12-10-2023 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
Marianne Besselink - burgemeester
Mette Westerink - Groep Westerink
Marianne Besselink - burgemeester
Inspreker 1
Marianne Besselink - burgemeester
Cato De Gelder
Marianne Besselink - burgemeester
Onbekende spreker
Mette Westerink - Groep Westerink
Marianne Besselink - burgemeester
Onbekende spreker
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
Harmjan Evers - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Harmjan Evers - CDA
Emmeke Gosselink - Wethouder
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
Inspreker 1 -
Cato De Gelder -
Emmeke Gosselink - Wethouder
Agendapunt 2 Vaststellen agenda
Gerbert Tiecken - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Gerbert Tiecken - VVD
Gerbert Tiecken - VVD
Agendapunt 3 Vragenkwartier
Bengt Stegeman - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Evert Blaauw
Evert Blaauw
Marianne Besselink - burgemeester
Bengt Stegeman - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Evert Blaauw
Onbekende spreker
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
Agendapunt 6 Benoeming tijdelijke raadsadviseur/plaatsvervangend griffier
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt om mevrouw M.E.A. Knook aan te wijzen als plaatsvervangend griffier vanaf 16 oktober 2023. Dit is vanwege het zwangerschapsverlof van de huidige griffier, mevrouw H.M.P. Smits. De raad moet deze aanwijzing doen volgens de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren. Het doel is om de continuïteit van de werkzaamheden op de griffie te waarborgen. Er zijn geen extra kosten verbonden aan deze tijdelijke benoeming. Tijdens de raadsvergadering zal mevrouw Knook de belofte afleggen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Aanwijzing plaatsvervangend griffier M.E.A. Knook". Het voorstel houdt in dat mevrouw M.E.A. Knook met ingang van 16 oktober 2023 wordt aangewezen als plaatsvervangend griffier vanwege het zwangerschapsverlof van de huidige griffier, mevrouw H.M.P. Smits. Deze tijdelijke aanstelling is noodzakelijk om de continuïteit van de werkzaamheden op de griffie te waarborgen. De aanwijzing is in lijn met de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra), die voorschrijft dat de raad verantwoordelijk is voor de aanstelling van griffiers en hun plaatsvervangers.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat voor de raad om een beslissing te nemen. Het beschrijft de aanleiding, de wettelijke basis, en de gevolgen van de aanwijzing.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om formeel de aanwijzing van mevrouw M.E.A. Knook als plaatsvervangend griffier goed te keuren. Dit is een wettelijke verplichting onder de Wnra.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het een procedurele en tijdelijke aanstelling betreft die voortvloeit uit wettelijke verplichtingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden (SMART) in de context van de tijdelijke aanstelling. Er zijn geen inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om mevrouw M.E.A. Knook aan te wijzen als plaatsvervangend griffier.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van participatie, wat logisch is gezien de aard van het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een personele aangelegenheid betreft.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen extra kosten verbonden aan de aanwijzing van mevrouw M.E.A. Knook als plaatsvervangend griffier. Dit wordt expliciet vermeld in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Plaatsvervangend griffier M.E.A. Knook Zwangerschapsverlof H.M.P. Smits Continuïteit Wnra (Wet normalisering rechtspositie ambtenaren) Griffie Aanwijzing Werkgeverscommissie Belofte afleggenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Aanpassen Verordening Starterslening
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt om de verordening voor de starterslening aan te passen. Het voorstel is om het maximale bedrag van de starterslening te verhogen van € 25.000,- naar € 40.000,-. Daarnaast wil men de verordening actualiseren volgens de nieuwste modelverordening van het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn). Dit houdt onder andere in dat er verduidelijkingen komen over het financieren van verbeter- en meerwerkkosten en dat er een artikel wordt toegevoegd over een Energiebespaarbudget. Het doel is om starters meer kansen te geven op de koopwoningmarkt. Hoewel de lening de financiële mogelijkheden voor starters vergroot, lost het niet het beperkte woningaanbod op. De gemeente blijft daarom inzetten op de bouw van betaalbare woningen. Het budget voor de leningen is momenteel voldoende, maar als de vraag groter wordt, kunnen aanvullende maatregelen nodig zijn. De uitvoering van de regeling blijft bij SVn, en de aanvragen worden getoetst door de beleidsmedewerker Wonen. Jaarlijks wordt de regeling geëvalueerd om te bepalen of aanpassingen nodig zijn.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Aanpassen Verordening Starterslening
Samenvatting: Het voorstel beoogt de verordening voor startersleningen in de gemeente Bronckhorst te actualiseren. Het maximale bedrag van de starterslening wordt verhoogd van €25.000 naar €40.000, en het maximale aankoopbedrag van een woning wordt verhoogd naar €300.000. Deze wijzigingen zijn bedoeld om starters meer kansen te geven op de koopwoningmarkt. De verordening wordt tevens geactualiseerd volgens de nieuwste modelverordening van het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn), inclusief verduidelijkingen over financiering van verbeterkosten en een nieuw artikel over een Energiebespaarbudget.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de voorgestelde wijzigingen, de redenen daarvoor, en de financiële implicaties. Er is ook aandacht voor de afstemming met relevante afdelingen en instanties.
Rol van de Raad
De raad moet beslissen over de voorgestelde wijzigingen in de verordening, met name de verhoging van het maximale bedrag van de starterslening.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij de verhoging van de starterslening en de actualisatie van de verordening steunen. Dit kan invloed hebben op de toegankelijkheid van de woningmarkt voor starters en de financiële risico's voor de gemeente.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde bedragen. Het is acceptabel en realistisch binnen de huidige financiële ruimte. Het is echter niet volledig tijdgebonden, hoewel er een jaarlijkse evaluatie is gepland. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen in de verordening voor startersleningen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in de besluitvorming.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is relevant, gezien de toevoeging van een Energiebespaarbudget, dat leningen voor energiebesparende maatregelen mogelijk maakt.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de bestaande bestedingsruimte van €1,4 miljoen, waarmee nog 35 leningen van €40.000 kunnen worden verstrekt. Er is een plan voor aanvullende maatregelen als de vraag het aanbod overstijgt. Het risico voor de gemeente wordt als laag ingeschat vanwege de Nationale Hypotheekgarantie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Starterslening Koopwoningmarkt Nationale Hypotheek Garantie (NHG) Modelverordening SVn Energiebespaarbudget Woningaanbod Revolverende leningen Woningwaarde Betaalbare woningen BeleidsmaatregelenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Tweede verlenging overeenkomst gemeente Bronckhorst en accountant Stolwijk Kelderman 2024-2025
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt om de overeenkomst met accountant Stolwijk Kelderman te verlengen voor de boekjaren 2024 en 2025. Dit voorstel komt voort uit de tevredenheid over de huidige samenwerking, zoals blijkt uit de besprekingen in de auditcommissie. De verlenging zou voldoen aan de wettelijke verplichtingen volgens artikel 213, lid 2 van de Gemeentewet. De kosten voor de accountant zijn sinds 2018 gestegen door extra werkzaamheden, maar de raad heeft eerder ingestemd met een structurele verhoging van het budget. Na 2025 moet een nieuwe aanbesteding plaatsvinden. De gemeenteraad moet nog een besluit nemen over dit voorstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Tweede verlenging overeenkomst Gemeente Bronckhorst en accountant Stolwijk Kelderman 2024-2025.
Samenvatting: Het voorstel betreft de verlenging van de overeenkomst tussen de gemeente Bronckhorst en de accountant Stolwijk Kelderman voor de boekjaren 2024 en 2025. De huidige overeenkomst, die in 2021 al met twee jaar werd verlengd, loopt af in 2023. De auditcommissie en ambtelijke ondersteuning zijn tevreden over de dienstverlening van de accountant. De verlenging voldoet aan artikel 213, lid 2 van de Gemeentewet, dat voorschrijft dat de raad een accountant aanwijst voor de controle van de jaarrekening. Na 2025 is een nieuwe aanbesteding noodzakelijk.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en bevat alle noodzakelijke informatie, inclusief de juridische basis, argumenten voor verlenging, en financiële implicaties.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de verlenging van de overeenkomst met de accountant voor de komende twee boekjaren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de huidige samenwerking met Stolwijk Kelderman willen voortzetten of overwegen om een nieuwe aanbesteding eerder te starten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist concrete doelen en evaluatiecriteria (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met de verlenging van de overeenkomst met Stolwijk Kelderman voor de boekjaren 2024 en 2025.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de verlenging van een accountantsdienst.
Financiële gevolgen:
De kosten voor de accountantsdiensten zijn gestegen door extra werkzaamheden en indexering. Voor 2023 is een bedrag van € 66.735 begroot. De kosten worden deels gedekt door een structurele verhoging en de kosten van deelverklaringen worden ten laste van de betreffende projecten gebracht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stolwijk Kelderman Accountant Auditcommissie Verlenging Boekjaren 2024-2025 Controle jaarrekening Aanbesteding Kostenstijging Wsw (Wet sociale werkvoorziening) SiSa (Single information Single audit)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Controleverordening gemeente Bronckhorst 2023
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt om de nieuwe "Controleverordening gemeente Bronckhorst 2023" vast te stellen. Deze verordening vervangt de versie uit 2019 en het bijbehorende controleprotocol, die niet meer aansluiten bij de huidige wet- en regelgeving. De belangrijkste veranderingen zijn de introductie van rechtmatigheidsverantwoording en de aanpassing van de procedure voor de aanbesteding van de accountant, die nu door het college wordt voorbereid in plaats van de auditcommissie. Het doel van de nieuwe verordening is om te voldoen aan de gewijzigde wet- en regelgeving en om een actueel kader te bieden voor de controle van het financiële beheer. Na goedkeuring door de raad wordt de verordening binnen twee weken aan de gedeputeerde staten gestuurd en op de voorgeschreven wijze gepubliceerd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Controleverordening gemeente Bronckhorst 2023 inclusief toelichting." Het voorstel beoogt de controleverordening van de gemeente Bronckhorst te actualiseren om te voldoen aan de gewijzigde wet- en regelgeving, met name de invoering van de rechtmatigheidsverantwoording vanaf boekjaar 2023. De nieuwe verordening vervangt de verordening van 2019 en het controleprotocol, dat geen meerwaarde meer heeft. De belangrijkste wijzigingen betreffen de definities rond rechtmatigheid en de rol van het college bij de aanbesteding van de accountant. Het voorstel is afgestemd met relevante interne en externe partijen en heeft als doel de kaderstelling door de raad te versterken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzaak, wijzigingen en afstemming duidelijk beschrijft. Het bevat ook argumenten voor de voorgestelde wijzigingen en de intrekking van het controleprotocol.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de controleverordening vast te stellen, waarmee zij de kaders voor de controle van het financiële beheer en de inrichting van de financiële organisatie vastlegt.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen en de intrekking van het controleprotocol. Dit omvat het vertrouwen in de nieuwe rolverdeling en de afstemming met de accountant.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART) in de context van de gestelde doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de nieuwe controleverordening vast te stellen en de oude verordening en het controleprotocol in te trekken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere externe stakeholders, maar er is wel afstemming geweest met interne en externe deskundigen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële controle en rechtmatigheid.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen of kosten verbonden aan dit voorstel, en er is geen dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Controleverordening Rechtmatigheidsverantwoording Accountant Wet- en regelgeving Modelverordening VNG Controleprotocol Financiële beheer Auditcommissie Gemeentewet KaderstellingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Verordening Onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid bestuur gemeente Bronckhorst 2023
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt een nieuwe verordening vast te stellen voor het onderzoeken van de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gemeentebestuur. Deze nieuwe verordening vervangt de verouderde versie uit 2007 en sluit beter aan bij de huidige praktijk. Het doel is om de verordening actueel te maken en in lijn te brengen met de Gemeentewet. De nieuwe verordening is gebaseerd op een model van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en is afgestemd met verschillende gemeentelijke afdelingen. Na goedkeuring door de raad wordt de verordening binnen twee weken aan de gedeputeerde staten toegezonden en op de voorgeschreven wijze gepubliceerd. Evaluatie en aanpassing van de verordening vinden plaats bij wijzigingen in wetgeving of op verzoek van het college of de raad.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid bestuur gemeente Bronckhorst 2023
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe verordening voor het onderzoeken van de doelmatigheid en doeltreffendheid van het bestuur van de gemeente Bronckhorst. De huidige verordening uit 2007 wordt ingetrokken en vervangen door een geactualiseerde versie die aansluit bij de huidige praktijk en de modelverordening van de VNG. Het doel is om een actueel en praktisch toepasbaar kader te bieden voor het college om periodieke onderzoeken uit te voeren, wat bijdraagt aan een efficiënte en effectieve inzet van middelen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak en de voordelen van de nieuwe verordening beschrijft. Het bevat de relevante achtergrondinformatie, argumenten voor de wijziging, en de procedurele stappen die moeten worden gevolgd na de vaststelling.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de verordening vast te stellen. Dit is een wettelijke verplichting op grond van artikel 213a van de Gemeentewet. De raad stelt hiermee de kaders vast voor de onderzoeken die het college uitvoert.
Politieke Keuzes
De belangrijkste politieke keuze betreft de goedkeuring van de nieuwe verordening en het intrekken van de oude. De raad moet beslissen of de voorgestelde wijzigingen voldoende aansluiten bij de huidige praktijk en of ze bijdragen aan de doelmatigheid en doeltreffendheid van het bestuur.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is SMART in de zin dat het specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden is. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel. Het beschrijft helder de stappen en de verwachte uitkomsten.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de nieuwe verordening vast te stellen en de oude verordening uit 2007 in te trekken.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het opstellen van de verordening. De afstemming is intern gebeurd met Control, de Griffie en Juridische Zaken.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op bestuurlijke efficiëntie en effectiviteit.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen directe financiële gevolgen of kosten verbonden aan dit voorstel, zoals aangegeven in het document. De dekking is daarom niet van toepassing.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Doelmatigheid Doeltreffendheid Actualisatie Gemeentewet Modelverordening Risicogerichte benadering Kaderstelling Afstemming EvaluatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Onderzoeksrapport Rekenkamercommissie "Planning & Controlcyclus in Bronckhorst"
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt een voorstel om het rapport van de Rekenkamercommissie over de Planning & Control (P&C) cyclus te bestuderen. Het rapport onderzoekt hoe de huidige P&C-cyclus de raad helpt bij het stellen van kaders en het controleren van beleid. De Rekenkamercommissie heeft aanbevelingen gedaan om de effectiviteit en efficiëntie van de cyclus te verbeteren. Het voorstel vraagt het college om een projectgroep te vormen met vertegenwoordigers van de raad, het college en de organisatie. Deze groep moet de aanbevelingen uitwerken en verbetermaatregelen aan de gemeenteraad voorleggen. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel. Zodra de raad een besluit neemt, kan de projectgroep worden samengesteld en een projectplan worden opgesteld om verbeteringen door te voeren. De Rekenkamercommissie wil de voortgang van de aanbevelingen blijven volgen via jaarverslagen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Onderzoeksrapport Rekenkamercommissie “Planning & Control (P&C) cyclus in Bronckhorst”
Samenvatting: Het voorstel betreft het onderzoeksrapport van de Rekenkamercommissie over de Planning & Control cyclus in de gemeente Bronckhorst. Het rapport beoordeelt de effectiviteit en efficiëntie van de huidige P&C-cyclus en doet aanbevelingen voor verbetering. De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het rapport en het college op te dragen een projectgroep te vormen met vertegenwoordigers van de raad, het college en de organisatie. Deze groep zal de aanbevelingen uitwerken en verbetermaatregelen voorstellen aan de gemeenteraad. Het doel is om de raad beter in staat te stellen zijn kaderstellende en controlerende taken uit te voeren.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van het onderzoek, de bevindingen en de aanbevelingen. Er is ook een bestuurlijke reactie toegevoegd, wat bijdraagt aan de volledigheid. Echter, specifieke details over de aanbevelingen en hoe deze precies geïmplementeerd zullen worden, ontbreken.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om kennis te nemen van het rapport en om het college op te dragen een projectgroep te vormen. De raad moet ook de uiteindelijke verbetermaatregelen goedkeuren die door de projectgroep worden voorgesteld.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de aanbevelingen van de Rekenkamercommissie willen volgen en hoe zij de verbeteringen in de P&C-cyclus willen implementeren. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over prioriteiten en middelen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke tijdlijnen of meetbare doelen opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van concrete details over de implementatie kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het rapport te erkennen en het college op te dragen een projectgroep te vormen om de aanbevelingen uit te werken.
Participatie
Het voorstel benadrukt participatie door een projectgroep te vormen met vertegenwoordigers van de raad, het college en de organisatie, wat wijst op een gezamenlijke aanpak.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Het voorstel heeft geen financiële consequenties, zoals vermeld in het document. Er wordt geen dekking aangegeven omdat er geen kosten zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onderzoeksrapport Rekenkamercommissie Planning & Control (P&C) cyclus Aanbevelingen Projectgroep Auditcommissie Doeltreffendheid Doelmatigheid Gemeente EvaluatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Investeringsagenda en voorkeursscenario
Bronckhorst zet in op toekomst: €42,6 miljoen voor onderwijs, sport en leefbaarheid
De gemeenteraad van Bronckhorst heeft ingestemd met een ambitieuze investeringsagenda van €42,6 miljoen. Het plan, dat scenario 3 volgt, richt zich op het versterken van onderwijs, sport, leefbaarheid en bedrijventerreinen. Ondanks zorgen over de financiële toekomst, ziet de raad de noodzaak van deze investeringen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering bleek er brede steun voor de investeringsagenda, hoewel de meningen over de financiering uiteenliepen. De fractie van Gemeentebelangen (GB) benadrukte het belang van een middenweg. "Helemaal niets toevoegen zou de investeringsagenda uithollen," aldus een woordvoerder van GB. Het CDA toonde zich eveneens tevreden met de plannen, maar wees op de noodzaak van structurele financiering. "Er komen zware jaren aan, en het ravijnjaar 2026 geeft een behoorlijke druk op onze begroting," waarschuwde een CDA-raadslid.De VVD sprak zijn steun uit voor de investeringsagenda, maar benadrukte het belang van financiële voorzichtigheid. "Het dak repareren als de zon nog schijnt," was de boodschap van de VVD, die pleitte voor besparingen en een structurele dotatie van 1 miljoen euro aan de investeringsagenda. D66 sloot zich hierbij aan, maar erkende dat er nog veel onduidelijkheden zijn. "We missen gegronde onderbouwing en meer uitwerking," aldus een D66-raadslid.
GroenLinks steunde uiteindelijk het amendement van de VVD en D66, met de nadruk op het structurele karakter van de financiering. "Het zou niet zo moeten zijn dat we in mindere jaren geen geld kunnen reserveren voor noodzakelijke maatregelen," stelde GroenLinks.
Het college van burgemeester en wethouders toonde zich tevreden met de uitkomst. "We zijn blij dat de raad achter het investeringsprogramma staat," aldus wethouder Peppelman. Hij benadrukte dat de investeringsagenda een dynamisch document is, dat continu kan worden aangepast aan veranderende omstandigheden.
Uiteindelijk stemde de raad unaniem in met het voorstel, met inachtneming van amendement 12-1, dat een meer voorzichtige benadering van de financiering voorstelt. Het amendement van de VVD en D66, dat opriep tot een directe structurele dotatie, werd verworpen.
Met deze beslissing zet Bronckhorst een belangrijke stap richting een toekomstbestendige gemeente, waarin onderwijs, sport en leefbaarheid centraal staan. De komende jaren zullen uitwijzen hoe de financiële uitdagingen worden aangepakt en welke impact de investeringen zullen hebben op de gemeenschap.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt een besluit over de investeringsagenda. Er ligt een voorstel om de memo kader investeringsagenda als leidraad vast te stellen en om scenario 3 te volgen, waarbij het investeringsvolume wordt vergroot. Het doel is om te investeren in onderwijs, sport, leefbaarheid en bedrijventerreinen, met een totaalbedrag van €42,6 miljoen. Scenario 3 zou maximaal investeren in de samenleving en leefbaarheid mogelijk maken, terwijl er ook ruimte blijft voor toekomstige investeringen. Er zijn echter kanttekeningen, zoals de langdurige druk op de begrotingsruimte en de onzekerheid over positieve financiële resultaten in de toekomst. De raad moet nog beslissen over de uiteindelijke verdeling van de middelen en de uitvoering van de investeringen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Investeringsagenda en Voorkeursscenario
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Investeringsagenda en voorkeursscenario". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om de memo kader investeringsagenda als richtinggevend kader vast te stellen en om scenario 3, "Volume investeringsagenda vergroten", te volgen. Het doel is om de investeringsagenda te vergroten tot €42,6 miljoen, met investeringen in onderwijs, sport, leefbaarheid en bedrijventerreinen. Dit moet Bronckhorst voorbereiden op de toekomst door te investeren in maatschappelijke voorzieningen en economische ontwikkeling.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de achtergrond, de financiële implicaties en de scenario’s voor de verdeling van middelen. Echter, er is ruimte voor meer gedetailleerde informatie over specifieke projecten en hun impact.
Rol van de Raad:
De raad moet het kader vaststellen en een keuze maken uit de voorgestelde scenario’s. Daarnaast blijft de raad betrokken bij de goedkeuring van afzonderlijke projecten en de bijbehorende financiering.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met het vergroten van de investeringsagenda en het volgen van scenario 3. Dit omvat keuzes over de prioritering van investeringen en het omgaan met financiële risico’s.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke tijdlijnen of meetbare doelen voor de investeringen. Er zijn ook enkele kanttekeningen over de financiële haalbaarheid, vooral met betrekking tot het ravijnjaar 2027.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de memo kader investeringsagenda vast te stellen en scenario 3 te volgen, wat betekent dat ze akkoord gaan met het vergroten van de investeringsagenda.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, aangezien de investeringen als duurzaam en toekomstbestendig worden gepresenteerd.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een totale investeringsagenda van €42,6 miljoen, gedekt door de bestemmingsreserve Kapitaallasten Investeringsagenda en de exploitatie. Er zijn zorgen over de lange termijn financiële ruimte en de impact van het ravijnjaar 2027. Het voorstel suggereert dat toekomstige positieve resultaten kunnen bijdragen aan de investeringsagenda, maar erkent dat dit niet gegarandeerd is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Investeringsagenda Scenario 3 Leefbaarheid Solvabiliteit Bestemmingsreserve Kapitaallasten Toekomstbestendig Economische en maatschappelijke voorzieningen Integraal HuisvestingsPlan Vitale Kernen Programmabegroting 2021-2024Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement "Investeren in de Toekomst" betreft de invulling van de investeringsagenda van de gemeente Bronckhorst. Het amendement wijzigt een oorspronkelijk beslispunt om pas een structurele voeding van de investeringsagenda voor te stellen nadat de financiële consequenties van het zogenaamde "ravijnjaar" duidelijk zijn. Tot die tijd kan de raad incidenteel bijdragen aan de bestemmingsreserve kapitaallasten op basis van de jaarrekeningresultaten. Het amendement is aangenomen met een meerderheid van stemmen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft welke wijzigingen worden voorgesteld en waarom. Het biedt echter geen gedetailleerde financiële analyse of een lange termijn plan voor de structurele voeding van de investeringsagenda.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het beoordelen en goedkeuren van de investeringsagenda en de bijbehorende financiële strategieën. De raad moet beslissen over incidentele toevoegingen aan de bestemmingsreserve en later over de structurele voeding ervan.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het direct vergroten van de investeringsagenda of het afwachten van meer duidelijkheid over de financiële situatie. Dit vraagt om een afweging tussen proactief investeren en financieel voorzichtigheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het afhankelijk is van toekomstige financiële inzichten en geen specifieke tijdslijnen of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige financiële gegevens kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het amendement aan te nemen, wat betekent dat ze akkoord gaan met het uitstellen van structurele investeringsbeslissingen tot er meer financiële duidelijkheid is.
Participatie:
Het voorstel zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel, hoewel investeringen in de toekomst vaak impliceren dat duurzaamheid een overweging kan zijn.
Financiële gevolgen:
Het amendement erkent dat er financiële onzekerheden zijn, met name door de rijksbezuinigingen. Het stelt voor om pas structurele beslissingen te nemen als de financiële consequenties duidelijk zijn. Er wordt geen specifieke dekking voor de financiële gevolgen genoemd, behalve dat incidentele toevoegingen op basis van de jaarrekening mogelijk zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Investeringsagenda Bestemmingsreserve kapitaallasten Investeren Gemeenschap Rijksbezuinigingen Financiële consequenties Ravijnjaar Resultaatbestemming Jaarrekening PerspectiefnotaVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement 12-2, ingediend tijdens de raadsvergadering van 12 oktober 2023, betreft de "Investeringsagenda en voorkeursscenario" van de gemeente Bronckhorst. Het amendement stelt voor om de investeringsagenda te herzien door budgettaire ruimte te creëren voor toekomstige projecten. Dit zou bereikt worden door projecten in bepaalde categorieën te beperken en structurele dotaties vanuit de exploitatie te realiseren. Het amendement vraagt het college om voorstellen te doen voor budgettaire ruimte en inzicht te geven in investeringsmethoden. Het amendement werd verworpen met 8 stemmen voor en 17 tegen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van de doelen die het wil bereiken, namelijk het creëren van budgettaire ruimte en het verbeteren van inzicht in investeringsmethoden. Echter, het mist specifieke details over hoe de voorgestelde budgettaire beperkingen precies gerealiseerd moeten worden.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het beoordelen en goedkeuren van de investeringsagenda en de voorgestelde wijzigingen. De raad moet beslissen over de financiële strategie en prioriteiten voor toekomstige investeringen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het volgen van het huidige scenario zonder extra budgettaire ruimte of het aanpassen van de investeringsstrategie om ruimte te creëren voor toekomstige projecten. Dit omvat keuzes over welke projecten prioriteit krijgen en hoe middelen worden toegewezen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, met duidelijke deadlines voor het college om voorstellen te doen. Echter, het is minder meetbaar en realistisch, gezien de onduidelijkheid over hoe de budgettaire beperkingen precies gerealiseerd moeten worden.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement willen aannemen of verwerpen. In dit geval is het amendement verworpen.
Participatie:
Het voorstel zegt weinig over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het herzien van de investeringsagenda.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel, hoewel het impliciet een rol kan spelen in de keuze van projecten die gefinancierd worden.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële implicaties, aangezien het vraagt om een structurele dotatie van €1 miljoen per jaar vanaf 2025. Het is onduidelijk hoe deze dotatie precies gedekt zal worden, wat een belangrijk punt van zorg is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Investeringsagenda Scenario 3 Budgettaire ruimte Projectcategorieën Dotering Kader investeringsagenda Exploitatie Co-financiering Subsidies InvesteringsbronnenVerfijning van de zoekopdracht:
Marcel Westerink - Groep Westerink
Marianne Besselink - burgemeester
Rob Weverink - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Gerbert Tiecken - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Gerbert Tiecken - VVD
Rob Weverink - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Rob Weverink - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Rob Weverink - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Rob Weverink - CDA
Gerbert Tiecken - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Marianne Besselink - burgemeester
Gerbert Tiecken - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Marianne Besselink - burgemeester
Gerbert Tiecken - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Gerbert Tiecken - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Johanna Bergervoet - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Johanna Bergervoet - PvdA
Martin Fröberg - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Martin Fröberg - D66
Rob Weverink - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Martin Fröberg - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Rob Weverink - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Martin Fröberg - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Martin Fröberg - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Rob Weverink - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Martin Fröberg - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Martin Fröberg - D66
Marcel Westerink - Groep Westerink
Marcel Westerink - Groep Westerink
Marcel Westerink - Groep Westerink
Marianne Besselink - burgemeester
Martin Fröberg - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Marcel Westerink - Groep Westerink
Marianne Besselink - burgemeester
Martin Fröberg - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Martin Fröberg - D66
Hans Puijk - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Hans Puijk - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Hans Puijk - VVD
Martin Fröberg - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Martin Fröberg - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Dick Ebbers - CU-SGP
Marianne Besselink - burgemeester
Martin Fröberg - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Martin Fröberg - D66
Antoon Peppelman - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Marcel Westerink - Groep Westerink
Marianne Besselink - burgemeester
Gerbert Tiecken - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Gerbert Tiecken - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Gerbert Tiecken - VVD
Marcel Westerink - Groep Westerink
Marianne Besselink - burgemeester
Gerbert Tiecken - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
Gerbert Tiecken - VVD
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
00:50:14 - 00:54:14 - 00:59:13 - 01:00:20 - 01:00:59 - 01:01:37 - 01:02:03 - 01:02:58 - 01:04:01 - 01:04:20 - 01:04:41 - 01:06:19 - 01:08:03 - 01:10:30 - 01:13:58 - 01:15:03 - 01:15:32 - 01:15:49 - 01:16:04 - 01:16:53 - 01:17:09 - 01:17:38 - 01:18:28 - 01:19:18 - 01:19:26 - 01:19:36 - 01:20:14 - 01:20:44 - 01:21:25 - 01:21:55 - 01:23:20 - 01:23:56 - 01:29:29 - 01:30:28 - 01:30:34 - 01:31:13 - 01:31:26 - 01:31:59 - 01:32:00 - 01:32:58 - 01:34:53
Dick Ebbers - CU-SGP
Antoon Peppelman - PvdA
Agendapunt 13.a Uitkomst haalbaarheidsonderzoek en aanvraag voorbereidingskrediet school Zelhem
Nieuwe Basisscholen in Bronckhorst: Gemeenteraad Stemmen Unaniem Voor Voorbereidingskrediet
De gemeenteraad van Bronckhorst heeft unaniem ingestemd met een voorbereidingskrediet van € 600.000 voor de bouw van nieuwe basisschoolgebouwen in Zelhem en Halle. Het plan omvat de vernieuwing van OBS Jan Ligthart en de gezamenlijke huisvesting van CBS de Meene en CBS 't Loo op een nieuwe locatie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel voor de bouw van nieuwe basisschoolgebouwen in Zelhem en Halle met enthousiasme ontvangen. De huidige schoolgebouwen zijn verouderd en voldoen niet meer aan de technische en functionele eisen. Het voorkeursscenario is nieuwbouw, wat op lange termijn financieel voordeliger is dan renovatie.Mevrouw Rouwen van de VVD benadrukte het belang van scherp toezicht op de uitgaven. "Uitgaven aan onderwijs zijn investeringen in de toekomst," stelde ze. Ze sprak haar steun uit voor het voorstel en was benieuwd naar de uitkomst van de initiatieffase en de ontwerpfase.
De heer Freueberg van D66 legde de nadruk op het belang van een goed gebouwde school voor de ontwikkeling van kinderen. "Een mooi gebouwde school speelt een belangrijke rol," zei hij. Hij riep op om met volle vaart aan de slag te gaan, zodat de kinderen in Zelhem en Halle kunnen profiteren van moderne faciliteiten.
Mevrouw Keizer van het CDA sprak haar tevredenheid uit over de plannen en benadrukte het belang van het clusteren van voorzieningen. "Het gaat om veel geld dat op een goede manier moet worden ingezet," aldus Keizer. Ze wees ook op de noodzaak van aandacht voor verkeersveiligheid in kindrijke omgevingen.
De PvdA, vertegenwoordigd door de heer Breijder, prees de plannen voor moderne, energiezuinige en flexibele schoolgebouwen. Hij benadrukte het belang van inclusiviteit en diversiteit in het onderwijs. "Het samengaan van scholen kan synergievoordelen bieden," stelde Breijder.
GroenLinks, vertegenwoordigd door mevrouw Ter Braak, werd vrolijk van de plannen. Ze riep op tot het combineren van scholen met zorgvoorzieningen en culturele activiteiten. "Wij worden vrolijk van deze plannen," zei Ter Braak.
De fractie van GBW, vertegenwoordigd door de heer Westrik, beschouwde het voorstel als een hamerstuk en riep op om de nieuwbouw van de sporthal De Pol in Zelhem mee te nemen in de plannen. "Het zou eeuwig zonde zijn als we deze mogelijkheid voor de toekomst voorbij laten gaan," aldus Westrik.
Na een positieve stemming werd het voorstel unaniem aangenomen. De gemeenteraad stemde in met het voorkeursscenario en het beschikbaar stellen van het voorbereidingskrediet uit de investeringsagenda. De volgende stap is een haalbaarheidsonderzoek en de uitwerking van het ontwerp en de aanbesteding. De raad zal later beslissen over het definitieve bouwkrediet.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt een voorstel voor de bouw van nieuwe basisschoolgebouwen in Zelhem. Het plan is om OBS Jan Ligthart op haar huidige locatie te vernieuwen en CBS de Meene en CBS 't Loo samen op een nieuwe locatie te huisvesten. Hiervoor wordt een voorbereidingskrediet van € 600.000 aangevraagd, dat uit de investeringsagenda moet komen. De huidige schoolgebouwen zijn verouderd en voldoen niet meer aan de technische en functionele eisen. Het voorkeursscenario is nieuwbouw, omdat dit op lange termijn financieel voordeliger is dan renovatie. De locatie voor Jan Ligthart is al bepaald, maar voor de andere twee scholen moet nog een geschikte plek worden gevonden. Het plan moet toekomstbestendige en flexibele huisvesting bieden, passend bij het verwachte aantal leerlingen. De gemeenteraad zal later beslissen over het definitieve bouwkrediet, na de uitwerking van het ontwerp en de aanbesteding.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Uitkomst haalbaarheidsonderzoek en aanvraag voorbereidingskrediet Zelhem." Het voorstel behelst de instemming met het voorkeursscenario voor vervangende nieuwbouw van basisscholen in Zelhem. OBS Jan Ligthart blijft op haar huidige locatie, terwijl CBS de Meene en CBS ’t Loo gezamenlijk op een nieuwe locatie worden gehuisvest. Er wordt een voorbereidingskrediet van € 600.000 aangevraagd, te dekken uit de investeringsagenda, om de initiatieffase en ontwerpfase van de nieuwbouw te financieren. Het doel is om toekomstbestendige en energieneutrale schoolgebouwen te realiseren die aansluiten bij de onderwijsvisie en het verwachte leerlingenaantal.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de scenario's, financiële ramingen, en de argumentatie voor het voorkeursscenario. Echter, er zijn enkele onzekerheden, zoals de exacte locatie voor CBS de Meene en CBS ’t Loo en de kosten voor tijdelijke huisvesting.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met het voorkeursscenario en het voorbereidingskrediet goedkeuren. Later zal de raad ook een besluit moeten nemen over het bouwkrediet na de ontwerpfase.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen renovatie of nieuwbouw, de locatie voor de nieuwbouw van CBS de Meene en CBS ’t Loo, en de financiële dekking van het project. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van flexibiliteit en duurzaamheid van de nieuwe gebouwen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en meetbaar in termen van financiële ramingen en leerlingenaantallen. Echter, de tijdsgebondenheid is minder duidelijk, en er zijn onzekerheden over de locatie en tijdelijke huisvesting. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar wel onzekerheden die verdere uitwerking vereisen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het voorkeursscenario goed te keuren en het voorbereidingskrediet van € 600.000 beschikbaar te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van ouders of andere belanghebbenden, maar er is afstemming geweest met schoolbesturen en andere gemeentelijke clusters.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de nieuwbouw energieneutraal en toekomstbestendig moet zijn, conform de normen voor Frisse Scholen en Bijna Energieneutrale Gebouwen.
Financiële Gevolgen:
De totale kosten voor de nieuwbouw bedragen € 8,3 miljoen, exclusief tijdelijke huisvesting. De kosten worden gedekt uit de investeringsagenda. Er zijn financiële risico's door mogelijke prijsstijgingen en de noodzaak van tijdelijke huisvesting, die tussen € 0,8 en € 1,6 miljoen kan kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Haalbaarheidsonderzoek Voorbereidingskrediet Nieuwbouw Basisscholen Zelhem Investering Locatie Prognoses Flexibiliteit Tijdelijke huisvestingVerfijning van de zoekopdracht:
Daniëlle Rouwen - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Daniëlle Rouwen - VVD
Martin Fröberg - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Ingrid Weeke-Keizer - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Marcel Westerink - Groep Westerink
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
Martin Fröberg - D66
Ingrid Weeke-Keizer - CDA
Luuk Preijde - PvdA
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marcel Westerink - Groep Westerink
Agendapunt 13.b Uitkomst haalbaarheidsonderzoek en aanvraag voorbereidingskrediet dorpsschool Hallechool Halle
Nieuwbouw Dorpsschool Halle krijgt groen licht van gemeenteraad
De gemeenteraad heeft unaniem ingestemd met het voorstel voor nieuwbouw van de Dorpsschool in Halle. Het plan, dat financieel voordeliger is dan renovatie, sluit beter aan bij het onderwijsconcept van de school. Een voorbereidingskrediet van € 300.000 wordt beschikbaar gesteld uit de investeringsagenda.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een voorstel voor de Dorpsschool in Halle. Er zijn twee opties: nieuwbouw of renovatie van het huidige gebouw. Het voorkeursscenario is nieuwbouw, omdat dit financieel voordeliger is en beter aansluit bij het onderwijsconcept van de school. Er is een voorbereidingskrediet van € 300.000 nodig, dat uit de investeringsagenda komt. De nieuwbouw moet 120 leerlingen kunnen huisvesten, maar de directeur verwacht meer leerlingen en vraagt om extra ruimte. Dit brengt extra kosten met zich mee, waarvoor momenteel geen financiële ruimte is. Er wordt ook gekeken naar een mogelijke locatie nabij de nieuwe sportzaal van SSO Halle. Na verdere uitwerking van het ontwerp en aanbesteding zal een bouwkrediet worden aangevraagd. Flexibiliteit in het ontwerp is belangrijk om toekomstige veranderingen in leerlingenaantallen op te vangen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Uitkomst haalbaarheidsonderzoek en aanvraag voorbereidingskrediet dorpsschool Halle
Samenvatting: Het voorstel betreft de goedkeuring van het voorkeursscenario voor vervangende nieuwbouw van de Dorpsschool Halle en de toekenning van een voorbereidingskrediet van € 300.000. Het haalbaarheidsonderzoek concludeert dat nieuwbouw financieel voordeliger is dan renovatie. De nieuwbouw moet 120 leerlingen kunnen huisvesten, met een bruto vloeroppervlakte van 804 m². Er is ook een plusvariant met 280 m² extra ruimte overwogen, maar deze is kostbaar en kan precedentwerking veroorzaken. Het voorbereidingskrediet wordt gedekt uit de investeringsagenda. Er wordt verder onderzoek gedaan naar de locatie nabij de sportzaal van SSO Halle.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde analyse van de haalbaarheid van nieuwbouw versus renovatie, inclusief financiële ramingen en overwegingen omtrent locatie en ruimtebehoefte. Er zijn echter enkele onzekerheden, zoals de uiteindelijke locatie en de financiering van extra vierkante meters.
Rol van de Raad
De raad moet instemmen met het voorkeursscenario voor nieuwbouw en het voorbereidingskrediet van € 300.000 goedkeuren. De raad speelt een cruciale rol in het toekennen van financiële middelen en het bepalen van de richting van het project.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze instemmen met de nieuwbouw binnen de norm of de plusvariant met extra vierkante meters. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de locatie van de nieuwbouw en de financiering van eventuele extra kosten.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar mist duidelijkheid over de haalbaarheid en relevantie van de plusvariant. Er zijn geen directe inconsequenties, maar de onzekerheid over de locatie en de financiering van extra ruimte kan problemen opleveren.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het voorkeursscenario voor nieuwbouw goed te keuren en het voorbereidingskrediet van € 300.000 toe te kennen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van de gemeenschap of andere belanghebbenden, behalve de betrokkenheid van de directeur-bestuurder van de Dorpsschool.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het nieuwe gebouw energieneutraal moet zijn en moet voldoen aan de normen voor Frisse Scholen.
Financiële Gevolgen
De totale kosten voor de nieuwbouw bedragen € 2,8 miljoen, exclusief tijdelijke huisvesting. Het voorbereidingskrediet van € 300.000 wordt gedekt uit de investeringsagenda. Er zijn risico's op hogere kosten door prijsstijgingen van materialen en lonen. De financiering van kinderopvangruimten is nog niet volledig duidelijk.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Haalbaarheidsonderzoek Voorbereidingskrediet Nieuwbouw Dorpsschool Halle Leerlingenprognoses Ruimtebehoefte Flexibiliteit Investeringsagenda Tijdelijke huisvesting KinderopvangruimtenVerfijning van de zoekopdracht:
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
Agendapunt 14 Uitgangspuntennotitie Gebiedsvisie sport en leefbaarheid
Bronckhorst wil structureel investeren in sport en leefbaarheid
De gemeenteraad van Bronckhorst heeft een motie besproken die vraagt om een onderzoek naar de mogelijkheid om jaarlijks budget te reserveren voor gebiedsplannen op het gebied van sport en leefbaarheid. Het doel is om deze plannen niet incidenteel, maar structureel te ondersteunen in cycli van vijf jaar. Dit zou de vitaliteit van de gemeente op lange termijn moeten waarborgen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week stond de toekomst van sport en leefbaarheid in Bronckhorst centraal. De gemeenteraad besprak een motie van GroenLinks en D66, die pleit voor een structurele aanpak van gebiedsplannen. Het voorstel vraagt om een onderzoek naar de haalbaarheid van het jaarlijks reserveren van budget voor deze plannen, met als doel de vitaliteit van de gemeente op lange termijn te waarborgen.Mevrouw Tabaak van GroenLinks benadrukte het belang van het sociale aspect in de gemeente. "Het sociale cement, sport, leefbaarheid, cultuur, daar zit de sprankeling in het leven," aldus Tabaak. Ze uitte echter ook zorgen over de huidige aanpak, waarbij één algemene pot met geld beschikbaar wordt gesteld voor alle gebieden. "Daar wringt volgens ons de schoen," zei ze, pleitend voor een basisbudget per gebied.
D66 sloot zich hierbij aan. Mevrouw Pils van D66 stelde dat het belangrijk is dat alle verenigingen, inclusief die van cultuur, een plek krijgen in de plannen. "Wij pleiten voor een aanpak waar heel ons verenigingsleven een plek krijgt," aldus Pils.
Niet alle partijen waren het eens met de voorgestelde amendementen en moties. De VVD en het CDA uitten hun zorgen over de complexiteit van de plannen en de hoge kosten voor procesbegeleiding. "Het is een duur experiment, maar als het nodig is om kwaliteit te leveren, vind ik het geen probleem," zei de heer Breijder van de PvdA.
Wethouder Blauw verdedigde de keuze voor externe procesbegeleiding. "Het is beter om een externe kwartiermaker in te zetten, zodat de samenleving niet het gevoel heeft dat de gemeente alles regisseert," legde hij uit. Hij benadrukte dat de kosten voor procesbegeleiding goed onderbouwd zijn en dat kwaliteit voorop staat.
Uiteindelijk stemde de raad tegen de amendementen en moties van GroenLinks en D66, maar ging unaniem akkoord met het voorstel om de uitgangspuntennotitie vast te stellen en een krediet beschikbaar te stellen voor de uitwerking van de gebiedsplannen. De discussie over de structurele financiering van sport en leefbaarheid in Bronckhorst is daarmee nog niet ten einde, maar de eerste stap is gezet.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt een motie die vraagt om een onderzoek naar de mogelijkheid om jaarlijks budget te reserveren voor gebiedsplannen op het gebied van sport en leefbaarheid. Het doel is om deze plannen niet incidenteel, maar structureel te ondersteunen in cycli van 5 jaar. Dit zou de vitaliteit van de gemeente op lange termijn moeten waarborgen. Het college wordt verzocht om de haalbaarheid hiervan te onderzoeken en de resultaten te presenteren tijdens de bespreking van de perspectiefnota in het voorjaar van 2024. De motie is ingediend door GroenLinks en D66.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Uitgangspuntennotitie gebiedsvisie sport en leefbaarheid
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een uitgangspuntennotitie voor een gebiedsvisie gericht op sport en leefbaarheid in Bronckhorst. Het doel is om per gebied een specifieke visie en aanpak te ontwikkelen, in plaats van een gemeentebrede uitwerking. Dit moet leiden tot robuuste verenigingen en maatschappelijke voorzieningen die toegankelijk zijn voor alle inwoners. De notitie bevat een afwegingskader voor gemeentelijke investeringen en vraagt om een incidentele investering van €1.675.000 voor sport en €180.000 voor procesbegeleiding. Het proces is interactief en betrekt inwoners en maatschappelijke organisaties bij de ontwikkeling van gebiedsplannen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat duidelijke doelen, een financieel kader, en een participatieplan. Echter, de specificatie van de GALA-middelen is nog niet volledig uitgewerkt, wat een potentieel risico vormt voor de financiële dekking.
Rol van de Raad
De raad moet het voorstel goedkeuren, inclusief de financiële investeringen en het afwegingskader. Daarnaast houdt de raad toezicht op de uitvoering en evaluatie van de gebiedsprocessen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de toewijzing van financiële middelen en de mate van autonomie die aan inwoners wordt gegeven in het vormgeven van hun omgeving. Er moet ook worden besloten hoe om te gaan met eventuele afwijkingen van gemeentelijke ambities in de uitkomsten van de gebiedsprocessen.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn minder duidelijk, vooral gezien de afhankelijkheid van externe factoren zoals inwonerparticipatie en de nog niet volledig gespecificeerde GALA-middelen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de uitgangspuntennotitie vast te stellen, de financiële middelen toe te wijzen, en het college opdracht te geven om te starten met de gebiedsprocessen.
Participatie
Het voorstel benadrukt sterke participatie van inwoners en maatschappelijke organisaties. Er zijn werksessies gehouden en adviezen van de participatieraad zijn verwerkt. Dit wijst op een goed participatief proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, vooral in de context van het verduurzamen van maatschappelijke organisaties en het integreren van klimaat- en energieoverwegingen in de gebiedsvisies.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten een investering van €1.675.000 voor sport en €180.000 voor procesbegeleiding. De dekking komt deels uit bestaande budgetten en deels uit de nog aan te vragen GALA-middelen. Er is een risico als de GALA-middelen niet worden toegekend.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gebiedsvisie Sport Leefbaarheid Vitaal Bronckhorst Gebiedsprocessen Investeringen Participatie Procesbegeleider Uitgangspuntennotitie GALA-middelenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement "Ieder gebied een basisbudget" werd ingediend tijdens de raadsvergadering van 12 oktober 2023. Het amendement stelt voor om de incidentele gemeentelijke investering van €1.675.000,- voor de gebiedsplannen van sport en leefbaarheid te verdelen in basisbudgetten van €250.000,- per gebied. Dit zou een eerlijke verdeling van middelen tussen de vijf gebieden binnen de gemeente Bronckhorst bevorderen, met een resterend bedrag van €425.000,- voor extra aanvragen. Het amendement werd echter verworpen met 4 stemmen voor en 21 tegen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is duidelijk in zijn voorstel om de middelen eerlijk te verdelen over de verschillende gebieden. Het biedt een concreet alternatief voor de oorspronkelijke toewijzing van de middelen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de toewijzing van de gemeentelijke investeringen en beoordelen of het amendement een betere verdeling van middelen biedt dan het oorspronkelijke voorstel.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen een centrale toewijzing van middelen of een gedecentraliseerde aanpak waarbij elk gebied een basisbudget krijgt. Dit raakt aan kwesties van lokale autonomie en eerlijke verdeling van middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van budgetverdeling. Het is tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op de huidige investeringsronde. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het is afhankelijk van de politieke visie op decentralisatie.
Besluit van de raad:
De raad heeft het amendement verworpen, wat betekent dat de oorspronkelijke toewijzing van de middelen gehandhaafd blijft.
Participatie:
Het amendement impliceert een vorm van participatie door te suggereren dat elk gebied zelf kan beslissen over de besteding van het basisbudget, wat lokale betrokkenheid kan bevorderen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar kan relevant zijn afhankelijk van hoe de gebieden hun budgetten besteden.
Financiële gevolgen:
Het amendement stelt een herverdeling van de bestaande middelen voor, zonder extra kosten voor de gemeente. Het biedt een structuur voor de toewijzing van het budget, maar de financiële dekking blijft binnen het oorspronkelijke bedrag van €1.675.000,-.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gebiedsgerichte aanpak Basisbudget Gebiedsvisie Sport en Leefbaarheid Fusiegemeente Eerlijke verdeling Incidentele gemeentelijke investering Gebiedsplannen Budgetverdeling Onvrede Extra aanvragenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie 14-1: Onderzoek mogelijkheid structureel vervolg
Samenvatting: De motie, ingediend door GroenLinks en D66, verzoekt het college van Bronckhorst om te onderzoeken of er jaarlijks budget kan worden gereserveerd voor een structurele voortzetting van de gebiedsgerichte procesaanpak op het gebied van sport en leefbaarheid. Het huidige budget van €1.675.000,- is incidenteel en beslaat een periode van 10 jaar. De indieners stellen dat een kortere cyclus van 5 jaar beter is voor maatschappelijke organisaties. Het onderzoek moet uitwijzen of er voldoende reserves kunnen worden opgebouwd om deze aanpak elke 5 jaar te herhalen, met als doel de vitaliteit van Bronckhorst te waarborgen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk de intentie en de gewenste actie beschrijft. Echter, het mist specifieke details over hoe het onderzoek uitgevoerd moet worden en welke criteria gehanteerd moeten worden om de haalbaarheid te beoordelen.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen, te debatteren en te stemmen. In dit geval heeft de raad de motie verworpen, wat betekent dat het college niet verplicht is het gevraagde onderzoek uit te voeren.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De belangrijkste politieke keuze betreft de vraag of de gemeente Bronckhorst moet investeren in een structurele aanpak voor gebiedsplannen op het gebied van sport en leefbaarheid, en of dit financieel haalbaar en wenselijk is binnen de huidige en toekomstige begrotingen.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden in termen van het verzoek om een onderzoek en de rapportage daarvan in het voorjaar van 2024. Echter, het is niet meetbaar of realistisch zonder duidelijke criteria voor het onderzoek en zonder inzicht in de financiële haalbaarheid.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad heeft al een besluit genomen door de motie te verwerpen. Dit betekent dat er geen verder onderzoek zal plaatsvinden zoals voorgesteld in de motie.
Participatie
De motie zelf zegt niets over participatie van burgers of maatschappelijke organisaties in het proces van het onderzoek of de implementatie van de gebiedsplannen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan impliciet relevant zijn gezien de focus op leefbaarheid en vitaliteit van de gemeenschap.
Financiële gevolgen
De motie vraagt om een onderzoek naar de financiële haalbaarheid van een structurele aanpak, maar geeft geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Het huidige budget van €1.675.000,- is incidenteel en de motie suggereert dat dit mogelijk ontoereikend is voor de lange termijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gebiedsvisie Sport en Leefbaarheid Budget Gebiedsplannen Structureel Vitaliteit Procesaanpak Maatschappelijke organisaties Perspectiefnota OnderzoekVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement "Minder budget voor proces, meer voor project" werd ingediend tijdens de raadsvergadering van 12 oktober 2023. Het voorstel richtte zich op het herverdelen van het budget binnen de gebiedsvisie Sport en Leefbaarheid in Bronckhorst. Het amendement stelde voor om het procesbudget te verlagen van €300.000 naar €250.000, zodat meer middelen beschikbaar zouden zijn voor concrete projecten. De indieners, GroenLinks en D66, benadrukten dat maatschappelijke organisaties financiële steun nodig hebben en dat het geld beter besteed zou worden aan projecten dan aan proceskosten. Het amendement werd echter verworpen met 4 stemmen voor en 21 tegen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn argumentatie en biedt een duidelijke herverdeling van de budgetten. Het legt uit waarom de indieners van mening zijn dat het procesbudget te hoog is en hoe de middelen beter kunnen worden ingezet.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen, te debatteren en uiteindelijk te stemmen over de voorgestelde herverdeling van het budget.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van het amendement, dat pleit voor meer directe investeringen in projecten, of het behouden van het oorspronkelijke budgetvoorstel, dat meer middelen toewijst aan proceskosten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van budgetaanpassingen. Het is echter niet volledig SMART, omdat het geen specifieke tijdsgebonden doelen of meetbare resultaten voor de projecten zelf bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad heeft besloten het amendement te verwerpen, met een meerderheid van 21 stemmen tegen en 4 stemmen voor.
Participatie:
Het voorstel erkent het belang van inwonersparticipatie, maar stelt dat de kosten hiervoor te hoog zijn in verhouding tot de totale investering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het amendement zou de proceskosten verlagen van €300.000 naar €250.000, waardoor €50.000 extra beschikbaar zou zijn voor projecten. De dekking van de kosten blijft grotendeels hetzelfde, met een kleine verschuiving in de toewijzing van incidentele middelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Budget Proceskosten Project Maatschappelijke organisaties Verenigingen Clubs Stichtingen Inwonersparticipatie Sport & Leefbaarheid GebiedsprocessenVerfijning van de zoekopdracht:
Marianne Besselink - burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Dick Ebbers - CU-SGP
Marianne Besselink - burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Jolanda Piels - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Karin Klein Lebbink - Groep Westerink
Marianne Besselink - burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Karin Klein Lebbink - Groep Westerink
Marianne Besselink - burgemeester
Karin Klein Lebbink - Groep Westerink
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Jolanda Piels - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Jolanda Piels - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Jolanda Piels - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Jolanda Piels - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Jolanda Piels - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Jolanda Piels - D66
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Luuk Preijde - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Everdien Berendsen - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Everdien Berendsen - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Dick Ebbers - CU-SGP
Marianne Besselink - burgemeester
Gerbert Tiecken - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Jolanda Piels - D66
Jolanda Piels - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Gerbert Tiecken - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Evert Blaauw
Marianne Besselink - burgemeester
Evert Blaauw
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Evert Blaauw
Marianne Besselink - burgemeester
Gerbert Tiecken - VVD
Gerbert Tiecken - VVD
Evert Blaauw
Marianne Besselink - burgemeester
Everdien Berendsen - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Evert Blaauw
Marianne Besselink - burgemeester
Everdien Berendsen - CDA
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
02:04:01 - 02:12:06 - 02:12:24 - 02:13:11 - 02:16:35 - 02:18:20 - 02:18:51 - 02:20:17 - 02:22:55 - 02:23:35 - 02:23:59 - 02:24:09 - 02:24:49 - 02:25:11 - 02:25:22 - 02:25:26 - 02:26:57 - 02:27:22 - 02:27:36 - 02:28:00 - 02:30:17 - 02:31:09 - 02:31:22 - 02:33:20 - 02:38:17 - 02:39:13 - 02:40:24 - 02:43:17 - 02:45:58 - 02:47:21 - 02:47:40 - 02:48:28 - 02:49:26 - 02:50:50 - 02:51:01
Agendapunt 15 Bestemmingsplan Landelijk gebied; Veegplan 2023-3
Gemeenteraad Bronckhorst stemt in met Veegplan 2023-3: "Kritisch, maar akkoord"
De gemeenteraad van Bronckhorst heeft unaniem ingestemd met het bestemmingsplan 'Landelijk gebied; Veegplan 2023-3'. Het plan, dat diverse initiatieven en aanpassingen in het landelijke gebied omvat, sluit aan bij het 'Coalitieakkoord 2022-2026' en richt zich op thema's zoals kansgelijkheid, wonen en landschappelijke kwaliteit.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt om het bestemmingsplan 'Landelijk gebied; Veegplan 2023-3' vast te stellen. Dit plan omvat diverse initiatieven en aanpassingen in het landelijke gebied. Er zijn zowel zelfstandige ontwikkelingen als gemeentelijke aanpassingen opgenomen. Het plan is in lijn met het 'Coalitieakkoord 2022-2026' en richt zich op thema's zoals kansgelijkheid, wonen, en landschappelijke kwaliteit. Er zijn zienswijzen ingediend die tot enkele wijzigingen in het plan leiden. De gemeenteraad wordt geadviseerd om het plan gewijzigd vast te stellen. Na vaststelling worden betrokkenen geïnformeerd en wordt het plan gepubliceerd. Er is nog ruimte voor beroep tegen het besluit over de Hogere grenswaarden. De kosten voor de aanpassingen worden grotendeels gedekt door de initiatiefnemers en de gemeentelijke begroting.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Bestemmingsplan Landelijk gebied; Veegplan 2023-3". Het voorstel betreft de vaststelling van het 18e veegplan voor het landelijk gebied in de gemeente Bronckhorst. Het plan omvat zowel zelfstandige ontwikkelingen als gemeentelijke aanpassingen op diverse locaties. Het doel is om onjuistheden te corrigeren, verleende vergunningen op te nemen en aanpassingen door te voeren naar aanleiding van zienswijzen. Het plan is in lijn met het coalitieakkoord 2022-2026 en richt zich op thema's zoals kansgelijkheid, wonen, leefomgeving en landschappelijke kwaliteit.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en bevat uitgebreide informatie over de wijzigingen en de redenen daarvoor. Het omvat zowel de zienswijzen als de gemeentelijke reacties en voorgestelde wijzigingen. De volledigheid is goed, hoewel de technische details voor leken mogelijk moeilijk te begrijpen zijn.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de reactienota en het gewijzigde bestemmingsplan vaststellen. De raad speelt een beslissende rol in het goedkeuren van de voorgestelde wijzigingen.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over het al dan niet accepteren van de voorgestelde wijzigingen en de balans tussen ontwikkeling en behoud van het landelijk gebied. Er moet ook rekening worden gehouden met de belangen van verschillende belanghebbenden.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de locaties en wijzigingen. Het is tijdgebonden met een duidelijke deadline voor besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de technische aard kan voor verwarring zorgen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen zoals voorgesteld in de reactienota.
Participatie:
Er is participatie geweest met belanghebbenden, waaronder overleg met omwonenden en instanties zoals het Waterschap en de Provincie. Zienswijzen zijn ingediend en verwerkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral in termen van landschappelijke inpassing en het behoud van een gezonde leefomgeving.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt. Leges worden in rekening gebracht bij zelfstandige ontwikkelingen en aanpassingen aan de openbare ruimte zijn voor rekening van de initiatiefnemer. De kosten voor gemeentelijke aanpassingen zijn gedekt vanuit de begrotingspost voor bestemmings- en structuurplannen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Veegplan 2023-3 Landelijk gebied Zienswijzen Reactienota Wijzigingen Zelfstandige ontwikkelingen Gemeentelijke aanpassingen Ruimtelijke onderbouwing Landschappelijke inpassingVerfijning van de zoekopdracht:
Jolanda Piels - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
Agendapunt 16 Bestemmingsplan Stedelijk gebied; Veegplan 2023-3
Prijsdiscussie domineert debat over bestemmingsplan 'Veegplan 2023-3'
De gemeenteraad van Bronckhorst heeft unaniem ingestemd met het bestemmingsplan 'Stedelijk gebied; Veegplan 2023-3', ondanks zorgen over stijgende woningprijzen. Het plan omvat diverse initiatieven en aanpassingen in het stedelijk gebied, met name voor de locaties 'Ludger ong. Wichmond' en 'Wilibrordusplein Drempt'.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Bronckhorst werd het bestemmingsplan 'Veegplan 2023-3' besproken. Hoewel het plan uiteindelijk unaniem werd aangenomen, was er veel discussie over de stijgende woningprijzen. Mevrouw Lusink van de VVD opende het debat met zorgen over de prijsverschillen tussen de stukken van de gemeente en de informatie van een lokale makelaar. "In onze stukken staan prijzen tussen €260.000 en €290.000, maar de makelaar spreekt van €325.000 tot €375.000," aldus Lusink.GroenLinks sloot zich aan bij deze zorgen. Mevrouw Oosterhof benadrukte de noodzaak van betaalbare woningen voor doorstroming. "We hebben een woonvisie vastgesteld die vraagt om betaalbare woningen, maar deze prijzen zijn niet meer realistisch," zei ze. Ze vroeg de wethouder of de gemeente in staat is om vast te houden aan de eerder genoemde prijzen.
D66 uitte eveneens kritiek op de gang van zaken. "Inwoners voelden zich misbruikt en misleid," stelde de heer Frueberg. Hij benadrukte dat de gemeente fouten heeft gemaakt in het verleden en dat het vertrouwen van de inwoners hersteld moet worden. "De gewenste doorstroming komt niet op gang," voegde hij toe.
De wethouder, mevrouw Gosling, reageerde door te wijzen op de stijgende grondstofprijzen en de afspraken die in 2020 zijn gemaakt. "De bedragen in de stukken zijn gebaseerd op oude afspraken. We sturen nu op betaalbare woningen binnen de huidige markt," legde ze uit. Ze verzekerde de raad dat de appartementen, als ze nu in de verkoop zouden gaan, binnen het betaalbare segment zouden vallen.
Ondanks de zorgen over de woningprijzen, stemde de raad unaniem in met het bestemmingsplan. Het debat maakte echter duidelijk dat de gemeente voor een uitdaging staat om betaalbare woningen te realiseren in een markt met stijgende prijzen. "Het is niet alleen een linkse hobby om goedkope huizen te willen," benadrukte Oosterhof. "Het is in het belang van ons allemaal."
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt het bestemmingsplan 'Stedelijk gebied; Veegplan 2023-3' vast te stellen. Dit plan omvat diverse initiatieven en aanpassingen in het stedelijk gebied. Er zijn wijzigingen voorgesteld naar aanleiding van zienswijzen en interne inzichten, met name voor de locaties 'Ludger ong. Wichmond' en 'Wilibrordusplein Drempt'. Het plan sluit aan bij het coalitieakkoord en corrigeert onjuistheden in eerdere plannen. De gemeenteraad zal binnen 12 weken na de inzageperiode een besluit nemen. Na vaststelling worden betrokkenen geïnformeerd en kan er beroep worden ingesteld bij de Raad van State.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Bestemmingsplan Stedelijk gebied; Veegplan 2023-3". Het voorstel betreft de vaststelling van het 16e veegplan voor het stedelijk gebied in de gemeente Bronckhorst. Dit plan omvat zowel zelfstandige ontwikkelingen als gemeentelijke aanpassingen op diverse locaties. Het doel is om onjuistheden te corrigeren en verleende vergunningen op te nemen in het bestemmingsplan. Er zijn wijzigingen voorgesteld naar aanleiding van zienswijzen en ambtshalve wijzigingen, met name voor de locaties Ludger ong. Wichmond en Wilibrordusplein Drempt. Het plan sluit aan bij het coalitieakkoord en strategische opgaven van de gemeente.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde beschrijving van de wijzigingen en de redenen daarvoor. Het bevat ook een samenvatting van de zienswijzen en de gemeentelijke reacties daarop. Echter, meer gedetailleerde financiële informatie en een uitgebreide participatieparagraaf zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen. Dit houdt in dat zij de voorgestelde wijzigingen moeten beoordelen en goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de voorgestelde wijzigingen in het bestemmingsplan, rekening houdend met de zienswijzen en de gemeentelijke heroverwegingen. Ze moeten ook overwegen hoe het plan aansluit bij het coalitieakkoord en de strategische doelen van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), vooral in termen van specifieke wijzigingen en tijdlijnen voor besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking en participatie kunnen specifieker worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan "Stedelijk gebied; Veegplan 2023-3" gewijzigd vast te stellen, zoals voorgesteld in de reactienota.
Participatie:
Het voorstel vermeldt overleg met de omgeving en instanties, maar biedt weinig detail over de participatie van burgers. Er is ruimte voor verbetering in het betrekken van de gemeenschap bij het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel het plan wel aansluit bij strategische opgaven zoals een gezonde leefomgeving.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden beperkt besproken. Er worden leges en bijdragen voor bovenwijkse voorzieningen genoemd, en de kosten voor aanpassingen aan de openbare ruimte zijn voor rekening van de initiatiefnemer. De dekking komt uit de begrotingspost "Bestemmings- en structuurplannen algemeen". Meer gedetailleerde financiële informatie zou nuttig zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Veegplan 2023-3 Zienswijzen Stedelijk gebied Reactienota Wijzigingen Zelfstandige ontwikkelingen Gemeentelijke aanpassingen Ruimtelijke onderbouwing Inzage termijnVerfijning van de zoekopdracht:
Marianne Besselink - burgemeester
Thea Lusink - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Martin Fröberg - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Martin Fröberg - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Martin Fröberg - D66
Thea Lusink - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Thea Lusink - VVD
Martin Fröberg - D66
Marianne Besselink - burgemeester
Johanna Bergervoet - PvdA
Marianne Besselink - burgemeester
Martin Fröberg - D66
Emmeke Gosselink - Wethouder
Marianne Besselink - burgemeester
Emmeke Gosselink - Wethouder
Marianne Besselink - burgemeester
Emmeke Gosselink - Wethouder
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Emmeke Gosselink - Wethouder
Marianne Besselink - burgemeester
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Emmeke Gosselink - Wethouder
Marianne Besselink - burgemeester
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Emmeke Gosselink - Wethouder
Thea Lusink - VVD
Marianne Besselink - burgemeester
Emmeke Gosselink - Wethouder
Marianne Besselink - burgemeester
Emmeke Gosselink - Wethouder
Marianne Besselink - burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Marianne Besselink - burgemeester
Emmeke Gosselink - Wethouder
Marianne Besselink - burgemeester
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Rob Weverink - CDA
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Marianne Besselink - burgemeester
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
Marianne Besselink - burgemeester
02:53:57 - 02:56:06 - 02:58:39 - 02:59:12 - 03:01:02 - 03:01:44 - 03:03:48 - 03:05:02 - 03:07:36 - 03:09:29 - 03:09:48 - 03:10:16 - 03:11:01 - 03:11:48 - 03:11:55 - 03:12:27 - 03:12:51 - 03:13:06 - 03:13:18 - 03:13:33 - 03:15:07 - 03:15:18 - 03:16:34 - 03:17:01 - 03:17:41 - 03:18:18
Johanna Bergervoet - PvdA
Rob Weverink - CDA
Agendapunt 17 Regioarrangement Achterhoek
Gemeenteraad Bronckhorst Steunt Regioarrangement Achterhoek, Maar Verkeerskwestie Blijft Punt van Discussie
De gemeenteraad van Bronckhorst heeft ingestemd met het Regioarrangement Achterhoek, een plan voor samenwerking op het gebied van wonen, bereikbaarheid, energie, economie, landbouw en natuur. Het arrangement, dat een dynamisch document is, wordt regelmatig bijgewerkt om de uitdagingen van de komende 20 tot 30 jaar aan te pakken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het belang van regionale samenwerking benadrukt. "Soms moet je dingen groter aanpakken," aldus de heer Westering van de Fractie van GB. Het Regioarrangement biedt een kader voor deze samenwerking tussen de provincie Gelderland, regio's, gemeenten en waterschappen.Een belangrijk discussiepunt was de verkeersafwikkeling in de regio, met name de situatie rond de Dorpsstraat in Laag-Keppel. De heer Weverink van het CDA diende een amendement in om de verkeersproblematiek in dit gebied op de agenda te zetten. "De Dorpsstraat is niet geschikt als provinciale weg," stelde hij. Het amendement kreeg brede steun, hoewel enkele fracties, zoals de ChristenUnie SGP en GroenLinks, tegenstemden. Zij willen eerst de uitkomsten van lopende onderzoeken afwachten.
De wethouder benadrukte dat het amendement niet direct tot veranderingen zal leiden, maar dat het onderwerp in het ruimtelijk perspectief van de Achterhoek besproken zal worden. "Het is belangrijk dat we met alle partijen goed samenwerken om de grote opgaven van de toekomst het hoofd te bieden," aldus de wethouder.
Ondanks de discussie over de verkeerskwestie, stemde de raad unaniem in met het gewijzigde voorstel. Het Regioarrangement wordt gezien als een belangrijke stap in de richting van een duurzame en leefbare toekomst voor de Achterhoek. De komende jaren zullen uitwijzen hoe de samenwerking zich verder ontwikkelt en welke concrete resultaten er geboekt worden.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een besluit over het Regioarrangement Achterhoek. Dit arrangement is een plan voor samenwerking tussen de provincie Gelderland, regio's, gemeenten en waterschappen om uitdagingen op het gebied van wonen, bereikbaarheid, energie, economie, landbouw en natuur aan te pakken. Het doel is om deze opgaven in samenhang te realiseren voor de komende 20 tot 30 jaar. Het arrangement is een dynamisch document dat regelmatig wordt bijgewerkt.
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van het Regioarrangement, in te stemmen met de opgaven voor de Achterhoek en een intentie uit te spreken voor langjarige samenwerking. Ook wordt de provincie Gelderland gevraagd om bij het Rijk te pleiten voor voldoende financiële middelen.
De belangrijkste opgaven voor de Achterhoek zijn onder andere het creëren van een klimaatbestendige regio, een aantrekkelijke woonomgeving, toekomstbestendige landbouw, slimme bereikbaarheid, duurzaam economisch perspectief, meer duurzame energie en versterking van het landschap en recreatie.
Er is een risico dat er onvoldoende financiële middelen beschikbaar komen vanuit het Rijk en de provincie om alle opgaven te realiseren. Het proces voor het vaststellen van het Regioarrangement is krap, en er is beperkte tijd voor lokale overheden om het concept te bespreken. Het definitieve besluit wordt verwacht in december 2023.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Regioarrangement Achterhoek
Samenvatting: Het voorstel betreft het Regioarrangement Achterhoek, een dynamisch document dat de gezamenlijke opgaven voor de regio Achterhoek beschrijft op het gebied van wonen, bereikbaarheid, energie, economie, landbouw en natuur. Het doel is om een langjarige samenwerking te bevorderen tussen provincie, regio, gemeenten en waterschap, met als uitgangspunt dat er geen nieuw beleid wordt vastgesteld. De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van het arrangement, in te stemmen met de opgaven en een intentie tot samenwerking uit te spreken. Daarnaast wordt Gedeputeerde Staten van Gelderland verzocht om financiële middelen te bespreken met het Rijk.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het de belangrijkste opgaven en doelen voor de regio Achterhoek beschrijft. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde financiële onderbouwing, wat een belangrijk aspect is voor de realisatie van de opgaven.
Rol van de Raad
De raad speelt een adviserende en besluitvormende rol. Ze wordt gevraagd om kennis te nemen van het regioarrangement, in te stemmen met de opgaven en een intentie tot samenwerking uit te spreken.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de mate van betrokkenheid en commitment aan de voorgestelde opgaven en samenwerking. Ook moet de raad overwegen hoe zij de financiële aspecten wil benaderen, gezien het ontbreken van een gedetailleerde financiële onderbouwing.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel er duidelijke doelen zijn, ontbreekt het aan meetbare criteria en een gedetailleerde tijdlijn. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de financiële onderbouwing is een zwak punt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om kennis te nemen van het regioarrangement, in te stemmen met de opgaven en de intentie tot samenwerking uit te spreken.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat gemeenten en waterschappen zelf beslissen over de manier waarop zij de raden en algemene besturen betrekken. Er is ruimte voor lokale overheden om het concept regioarrangement te bespreken.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, met specifieke speerpunten gericht op klimaatbestendigheid, duurzame energie en een duurzaam economisch perspectief.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen directe financiële consequenties verbonden aan het regioarrangement. Echter, de gezamenlijke aanpak kan op termijn wel een financiële bijdrage van de gemeente vragen. Er is een voorlopige raming per speerpunt, maar een gedetailleerde financiële onderbouwing ontbreekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regioarrangement Achterhoek Opgaven Samenwerking Ruimtelijk voorstel Provincie Gelderland Financiële middelen Klimaatbestendige regio Duurzame energie Toekomstbestendige landbouwVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Verbinding Noord-Zuid West-Achterhoek." Het amendement richt zich op het verbeteren van de verkeersveiligheid en doorstroming in de regio West-Achterhoek, specifiek tussen Doetinchem en Doesburg. Het stelt voor om de wegaanduiding N314/N814 te verleggen naar een nieuw tracé, om zo de verkeerssituatie te verbeteren. Dit amendement is een vervolg op de eerder aangenomen motie "Een brug te weinig," en benadrukt de noodzaak van een extra brug over de Oude IJssel om de verkeersafwikkeling te verbeteren.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn constatering van het probleem en de voorgestelde oplossing. Het benoemt de betrokken gemeenten en de noodzaak voor een betere verkeersontsluiting. Echter, details over de exacte locatie van het nieuwe tracé en de kosten zijn niet opgenomen.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van het amendement en het opnemen van de problematiek in de beleidskaders richting de Provincie Gelderland en het Rijk. De raad moet ook beslissen over de prioritering van deze infrastructuurprojecten binnen de regio.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij prioriteit geven aan de verbetering van de verkeerssituatie in de regio, en of zij bereid zijn middelen vrij te maken voor de aanleg van een nieuw tracé. Er moet ook een afweging worden gemaakt tussen verkeersveiligheid en duurzaamheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het mist specifieke details over de uitvoering, tijdslijnen en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking en planning zijn niet uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemmen met het amendement en de voorgestelde wijzigingen in de beleidskaders. Dit omvat het goedkeuren van de verlegging van de N314/N814 naar een nieuw tracé.
Participatie:
Het amendement vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een belangrijk aspect, met de nadruk op het inzetten op duurzame vormen van vervoer naast de verbeterde verkeersdoorstroming.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen van het voorstel worden niet expliciet genoemd in het amendement. Er is geen informatie over de kosten van het nieuwe tracé of hoe deze gedekt zullen worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder moet worden uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verbinding Noord-Zuid West-Achterhoek N314-N814 Verkeersveiligheid Oude IJssel Duurzame vormen van vervoer Doorstroming Laag-Keppel Achterhoek Ontsluiting TracéVerfijning van de zoekopdracht: