21-09-2023 Agendacommissie
Agendapunt 1 Vaststellen agenda
Agendapunt 2 Concept-agenda Politieke Avond
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt om de verordening voor de starterslening aan te passen. Het voorstel is om het maximale bedrag van de starterslening te verhogen van € 25.000,- naar € 40.000,-. Daarnaast wil men de verordening actualiseren volgens de nieuwste modelverordening van het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn). Dit houdt onder andere in dat er verduidelijkingen komen over het financieren van verbeter- en meerwerkkosten en dat er een artikel wordt toegevoegd over een Energiebespaarbudget. Het doel is om starters meer kansen te geven op de koopwoningmarkt. Hoewel de lening de financiële mogelijkheden voor starters vergroot, lost het niet het beperkte woningaanbod op. De gemeente blijft daarom inzetten op de bouw van betaalbare woningen. Het budget voor de leningen is momenteel voldoende, maar als de vraag groter wordt, kunnen aanvullende maatregelen nodig zijn. De uitvoering van de regeling blijft bij SVn, en de aanvragen worden getoetst door de beleidsmedewerker Wonen. Jaarlijks wordt de regeling geëvalueerd om te bepalen of aanpassingen nodig zijn.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Aanwijzing plaatsvervangend griffier M.E.A. Knook". Het voorstel houdt in dat mevrouw M.E.A. Knook met ingang van 16 oktober 2023 wordt aangewezen als plaatsvervangend griffier vanwege het zwangerschapsverlof van de huidige griffier, mevrouw H.M.P. Smits. Deze tijdelijke aanstelling is noodzakelijk om de continuïteit van de werkzaamheden op de griffie te waarborgen. De aanwijzing is in lijn met de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra), die voorschrijft dat de raad verantwoordelijk is voor de aanstelling van griffiers en hun plaatsvervangers.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat voor de raad om een beslissing te nemen. Het beschrijft de aanleiding, de wettelijke basis, en de gevolgen van de aanwijzing.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om formeel de aanwijzing van mevrouw M.E.A. Knook als plaatsvervangend griffier goed te keuren. Dit is een wettelijke verplichting onder de Wnra.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het een procedurele en tijdelijke aanstelling betreft die voortvloeit uit wettelijke verplichtingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden (SMART) in de context van de tijdelijke aanstelling. Er zijn geen inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om mevrouw M.E.A. Knook aan te wijzen als plaatsvervangend griffier.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van participatie, wat logisch is gezien de aard van het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een personele aangelegenheid betreft.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen extra kosten verbonden aan de aanwijzing van mevrouw M.E.A. Knook als plaatsvervangend griffier. Dit wordt expliciet vermeld in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Plaatsvervangend griffier M.E.A. Knook Zwangerschapsverlof H.M.P. Smits Continuïteit Wnra (Wet normalisering rechtspositie ambtenaren) Griffie Aanwijzing Werkgeverscommissie Belofte afleggenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Aanpassen Verordening Starterslening
Samenvatting: Het voorstel beoogt de verordening voor startersleningen in de gemeente Bronckhorst te actualiseren. Het maximale bedrag van de starterslening wordt verhoogd van €25.000 naar €40.000, en het maximale aankoopbedrag van een woning wordt verhoogd naar €300.000. Deze wijzigingen zijn bedoeld om starters meer kansen te geven op de koopwoningmarkt. De verordening wordt tevens geactualiseerd volgens de nieuwste modelverordening van het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn), inclusief verduidelijkingen over financiering van verbeterkosten en een nieuw artikel over een Energiebespaarbudget.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de voorgestelde wijzigingen, de redenen daarvoor, en de financiële implicaties. Er is ook aandacht voor de afstemming met relevante afdelingen en instanties.
Rol van de Raad
De raad moet beslissen over de voorgestelde wijzigingen in de verordening, met name de verhoging van het maximale bedrag van de starterslening.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij de verhoging van de starterslening en de actualisatie van de verordening steunen. Dit kan invloed hebben op de toegankelijkheid van de woningmarkt voor starters en de financiële risico's voor de gemeente.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde bedragen. Het is acceptabel en realistisch binnen de huidige financiële ruimte. Het is echter niet volledig tijdgebonden, hoewel er een jaarlijkse evaluatie is gepland. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen in de verordening voor startersleningen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in de besluitvorming.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is relevant, gezien de toevoeging van een Energiebespaarbudget, dat leningen voor energiebesparende maatregelen mogelijk maakt.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de bestaande bestedingsruimte van €1,4 miljoen, waarmee nog 35 leningen van €40.000 kunnen worden verstrekt. Er is een plan voor aanvullende maatregelen als de vraag het aanbod overstijgt. Het risico voor de gemeente wordt als laag ingeschat vanwege de Nationale Hypotheekgarantie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Starterslening Koopwoningmarkt Nationale Hypotheek Garantie (NHG) Modelverordening SVn Energiebespaarbudget Woningaanbod Revolverende leningen Woningwaarde Betaalbare woningen BeleidsmaatregelenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Bestemmingsplan Landelijk gebied; Veegplan 2023-3". Het voorstel betreft de vaststelling van het 18e veegplan voor het landelijk gebied in de gemeente Bronckhorst. Het plan omvat zowel zelfstandige ontwikkelingen als gemeentelijke aanpassingen op diverse locaties. Het doel is om onjuistheden te corrigeren, verleende vergunningen op te nemen en aanpassingen door te voeren naar aanleiding van zienswijzen. Het plan is in lijn met het coalitieakkoord 2022-2026 en richt zich op thema's zoals kansgelijkheid, wonen, leefomgeving en landschappelijke kwaliteit.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en bevat uitgebreide informatie over de wijzigingen en de redenen daarvoor. Het omvat zowel de zienswijzen als de gemeentelijke reacties en voorgestelde wijzigingen. De volledigheid is goed, hoewel de technische details voor leken mogelijk moeilijk te begrijpen zijn.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de reactienota en het gewijzigde bestemmingsplan vaststellen. De raad speelt een beslissende rol in het goedkeuren van de voorgestelde wijzigingen.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over het al dan niet accepteren van de voorgestelde wijzigingen en de balans tussen ontwikkeling en behoud van het landelijk gebied. Er moet ook rekening worden gehouden met de belangen van verschillende belanghebbenden.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de locaties en wijzigingen. Het is tijdgebonden met een duidelijke deadline voor besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de technische aard kan voor verwarring zorgen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen zoals voorgesteld in de reactienota.
Participatie:
Er is participatie geweest met belanghebbenden, waaronder overleg met omwonenden en instanties zoals het Waterschap en de Provincie. Zienswijzen zijn ingediend en verwerkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral in termen van landschappelijke inpassing en het behoud van een gezonde leefomgeving.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt. Leges worden in rekening gebracht bij zelfstandige ontwikkelingen en aanpassingen aan de openbare ruimte zijn voor rekening van de initiatiefnemer. De kosten voor gemeentelijke aanpassingen zijn gedekt vanuit de begrotingspost voor bestemmings- en structuurplannen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Veegplan 2023-3 Landelijk gebied Zienswijzen Reactienota Wijzigingen Zelfstandige ontwikkelingen Gemeentelijke aanpassingen Ruimtelijke onderbouwing Landschappelijke inpassingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Bestemmingsplan Stedelijk gebied; Veegplan 2023-3". Het voorstel betreft de vaststelling van het 16e veegplan voor het stedelijk gebied in de gemeente Bronckhorst. Dit plan omvat zowel zelfstandige ontwikkelingen als gemeentelijke aanpassingen op diverse locaties. Het doel is om onjuistheden te corrigeren en verleende vergunningen op te nemen in het bestemmingsplan. Er zijn wijzigingen voorgesteld naar aanleiding van zienswijzen en ambtshalve wijzigingen, met name voor de locaties Ludger ong. Wichmond en Wilibrordusplein Drempt. Het plan sluit aan bij het coalitieakkoord en strategische opgaven van de gemeente.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde beschrijving van de wijzigingen en de redenen daarvoor. Het bevat ook een samenvatting van de zienswijzen en de gemeentelijke reacties daarop. Echter, meer gedetailleerde financiële informatie en een uitgebreide participatieparagraaf zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen. Dit houdt in dat zij de voorgestelde wijzigingen moeten beoordelen en goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de voorgestelde wijzigingen in het bestemmingsplan, rekening houdend met de zienswijzen en de gemeentelijke heroverwegingen. Ze moeten ook overwegen hoe het plan aansluit bij het coalitieakkoord en de strategische doelen van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), vooral in termen van specifieke wijzigingen en tijdlijnen voor besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking en participatie kunnen specifieker worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan "Stedelijk gebied; Veegplan 2023-3" gewijzigd vast te stellen, zoals voorgesteld in de reactienota.
Participatie:
Het voorstel vermeldt overleg met de omgeving en instanties, maar biedt weinig detail over de participatie van burgers. Er is ruimte voor verbetering in het betrekken van de gemeenschap bij het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel het plan wel aansluit bij strategische opgaven zoals een gezonde leefomgeving.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden beperkt besproken. Er worden leges en bijdragen voor bovenwijkse voorzieningen genoemd, en de kosten voor aanpassingen aan de openbare ruimte zijn voor rekening van de initiatiefnemer. De dekking komt uit de begrotingspost "Bestemmings- en structuurplannen algemeen". Meer gedetailleerde financiële informatie zou nuttig zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Veegplan 2023-3 Zienswijzen Stedelijk gebied Reactienota Wijzigingen Zelfstandige ontwikkelingen Gemeentelijke aanpassingen Ruimtelijke onderbouwing Inzage termijnVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Controleverordening gemeente Bronckhorst 2023 inclusief toelichting." Het voorstel beoogt de controleverordening van de gemeente Bronckhorst te actualiseren om te voldoen aan de gewijzigde wet- en regelgeving, met name de invoering van de rechtmatigheidsverantwoording vanaf boekjaar 2023. De nieuwe verordening vervangt de verordening van 2019 en het controleprotocol, dat geen meerwaarde meer heeft. De belangrijkste wijzigingen betreffen de definities rond rechtmatigheid en de rol van het college bij de aanbesteding van de accountant. Het voorstel is afgestemd met relevante interne en externe partijen en heeft als doel de kaderstelling door de raad te versterken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzaak, wijzigingen en afstemming duidelijk beschrijft. Het bevat ook argumenten voor de voorgestelde wijzigingen en de intrekking van het controleprotocol.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de controleverordening vast te stellen, waarmee zij de kaders voor de controle van het financiële beheer en de inrichting van de financiële organisatie vastlegt.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen en de intrekking van het controleprotocol. Dit omvat het vertrouwen in de nieuwe rolverdeling en de afstemming met de accountant.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART) in de context van de gestelde doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de nieuwe controleverordening vast te stellen en de oude verordening en het controleprotocol in te trekken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere externe stakeholders, maar er is wel afstemming geweest met interne en externe deskundigen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële controle en rechtmatigheid.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen of kosten verbonden aan dit voorstel, en er is geen dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Controleverordening Rechtmatigheidsverantwoording Accountant Wet- en regelgeving Modelverordening VNG Controleprotocol Financiële beheer Auditcommissie Gemeentewet KaderstellingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Investeringsagenda en Voorkeursscenario
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Investeringsagenda en voorkeursscenario". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om de memo kader investeringsagenda als richtinggevend kader vast te stellen en om scenario 3, "Volume investeringsagenda vergroten", te volgen. Het doel is om de investeringsagenda te vergroten tot €42,6 miljoen, met investeringen in onderwijs, sport, leefbaarheid en bedrijventerreinen. Dit moet Bronckhorst voorbereiden op de toekomst door te investeren in maatschappelijke voorzieningen en economische ontwikkeling.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de achtergrond, de financiële implicaties en de scenario’s voor de verdeling van middelen. Echter, er is ruimte voor meer gedetailleerde informatie over specifieke projecten en hun impact.
Rol van de Raad:
De raad moet het kader vaststellen en een keuze maken uit de voorgestelde scenario’s. Daarnaast blijft de raad betrokken bij de goedkeuring van afzonderlijke projecten en de bijbehorende financiering.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met het vergroten van de investeringsagenda en het volgen van scenario 3. Dit omvat keuzes over de prioritering van investeringen en het omgaan met financiële risico’s.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke tijdlijnen of meetbare doelen voor de investeringen. Er zijn ook enkele kanttekeningen over de financiële haalbaarheid, vooral met betrekking tot het ravijnjaar 2027.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de memo kader investeringsagenda vast te stellen en scenario 3 te volgen, wat betekent dat ze akkoord gaan met het vergroten van de investeringsagenda.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, aangezien de investeringen als duurzaam en toekomstbestendig worden gepresenteerd.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een totale investeringsagenda van €42,6 miljoen, gedekt door de bestemmingsreserve Kapitaallasten Investeringsagenda en de exploitatie. Er zijn zorgen over de lange termijn financiële ruimte en de impact van het ravijnjaar 2027. Het voorstel suggereert dat toekomstige positieve resultaten kunnen bijdragen aan de investeringsagenda, maar erkent dat dit niet gegarandeerd is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Investeringsagenda Scenario 3 Leefbaarheid Solvabiliteit Bestemmingsreserve Kapitaallasten Toekomstbestendig Economische en maatschappelijke voorzieningen Integraal HuisvestingsPlan Vitale Kernen Programmabegroting 2021-2024Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Nota vrijwilligers en vrijwilligerswerk 2024-2026
Samenvatting: De Nota vrijwilligers en vrijwilligerswerk 2024-2026 van de gemeente Bronckhorst richt zich op het behouden en versterken van vrijwilligerswerk in de regio. Gezien de trends van vergrijzing en de toenemende druk op de zorg, is er behoefte aan een duurzaam vrijwilligersbeleid. De nota stelt voor om een centraal vrijwilligerspunt op te richten en legt de focus op faciliteren en stimuleren van vrijwilligers en organisaties. Het doel is om de sociale cohesie te behouden en vrijwilligerswerk aantrekkelijk en toekomstbestendig te maken. De nota is tot stand gekomen via een interactief proces met diverse stakeholders.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde analyse van de huidige situatie en trends in vrijwilligerswerk, evenals een duidelijk plan voor de komende drie jaar. Er zijn echter geen specifieke meetbare doelen opgenomen, wat de evaluatie van het succes kan bemoeilijken.
Rol van de Raad
De raad moet instemmen met en de nota vaststellen. Hun rol is om het beleid te beoordelen, goed te keuren en toezicht te houden op de uitvoering en evaluatie ervan.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen en de focus op faciliteren en stimuleren van vrijwilligerswerk. Er moet ook worden overwogen hoe de gemeente kan bijdragen aan het verminderen van regeldruk voor vrijwilligers.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het tijdsgebonden is (2024-2026), ontbreken specifieke en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de voorgestelde maatregelen kan moeilijk te meten zijn zonder concrete doelen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de nota goed te keuren en vast te stellen, waarmee het beleid voor de komende drie jaar wordt geïmplementeerd.
Participatie
Het voorstel benadrukt participatie door een interactief proces met diverse stakeholders, waaronder vrijwilligers, organisaties, en de participatieraad. Dit toont een sterke betrokkenheid van de gemeenschap bij de beleidsvorming.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, vooral in de context van het toekomstbestendig maken van vrijwilligerswerk en het verduurzamen van accommodaties.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn duidelijk gespecificeerd met een jaarlijkse begroting voor de periode 2024-2026. De kosten worden gedekt door Brede SPUK-middelen en het budget voor welzijnsbeleid. De totale kosten bedragen respectievelijk €49.100, €55.600 en €53.100 voor de jaren 2024, 2025 en 2026.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vrijwilligerswerk Sociale cohesie Vergrijzing Projectmatige inzet Centraal vrijwilligerspunt Faciliteren en stimuleren Leefbaarheid Regeldruk Duurzame inzet ParticipatieraadVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Onderzoeksrapport Rekenkamercommissie “Planning & Control (P&C) cyclus in Bronckhorst”
Samenvatting: Het voorstel betreft het onderzoeksrapport van de Rekenkamercommissie over de Planning & Control cyclus in de gemeente Bronckhorst. Het rapport beoordeelt de effectiviteit en efficiëntie van de huidige P&C-cyclus en doet aanbevelingen voor verbetering. De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het rapport en het college op te dragen een projectgroep te vormen met vertegenwoordigers van de raad, het college en de organisatie. Deze groep zal de aanbevelingen uitwerken en verbetermaatregelen voorstellen aan de gemeenteraad. Het doel is om de raad beter in staat te stellen zijn kaderstellende en controlerende taken uit te voeren.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van het onderzoek, de bevindingen en de aanbevelingen. Er is ook een bestuurlijke reactie toegevoegd, wat bijdraagt aan de volledigheid. Echter, specifieke details over de aanbevelingen en hoe deze precies geïmplementeerd zullen worden, ontbreken.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om kennis te nemen van het rapport en om het college op te dragen een projectgroep te vormen. De raad moet ook de uiteindelijke verbetermaatregelen goedkeuren die door de projectgroep worden voorgesteld.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de aanbevelingen van de Rekenkamercommissie willen volgen en hoe zij de verbeteringen in de P&C-cyclus willen implementeren. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over prioriteiten en middelen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke tijdlijnen of meetbare doelen opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van concrete details over de implementatie kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het rapport te erkennen en het college op te dragen een projectgroep te vormen om de aanbevelingen uit te werken.
Participatie
Het voorstel benadrukt participatie door een projectgroep te vormen met vertegenwoordigers van de raad, het college en de organisatie, wat wijst op een gezamenlijke aanpak.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Het voorstel heeft geen financiële consequenties, zoals vermeld in het document. Er wordt geen dekking aangegeven omdat er geen kosten zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onderzoeksrapport Rekenkamercommissie Planning & Control (P&C) cyclus Aanbevelingen Projectgroep Auditcommissie Doeltreffendheid Doelmatigheid Gemeente EvaluatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Regioarrangement Achterhoek
Samenvatting: Het voorstel betreft het Regioarrangement Achterhoek, een dynamisch document dat de gezamenlijke opgaven voor de regio Achterhoek beschrijft op het gebied van wonen, bereikbaarheid, energie, economie, landbouw en natuur. Het doel is om een langjarige samenwerking te bevorderen tussen provincie, regio, gemeenten en waterschap, met als uitgangspunt dat er geen nieuw beleid wordt vastgesteld. De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van het arrangement, in te stemmen met de opgaven en een intentie tot samenwerking uit te spreken. Daarnaast wordt Gedeputeerde Staten van Gelderland verzocht om financiële middelen te bespreken met het Rijk.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het de belangrijkste opgaven en doelen voor de regio Achterhoek beschrijft. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde financiële onderbouwing, wat een belangrijk aspect is voor de realisatie van de opgaven.
Rol van de Raad
De raad speelt een adviserende en besluitvormende rol. Ze wordt gevraagd om kennis te nemen van het regioarrangement, in te stemmen met de opgaven en een intentie tot samenwerking uit te spreken.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de mate van betrokkenheid en commitment aan de voorgestelde opgaven en samenwerking. Ook moet de raad overwegen hoe zij de financiële aspecten wil benaderen, gezien het ontbreken van een gedetailleerde financiële onderbouwing.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel er duidelijke doelen zijn, ontbreekt het aan meetbare criteria en een gedetailleerde tijdlijn. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de financiële onderbouwing is een zwak punt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om kennis te nemen van het regioarrangement, in te stemmen met de opgaven en de intentie tot samenwerking uit te spreken.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat gemeenten en waterschappen zelf beslissen over de manier waarop zij de raden en algemene besturen betrekken. Er is ruimte voor lokale overheden om het concept regioarrangement te bespreken.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, met specifieke speerpunten gericht op klimaatbestendigheid, duurzame energie en een duurzaam economisch perspectief.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen directe financiële consequenties verbonden aan het regioarrangement. Echter, de gezamenlijke aanpak kan op termijn wel een financiële bijdrage van de gemeente vragen. Er is een voorlopige raming per speerpunt, maar een gedetailleerde financiële onderbouwing ontbreekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regioarrangement Achterhoek Opgaven Samenwerking Ruimtelijk voorstel Provincie Gelderland Financiële middelen Klimaatbestendige regio Duurzame energie Toekomstbestendige landbouwVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Tweede verlenging overeenkomst Gemeente Bronckhorst en accountant Stolwijk Kelderman 2024-2025.
Samenvatting: Het voorstel betreft de verlenging van de overeenkomst tussen de gemeente Bronckhorst en de accountant Stolwijk Kelderman voor de boekjaren 2024 en 2025. De huidige overeenkomst, die in 2021 al met twee jaar werd verlengd, loopt af in 2023. De auditcommissie en ambtelijke ondersteuning zijn tevreden over de dienstverlening van de accountant. De verlenging voldoet aan artikel 213, lid 2 van de Gemeentewet, dat voorschrijft dat de raad een accountant aanwijst voor de controle van de jaarrekening. Na 2025 is een nieuwe aanbesteding noodzakelijk.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en bevat alle noodzakelijke informatie, inclusief de juridische basis, argumenten voor verlenging, en financiële implicaties.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de verlenging van de overeenkomst met de accountant voor de komende twee boekjaren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de huidige samenwerking met Stolwijk Kelderman willen voortzetten of overwegen om een nieuwe aanbesteding eerder te starten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist concrete doelen en evaluatiecriteria (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met de verlenging van de overeenkomst met Stolwijk Kelderman voor de boekjaren 2024 en 2025.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de verlenging van een accountantsdienst.
Financiële gevolgen:
De kosten voor de accountantsdiensten zijn gestegen door extra werkzaamheden en indexering. Voor 2023 is een bedrag van € 66.735 begroot. De kosten worden deels gedekt door een structurele verhoging en de kosten van deelverklaringen worden ten laste van de betreffende projecten gebracht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stolwijk Kelderman Accountant Auditcommissie Verlenging Boekjaren 2024-2025 Controle jaarrekening Aanbesteding Kostenstijging Wsw (Wet sociale werkvoorziening) SiSa (Single information Single audit)Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Uitkomst haalbaarheidsonderzoek en aanvraag voorbereidingskrediet Zelhem." Het voorstel behelst de instemming met het voorkeursscenario voor vervangende nieuwbouw van basisscholen in Zelhem. OBS Jan Ligthart blijft op haar huidige locatie, terwijl CBS de Meene en CBS ’t Loo gezamenlijk op een nieuwe locatie worden gehuisvest. Er wordt een voorbereidingskrediet van € 600.000 aangevraagd, te dekken uit de investeringsagenda, om de initiatieffase en ontwerpfase van de nieuwbouw te financieren. Het doel is om toekomstbestendige en energieneutrale schoolgebouwen te realiseren die aansluiten bij de onderwijsvisie en het verwachte leerlingenaantal.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de scenario's, financiële ramingen, en de argumentatie voor het voorkeursscenario. Echter, er zijn enkele onzekerheden, zoals de exacte locatie voor CBS de Meene en CBS ’t Loo en de kosten voor tijdelijke huisvesting.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met het voorkeursscenario en het voorbereidingskrediet goedkeuren. Later zal de raad ook een besluit moeten nemen over het bouwkrediet na de ontwerpfase.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen renovatie of nieuwbouw, de locatie voor de nieuwbouw van CBS de Meene en CBS ’t Loo, en de financiële dekking van het project. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van flexibiliteit en duurzaamheid van de nieuwe gebouwen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en meetbaar in termen van financiële ramingen en leerlingenaantallen. Echter, de tijdsgebondenheid is minder duidelijk, en er zijn onzekerheden over de locatie en tijdelijke huisvesting. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar wel onzekerheden die verdere uitwerking vereisen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het voorkeursscenario goed te keuren en het voorbereidingskrediet van € 600.000 beschikbaar te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van ouders of andere belanghebbenden, maar er is afstemming geweest met schoolbesturen en andere gemeentelijke clusters.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de nieuwbouw energieneutraal en toekomstbestendig moet zijn, conform de normen voor Frisse Scholen en Bijna Energieneutrale Gebouwen.
Financiële Gevolgen:
De totale kosten voor de nieuwbouw bedragen € 8,3 miljoen, exclusief tijdelijke huisvesting. De kosten worden gedekt uit de investeringsagenda. Er zijn financiële risico's door mogelijke prijsstijgingen en de noodzaak van tijdelijke huisvesting, die tussen € 0,8 en € 1,6 miljoen kan kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Haalbaarheidsonderzoek Voorbereidingskrediet Nieuwbouw Basisscholen Zelhem Investering Locatie Prognoses Flexibiliteit Tijdelijke huisvestingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Uitkomst haalbaarheidsonderzoek en aanvraag voorbereidingskrediet dorpsschool Halle
Samenvatting: Het voorstel betreft de goedkeuring van het voorkeursscenario voor vervangende nieuwbouw van de Dorpsschool Halle en de toekenning van een voorbereidingskrediet van € 300.000. Het haalbaarheidsonderzoek concludeert dat nieuwbouw financieel voordeliger is dan renovatie. De nieuwbouw moet 120 leerlingen kunnen huisvesten, met een bruto vloeroppervlakte van 804 m². Er is ook een plusvariant met 280 m² extra ruimte overwogen, maar deze is kostbaar en kan precedentwerking veroorzaken. Het voorbereidingskrediet wordt gedekt uit de investeringsagenda. Er wordt verder onderzoek gedaan naar de locatie nabij de sportzaal van SSO Halle.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde analyse van de haalbaarheid van nieuwbouw versus renovatie, inclusief financiële ramingen en overwegingen omtrent locatie en ruimtebehoefte. Er zijn echter enkele onzekerheden, zoals de uiteindelijke locatie en de financiering van extra vierkante meters.
Rol van de Raad
De raad moet instemmen met het voorkeursscenario voor nieuwbouw en het voorbereidingskrediet van € 300.000 goedkeuren. De raad speelt een cruciale rol in het toekennen van financiële middelen en het bepalen van de richting van het project.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze instemmen met de nieuwbouw binnen de norm of de plusvariant met extra vierkante meters. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de locatie van de nieuwbouw en de financiering van eventuele extra kosten.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar mist duidelijkheid over de haalbaarheid en relevantie van de plusvariant. Er zijn geen directe inconsequenties, maar de onzekerheid over de locatie en de financiering van extra ruimte kan problemen opleveren.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het voorkeursscenario voor nieuwbouw goed te keuren en het voorbereidingskrediet van € 300.000 toe te kennen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van de gemeenschap of andere belanghebbenden, behalve de betrokkenheid van de directeur-bestuurder van de Dorpsschool.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het nieuwe gebouw energieneutraal moet zijn en moet voldoen aan de normen voor Frisse Scholen.
Financiële Gevolgen
De totale kosten voor de nieuwbouw bedragen € 2,8 miljoen, exclusief tijdelijke huisvesting. Het voorbereidingskrediet van € 300.000 wordt gedekt uit de investeringsagenda. Er zijn risico's op hogere kosten door prijsstijgingen van materialen en lonen. De financiering van kinderopvangruimten is nog niet volledig duidelijk.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Haalbaarheidsonderzoek Voorbereidingskrediet Nieuwbouw Dorpsschool Halle Leerlingenprognoses Ruimtebehoefte Flexibiliteit Investeringsagenda Tijdelijke huisvesting KinderopvangruimtenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid bestuur gemeente Bronckhorst 2023
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe verordening voor het onderzoeken van de doelmatigheid en doeltreffendheid van het bestuur van de gemeente Bronckhorst. De huidige verordening uit 2007 wordt ingetrokken en vervangen door een geactualiseerde versie die aansluit bij de huidige praktijk en de modelverordening van de VNG. Het doel is om een actueel en praktisch toepasbaar kader te bieden voor het college om periodieke onderzoeken uit te voeren, wat bijdraagt aan een efficiënte en effectieve inzet van middelen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak en de voordelen van de nieuwe verordening beschrijft. Het bevat de relevante achtergrondinformatie, argumenten voor de wijziging, en de procedurele stappen die moeten worden gevolgd na de vaststelling.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de verordening vast te stellen. Dit is een wettelijke verplichting op grond van artikel 213a van de Gemeentewet. De raad stelt hiermee de kaders vast voor de onderzoeken die het college uitvoert.
Politieke Keuzes
De belangrijkste politieke keuze betreft de goedkeuring van de nieuwe verordening en het intrekken van de oude. De raad moet beslissen of de voorgestelde wijzigingen voldoende aansluiten bij de huidige praktijk en of ze bijdragen aan de doelmatigheid en doeltreffendheid van het bestuur.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is SMART in de zin dat het specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden is. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel. Het beschrijft helder de stappen en de verwachte uitkomsten.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de nieuwe verordening vast te stellen en de oude verordening uit 2007 in te trekken.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het opstellen van de verordening. De afstemming is intern gebeurd met Control, de Griffie en Juridische Zaken.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op bestuurlijke efficiëntie en effectiviteit.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen directe financiële gevolgen of kosten verbonden aan dit voorstel, zoals aangegeven in het document. De dekking is daarom niet van toepassing.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Doelmatigheid Doeltreffendheid Actualisatie Gemeentewet Modelverordening Risicogerichte benadering Kaderstelling Afstemming EvaluatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wooninitiatief klein-collectief Scharfdijk 3, Varssel". Het voorstel betreft het verzoek om een bestemmingsplan vast te stellen voor de realisatie van een schuurwoning aan de Scharfdijk 3 te Varssel. Het college heeft besloten geen medewerking te verlenen aan dit verzoek, omdat het niet voldoet aan de voorwaarden van de Woonvisie 2019-2025. Er zijn alternatieve opties zoals woningsplitsing en het realiseren van een mantelzorgwoning die wel binnen het beleid passen. Het voorstel benadrukt dat afwijken van het beleid precedentwerking kan veroorzaken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het gedetailleerd de redenen uiteenzet waarom het verzoek is afgewezen. Het bevat argumenten, kanttekeningen en verwijzingen naar beleidsdocumenten zoals de Woonvisie 2019-2025.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en een besluit te nemen over het al dan niet verlenen van medewerking aan het bestemmingsplan voor de schuurwoning.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het volgen van het bestaande beleid, dat geen medewerking verleent aan het verzoek, of het maken van een uitzondering die precedentwerking kan veroorzaken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van beleidskaders, maar mist concrete tijdsgebonden doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwegingen zijn sterk afhankelijk van beleidsinterpretaties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het voorstel van het college volgt en geen medewerking verleent aan het bestemmingsplan, of dat zij afwijkt van het advies en wel medewerking verleent.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat initiatiefnemers hebben ingesproken tijdens een politieke avond, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van de schuurwoning die levensloopbestendig en duurzaam gebouwd zou worden. Echter, het voorstel ziet dit niet als voldoende reden om af te wijken van het beleid.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot leges voor het in behandeling nemen van het plan. Er zijn geen verdere financiële implicaties of dekkingsvoorstellen vermeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wooninitiatief Schuurwoning Bestemmingsplan Recreatiewoning Woonvisie Verevening Woningsplitsing Mantelzorgwoning Precedentwerking LevensloopbestendigVerfijning van de zoekopdracht: