26-06-2025 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Onbekende spreker
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Agendapunt 6 Zienswijze voorkeurslocaties en ontwerp Nationaal programma ruimte voor defensie
Helikopterlandingsplaats in Het Groote Veld: Gemeenteraad Bronckhorst Stelt Strenge Eisen
De gemeenteraad van Bronckhorst heeft unaniem ingestemd met een voorstel om strikte voorwaarden te stellen aan het gebruik van het oefenterrein Het Groote Veld als helikopterlandingsplaats door Defensie. De raad benadrukt het belang van bindende afspraken om de impact op natuur, omwonenden en recreatie te minimaliseren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een levendig debat in de gemeenteraad van Bronckhorst werd het voorstel van Defensie om Het Groote Veld te gebruiken als helikopterlandingsplaats uitvoerig besproken. Het terrein, gelegen in een kwetsbaar natuurgebied nabij woningen en recreatieve voorzieningen, roept zorgen op over mogelijke overlast en veiligheidsrisico's.GroenLinks-raadslid mevrouw Oosterhof benadrukte de noodzaak van duidelijke afspraken met Defensie. "We willen bindende afspraken die de hinder voor omwonenden zoveel mogelijk beperken," stelde ze. De raad dringt aan op afspraken over het aantal vliegbewegingen, aanvliegroutes en de tijden waarop gevlogen mag worden.
De VVD uitte zorgen over het creëren van valse verwachtingen bij inwoners. "We moeten realistisch zijn en ervoor zorgen dat we geen beloftes doen die we niet kunnen waarmaken," aldus de heer Beijer van de VVD.
Gemeentebelangen Bronckhorst (GBB) en de ChristenUnie/SGP benadrukten het belang van het nationale belang van Defensie, maar stelden dat dit niet ten koste mag gaan van lokale belangen. "Landelijke plannen mogen niet blind over de lokale belangen heen walsen," aldus de heer Van Velzen van GBB.
Na een korte schorsing werd besloten om het oorspronkelijke amendement om te zetten in een motie, waardoor het college meer ruimte krijgt om in overleg met de gemeente Lochem tot een gezamenlijke zienswijze te komen. "We hebben alle vertrouwen in het college om de goede dingen te doen voor onze inwoners," concludeerde mevrouw Oosterhof.
De motie werd unaniem aangenomen, waarmee de raad een krachtig signaal afgeeft dat de belangen van de inwoners van Bronckhorst serieus worden genomen in de gesprekken met Defensie. Het college zal nu in overleg treden met de gemeente Lochem om tot een gezamenlijke zienswijze te komen die de zorgen van de inwoners adresseert en tegelijkertijd rekening houdt met de oefenbehoeften van Defensie.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst bespreekt een voorstel van Defensie om het oefenterrein Het Groote Veld te gebruiken als helikopterlandingsplaats. Er zijn zorgen over de impact op de natuur, omwonenden en recreatie in het gebied. Het terrein ligt in een kwetsbaar natuurgebied en dichtbij woningen en recreatieve voorzieningen. Er is bezorgdheid dat het gebruik van het terrein voor helikopterlandingen kan leiden tot overlast en veiligheidsrisico's. De raad wil dat er duidelijke afspraken worden gemaakt over het gebruik van het terrein, zoals het aantal vliegbewegingen en de aanvliegroutes, in overleg met omwonenden en de gemeente. Deze afspraken moeten bindend zijn om de impact te minimaliseren. De raad vraagt om meer informatie en duidelijkheid over de effecten van de helikopterlandingsplaats en dringt aan op maatregelen om negatieve gevolgen te beperken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijzen Ontwerp Nationaal Programma Ruimte voor Defensie (NPRD)." Het voorstel betreft het indienen van zienswijzen door de gemeente Bronckhorst, samen met andere gemeenten, op het Ontwerp NPRD. De zienswijzen richten zich op de impact van laagvliegen van helikopters, de stationering en corridors van onbemande cargodrones, en de aanwijzing van helikopterlandingsplaatsen. De gemeenten uiten zorgen over de gevolgen voor woningbouw, leefomgeving, en natuur, en vragen om meer duidelijkheid en communicatie van Defensie om de impact op inwoners te minimaliseren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in het adresseren van de zorgen en vragen van de gemeenten. Het bevat specifieke punten van zorg en vraagt om verduidelijking van Defensie. Echter, er is een gebrek aan concrete oplossingen of alternatieven.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om in te stemmen met de zienswijzen die het college heeft opgesteld. Hoewel formeel niet vereist, wordt de raad betrokken bij de besluitvorming vanwege de gevoeligheid van het onderwerp.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij de zienswijzen steunen en of zij de voorgestelde constructieve benadering richting Defensie onderschrijven. Er moet ook worden overwogen hoe om te gaan met de balans tussen nationale veiligheidsbelangen en lokale belangen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat het afhankelijk is van de respons van Defensie. Er zijn geen duidelijke deadlines of meetbare doelen opgenomen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met de voorgestelde zienswijzen en de benadering van het college ondersteunen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat inwoners en partners zijn geïnformeerd over inloopbijeenkomsten en de mogelijkheid om zienswijzen in te dienen, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp, maar de impact op natuur en leefomgeving impliceert dat het een onderliggend thema is.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen kosten verbonden aan het voorstel, en er is geen sprake van financiële dekking. Het betreft voornamelijk beleidsmatige en communicatieve acties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Laagvliegen Onbemande cargodrones Helikopterlandingsplaatsen Achterhoek Zienswijze Geopolitieke ontwikkelingen Woningbouw Leefomgeving Oefenterrein Het Groote Veld CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement 6-1: Helikopterlandingsplaats Het Groote Veld
Samenvatting: Dit amendement, ingediend door GroenLinks en GBB, betreft de voorgenomen aanwijzing van Het Groote Veld als helikopterlandingsplaats door Defensie. Het amendement benadrukt de zorgen over de impact op de natuur, omwonenden en recreatie in het gebied. Het roept op tot aanscherping van de bestuurlijke zienswijze om de negatieve effecten te minimaliseren. Er wordt gepleit voor bindende afspraken over het gebruik, in overleg met omwonenden, om overlast en veiligheidsrisico's te beperken. Het amendement werd uiteindelijk ingetrokken tijdens de raadsvergadering op 26 juni 2025.
Oordeel over de Volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in het adresseren van de zorgen van omwonenden en de impact op de natuur en recreatie. Het biedt echter weinig concrete oplossingen of alternatieven voor de voorgestelde helikopterlandingsplaats.
Rol van de Raad
De raad moet een zienswijze formuleren en instemmen met de aangepaste zienswijze op het Nationaal Programma Ruimte voor Defensie (NPRD). De raad speelt een cruciale rol in het vertegenwoordigen van de belangen van de lokale gemeenschap en het waarborgen van een evenwichtige afweging van belangen.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de huidige plannen van Defensie of het eisen van strengere regulering en afspraken om de impact op de omgeving te minimaliseren. Dit omvat het afwegen van nationale defensiebelangen tegen lokale milieu- en sociale belangen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn inconsistenties in de gebruikte terminologie (vliegbewegingen vs. helikopterlandingen) die voor verwarring kunnen zorgen.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of zij instemmen met de aangepaste zienswijze die strengere regulering en overleg met omwonenden vereist. Uiteindelijk werd het amendement ingetrokken, wat betekent dat er geen formeel besluit werd genomen.
Participatie
Het voorstel benadrukt het belang van participatie door omwonenden in het besluitvormingsproces en roept op tot overleg tussen Defensie, gemeenten en omwonenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de impact op kwetsbare natuurgebieden en de noodzaak om milieueffecten te minimaliseren.
Financiële Gevolgen
Het voorstel bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. De focus ligt meer op de regulering en impactbeperking dan op financiële aspecten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Helikopterlandingsplaats Het Groote Veld Defensie Omwonenden Natuurwaarden Recreatie Veiligheidsrisico’s Milieueffectrapport Vliegbewegingen Aanzuigende werkingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie 6-1: Helikopterlandingsplaats Het Groote Veld
Samenvatting: De motie betreft de voorgenomen aanwijzing van Het Groote Veld als helikopterlandingsplaats door Defensie. Het terrein, gelegen op de grens van Lochem en Bronckhorst, is een kwetsbaar natuurgebied en recreatiegebied. De motie benadrukt de zorgen van omwonenden over de impact op natuur, recreatie en veiligheid. De raad roept op tot een aangescherpte bestuurlijke reactie die de impact minimaliseert en bindende afspraken maakt over het gebruik. Er wordt gepleit voor overleg met omwonenden en het beperken van vliegbewegingen, aanvliegroutes en tijden om overlast te minimaliseren.
Oordeel over de volledigheid
De motie is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke opsomming van de overwegingen en zorgen. Het bevat specifieke verzoeken aan het college en benadrukt de noodzaak van bindende afspraken en participatie van omwonenden. De volledigheid is goed, hoewel verdere specificatie van de voorgestelde maatregelen nuttig zou kunnen zijn.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het vertegenwoordigen van de belangen van de gemeenschap en het formuleren van een zienswijze die de zorgen van omwonenden weerspiegelt. De raad roept het college op om deze zienswijze aan te scherpen en bindende afspraken te maken met Defensie.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het accepteren van de plannen van Defensie of het eisen van strikte voorwaarden en beperkingen om de impact op de omgeving te minimaliseren. Er is ook een keuze in de mate van participatie en betrokkenheid van omwonenden bij het besluitvormingsproces.
SMART en Inconsistenties
De motie is specifiek en meetbaar in termen van het aantal vliegbewegingen en de noodzaak van bindende afspraken. Echter, de motie zou specifieker kunnen zijn over de exacte maatregelen die genomen moeten worden om de impact te minimaliseren. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer concrete actiepunten.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de motie aan te nemen en het college op te roepen de zienswijze aan te scherpen en bindende afspraken te maken met Defensie.
Participatie
De motie benadrukt het belang van participatie van omwonenden en roept op tot overleg tussen Defensie, de gemeente en de gemeenschap om de impact te minimaliseren.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de impact op kwetsbare natuur en het belang van het behoud van het Nationaal Landschap De Graafschap.
Financiële Gevolgen
De motie zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen, maar de implementatie van maatregelen om de impact te minimaliseren kan financiële implicaties hebben. Er wordt niet aangegeven hoe deze kosten gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Helikopterlandingsplaats Het Groote Veld Defensie Omwonenden Natuurwaarden Recreatie Veiligheidsrisico's Milieueffectrapport Vliegbewegingen Aanzuigende werkingVerfijning van de zoekopdracht:
Patrick van Domburg - Burgemeester
Stefan Beijer - VVD
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Patrick van Domburg - Burgemeester
Stefan Beijer - VVD
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Stefan Beijer - VVD
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Patrick van Domburg - Burgemeester
Jolanda Piels - D66
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Rob Weverink - CDA
Patrick van Domburg - Burgemeester
Emmeke Gosselink - Wethouder
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Emmeke Gosselink - Wethouder
Patrick van Domburg - Burgemeester
Emmeke Gosselink - Wethouder
Patrick van Domburg - Burgemeester
Emmeke Gosselink - Wethouder
Patrick van Domburg - Burgemeester
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Emmeke Gosselink - Wethouder
Patrick van Domburg - Burgemeester
Emmeke Gosselink - Wethouder
Stefan Beijer - VVD
Emmeke Gosselink - Wethouder
Patrick van Domburg - Burgemeester
Emmeke Gosselink - Wethouder
Rob Weverink - CDA
Patrick van Domburg - Burgemeester
Marcel Westerink - Groep Westerink
Emmeke Gosselink - Wethouder
Marcel Westerink - Groep Westerink
Emmeke Gosselink - Wethouder
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Patrick van Domburg - Burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
00:18:33 - 00:19:33 - 00:20:23 - 00:23:15 - 00:25:07 - 00:26:26 - 00:29:05 - 00:30:05 - 00:31:18 - 00:32:42 - 00:34:10 - 00:37:12 - 00:39:09 - 00:39:46 - 00:40:00 - 00:40:04 - 00:40:26 - 00:41:43 - 00:43:42 - 00:45:23 - 00:45:40 - 00:45:54 - 00:45:56 - 00:47:34 - 00:53:38 - 00:59:34 - 01:01:00 - 01:03:04
Jolanda Piels - D66
Dick Ebbers - CU-SGP
Onbekende spreker -
Agendapunt 7 Jaarstukken 2024 Bronckhorst
Bronckhorst stelt jaarstukken 2024 vast ondanks kritiek op onrechtmatigheden
De gemeenteraad van Bronckhorst heeft de jaarstukken voor 2024 goedgekeurd, ondanks een kritisch debat over onrechtmatigheden in de financiële verantwoording. Het tekort van € 824.000 werd gedekt door reserves, waardoor een positief saldo van € 2,6 miljoen werd gerealiseerd.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Bronckhorst werd het voorstel om de jaarstukken van 2024 vast te stellen, uitvoerig besproken. De jaarstukken tonen een tekort van € 824.000, voornamelijk veroorzaakt door hogere zorgkosten. Dit tekort werd echter gedekt door het inzetten van reserves, wat resulteerde in een positief saldo van € 2,6 miljoen.Het CDA prees de voortvarende uitvoering van het coalitieakkoord en de versterking van de leefbaarheid in de dorpen. "We mogen trots zijn op het maatschappelijk betrokken beleid," aldus de woordvoerder van het CDA. De VVD sloot zich hierbij aan en benadrukte dat de financiële positie van de gemeente sterk blijft, ondanks de uitdagingen in het sociaal domein.
D66 uitte zorgen over de stijgende zorgkosten en benadrukte de noodzaak van monitoring en contractbeheer. "We moeten behoedzaam met ons geld omgaan," waarschuwde de fractievoorzitter.
De ChristenUnie/SGP was tevreden met de leesbaarheid van de jaarrekening en de voortgang van woningbouwplannen. "Laten we vooral doorgaan met het bieden van ruimte voor alle doelgroepen," aldus de fractie.
Gemeentebelangen Bronckhorst (GBB) uitte echter stevige kritiek op de onrechtmatigheden in de jaarstukken. "Er is sprake van 1,5 miljoen aan onrechtmatigheden, en dat kunnen wij niet goedkeuren," verklaarde de woordvoerder van GBB. De partij stemde tegen het voorstel, ondanks de geruststellende woorden van de wethouder financiën, die benadrukte dat de accountant een goedkeurende verklaring had afgegeven.
De Partij van de Arbeid en GroenLinks waren tevreden met de financiële verantwoording en de goedkeuring van de accountant. "Het weerstandsvermogen is op orde, en de onrechtmatigheden blijven binnen de kaders," aldus de PvdA.
Uiteindelijk stemde de raad met 16 stemmen voor en 3 tegen in met het voorstel. De jaarstukken 2024 werden daarmee officieel vastgesteld, ondanks de kritische noot van de oppositiepartij GBB.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Bronckhorst betreft de vaststelling van de jaarstukken 2024. De belangrijkste punten zijn:
-
Vaststelling Jaarstukken 2024: De gemeenteraad wordt gevraagd de jaarstukken vast te stellen, waarin verantwoording wordt afgelegd over het beleid en de financiële resultaten van 2024.
-
Financieel Resultaat: Er is een rekeningtekort van € 824.000, maar door het inzetten van reserves voor openeinderegelingen in het sociaal domein wordt een positief saldo van € 2,6 miljoen gerealiseerd.
-
Bestemming Rekeningoverschot: Het overschot wordt gebruikt voor de afronding van lopende projecten (€ 1,4 miljoen), verhoging van de bestemmingsreserve Investeringsagenda (€ 580.000), en toevoeging aan de Algemene reserve (€ 580.000).
-
Uitdagingen en Resultaten: 2024 kende zowel successen als uitdagingen, met onverwachte tegenvallers. Er zijn doelen uit het programmaplan gerealiseerd, maar ook kostenoverschrijdingen in de zorg.
-
Projecten en Investeringen: Er zijn diverse projecten en investeringen gepland voor 2025, waarvoor budgetten uit 2024 worden meegenomen. Dit betreft onder andere jeugdzorg, migratie & integratie, en infrastructuurprojecten.
-
Accountantscontrole: De jaarrekening is goedgekeurd door de accountant, en de stukken worden binnen de wettelijke termijn aan de Gedeputeerde Staten van Gelderland aangeboden.
Het voorstel benadrukt de noodzaak van een zorgvuldige financiële planning en controle, en de inzet van reserves om financiële tekorten op te vangen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Jaarstukken 2024 Bronckhorst". Het voorstel betreft de vaststelling van de jaarstukken van de gemeente Bronckhorst voor 2024. Het document geeft een overzicht van de financiële resultaten en beleidsuitvoering van dat jaar. Er is een rekeningtekort van €824.000, maar door het inzetten van reserves voor openeinderegelingen in het sociaal domein, wordt een positief saldo van €2,6 miljoen gerealiseerd. Dit overschot wordt deels gebruikt voor lopende projecten en deels toegevoegd aan de algemene en investeringsreserves. Het voorstel vraagt de raad om goedkeuring van deze financiële afwikkeling.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat gedetailleerde financiële gegevens, een overzicht van de bestedingsvoorstellen en dekkingsbronnen, en een toelichting op de financiële afwikkeling. Echter, meer gedetailleerde informatie over de inhoudelijke resultaten van de beleidsuitvoering zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad:
De raad heeft de taak om de jaarstukken vast te stellen, de financiële resultaten te beoordelen, en de voorgestelde bestemming van het overschot goed te keuren. Daarnaast vervult de raad een controletaak door de uitvoering van het beleid en de financiële verantwoording te evalueren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde financiële afwikkeling, inclusief het gebruik van reserves en de bestemming van het overschot. Dit omvat keuzes over prioriteiten in projectfinanciering en het al dan niet aanvullen van reserves.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en bestemmingen. Het is echter minder specifiek over de inhoudelijke resultaten van beleidsdoelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast op beleidsresultaten.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de jaarstukken 2024 vast te stellen, de voorgestelde financiële afwikkeling goed te keuren, en de bestemming van het overschot te autoriseren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt participatieprocessen bij specifieke projecten, zoals de Smidsstraat/Magnoliaweg en de plannen voor de Dorpsstraat Vorden. Er is echter geen uitgebreide beschrijving van bredere participatie van inwoners bij de jaarstukken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een thema in het voorstel. Er zijn wel projecten die mogelijk duurzaamheidsaspecten bevatten, zoals groot onderhoud aan wegen en vervanging van infrastructuur.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel beschrijft een rekeningtekort van €824.000, dat wordt gedekt door reserves. Het overschot van €2,6 miljoen wordt deels gebruikt voor projecten en deels toegevoegd aan reserves. De financiële gevolgen zijn gedetailleerd beschreven, inclusief dekkingsbronnen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2024 Rekeningtekort Openeinderegelingen Bestemmingsreserve Algemene reserve Programma Zorg en ondersteuning Hervormingsagenda Jeugd Migratie en Integratie Natuurbrandbeheersing InvesteringsagendaVerfijning van de zoekopdracht:
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Jolanda Piels - D66
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Marcel Westerink - Groep Westerink
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Antoon Peppelman - PvdA
Patrick van Domburg - Burgemeester
Rob Weverink - CDA
Gerbert Tiecken - VVD
Jolanda Piels - D66
Dick Ebbers - CU-SGP
Johanna Bergervoet - PvdA
Marcel Westerink - Groep Westerink
Agendapunt 8 1e Tussenrapportage 2025
Gemeenteraad Bronckhorst: Versnelling Arbeidsparticipatie Statushouders in de Pijplijn
De gemeenteraad van Bronckhorst debatteerde over een motie om de arbeidsparticipatie van statushouders te versnellen. Het voorstel, dat werk als een cruciale factor voor integratie en zelfstandigheid ziet, riep op tot samenwerking met werkgevers en maatschappelijke organisaties. De raad wil uiterlijk in december 2025 geïnformeerd worden over de voortgang.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Bronckhorst stond een motie centraal die de arbeidsparticipatie van statushouders wil versnellen. Statushouders volgen momenteel een inburgeringstraject van een jaar, waarbij ze drie dagen per week les krijgen en mogen werken. De gemeenteraad ziet werk als een belangrijke factor voor integratie, eigenwaarde en zelfstandigheid.Mevrouw Oosterhof van GroenLinks uitte haar zorgen over de manier waarop nieuw beleid via een tussenrapportage aan de raad werd voorgelegd. "Wij vinden het niet terecht dat nieuw beleid op deze manier wordt gepresenteerd," stelde ze. Ze diende een amendement in om de regio rotonde uit de tussenrapportage te halen, vanwege de hoge kosten die volgens haar niet aan fysieke maatregelen worden besteed, maar aan proceskosten.
Het CDA reageerde met de vraag of GroenLinks niet bang was dat het stopzetten van het project in 2025 zou leiden tot vertraging in belangrijke opgaven zoals energieneutraliteit en de nutriëntenkringloop. "Juist nu kunnen we als gemeente iets toevoegen aan deze complexe opgaven," aldus het CDA.
De discussie over de regio rotonde leidde tot een breder debat over de rol van de gemeente in complexe projecten. "Zijn wij als kleine gemeente met weinig procescapaciteit de aangewezen partij om dit soort projecten te trekken?" vroeg Oosterhof zich af.
De motie over de arbeidsparticipatie van statushouders werd uiteindelijk ingetrokken na een toezegging van de wethouder. "We hebben iemand geworven om statushouders beter naar de arbeidsmarkt te begeleiden," aldus de wethouder. Hij benadrukte dat het huidige beleid al voorziet in maatwerk en samenwerking met werkgevers.
De raad stemde uiteindelijk in met de tussenrapportage, ondanks de bezwaren van GroenLinks en Gemeentebelangen Bronckhorst. Met 15 stemmen voor en 4 tegen werd het voorstel aangenomen. De discussie over de regio rotonde en de rol van de gemeente in complexe projecten blijft echter een punt van aandacht voor de raad.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt een motie om de arbeidsparticipatie van statushouders te versnellen. Statushouders volgen een inburgeringstraject van één jaar, waarbij ze drie dagen per week les krijgen en mogen werken. De raad ziet werk als een belangrijke factor voor integratie, eigenwaarde en zelfstandigheid. Er is een oproep aan het college om beleid te ontwikkelen dat de arbeidsmarktparticipatie van statushouders bevordert, in samenwerking met werkgevers en maatschappelijke organisaties. De gemeenteraad wil uiterlijk in december 2025 geïnformeerd worden over de voortgang en resultaten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "1e tussenrapportage 2025". Het voorstel betreft de vaststelling van de eerste tussenrapportage van 2025, waarin de beleidsmatige en financiële ontwikkelingen worden besproken in relatie tot de doelen uit de Programmabegroting 2025-2028. De rapportage toont een nadelig resultaat van €4.493.749, dat deels wordt gedempt door hogere rijksbijdragen voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen. Het verwachte begrotingstekort van €2.316.111 wordt gedekt uit de algemene reserve. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de wijzigingen in investeringen en de herziene autorisatie van lasten en baten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde uitleg van de financiële afwijkingen en de bijbehorende dekkingsmaatregelen. Er is echter ruimte voor verbetering in de toelichting van de langetermijngevolgen en de strategieën om toekomstige tekorten te voorkomen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren, inclusief de vaststelling van de tussenrapportage, de dekking van het begrotingstekort en de instemming met de investeringswijzigingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over het gebruik van de algemene reserve om het begrotingstekort te dekken en over de prioritering van investeringen en uitgaven, met name in het licht van de stijgende zorgkosten en de benodigde extra uitvoeringskracht.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) in termen van financiële cijfers en tijdlijnen. Er zijn echter geen duidelijke doelen of strategieën voor het aanpakken van de structurele tekorten op lange termijn, wat een inconsistentie vormt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de 1e tussenrapportage 2025 vast te stellen, het nadelig resultaat te erkennen, het begrotingstekort te dekken uit de algemene reserve, en in te stemmen met de voorgestelde wijzigingen in investeringen en autorisaties.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het proces van de tussenrapportage.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, met een nadelig resultaat van €4.493.749. Het tekort wordt deels gedekt door de algemene reserve. Er is geen gedetailleerde uitleg over hoe toekomstige tekorten structureel worden aangepakt, wat een punt van zorg kan zijn voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tussenrapportage 2025 Begrotingstekort Algemene reserve Zorgkosten Rijksbijdragen Participatiewet Omgevingsvergunningen Toeristenbelasting Netcongestie OpleidingsbudgetVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Amendement 8.1 Regiorotonde uit de Tussenrapportage". Het amendement, ingediend door GroenLinks en Groep Westerink, stelt voor om de financiering van € 151.000 voor de Regiorotonde uit de 1e Tussenrapportage 2025 te verwijderen. Dit bedrag is bedoeld voor een externe projectleider en onderzoek, maar er is nog geen duidelijkheid over de uit te voeren activiteiten en te behalen resultaten. De indieners vinden dat de raad nog geen weloverwogen beslissing kan nemen over deze investering.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk maakt waarom de indieners de financiering willen schrappen. Het benoemt de onzekerheden en het gebrek aan informatie over de Regiorotonde.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het voorstel om de financiering voor de Regiorotonde uit de tussenrapportage te verwijderen. Dit is een besluitvormende rol waarbij de raad de financiële prioriteiten moet afwegen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de voortgang van de Regiorotonde zonder volledige informatie of het uitstellen van de financiering totdat er meer duidelijkheid is. Dit vraagt om een afweging tussen financiële voorzichtigheid en het vertrouwen in het project.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is specifiek en meetbaar in termen van het bedrag dat geschrapt moet worden. Echter, het is niet volledig SMART omdat er geen tijdsgebonden plan is voor wanneer er wel voldoende informatie beschikbaar moet zijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een gebrek aan detail over de toekomstige stappen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement steunt om de financiering voor de Regiorotonde te schrappen. Uiteindelijk is het amendement verworpen met 4 stemmen voor en 15 tegen.
Participatie:
Het amendement vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces over de Regiorotonde.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de Regiorotonde onder het deelprogramma Duurzaamheid valt. Echter, het amendement zelf gaat niet in op hoe de rotonde bijdraagt aan duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
Het amendement stelt voor om € 151.000 niet uit te geven aan de Regiorotonde, wat het nadelig resultaat van de tussenrapportage zou verminderen. Er wordt geen alternatieve dekking voorgesteld, aangezien het amendement juist beoogt om de uitgave te schrappen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regiorotonde Tussenrapportage 2025 Duurzaamheid Programmabegroting 2025-2028 Externe projectleider Onderzoek Begrotingstekort Algemene reserve Beleidsmatige ontwikkelingen Financiële ontwikkelingenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Versnelling Arbeidsparticipatie Statushouders" en is ingediend tijdens de raadsvergadering van 26 juni 2025. De motie benadrukt het belang van arbeidsparticipatie voor statushouders tijdens hun inburgeringstraject. Het stelt dat werk bijdraagt aan integratie, eigenwaarde en zelfstandigheid. De motie verzoekt het college om beleid te ontwikkelen dat de arbeidsmarktparticipatie van statushouders versnelt, in samenwerking met diverse partners. De gemeenteraad moet uiterlijk in december 2025 geïnformeerd worden over de voortgang. De motie is echter ingetrokken tijdens de vergadering.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de context en de gewenste acties. Het bevat duidelijke overwegingen en verzoeken aan het college, maar mist specifieke details over de uitvoering en meetbare doelen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het college te verzoeken beleid te ontwikkelen en de voortgang te monitoren via de werkgroep Sociaal Domein.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij prioriteit willen geven aan de versnelling van arbeidsparticipatie voor statushouders en hoe zij de samenwerking met externe partners willen vormgeven.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen voor de uitvoering, behalve de rapportage in december 2025.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de motie steunen en het college verzoeken om het voorgestelde beleid te ontwikkelen. Echter, de motie is ingetrokken, wat betekent dat er geen besluit is genomen.
Participatie:
De motie benadrukt samenwerking met werkgevers, taalaanbieders, vrijwilligersorganisaties en andere maatschappelijke partners, wat wijst op een participatieve aanpak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar sociale duurzaamheid kan worden afgeleid uit de focus op integratie en participatie.
Financiële gevolgen:
De motie specificeert geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden in het beleid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Arbeidsparticipatie Statushouders Inburgeringstraject Integratie Zelfstandigheid Taalvaardigheid Maatschappelijke participatie Participatiewet Inclusieve aanpak Werkgevers samenwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
Patrick van Domburg - Burgemeester
Rob Weverink - CDA
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Patrick van Domburg - Burgemeester
Rob Weverink - CDA
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Robbert van Velsen - GBB
Patrick van Domburg - Burgemeester
Rob Weverink - CDA
Robbert van Velsen - GBB
Patrick van Domburg - Burgemeester
Marcel Westerink - Groep Westerink
Robbert van Velsen - GBB
Patrick van Domburg - Burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Johanna Bergervoet - PvdA
Robbert van Velsen - GBB
Patrick van Domburg - Burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Patrick van Domburg - Burgemeester
Johanna Bergervoet - PvdA
Patrick van Domburg - Burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Patrick van Domburg - Burgemeester
Johanna Bergervoet - PvdA
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Dick Ebbers - CU-SGP
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Jolanda Piels - D66
Patrick van Domburg - Burgemeester
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Patrick van Domburg - Burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Jolanda Piels - D66
Patrick van Domburg - Burgemeester
Antoon Peppelman - PvdA
Patrick van Domburg - Burgemeester
Antoon Peppelman - PvdA
Robbert van Velsen - GBB
Antoon Peppelman - PvdA
Robbert van Velsen - GBB
Patrick van Domburg - Burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Wilko Pelgrom - CDA
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Patrick van Domburg - Burgemeester
Stefan Beijer - VVD
Wilko Pelgrom - CDA
Patrick van Domburg - Burgemeester
Wilko Pelgrom - CDA
Stefan Beijer - VVD
Wilko Pelgrom - CDA
Patrick van Domburg - Burgemeester
Wilko Pelgrom - CDA
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Wilko Pelgrom - CDA
Patrick van Domburg - Burgemeester
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Patrick van Domburg - Burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Patrick van Domburg - Burgemeester
Marcel Westerink - Groep Westerink
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Wilko Pelgrom - CDA
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Gerbert Tiecken - VVD
Patrick van Domburg - Burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
01:24:49 - 01:26:54 - 01:28:53 - 01:30:12 - 01:32:22 - 01:33:30 - 01:34:12 - 01:34:49 - 01:34:55 - 01:35:21 - 01:35:41 - 01:38:11 - 01:39:50 - 01:42:37 - 01:43:35 - 01:45:50 - 01:46:42 - 01:48:45 - 01:49:35 - 01:50:28 - 01:54:37 - 01:56:44 - 01:58:50 - 02:03:28 - 02:04:18 - 02:05:11 - 02:06:04 - 02:07:11 - 02:08:06 - 02:08:51 - 02:10:37 - 02:11:53 - 02:13:00 - 02:16:38 - 02:17:25 - 02:18:11 - 02:18:58 - 02:19:34 - 02:19:47 - 02:33:43 - 02:34:08
Dick Ebbers - CU-SGP
Agendapunt 9 Perspectiefnota 2026-2029 Bronckhorst
Bronckhorst kiest voor behoud van sociale voorzieningen ondanks financiële druk
De gemeenteraad van Bronckhorst heeft ingestemd met de Perspectiefnota 2026-2029, ondanks de financiële uitdagingen die de gemeente te wachten staan. Met een meerderheid van stemmen werd het voorstel aangenomen, waarbij diverse amendementen werden toegevoegd om de sociale voorzieningen te beschermen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van donderdagavond werd de Perspectiefnota 2026-2029 besproken, waarin het college van burgemeester en wethouders de financiële koers voor de komende jaren uitstippelt. De nota bevatte voorstellen voor bezuinigingen en extra financieringsverzoeken, met name gericht op het sociaal domein, dat te maken heeft met een stijging van de zorgkosten.De raad stemde in met de nota, maar niet zonder aanpassingen. Diverse amendementen werden aangenomen om de impact van de bezuinigingen te verzachten. Zo werd besloten om geen budgetplafond in te stellen voor de compensatie van OZB voor maatschappelijke organisaties. "De kracht van onze dorpen zit in de mensen en verenigingen," benadrukte het CDA. Ook het mantelzorgcompliment werd behouden, zij het in aangepaste vorm, om de belangrijke rol van mantelzorgers te blijven erkennen.
Een ander belangrijk punt van discussie was het kunst- en cultuurbeleid. De raad besloot om de bezuiniging op dit beleid niet door te voeren totdat er een duidelijk beleidsplan ligt. "Eerst beleid, dan pas besparen," klonk het vanuit de raad. Ook het budget voor speeltoestellen en sport en leefbaarheid werd behouden, ondanks de financiële druk. "Investeren in sport en leefbaarheid is investeren in de toekomst van onze gemeente," aldus D66.
De moties over de financiële ontwikkeling van het sociaal domein en de organisatieontwikkeling van de gemeente werden verworpen. De raad was van mening dat het college al voldoende stappen onderneemt om deze zaken te adresseren.
Met de aangenomen amendementen blijft Bronckhorst investeren in de sociale cohesie en leefbaarheid van de gemeente, ondanks de financiële uitdagingen. "We zijn blij dat we met deze aanpassingen een balans hebben gevonden tussen noodzakelijke bezuinigingen en het behoud van belangrijke voorzieningen," concludeerde GroenLinks.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst bespreekt de financiële uitdagingen voor de komende jaren, met name binnen het sociaal domein. De Perspectiefnota 2026-2029 bevat voorstellen van het college, waaronder bezuinigingen en extra financieringsverzoeken. Er zijn financiële tegenvallers in 2024, waardoor een nieuw plan voor het sociaal domein nodig is. Onderzoeken zijn deels uitgevoerd en zullen verder worden voortgezet. Er is een adviesbedrag van €3,5 miljoen extra opgenomen voor het sociaal domein, maar dit mist een duidelijke onderbouwing. Er zijn nog geen concrete bezuinigingsmaatregelen opgenomen.
De raad vindt dat de analyses moeten leiden tot een duidelijke visie op een betaalbaar sociaal domein. Het is belangrijk om inzicht te krijgen in de delen waar de gemeente zelf invloed op heeft. Dit kan helpen bij het monitoren en beheersen van de uitgaven. De raad roept het college op om in het najaar van 2025 met een gedetailleerde analyse te komen, zodat de raad beter kan sturen en een betaalbaar sociaal domein kan realiseren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Perspectiefnota 2026-2029 Bronckhorst
Samenvatting: De Perspectiefnota 2026-2029 van de gemeente Bronckhorst schetst de financiële en beleidsmatige vooruitzichten voor de komende jaren. Het doel is om een sluitende begroting voor 2026 te realiseren door besparingsmaatregelen en een verhoging van de onroerendezaakbelasting (OZB) met 2%. De nota benadrukt een "verantwoord ambitieuze" aanpak, waarbij bestaande ambities zoveel mogelijk behouden blijven ondanks stijgende zorgkosten. Er wordt € 1,6 miljoen uit de Algemene reserve ingezet om de begroting voor 2026 sluitend te maken. De nota dient als basis voor de programmabegroting 2026-2029 en houdt rekening met toekomstige gemeenteraadsverkiezingen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële maatregelen en beleidswijzigingen. Het biedt een gedetailleerde financiële prognose en beschrijft de benodigde stappen om tot een sluitende begroting te komen. Echter, de impact van toekomstige circulaires en economische ontwikkelingen blijft onzeker.
Rol van de Raad
De raad heeft een kaderstellende rol en moet instemmen met de voorgestelde beleidswijzigingen en financiële maatregelen. De raad moet ook de programmabegroting voor 2026-2029 goedkeuren.
Politieke Keuzes
De raad moet keuzes maken over de prioritering van beleidsdoelen, de inzet van de Algemene reserve, en de acceptatie van een OZB-verhoging. Er moet ook worden besloten hoe om te gaan met stijgende zorgkosten en andere autonome ontwikkelingen.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar de haalbaarheid en relevantie zijn afhankelijk van externe factoren zoals economische ontwikkelingen en toekomstige circulaires. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van de Algemene reserve kan als een risico worden gezien.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om in te stemmen met de voorgestelde beleidswijzigingen en financiële maatregelen, inclusief de inzet van de Algemene reserve en de OZB-verhoging.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat inwoners hun mening kunnen geven aan het college of de raad, wat enige mate van participatie impliceert. Echter, de mate van daadwerkelijke invloed van deze participatie is niet duidelijk.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële stabiliteit en beleidsprioriteiten.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn significant, met een totale inzet van € 1,6 miljoen uit de Algemene reserve om de begroting voor 2026 sluitend te maken. De dekking komt voornamelijk uit besparingsmaatregelen en een OZB-verhoging. De nota biedt een gedetailleerde financiële prognose voor de komende jaren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Perspectiefnota Programmabegroting Beleidswijzigingen Besparingsmaatregelen Algemene reserve Zorgkosten Investeringsagenda Coalitieakkoord Sluitende begroting ImpactanalyseVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Geen budgetplafond bij compensatie OZB voor maatschappelijke organisaties." Het amendement stelt voor om geen budgetplafond in te stellen voor de compensatie van onroerendezaakbelasting (OZB) voor maatschappelijke organisaties zoals sportverenigingen en dorpshuizen in de gemeente Bronckhorst. Deze organisaties zijn essentieel voor sociale cohesie en leefbaarheid. Het amendement beoogt de financiële druk op deze organisaties te verlichten door de voorgestelde maatregel in de Perspectiefnota 2026 te schrappen, waardoor de OZB-compensatie zonder limiet kan worden verstrekt.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het duidelijk de redenen en gevolgen van het schrappen van het budgetplafond uiteenzet. Het biedt echter geen gedetailleerde financiële analyse van de lange termijn gevolgen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om te beslissen over het al dan niet aannemen van het amendement, wat invloed heeft op de financiële planning en ondersteuning van maatschappelijke organisaties.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van maatschappelijke organisaties zonder budgetbeperkingen of het handhaven van een budgetplafond om financiële middelen te beheersen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en relevant, maar mist meetbare en tijdgebonden elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen om het amendement aan te nemen of te verwerpen. Het amendement is aangenomen met 15 stemmen voor en 4 tegen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie door maatschappelijke organisaties, maar vermeldt niet expliciet hoe participatie van deze organisaties in het besluitvormingsproces is meegenomen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, hoewel het indirect bijdraagt aan sociale duurzaamheid door het ondersteunen van lokale gemeenschappen.
Financiële Gevolgen:
Het amendement verlaagt de besparingen binnen programma 1 Zorg en ondersteuning van €468.000 naar €443.000. Er is geen specifieke dekking voor het verschil van €25.000 aangegeven, wat een aandachtspunt kan zijn voor de financiële planning.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
OZB-compensatie Maatschappelijke organisaties Budgetplafond Sociale cohesie Leefbaarheid Dorpshuizen Sportverenigingen Lastendruk Subsidie Perspectiefnota 2026-2029Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft de titel "Amendement 9-2 Raadsvergadering: 26 juni 2025 Onderwerp: Mantelzorgcompliment beperkt korten". Het amendement stelt voor om de bezuiniging op de jaarlijkse mantelzorgwaardering te beperken. In plaats van de waardering te verlagen van 100 euro naar 50 euro, wordt voorgesteld om deze te verlagen naar 75 euro. Dit zou de besparing verminderen van 40.000 euro naar 20.000 euro per jaar. Het amendement is ingediend door PvdA, D66 en GroenLinks en aangenomen met 16 stemmen voor en 3 tegen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke overwegingen en een concreet besluit. Het biedt een alternatieve besparingsmaatregel en legt uit waarom deze wijziging wenselijk is.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of de voorgestelde wijziging in de besparingsmaatregelen wordt aangenomen. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de begroting en het maken van keuzes die de gemeenschap beïnvloeden.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het oorspronkelijke voorstel van het college om de mantelzorgwaardering te halveren en het amendement dat een minder drastische verlaging voorstelt. Dit vraagt om een afweging tussen financiële besparingen en de waardering van mantelzorgers.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar, maar mist tijdgebonden elementen. Het is realistisch en relevant gezien de financiële context. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de lange termijn effecten op mantelzorgers worden niet volledig besproken.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze instemmen met het amendement dat de besparing op de mantelzorgwaardering beperkt tot 20.000 euro per jaar.
Participatie:
Het voorstel zegt weinig over participatie van mantelzorgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, dat zich richt op financiële en sociale aspecten.
Financiële gevolgen:
Het amendement vermindert de besparing op de mantelzorgwaardering van 40.000 euro naar 20.000 euro per jaar. Het voorstel geeft aan dat deze besparing onderdeel is van bredere maatregelen om een begrotingstekort te dempen, maar biedt geen specifieke dekking voor het verminderde besparingsbedrag.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mantelzorgcompliment Mantelzorgwaardering Bezuiniging Perspectiefnota 2026-2029 Financiële maatregelen Begrote tekort Zorg en Ondersteuning Besparing Mantelzorgers ProgrammabegrotingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement is getiteld "Geen bezuiniging op de Participatieraad" en werd besproken tijdens de raadsvergadering op 26 juni 2025. Het amendement, ingediend door de ChristenUnie/SGP met mede-indieners PvdA, GroenLinks en D66, stelt voor om een voorgestelde bezuiniging van €3.000 op de Participatieraad te schrappen. De Participatieraad levert waardevolle input voor het sociaal domein en vertegenwoordigt kwetsbare inwoners. De kosten voor de gemeente zijn beperkt en de bezuiniging zou de kwaliteit van de adviezen verminderen. Het amendement werd aangenomen met 16 stemmen voor en 3 tegen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de redenen voor het schrappen van de bezuiniging uiteenzet, inclusief de financiële implicaties en de impact op de kwaliteit van de adviezen van de Participatieraad.
Rol van de Raad:
De raad speelt een beslissende rol bij het al dan niet aannemen van het amendement. Ze moeten de afweging maken tussen de voorgestelde bezuiniging en het behoud van de kwaliteit van de Participatieraad.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het doorvoeren van een kleine bezuiniging en het behouden van de huidige kwaliteit en omvang van de Participatieraad. Dit vraagt om een afweging van financiële efficiëntie versus maatschappelijke waarde.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële impact (€3.000). Het is haalbaar en relevant gezien de beperkte kosten en de waarde van de Participatieraad. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen om de bezuiniging op de Participatieraad al dan niet te schrappen. Het amendement werd aangenomen, wat betekent dat de bezuiniging is geschrapt.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie door de rol van de Participatieraad te onderstrepen, die een stem geeft aan kwetsbare inwoners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op sociale participatie en inclusie.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot een bedrag van €3.000 dat niet wordt bezuinigd. Het voorstel suggereert dat dit bedrag binnen programma 1 kan worden gecompenseerd, maar geeft geen specifieke details over hoe dit zal gebeuren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Participatieraad Sociaal domein Kwaliteit Adviezen Bezuiniging Programma 1 Zorg en ondersteuning Beleidswijzigingen Besparingsmaatregelen Kwetsbare inwonersVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement is getiteld "Geen bezuiniging op kunst en cultuurbeleid" en werd besproken tijdens de raadsvergadering van 26 juni 2025. Het amendement stelt voor om de geplande bezuiniging van € 100.000 op het kunst- en cultuurbeleid in de gemeente Bronckhorst te schrappen. De indieners benadrukken het belang van kunst en cultuur voor de gemeenschap en vinden dat de bezuiniging een verkeerd signaal afgeeft. In plaats daarvan wordt voorgesteld om het bedrag van € 978.000 dat binnen het programma Wonen en leefomgeving bespaard zou worden, te verlagen naar € 933.000, waardoor de bezuiniging op kunst en cultuur wordt teruggedraaid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het duidelijk de reden voor het amendement uiteenzet en de specifieke financiële aanpassing die wordt voorgesteld. Echter, meer gedetailleerde informatie over de impact van de bezuiniging op specifieke kunst- en cultuurprojecten zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het amendement te beoordelen, te bespreken en te stemmen over de voorgestelde wijziging in de begroting. De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het schrappen van de bezuiniging op kunst en cultuur.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de oorspronkelijke bezuiniging of het ondersteunen van het amendement om de bezuiniging terug te draaien. Dit vereist een afweging van de prioriteit die aan kunst en cultuur wordt gegeven ten opzichte van andere budgettaire behoeften.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het exacte bedrag dat wordt aangepast. Het is echter minder specifiek over de tijdsgebonden aspecten en de directe gevolgen voor het kunst- en cultuurbeleid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de implementatie zouden nuttig zijn.
Besluit van de Raad:
De raad heeft besloten het amendement aan te nemen met 15 stemmen voor en 4 tegen, wat betekent dat de bezuiniging op kunst en cultuur wordt teruggedraaid.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden in het kunst- en cultuurbeleid wordt meegenomen. Dit aspect zou verder uitgewerkt kunnen worden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet direct genoemd in het amendement, maar kunst en cultuur kunnen bijdragen aan sociale duurzaamheid door gemeenschapsvorming en culturele ontwikkeling.
Financiële Gevolgen:
Het amendement heeft financiële gevolgen door het verminderen van de bezuiniging met € 45.000 binnen het programma Wonen en leefomgeving. Het voorstel geeft aan hoe dit bedrag wordt gedekt door de totale besparingen binnen dat programma te verlagen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kunst en cultuur Bezuiniging Perspectiefnota 2026-2029 Programmabegroting Beleidswijzigingen Uitvoeringsplan Wonen en leefomgeving Begroting Signaal VoordelenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Budget speeltoestellen behouden". Het amendement stelt voor om het budget voor speeltoestellen te behouden en niet te verminderen, zoals oorspronkelijk voorgesteld in de besparingsmaatregelen van de Perspectiefnota 2026-2029 van Bronckhorst. Het benadrukt het belang van veilige en aantrekkelijke speeltuinen voor kinderen, jonge ouders en grootouders als ontmoetingsplek en voor preventie, beweging en sociaal contact. Het amendement stelt voor om €12.500 vanuit de Algemene reserve te gebruiken om het budget op peil te houden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat duidelijke overwegingen en een besluit dat specifiek aangeeft hoe het budget moet worden aangepast. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de exacte kosten van de speeltoestellen en de langetermijnimpact van het gebruik van de Algemene reserve.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het amendement te beoordelen, te debatteren en te stemmen over het voorgestelde besluit om het budget voor speeltoestellen te behouden door een deel van de Algemene reserve te gebruiken.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het behoud van het budget voor speeltoestellen prioriteit heeft boven andere besparingsmaatregelen. Dit omvat het afwegen van de waarde van speeltuinen voor de gemeenschap tegen de noodzaak om te besparen binnen het programma Wonen en leefomgeving.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het exacte bedrag dat moet worden behouden en de bron van dekking. Het is echter minder specifiek over de tijdsgebonden aspecten en de langetermijnstrategie voor onderhoud. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor meer gedetailleerde planning.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen om het amendement aan te nemen of te verwerpen. In dit geval is het amendement aangenomen met 15 stemmen voor en 4 tegen.
Participatie:
Het voorstel zelf zegt weinig over participatie, maar impliceert dat speeltuinen een belangrijke rol spelen in sociale interactie en gemeenschapsparticipatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, aangezien het pleit voor het gebruik van duurzaam verantwoorde en onderhoudsvriendelijke materialen voor speeltoestellen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen door het budget voor speeltoestellen te behouden en €12.500 uit de Algemene reserve te halen. Het geeft aan dat deze dekking vanuit de reserve moet komen, maar biedt geen gedetailleerde analyse van de langetermijnimpact op de reserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Speeltoestellen Speeltuinen Preventie Bewegen Ontmoeten Welzijn Onderhoudsvriendelijk Duurzaam Kinderen OudersVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Budget Sportief & Leefbaar Bronckhorst" en betreft een wijziging in de Perspectiefnota 2026-2029 van de gemeente Bronckhorst. Het amendement stelt voor om een structureel budget van €250.000 te behouden voor sport- en leefbaarheidsprojecten, ondanks de financiële uitdagingen waarmee de gemeente wordt geconfronteerd. Dit budget is essentieel voor de gezondheid en leefbaarheid van de inwoners. Het amendement verwerpt een eerdere bezuinigingsmaatregel en vraagt om specifieke subsidieregels uiterlijk in Q1 2026. Het amendement werd aangenomen met 15 stemmen voor en 4 tegen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het zowel de financiële context als de noodzaak van het budget voor sport en leefbaarheid behandelt. Het biedt ook een tijdlijn voor het opstellen van subsidieregels.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren of afwijzen van het amendement. Ze moeten beslissen of het behoud van het budget prioriteit heeft boven andere bezuinigingsmaatregelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van sport en leefbaarheid met een structureel budget of het volgen van de voorgestelde bezuinigingen om financiële ruimte te creëren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, zoals een gedetailleerd plan voor het dekken van de kosten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze instemmen met het amendement om het budget van €250.000 te behouden voor sport en leefbaarheid.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of belanghebbenden in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het behoud van sport- en leefbaarheidsprojecten kan indirect bijdragen aan sociale duurzaamheid.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om het behoud van een budget van €250.000, dat gedekt moet worden vanuit de reguliere begroting. Er is echter geen gedetailleerd plan gepresenteerd over hoe deze dekking precies gerealiseerd zal worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Budget Sportief & Leefbaar Perspectiefnota Bezuinigingsmaatregel Subsidie Gezondheid Investeringen Leefbaarheid Programmabegroting SubsidieregelsVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement 9-7: Een écht solide financiering realiseren voor de Lokale Omroep
Samenvatting: Het amendement richt zich op het versterken van de financiering voor de lokale omroep in Bronckhorst, met het oog op de transitie naar een streekomroep in 2028. Het benadrukt de noodzaak van een solide gemeentelijke financiering om een hoogwaardige nieuwsvoorziening te garanderen en de ongelijkheid in bijdragen per inwoner tussen gemeenten te verminderen. Het amendement stelt voor om de gemeentelijke bijdrage te verhogen naar €2,00 per inwoner, wat een extra verhoging van €27.000 betekent, gedekt uit de algemene reserve.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke overwegingen en een concreet besluit. Het biedt een gedetailleerde financiële onderbouwing en verwijst naar relevante beleidsdocumenten zoals het Lenteakkoord.
Rol van de Raad
De raad speelt een beslissende rol bij het goedkeuren van de voorgestelde financieringsverhoging en het aanpassen van de perspectiefnota. De raad moet ook de bredere implicaties van de financiering voor de lokale journalistiek en de transitie naar een streekomroep overwegen.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij de voorgestelde verhoging van de financiering steunt, wat invloed heeft op de lokale journalistiek en de toekomstige streekomroep. Er moet ook worden overwogen hoe de financiering past binnen de bredere gemeentelijke begroting en prioriteiten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële bijdrage per inwoner. Het is tijdgebonden met een duidelijke deadline voor de transitie naar een streekomroep. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de financiering kan afhankelijk zijn van de algemene reserve.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen om het amendement goed te keuren, wat betekent dat de financiering voor de lokale omroep wordt verhoogd en gedekt uit de algemene reserve.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers, maar benadrukt samenwerking met stakeholders zoals gemeenten en omroepen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, hoewel de continuïteit van lokale journalistiek een indirecte bijdrage kan leveren aan sociale duurzaamheid.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vraagt om een verhoging van de financiering met €27.000, gedekt uit de algemene reserve. Dit heeft directe financiële implicaties voor de gemeentelijke begroting, maar er is geen gedetailleerde analyse van de langetermijngevolgen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Financiering Streekomroep Radio Ideaal REGIO8 Lenteakkoord Journalistiek Achterhoek Gemeentelijke bijdrage Subsidie PersoneelskostenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie is getiteld "Financiële ontwikkeling Sociaal Domein" en werd besproken tijdens de raadsvergadering van 26 juni 2025 in Bronckhorst. De motie roept het college op om bij de Begroting 2026 een duidelijke analyse te presenteren van de financiële ontwikkeling van het sociaal domein. Dit moet inzicht bieden in de onderdelen waar de gemeente zelf sturing kan geven en waar niet, om zo de raad meer grip te geven op de uitgaven en te streven naar een betaalbaar sociaal domein.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de context en de noodzaak voor een gedetailleerde analyse. Echter, het ontbreekt aan specifieke details over hoe de analyse uitgevoerd moet worden en welke criteria gehanteerd moeten worden.
Rol van de raad:
De raad heeft een kaderstellende en controlerende rol. De motie vraagt om meer inzicht en grip, zodat de raad beter kan sturen op de financiële ontwikkelingen binnen het sociaal domein.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze het college willen verplichten tot het uitvoeren van een gedetailleerde analyse en of ze bereid zijn om op basis van die analyse beleidskeuzes te maken die mogelijk tot bezuinigingen leiden.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er een tijdsframe wordt genoemd (najaar 2025), ontbreekt het aan specifieke meetbare doelen en criteria voor de analyse. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie mist concrete uitvoeringsdetails.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie aannemen en het college de opdracht geven om de gevraagde analyse uit te voeren. De motie is uiteindelijk verworpen met 9 stemmen voor en 10 tegen.
Participatie:
De motie vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van de analyse of besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in deze motie. De focus ligt voornamelijk op financiële houdbaarheid.
Financiële gevolgen:
De motie vraagt om een analyse die kan leiden tot een beter inzicht in de financiële situatie van het sociaal domein. Er worden geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd, maar het doel is om tot een betaalbaar sociaal domein te komen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociaal Domein Perspectiefnota Financiële ontwikkeling Bezuinigingsvoorstellen Begrotingen Analyse Onderzoeken Adviesbedrag Sturing GripVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "MOTIE 9-2 Raadsvergadering 26 juni 2025" en betreft het raadsvoorstel over de Regiorotonde, onderdeel van de Perspectiefnota 2026-2029. De motie, ingediend door GroenLinks, Groep Westerink, GBB en VVD, roept het college op om een separaat raadsvoorstel in te dienen met betrekking tot de financiering van de Regiorotonde. Dit voorstel moet een gedetailleerde uitwerking van de werkzaamheden en verwachte resultaten bevatten, zodat de raad een weloverwogen beslissing kan nemen over de investering.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is niet volledig, aangezien er geen gedetailleerde uitwerking van de werkzaamheden en verwachte resultaten is. Dit maakt het moeilijk voor de raad om een weloverwogen beslissing te nemen.
Rol van de Raad:
De raad moet het college oproepen om een gedetailleerd voorstel in te dienen, zodat zij een gefundeerde beslissing kunnen nemen over de financiering van de Regiorotonde.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de financiering van de Regiorotonde willen goedkeuren zonder gedetailleerde informatie over de werkzaamheden en resultaten, of dat zij eerst meer duidelijkheid willen voordat zij een besluit nemen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelen, meetbare resultaten of tijdschema bevat. Er zijn inconsistenties in de beschikbaarheid van informatie over de activiteiten en resultaten.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het college op te roepen een gedetailleerd voorstel in te dienen over de Regiorotonde, inclusief de benodigde financiering en verwachte resultaten.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de Regiorotonde onderdeel is van het deelprogramma Duurzaamheid. Echter, de specifieke duurzaamheidsdoelen en -effecten worden niet genoemd.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn aanzienlijk, met een verwachte kostenpost van €225.000 in 2026 en €200.000 in 2027 en 2028. Er is geen duidelijkheid over hoe deze kosten gedekt zullen worden, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regiorotonde Perspectiefnota 2026-2029 Duurzaamheid Programmabegroting 2025-2028 Externe projectleider Budget Uitvoering Investering Werkzaamheden ResultatenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie 9-3 Raadsvergadering 26 juni 2025 - Bezuinigingen en Organisatie Ontwikkeling Bronckhorst
Samenvatting: De motie, ingediend door VVD, GBB, en D66, richt zich op de financiële uitdagingen van de gemeente Bronckhorst voor de jaren 2026-2029. Het erkent de noodzaak van substantiële bezuinigingen en extra investeringen in personele en organisatorische capaciteit. De motie roept het college op om in het eerste kwartaal van 2026 een overzicht te geven van de ontwikkelingen in de interne en externe organisatie en mogelijke besparingsopties. Het doel is om de raad beter te informeren en te ondersteunen in hun kaderstellende en budgettaire verantwoordelijkheden. De motie is verworpen met 9 stemmen voor en 10 tegen.
Oordeel over de Volledigheid
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de financiële situatie en de noodzaak voor zowel bezuinigingen als investeringen. Echter, het biedt geen gedetailleerde oplossingen of concrete maatregelen, wat de volledigheid enigszins beperkt.
Rol van de Raad
De raad heeft een kaderstellende en controlerende rol. De motie vraagt om meer inzicht en onderbouwing van het college om deze rol effectief te kunnen vervullen.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van extra investeringen in de organisatie en het kritisch bekijken van besparingsopties. Er is een balans nodig tussen het versterken van de organisatie en het beheersen van de kosten.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het vraagt om een rapport in Q1 2026, maar biedt geen specifieke criteria voor wat dat rapport moet bevatten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie mist concrete meetbare doelen.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of ze het college willen verplichten om de gevraagde informatie te leveren. De motie is echter verworpen, wat betekent dat de raad heeft besloten deze verplichting niet op te leggen.
Participatie
De motie vermeldt geen specifieke vormen van participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in deze motie.
Financiële Gevolgen
De motie erkent de financiële uitdagingen en de noodzaak voor zowel bezuinigingen als investeringen. Het vraagt om inzicht in de kosten en besparingsopties, maar biedt geen specifieke financiële dekking of oplossingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bezuinigingen Organisatieontwikkeling Perspectiefnota 2026 – 2029 Financiële voorstellen Tussenrapportage 2025 Personele capaciteit Investeringen Interne organisatie Besparingsopties In- en externe capaciteitVerfijning van de zoekopdracht:
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Patrick van Domburg - Burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Rob Weverink - CDA
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Rob Weverink - CDA
Luuk Preijde - PvdA
Patrick van Domburg - Burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Patrick van Domburg - Burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Patrick van Domburg - Burgemeester
Thea Lusink - VVD
Patrick van Domburg - Burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Rob Weverink - CDA
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Jolanda Piels - D66
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Jolanda Piels - D66
Robbert van Velsen - GBB
Jolanda Piels - D66
Robbert van Velsen - GBB
Patrick van Domburg - Burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Patrick van Domburg - Burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Jolanda Piels - D66
Patrick van Domburg - Burgemeester
Thea Lusink - VVD
Jolanda Piels - D66
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Gerbert Tiecken - VVD
Gerbert Tiecken - VVD
Gerbert Tiecken - VVD
Patrick van Domburg - Burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Patrick van Domburg - Burgemeester
Gerbert Tiecken - VVD
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Gerbert Tiecken - VVD
Luuk Preijde - PvdA
Patrick van Domburg - Burgemeester
Gerbert Tiecken - VVD
Patrick van Domburg - Burgemeester
Gerbert Tiecken - VVD
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Gerbert Tiecken - VVD
Patrick van Domburg - Burgemeester
Rob Weverink - CDA
Gerbert Tiecken - VVD
Rob Weverink - CDA
Gerbert Tiecken - VVD
Patrick van Domburg - Burgemeester
Gerbert Tiecken - VVD
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Rob Weverink - CDA
Gerbert Tiecken - VVD
Patrick van Domburg - Burgemeester
Rob Weverink - CDA
Patrick van Domburg - Burgemeester
Gerbert Tiecken - VVD
Patrick van Domburg - Burgemeester
Gerbert Tiecken - VVD
Johanna Bergervoet - PvdA
Gerbert Tiecken - VVD
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Rob Weverink - CDA
Robbert van Velsen - GBB
Patrick van Domburg - Burgemeester
Rob Weverink - CDA
Robbert van Velsen - GBB
Patrick van Domburg - Burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Robbert van Velsen - GBB
Marcel Westerink - Groep Westerink
Patrick van Domburg - Burgemeester
Marcel Westerink - Groep Westerink
Patrick van Domburg - Burgemeester
Stefan Beijer - VVD
Robbert van Velsen - GBB
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Hans Puijk - VVD
Patrick van Domburg - Burgemeester
Rob Weverink - CDA
Hans Puijk - VVD
Patrick van Domburg - Burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Patrick van Domburg - Burgemeester
Hans Puijk - VVD
Rob Weverink - CDA
Hans Puijk - VVD
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Hans Puijk - VVD
Rob Weverink - CDA
Hans Puijk - VVD
Patrick van Domburg - Burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Hans Puijk - VVD
Patrick van Domburg - Burgemeester
Gerbert Tiecken - VVD
Patrick van Domburg - Burgemeester
Gerbert Tiecken - VVD
Hans Puijk - VVD
Patrick van Domburg - Burgemeester
Hans Puijk - VVD
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Hans Puijk - VVD
Robbert van Velsen - GBB
Hans Puijk - VVD
Patrick van Domburg - Burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Hans Puijk - VVD
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Patrick van Domburg - Burgemeester
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Patrick van Domburg - Burgemeester
Rob Weverink - CDA
Patrick van Domburg - Burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Patrick van Domburg - Burgemeester
Dick Ebbers - CU-SGP
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Gerbert Tiecken - VVD
Patrick van Domburg - Burgemeester
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Patrick van Domburg - Burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Patrick van Domburg - Burgemeester
Johanna Bergervoet - PvdA
Robbert van Velsen - GBB
Patrick van Domburg - Burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Patrick van Domburg - Burgemeester
Marcel Westerink - Groep Westerink
Robbert van Velsen - GBB
Patrick van Domburg - Burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Patrick van Domburg - Burgemeester
Marcel Westerink - Groep Westerink
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
02:39:53 - 02:45:09 - 02:45:46 - 02:50:09 - 02:55:28 - 02:55:42 - 03:00:44 - 03:04:32 - 03:04:43 - 03:08:54 - 03:14:55 - 03:15:16 - 03:21:04 - 03:24:11 - 03:25:58 - 03:27:30 - 03:32:40 - 03:35:17 - 03:36:25 - 03:38:02 - 03:38:15 - 03:38:27 - 03:40:10 - 03:41:41 - 03:43:12 - 03:43:49 - 03:50:58 - 03:52:11 - 03:53:31 - 03:54:11 - 03:54:31 - 03:55:36 - 03:59:23 - 04:00:51 - 04:01:12 - 04:01:15 - 04:03:09 - 04:04:11 - 04:05:22 - 04:06:21 - 04:08:39 - 04:08:42 - 04:09:56 - 04:11:05 - 04:11:25 - 04:11:30 - 04:12:53 - 04:15:31 - 04:17:13 - 04:18:15 - 04:19:14 - 04:20:06 - 04:23:35 - 04:24:10 - 04:28:00 - 04:29:40 - 04:30:00 - 04:35:07 - 04:35:12 - 04:35:41 - 04:39:19 - 04:40:22 - 04:42:54 - 04:43:30 - 04:44:28 - 04:46:12 - 04:47:29 - 04:47:59 - 04:49:49 - 04:50:30 - 04:51:25 - 04:52:49 - 05:04:06 - 05:04:31 - 05:05:18 - 05:05:58 - 05:06:57 - 05:08:04 - 05:08:59 - 05:10:42 - 05:11:51 - 05:12:56 - 05:13:53 - 05:14:12 - 05:14:42 - 05:15:06 - 05:15:35 - 05:16:00 - 05:21:23 - 05:24:37