijdragen van het rijks- en gemeentefonds. De raad wil daarom een proactieve rol spelen in het maken van keuzes over uitgaven, investeringen en mogelijke bezuinigingen. Het college wordt gevraagd om in het eerste kwartaal van 2024 met een voorstel te komen voor de betrokkenheid van de raad, zodat hun input kan worden meegenomen in de perspectiefnota voor 2025-2027.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "2e Tussenrapportage 2023 en 1e begrotingswijziging 2024". Het voorstel omvat de vaststelling van de Tweede Tussenrapportage 2023 en de goedkeuring van diverse budgetwijzigingen. Het betreft onder andere de overheveling van budgetten naar 2024 voor lopende projecten, de storting van opbrengsten in een bestemmingsreserve, en het dekken van een verwacht tekort in 2024 door middel van reserves. Het doel is om een actueel beeld te geven van de financiële situatie en om de begroting voor 2024 en verder te structureren, rekening houdend met hogere zorgkosten en andere financiële ontwikkelingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met gedetailleerde financiële gegevens en een duidelijke uitleg van de wijzigingen en hun impact op de begroting. Er zijn echter veel technische details, wat de toegankelijkheid voor niet-ingewijden kan beperken.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren, inclusief de budgetwijzigingen en de autorisatie van het college om de financiële wijzigingen door te voeren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van projecten en de inzet van reserves om tekorten te dekken, vooral in het licht van stijgende zorgkosten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist concrete tijdsgebonden doelen voor sommige projecten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de complexiteit kan leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Tweede Tussenrapportage 2023 vast te stellen en in te stemmen met de voorgestelde budgetwijzigingen en autorisaties.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen en dekking:
De financiële gevolgen zijn aanzienlijk, met een verschuiving van budgetten en het gebruik van reserves om tekorten te dekken. De dekking wordt deels gevonden in de egalisatiereserve en door het berekenen van personeelskosten aan projecten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tussenrapportage 2023 Begrotingswijziging 2024 Begrotingsoverschot Zorgkosten Egalisatiereserve Programmaplan 2023-2026 Perspectiefnota 2025-2028 Investeringsagenda Algemene uitkering GrondbeleidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Betrokkenheid Raad bij (financieel) toekomstscenario 2024/2027
Samenvatting: De motie roept op tot een actieve betrokkenheid van de gemeenteraad van Bronckhorst bij het ontwikkelen van financiële toekomstscenario's voor de periode 2024-2027. Gezien de huidige en verwachte negatieve financiële prognoses, benadrukt de motie het belang van tijdige anticipatie en het ontwikkelen van een slagvaardig financieel plan. De raad wil een proactieve rol spelen in het prioriteren van uitgaven, investeringsplannen, en mogelijke bezuinigingen. Het college wordt verzocht om in het eerste kwartaal van 2024 een voorstel te presenteren dat de raad actief betrekt bij deze processen, met input voor de perspectiefnota 2025-2027.
Oordeel over de Volledigheid
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de huidige financiële situatie en de noodzaak voor actie. Het biedt echter geen gedetailleerde oplossingen of specifieke maatregelen, maar richt zich op het proces van betrokkenheid en samenwerking.
Rol van de Raad
De raad speelt een proactieve rol in het ontwikkelen van financiële scenario's en het stellen van prioriteiten voor toekomstige uitgaven en investeringen. De motie benadrukt de wens van de raad om actief betrokken te zijn bij het besluitvormingsproces.
Politieke Keuzes
Politieke keuzes omvatten het prioriteren van uitgaven, het kiezen van investeringsplannen, het overwegen van bezuinigingsopties, en het mogelijk verhogen van inkomsten. Deze keuzes zullen invloed hebben op de financiële gezondheid en de beleidsprioriteiten van de gemeente.
SMART en Inconsistenties
De motie is specifiek in zijn oproep tot actie en tijdsgebonden door de deadline van Q1 2024. Het is echter minder meetbaar en realistisch omdat het geen concrete financiële maatregelen of doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit hangt af van de uitvoering door het college.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de motie te ondersteunen en het college op te roepen om de gevraagde actie te ondernemen. De motie is al met algemene stemmen aangenomen.
Participatie
De motie benadrukt de participatie van de raad in het financiële besluitvormingsproces, maar vermeldt niet expliciet de betrokkenheid van andere belanghebbenden of de gemeenschap.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan een relevant onderwerp zijn bij het overwegen van investeringsplannen en prioriteiten.
Financiële Gevolgen
De motie erkent de negatieve financiële prognoses en roept op tot het ontwikkelen van scenario's om deze aan te pakken. Er worden geen specifieke financiële maatregelen of dekkingsplannen genoemd, wat een aandachtspunt kan zijn voor verdere uitwerking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Financieel toekomstscenario Tussenrapportage Begrotingswijziging Sluitende begroting Negatieve prognoses Investeringsplannen Rijks-/gemeentefonds Anticiperen Pro-actieve rol PerspectiefnotaVerfijning van de zoekopdracht:
Gerbert Tiecken - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Gerbert Tiecken - VVD
Marcel Westerink - Groep Westerink
Marianne Besselink - burgemeester
Johanna Bergervoet - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Martin Fröberg - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Bengt Stegeman - CDA
Bengt Stegeman - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Antoon Peppelman - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Gerbert Tiecken - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Antoon Peppelman - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Antoon Peppelman - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
Marcel Westerink - Groep Westerink
Johanna Bergervoet - PvdA
Martin Fröberg - D66
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Agendapunt 10 Legesverordening Bronckhorst 2024, hoofdstuk 2 (Omgevingswet)
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt een wijziging van de legesverordening voor 2024 vast te stellen. Deze wijziging is nodig vanwege de invoering van de Omgevingswet op 1 januari 2024, die ook de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen mogelijk maakt. De aanpassing zorgt ervoor dat er leges kunnen worden geheven voor milieubelastende activiteiten die een omgevingsvergunning vereisen. Dit volgt de modelverordening van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en zorgt voor een geïntegreerde aanpak. Het is belangrijk dat de wijziging voor 1 januari 2024 wordt vastgesteld, anders kunnen er geen leges worden geheven, wat leidt tot verlies van inkomsten. De communicatie over de wijzigingen gebeurt via publicaties en de website van de gemeente. Bezwaar maken tegen de aanslag blijft mogelijk. Er is geen evaluatiemoment voor de belastingverordeningen, maar wijzigingen worden jaarlijks bekeken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Legesverordening Bronckhorst 2024, hoofdstuk 2 (Omgevingswet)." Het voorstel betreft de eerste wijziging van de legesverordening 2024 in de gemeente Bronckhorst, noodzakelijk door de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024. De wijziging introduceert leges voor milieubelastende activiteiten binnen omgevingsvergunningen, in lijn met de nieuwe wetgeving. Het doel is om de juridische grondslag voor het heffen van leges te waarborgen en de kosten van vergunningen te laten dragen door de aanvragers in plaats van de algemene middelen. Het voorstel volgt de modelverordening van de VNG en stimuleert vooroverleg om de haalbaarheid van aanvragen te bevorderen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzakelijke wijzigingen beschrijft die voortvloeien uit de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen. Het bevat argumenten, kanttekeningen, en een beschrijving van de financiële gevolgen.
Rol van de raad:
De raad moet de voorgestelde wijziging van de legesverordening vaststellen. Dit is essentieel om ervoor te zorgen dat de gemeente vanaf 1 januari 2024 leges kan heffen voor omgevingsvergunningen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met het heffen van leges voor milieubelastende activiteiten en het stimuleren van vooroverleg. Dit zijn keuzes die invloed hebben op de financiële lasten voor burgers en bedrijven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het gericht is op de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024. Het is meetbaar in termen van de vastgestelde legesopbrengsten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de eerste wijziging van de legesverordening 2024 vast te stellen, zodat de gemeente leges kan heffen conform de Omgevingswet.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of bedrijven in de besluitvorming, maar benadrukt het belang van vooroverleg met initiatiefnemers.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien het voorstel betrekking heeft op milieubelastende activiteiten en de integratie van milieuleges in de omgevingsvergunningen.
Financiële gevolgen:
De wijziging zorgt ervoor dat de geraamde legesopbrengst gehandhaafd blijft. Het voorstel impliceert dat de kosten voor vergunningen worden gedragen door de aanvragers, wat een verschuiving betekent van de financiële last van de algemene middelen naar de gebruikers. Er wordt geen specifieke dekking genoemd, maar de opbrengsten zijn bedoeld om de kosten van de vergunningverlening te dekken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet Legesverordening Milieubelastende activiteiten Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) Gemeentelijk Belastingkantoor Twente (GBTwente) Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) Profijtbeginsel Vooroverleg Vergunningen Juridische grondslagVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Wijziging voor de begrotingsrechtmatigheid 2023
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een voorstel om budgetverschuivingen voor 2023 goed te keuren. Dit voorstel betreft het verschuiven van personeelskosten over verschillende deelprogramma's om de begrotingsrechtmatigheid te herstellen. Het doel is om te voldoen aan de controlecriteria van het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Bado) en de financiële verordening van Bronckhorst. De accountant adviseert deze wijzigingen, die administratief zijn en geen financieel effect hebben, goed te keuren. Als de raad niet instemt, kan dit leiden tot een onrechtmatigheid van € 226.000, wat de goedkeuringstolerantie van de jaarstukken beïnvloedt. De gemeenteraad moet hierover nog een besluit nemen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Wijziging voor de begrotingsrechtmatigheid 2023
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijziging voor de begrotingsrechtmatigheid 2023". Het voorstel beoogt de gemeenteraad in te laten stemmen met budgetverschuivingen over de deelprogramma's voor 2023 en het college te autoriseren voor de baten en lasten per deelprogramma. Dit is noodzakelijk om te voldoen aan de eisen van begrotingsrechtmatigheid zoals voorgeschreven door de accountant. De verschuivingen betreffen voornamelijk personeelskosten en zijn administratief van aard, zonder financieel effect op de totale begroting. Het doel is om de rechtmatigheid van de begroting te herstellen en te voldoen aan de controlecriteria van de accountant.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat over de budgetverschuivingen en de reden voor deze verschuivingen. Het bevat ook een bijlage met gedetailleerde informatie over de verschuivingen per deelprogramma.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde budgetverschuivingen goed te keuren, zodat de begrotingsrechtmatigheid kan worden hersteld. Dit is essentieel om te voldoen aan de eisen van de accountant en om een goedkeurende verklaring te verkrijgen voor de jaarstukken.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien het voorstel voornamelijk administratief van aard is en gericht is op het voldoen aan wettelijke eisen. De raad moet echter beslissen of zij instemt met de verschuivingen en het college autoriseert voor de baten en lasten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de verschuiving van €113.000 aan middelen. Het is echter niet tijdgebonden, aangezien het geen specifieke deadlines bevat voor de uitvoering van de verschuivingen, behalve dat het voor het einde van het begrotingsjaar moet worden goedgekeurd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de voorgestelde budgetverschuivingen en het college te autoriseren voor de baten en lasten per deelprogramma.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een administratieve wijziging betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een deelprogramma, maar het voorstel richt zich niet specifiek op duurzaamheid als een relevant onderwerp. Het gaat voornamelijk om administratieve budgetverschuivingen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen van het voorstel zijn per saldo neutraal, aangezien het gaat om een herverdeling van budgetten zonder financieel effect op de totale begroting. Er wordt geen specifieke dekking genoemd, omdat er geen extra kosten zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingsrechtmatigheid Budgetverschuivingen Personeelskosten Tussenrapportage Accountant Goedkeuringstolerantie Administratieve wijzigingen Deelprogramma's Formatieruimte JaarstukkenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Voornemen tot bestuurlijke overdracht Anne Frankschool door Bestuursstichting IJsselgraaf-Spelenderwijs
Samenvatting
Er is een voorstel om de Anne Frankschool bestuurlijk over te dragen aan Bestuursstichting IJsselgraaf-Spelenderwijs. Dit zou per 1 januari 2024 moeten gebeuren. De reden voor de overdracht is dat de onderwijskwaliteit en resultaten van de Anne Frankschool niet op orde zijn en er bestuurlijke tekortkomingen zijn. De overdracht moet zorgen voor een betere toekomst voor de school door samen te gaan met een grotere scholengroep. Gemeenteraden van Doesburg, Doetinchem en Bronckhorst moeten instemmen met de overdracht en de bijbehorende statutenwijziging. Deze wijziging is nodig om ook algemeen bijzonder onderwijs binnen de stichting mogelijk te maken. De overdracht brengt geen financiële risico's met zich mee en moet bijdragen aan een stabieler onderwijsaanbod. Er is waakzaamheid nodig voor de kwaliteit van het onderwijs, maar de stichting ziet mogelijkheden om dit te verbeteren. Alle betrokken partijen worden geïnformeerd en er is een evaluatie gepland in januari 2024.
-
RV Voornemen tot best overdracht Anne Frankschool door Best.sticht IJsselgraaf-Spelenderwijs.doc.pdf
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Bestuurlijke overdracht Anne Frankschool
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Voornemen tot bestuurlijke overdracht Anne Frankschool door Bestuursstichting IJsselgraaf-Spelenderwijs." Het voorstel beoogt de bestuurlijke overdracht van de Anne Frankschool naar de Bestuursstichting IJsselgraaf-Spelenderwijs per 1 januari 2024. De aanleiding is de onvoldoende onderwijskwaliteit en bestuurlijke tekortkomingen bij de Anne Frankschool. De overdracht moet de continuïteit en kwaliteit van het onderwijs waarborgen. De statuten van Stichting IJsselgraaf moeten worden gewijzigd om algemeen bijzonder onderwijs mogelijk te maken. De gemeenteraden van Doesburg, Doetinchem en Bronckhorst moeten instemmen met de overdracht en statutenwijziging.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de aanleiding, de noodzaak van de overdracht, en de betrokken partijen. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere details bieden, zoals de Fusie Effect Rapportage en het stappenplan.
Rol van de raad:
De raad heeft een controlerende en besluitvormende rol. Zij moeten instemmen met de bestuurlijke overdracht en de statutenwijziging om de overdracht te formaliseren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemmen met de overdracht en de statutenwijziging, rekening houdend met de onderwijskwaliteit en de financiële gezondheid van de betrokken stichtingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden (uitvoering per 1 januari 2024), maar mist meetbare doelen en concrete evaluatiecriteria voor de verbetering van de onderwijskwaliteit. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria kunnen beter worden toegepast.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de bestuurlijke overdracht en de statutenwijziging.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat medezeggenschapsraden, personeel, ouders en kinderen zijn geïnformeerd en betrokken. Er is communicatie geweest met diverse stakeholders gedurende het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op onderwijskwaliteit en bestuurlijke continuïteit.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeenten. Stichting IJsselgraaf is financieel gezond en ziet de overdracht niet als een bedreiging voor haar financiële situatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestuurlijke overdracht Anne Frankschool Stichting IJsselgraaf Montessori-onderwijs Onderwijskwaliteit Fusie Effect Rapportage (FER) Statutenwijziging Onderwijsinspectie Continuïteit OnderwijsconceptenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Wijziging gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Achterhoek (ODA)
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een voorstel om de gemeenschappelijke regeling van de Omgevingsdienst Achterhoek (ODA) aan te passen. Dit voorstel komt voort uit wijzigingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen, die de democratische invloed van gemeenteraden willen versterken. De aanpassingen moeten uiterlijk op 1 juli 2024 zijn doorgevoerd. Belangrijke wijzigingen betreffen de besluitvorming, burgerparticipatie, en de evaluatie van de regeling. Ook worden de rechtspositie van het personeel en de invoering van de Omgevingswet meegenomen in de aanpassingen. De gemeenteraad heeft tot 12 februari 2024 de tijd om een zienswijze in te dienen. Het uiteindelijke besluit over de wijzigingen wordt verwacht in week 23 of 24 van 2024.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijziging gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Achterhoek (ODA)." Het voorstel beoogt de aanpassing van de gemeenschappelijke regeling van de Omgevingsdienst Achterhoek (ODA) naar aanleiding van de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) per 1 juli 2022. De wijzigingen zijn gericht op het versterken van de democratische legitimatie en de controlerende rol van de gemeenteraad. Daarnaast worden aanpassingen doorgevoerd in verband met de Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren (Wnra) en de aankomende inwerkingtreding van de Omgevingswet (Ow) per 1 januari 2024. Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan het voorstel.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, aangezien het de noodzakelijke wijzigingen in de gemeenschappelijke regeling behandelt die voortvloeien uit de gewijzigde wetgeving. Het bevat ook een uitgebreide toelichting op de achtergrond en de noodzaak van de wijzigingen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om in te stemmen met de voorgestelde wijzigingen in de gemeenschappelijke regeling en kan een zienswijze indienen. De raad moet ook de democratische legitimatie en controlefunctie versterken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen en of zij een zienswijze wil indienen. Dit omvat het beoordelen van de impact van de wijzigingen op de democratische legitimatie en de controlerende rol van de raad.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met duidelijke deadlines voor de implementatie van de wijzigingen. Het is echter niet volledig meetbaar of haalbaar, aangezien het succes van de wijzigingen afhankelijk is van de instemming van tweederde van de deelnemende partners.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen in de gemeenschappelijke regeling en of zij een zienswijze wil indienen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er gelegenheid is voor de raden om een zienswijze in te dienen, wat een vorm van participatie is. Er is echter geen uitgebreide participatie van burgers beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan het voorstel tot wijziging van de gemeenschappelijke regeling.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsdienst Achterhoek (ODA) Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Democratische legitimatie Gemeenschappelijke regeling (GR) Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren (Wnra) Omgevingswet (Ow) Burgerparticipatie Begrotingscyclus Evaluatie Gelders StelselVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Actualiseren omgekeerde verordening Sociaal Domein
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt om de Verordening Sociaal Domein 2024 vast te stellen. Deze nieuwe verordening zou op 1 januari 2024 in werking moeten treden en de bestaande verordeningen uit 2016 en 2021 intrekken. De verordening combineert regels uit verschillende wetten, zoals de Participatiewet en de Wet inburgering, in één document. Er zijn tekstuele aanpassingen en toevoegingen gedaan, zoals ondersteuning bij werk en inburgering. De verordening moet voldoen aan de laatste wet- en regelgeving en is bedoeld om de ondersteuning voor inwoners te verbeteren. Het document blijft dynamisch en kan jaarlijks worden aangepast. Er zijn geen directe financiële gevolgen verbonden aan de vaststelling van deze verordening.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Actualiseren omgekeerde verordening Sociaal Domein
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de Verordening Sociaal Domein gemeente Bronckhorst 2024, die per 1 januari 2024 in werking treedt. Deze verordening vervangt eerdere verordeningen, waaronder de Re-integratieverordening Participatiewet 2016 en de Verordening maatschappelijke participatie en toeslagen 2021. De nieuwe verordening integreert verschillende regelingen binnen het sociaal domein, zoals de Participatiewet, Wmo 2015, Jeugdwet en Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, en is geactualiseerd naar aanleiding van wijzigingen in wet- en regelgeving. Het doel is een betere afstemming van ondersteuning en het centraal stellen van de ondersteuningsvraag van de inwoner.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de belangrijkste wijzigingen en de noodzaak voor actualisatie duidelijk uiteenzet. Het bevat ook verwijzingen naar relevante wet- en regelgeving en de bijbehorende financiële en beleidsmatige aspecten.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de voorgestelde verordening vast te stellen, waarmee zij de juridische basis legt voor de uitvoering van het sociaal beleid binnen de gemeente.
Politieke Keuzes
Er zijn geen substantiële beleidskeuzes gemaakt in deze verordening, aangezien de wijzigingen voornamelijk technisch van aard zijn en voortkomen uit gewijzigde wet- en regelgeving.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met een duidelijke inwerkingtreding per 1 januari 2024. Het is echter minder meetbaar en haalbaar, aangezien er geen concrete doelstellingen of evaluatiecriteria zijn opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de Verordening Sociaal Domein 2024 vast te stellen en de oude verordeningen in te trekken.
Participatie
De participatieraad is geïnformeerd over de wijzigingen, maar er wordt niet gedetailleerd ingegaan op bredere participatie van inwoners of belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen directe financiële consequenties verbonden aan het vaststellen van de verordening. De financiële aspecten worden voornamelijk geregeld via beleidsregels en financiële besluiten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Sociaal Domein Wet- en regelgeving Participatiewet Inburgering Persoons Gebonden Budget (Pgb) Centrale Raad van Beroep (CRvB) Ondersteuning Actualisatie Integrale verordening UitvoeringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15 Opleggen voorkeursrecht op basis van de WVG Hummelo
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt om een voorkeursrecht te vestigen op bepaalde percelen in Hummelo, gelegen tussen de Torenallee en de Stokhorsterweg. Dit gebeurt op basis van de Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg). Het doel is om de ontwikkeling van betaalbare woningen voor jongeren, starters en senioren te bevorderen. De gemeente wil hiermee voorkomen dat marktpartijen de grond opkopen voordat de gemeente de kans krijgt om deze te verwerven. Het voorkeursrecht geeft de gemeente het eerste recht van koop als de eigenaar besluit zijn grond te verkopen. Dit recht geldt voor drie jaar. De gemeente heeft al overleg gevoerd met belanghebbenden en de huidige grondeigenaar. Het besluit moet nog worden goedgekeurd door de gemeenteraad en zal na publicatie in het Gemeenteblad van kracht worden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vestigen voorkeursrecht op basis van de Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg) voor een aantal percelen van de toekomstige ontwikkellocatie gelegen tussen de Torenallee en de Stokhorsterweg te Hummelo." Het voorstel beoogt het vestigen van een voorkeursrecht op bepaalde percelen in Hummelo om de ontwikkeling van woningbouw te faciliteren. Dit recht geeft de gemeente de eerste koopoptie als de eigenaar besluit te verkopen, waardoor speculatie door marktpartijen wordt voorkomen. Het richt zich op het realiseren van betaalbare woningen voor jongeren, starters en senioren. Het voorstel is onderdeel van een breder gebiedsproces dat in samenspraak met de gemeenschap is ontwikkeld.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de juridische basis, de procedurele stappen, en de beoogde doelen. Er zijn echter enkele punten die verder uitgewerkt kunnen worden, zoals de specifieke financiële implicaties en een gedetailleerde tijdlijn voor de vervolgstappen.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren om het voorkeursrecht definitief te vestigen. Dit is een cruciale stap, aangezien het voorlopige besluit van het college anders vervalt.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het algemeen maatschappelijk belang van betaalbare woningbouw zwaarder weegt dan de individuele belangen van de perceeleigenaren. Ook moet de raad overwegen of de voorgestelde termijn en voorwaarden van het voorkeursrecht passend zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een gedetailleerde realistische planning. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking kan beter worden uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het voorkeursrecht te vestigen, waarmee het collegebesluit van 10 oktober 2023 wordt bestendigd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er afstemming is geweest met de gemeenschap via Charettes en het Hummelose Woonboek, wat wijst op een participatief proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het ontwikkelen van woningen voor specifieke doelgroepen kan indirect bijdragen aan duurzame gemeenschappen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden beperkt besproken. De kosten voor toekomstige aankopen worden gedekt door de grondexploitatie, maar bij overschrijding is een apart voorstel nodig. Een gedetailleerdere financiële analyse zou nuttig zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg) Hummelo Voorkeursrecht Ontwikkellocatie Woningbouw Bestemmingsplan Percelen Charettes Hummelose woonboek GrondexploitatieVerfijning van de zoekopdracht: