23-02-2023 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
Johanna Bergervoet - PvdA
Johanna Bergervoet - PvdA
Johanna Bergervoet - PvdA
Johanna Bergervoet - PvdA
Johanna Bergervoet - PvdA
Johanna Bergervoet - PvdA
Johanna Bergervoet - PvdA
Johanna Bergervoet - PvdA
Johanna Bergervoet - PvdA
Johanna Bergervoet - PvdA
Johanna Bergervoet - PvdA
Agendapunt 6 Herziene verordening kwijtschelding 2023
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt een nieuwe verordening voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen vast te stellen. Deze verordening zou een ruimere vermogensnorm bevatten, waardoor meer inwoners in aanmerking kunnen komen voor kwijtschelding. De voorgestelde aanpassing houdt in dat aanvragers meer spaargeld mogen hebben zonder dat dit invloed heeft op hun recht op kwijtschelding. De verhoging van de vermogensnorm kan oplopen tot € 2.000, afhankelijk van de leefsituatie van de aanvrager. De wijziging sluit aan bij het beleid van Bronckhorst en de landelijke regelgeving. GBTwente, de uitvoerende instantie, vraagt om een snelle vaststelling van de verordening om de aanslagoplegging tijdig te kunnen verwerken. De gemeenteraad moet nog een besluit nemen over deze verordening.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Herziene verordening kwijtschelding 2023
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de herziene Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen Bronckhorst 2023. De belangrijkste wijziging is de verruiming van de vermogensnorm, waardoor meer inwoners in aanmerking kunnen komen voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. De vermogensnorm is verhoogd met maximaal € 2.000, afhankelijk van de leefvorm. Deze wijziging is in lijn met de landelijke Regeling ‘kwijtschelding belastingen medeoverheden’ en het VNG-model. De aanpassing zorgt ervoor dat een deel van de doelgroep die voorheen onder aanvullende toetsing viel, nu automatisch in aanmerking komt voor kwijtschelding. De financiële impact voor Bronckhorst bedraagt € 14.300.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het zowel de inhoudelijke wijzigingen als de financiële gevolgen en de reden voor de wijzigingen duidelijk uiteenzet. Het bevat ook de benodigde achtergrondinformatie en argumenten voor de voorgestelde wijzigingen.
Rol van de Raad
De raad moet het voorstel goedkeuren om de herziene verordening vast te stellen. Dit is nodig om de nieuwe vermogensnormen te implementeren en de uitvoering door GBTwente mogelijk te maken.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de verruiming van de vermogensnormen en de bijbehorende financiële gevolgen. Dit kan invloed hebben op de gemeentelijke begroting en het minimabeleid.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vermogensnormen en de financiële impact. Het is haalbaar en relevant, gezien de landelijke regelgeving en het lokale minimabeleid. De tijdsgebondenheid is duidelijk met de implementatie vanaf de aanslag 2023. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de herziene Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen Bronckhorst 2023 vast te stellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of belanghebbenden in het proces van totstandkoming van de verordening.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op sociale rechtvaardigheid en financiële ondersteuning voor minima.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen van het voorstel bedragen € 14.300 aan extra kwijtschelding. Dit wordt gedekt door een verschuiving binnen het bestaande minimabeleid, waardoor er geen extra kosten voor de gemeente ontstaan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kwijtschelding Vermogensnorm VNG-model GBTwente Minimabeleid Vrijstelling Inlichtingenbureau Automatische toetsing Beleidsregel Aanvullende kwijtscheldingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Nota Lokaal gezondheidsbeleid 2023-2026, Gezonde keuzes in Bronckhorst
Bronckhorst zet koers naar gezondere toekomst met nieuwe gezondheidsnota
De gemeenteraad van Bronckhorst heeft ingestemd met de Nota Lokaal Gezondheidsbeleid 2023-2026. Deze nota, die is opgesteld in samenwerking met diverse partners, richt zich op het ondersteunen van inwoners bij het maken van gezondere keuzes. Het plan sluit aan bij het programma 'Samen leven, werken en ontmoeten in een gezonde leefomgeving' en legt de nadruk op preventie en gezondheid.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd de Nota Lokaal Gezondheidsbeleid 2023-2026 uitvoerig besproken. Het voorstel kreeg uiteindelijk groen licht met 16 stemmen voor en 7 tegen. De nota is bedoeld om inwoners te ondersteunen bij het maken van gezondere keuzes en sluit aan bij het programma 'Samen leven, werken en ontmoeten in een gezonde leefomgeving'. De kosten voor de uitvoering worden grotendeels gedekt uit bestaande budgetten, en er is een aanvraag gedaan voor extra financiering.Preventie als speerpunt
De nota legt de nadruk op preventie en gezondheid, een punt dat door meerdere raadsleden werd onderstreept. "Voorkomen is beter dan genezen," aldus een enthousiaste vertegenwoordiger van het CDA. De partij benadrukte het belang van vroegtijdige preventie en sprak haar vertrouwen uit in een effectief uitvoeringsprogramma.
Kritische noten en procedurele bezwaren
Niet alle partijen waren echter even enthousiast. GroenLinks uitte stevige kritiek op de procedurele gang van zaken en de inhoud van de nota. "We hadden graag meer focus gezien op lange termijn doelen en een integrale aanpak," aldus GroenLinks-raadslid mevrouw ter Braak. De partij pleitte voor een bredere benadering van gezondheid, waarbij ook mentale gezondheid en sociale factoren een rol spelen.
De VVD en D66 sloten zich aan bij de procedurele bezwaren. "De Raad staat met deze nota toch wel een beetje met lege handen," stelde D66. De VVD gaf aan dat er meer duidelijkheid nodig was over de kaders en doelen van het beleid.
Een stap vooruit
Ondanks de kritische geluiden, werd de nota aangenomen. Wethouder Blauw benadrukte dat de nota een belangrijke stap is in het bevorderen van de gezondheid van de inwoners van Bronckhorst. "We willen dat in 2026 meer mensen gezondere keuzes maken dan nu," aldus de wethouder. De voortgang en resultaten van de nota zullen regelmatig worden geëvalueerd, waarbij er ruimte is voor bijsturing waar nodig.
Met de goedkeuring van de nota zet Bronckhorst een belangrijke stap richting een gezondere toekomst. De komende maanden zal er gewerkt worden aan een uitvoeringsplan voor 2023, waarmee de ambities uit de nota werkelijkheid moeten worden.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt de Nota Lokaal Gezondheidsbeleid 2023-2026 vast te stellen. Deze nota is bedoeld om inwoners te ondersteunen bij het maken van gezondere keuzes en sluit aan bij het programma 'Samen leven, werken en ontmoeten in een gezonde leefomgeving'. Het plan richt zich op preventie en gezondheid en is opgesteld in samenwerking met diverse partners. De participatieraad heeft advies gegeven, dat het college wil gebruiken bij de uitvoering. De kosten voor de uitvoering worden grotendeels gedekt uit bestaande budgetten, en er is een aanvraag gedaan voor extra financiering. Als de nota wordt goedgekeurd, volgt een uitvoeringsplan voor 2023. De voortgang en resultaten worden regelmatig geëvalueerd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Nota Lokaal Gezondheidsbeleid 2023-2026, Gezonde keuzes in Bronckhorst
Samenvatting: De Nota Lokaal Gezondheidsbeleid 2023-2026 is opgesteld om inwoners van Bronckhorst te ondersteunen bij het maken van gezondere keuzes. Het document bevat strategieën en acties die bijdragen aan het welzijn van de inwoners, met een focus op preventie en gezondheid. De nota is ontwikkeld in samenwerking met maatschappelijke partners en richt zich op zowel de sociale als fysieke leefomgeving. Het doel is om tegen 2026 een toename te zien in het aantal inwoners dat gezonde keuzes maakt. De nota voldoet aan de wettelijke verplichting om elke vier jaar een gezondheidsnota op te stellen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke kernboodschap, een overzicht van de betrokken partijen, en een financiële paragraaf. Er is echter minder aandacht voor de integratie met het fysieke domein, wat een belangrijk aspect van gezondheid is.
Rol van de Raad
De raad moet de nota vaststellen en instemmen met de reactie op het advies van de participatieraad. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de beleidskaders en het toezien op de uitvoering ervan.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de prioritering van gezondheidsdoelen en de toewijzing van middelen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van integratie met andere beleidsdomeinen zoals armoedebeleid en vrijwilligersbeleid.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het doel om meer inwoners gezonde keuzes te laten maken is specifiek en meetbaar, maar de tijdsgebondenheid en haalbaarheid zijn minder duidelijk uitgewerkt. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de integratie met het fysieke domein kan beter worden uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de nota vast te stellen en in te stemmen met de reactie op het advies van de participatieraad.
Participatie
De participatieraad is betrokken geweest bij de totstandkoming van de nota en heeft advies uitgebracht. Dit wijst op een goede mate van participatie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp, maar het creëren van een gezonde leefomgeving kan indirect bijdragen aan duurzame doelen.
Financiële Gevolgen
De jaarlijkse kosten bedragen ongeveer € 745.987,-, grotendeels gedekt uit bestaande budgetten. Er is een extra budgetvraag opgenomen in de meerjarenbegroting en een specifieke uitkering kan worden aangevraagd bij het ministerie van VWS. De financiële dekking lijkt adequaat geregeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gezondheidsbeleid Preventie Positieve gezondheid Sociaal domein Gezonde leefomgeving Participatieraad Regionale samenwerking Gezondheidsmonitor Uitvoeringsplan FinanciënVerfijning van de zoekopdracht:
Marja Berenschot - GBB
Johanna Bergervoet - PvdA
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marja Berenschot - GBB
Johanna Bergervoet - PvdA
Marja Berenschot - GBB
Johanna Bergervoet - PvdA
Marja Berenschot - GBB
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Johanna Bergervoet - PvdA
Marja Berenschot - GBB
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Marja Berenschot - GBB
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Johanna Bergervoet - PvdA
Marja Berenschot - GBB
Johanna Bergervoet - PvdA
Hans Puijk - VVD
Johanna Bergervoet - PvdA
Hans Puijk - VVD
Marcel Westerink - Groep Westerink
Johanna Bergervoet - PvdA
Marcel Westerink - Groep Westerink
Marcel Westerink - Groep Westerink
Johanna Bergervoet - PvdA
Hans Puijk - VVD
Johanna Bergervoet - PvdA
Hans Puijk - VVD
Marcel Westerink - Groep Westerink
Johanna Bergervoet - PvdA
Hans Puijk - VVD
Johanna Bergervoet - PvdA
Jolanda Piels - D66
Johanna Bergervoet - PvdA
Jolanda Piels - D66
Everdien Berendsen - CDA
Johanna Bergervoet - PvdA
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Johanna Bergervoet - PvdA
Marcel Westerink - Groep Westerink
Johanna Bergervoet - PvdA
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Johanna Bergervoet - PvdA
Marcel Westerink - Groep Westerink
Johanna Bergervoet - PvdA
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Johanna Bergervoet - PvdA
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Luuk Preijde - PvdA
Johanna Bergervoet - PvdA
Luuk Preijde - PvdA
Johanna Bergervoet - PvdA
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Luuk Preijde - PvdA
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Johanna Bergervoet - PvdA
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Johanna Bergervoet - PvdA
Dick Ebbers - CU-SGP
Johanna Bergervoet - PvdA
Luuk Preijde - PvdA
Johanna Bergervoet - PvdA
Evert Blaauw
Johanna Bergervoet - PvdA
Jolanda Piels - D66
Johanna Bergervoet - PvdA
Hans Puijk - VVD
Johanna Bergervoet - PvdA
Johanna Bergervoet - PvdA
Johanna Bergervoet - PvdA
00:08:22 - 00:09:03 - 00:09:08 - 00:09:38 - 00:10:14 - 00:10:38 - 00:12:41 - 00:13:12 - 00:13:25 - 00:13:52 - 00:14:07 - 00:15:01 - 00:16:44 - 00:18:10 - 00:19:05 - 00:19:32 - 00:20:56 - 00:21:14 - 00:21:48 - 00:22:22 - 00:22:30 - 00:22:59 - 00:25:33 - 00:26:25 - 00:29:39 - 00:31:36 - 00:32:24 - 00:32:56 - 00:34:25
Everdien Berendsen - CDA
Dick Ebbers - CU-SGP
Evert Blaauw -
Agendapunt 8 Integraal veiligheidsbeleid 2023-2026
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt het integraal veiligheidsbeleid 2023-2026 vast te stellen. Dit beleid richt zich op het verbeteren van de veiligheid in de gemeente Bronckhorst. De belangrijkste thema's zijn ondermijning, effectieve verbinding van zorg en veiligheid, en digitale weerbaarheid. Het beleid vraagt om samenwerking tussen de gemeente, politie, ondernemers, maatschappelijke instellingen en burgers. Het doel is om de veiligheid te waarborgen en te verbeteren, en om in te spelen op nieuwe ontwikkelingen. Het voorstel heeft geen extra financiële gevolgen, omdat de acties binnen de bestaande capaciteit en budget passen. Na goedkeuring worden de veiligheidspartners geïnformeerd en wordt het beleid in samenwerking uitgevoerd.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2026
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Integraal veiligheidsbeleid 2023-2026". Het voorstel richt zich op het vaststellen van ontwikkelthema’s en prioriteiten op het gebied van veiligheid voor de gemeente Bronckhorst. Het beleid beoogt een integrale aanpak van veiligheidsthema’s zoals ondermijning, zorg & veiligheid, en digitale weerbaarheid. Door samenwerking met netwerkpartners, politie en andere gemeenten wordt gestreefd naar een structurele optimalisering van veiligheid en leefbaarheid. Het beleid biedt flexibiliteit voor nieuwe ontwikkelingen en heeft geen extra financiële consequenties, aangezien de acties binnen bestaande budgetten passen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een duidelijke structuur biedt voor de komende jaren, met specifieke ontwikkelthema’s en prioriteiten. Het bevat ook een afstemming met relevante partners en een beoogd effect. Echter, het zou baat kunnen hebben bij meer gedetailleerde informatie over de specifieke acties en meetbare doelen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om in te stemmen met het integraal veiligheidsbeleid, waarmee zij voldoen aan de verplichting volgens de Politiewet om ten minste eens in de vier jaar prioriteiten vast te stellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met de voorgestelde ontwikkelthema’s en prioriteiten. Er moet ook overwogen worden hoe flexibel het beleid moet zijn om in te spelen op nieuwe ontwikkelingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel het thema’s en prioriteiten vaststelt, ontbreken specifieke meetbare doelen en tijdslijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de specificiteit kan verbeterd worden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met het integraal veiligheidsbeleid 2023-2026.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er input is gevraagd van inwoners via een inwonerspanel, wat wijst op een zekere mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op veiligheid en leefbaarheid.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen extra financiële consequenties, aangezien de acties binnen de bestaande capaciteit en budget passen. Dit wordt duidelijk aangegeven in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Integraal veiligheidsbeleid Ondermijning Zorg & veiligheid Digitale weerbaarheid Cybercrime Veiligheidsnetwerk Oost Nederland Veiligheidsthema’s Samenwerking Veiligheidsrisico’s BewustwordingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Toezicht- en Handhavingsbeleid 2023-2027
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt het Toezicht- en Handhavingsbeleid 2023-2027 vast te stellen. Dit beleid heeft als doel een veilige en leefbare omgeving te waarborgen door samen te werken met inwoners, bedrijven en partners. Het plan legt prioriteiten vast op basis van risicoanalyses en input van de gemeenschap. Belangrijke thema's zijn ondermijning, veiligheid en gezondheid. Het beleid benadrukt het belang van communicatie en samenwerking, waarbij eerst het gesprek wordt aangegaan voordat formele handhaving plaatsvindt. De strategieën richten zich op preventie, toezicht en sancties, met ruimte voor maatwerk. Het beleid wordt afgestemd met diverse interne en externe partijen en na vaststelling breed gecommuniceerd. Jaarlijkse evaluaties kunnen leiden tot aanpassingen in het beleid.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Toezicht- en Handhavingsbeleid gemeente Bronckhorst 2023-2027
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Toezicht- en Handhavingsbeleid gemeente Bronckhorst 2023-2027". Het doel is om een veilige woon- en leefomgeving te waarborgen door middel van toezicht en handhaving, in samenwerking met inwoners, bedrijven en partners. Het beleid legt prioriteiten vast op basis van risicoanalyses en bestuurlijke input, met aandacht voor ondermijning, veiligheid en gezondheid. Het beleid benadrukt het belang van communicatie en samenwerking, en introduceert het concept van "het goede gesprek" om naleving te bevorderen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke doelstellingen, strategieën en prioriteiten. Het omvat verschillende aspecten van toezicht en handhaving en is afgestemd met relevante interne en externe partijen.
Rol van de Raad:
De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van het beleidsplan. Het uitvoeringsprogramma valt onder de bevoegdheid van het college, maar moet wel aan de raad worden bekendgemaakt.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteiten binnen het toezicht- en handhavingsbeleid, zoals de focus op ondermijning, veiligheid en gezondheid. Er moeten keuzes worden gemaakt over de mate van toezicht en de inzet van middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelstellingen en evaluatiemomenten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het Toezicht- en Handhavingsbeleid 2023-2027 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door input van inwoners en bedrijven te betrekken bij de prioritering van toezicht en handhaving.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als onderdeel van het streven naar een gezonde leefomgeving, maar is niet het primaire focuspunt van het beleid.
Financiële gevolgen:
Er is een extra budget van €35.000 beschikbaar gesteld voor toezicht en handhaving, gedekt door rijksmiddelen. Dit budget dekt onder andere de uitbreiding van juridische capaciteit en de inzet van een mediator. Incidentele kosten voor 2023 worden gedekt door het Programmaplan 2023-2026.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toezicht- en Handhavingsbeleid Veiligheid Gezondheid Risicoanalyse Naleefgedrag Ondermijning Samenwerking Nalevingstrategie Preventiestrategie SanctiestrategieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Akkoord van Groenlo 3.0
Achterhoek stelt energieneutraliteit uit: Nieuwe deadline 2050
De gemeenteraad van Bronckhorst heeft ingestemd met het Akkoord van Groenlo 3.0, dat de ambitie om de Achterhoek energieneutraal te maken verschuift van 2030 naar 2050. Het akkoord benadrukt samenwerking binnen de regio, maar roept ook vragen op over de haalbaarheid en ambitie van de energietransitie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een levendig debat in de gemeenteraad van Bronckhorst werd het Akkoord van Groenlo 3.0 besproken. Dit akkoord, dat de energieneutraliteit van de Achterhoek beoogt, heeft de oorspronkelijke deadline van 2030 verschoven naar 2050. De nieuwe versie houdt rekening met recente ontwikkelingen zoals het nationale klimaatakkoord en de regionale energiestrategie (RES).De discussie in de raad was fel, met verschillende partijen die hun zorgen uitten over de verlaging van de ambities. "De ambitie is eruit gehaald," stelde D66-raadslid Freueberg. "We moeten juist nu onze doelen aanscherpen en niet uitstellen." GroenLinks deelde deze zorgen en noemde het akkoord "greenwashing voor overheden."
Toch was er ook steun voor het akkoord. Wethouder Pelgrom benadrukte het belang van regionale samenwerking: "Samen verduurzamen we sneller woningen en gaan we de netcongestie te lijf." Hij wees erop dat het akkoord geen juridische verplichtingen oplegt, maar een intentieverklaring is om gezamenlijk op te trekken.
Gemeentebelangen Bronckhorst (GBB) diende een amendement in om de lokale autonomie te benadrukken. "Wij willen zelf over de uitvoering en invulling gaan van het doel om energieneutraliteit te bereiken," aldus raadslid Van Velzen. Het amendement werd aangenomen, wat aangeeft dat de raad de lokale aanpak wil prioriteren boven regionale en nationale richtlijnen.
De stemming eindigde met 20 stemmen voor en 3 tegen, waarbij de meerderheid van de raad het voorstel steunde. De fracties van GBB, CDA, VVD, D66, en een deel van de PvdA en CU-SGP stemden voor, terwijl GroenLinks en een deel van de PvdA tegenstemden.
Met de goedkeuring van het Akkoord van Groenlo 3.0 zet de Achterhoek een stap richting een energieneutrale toekomst, zij het met een langere tijdshorizon. De komende jaren zullen uitwijzen of de regio erin slaagt om de gestelde doelen te halen en de betrokkenheid van inwoners en lokale organisaties te vergroten.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt het Akkoord van Groenlo 3.0 vast te stellen. Dit akkoord heeft als doel om de Achterhoek energieneutraal te maken, waarbij alle verbruikte energie duurzaam en hernieuwbaar is. Het oorspronkelijke akkoord uit 2009 en de herziening in 2013 streefden naar energieneutraliteit in 2030, maar dit is nu bijgesteld naar 2050. Het nieuwe akkoord houdt rekening met recente ontwikkelingen zoals het nationale klimaatakkoord en de regionale energiestrategie (RES) van de Achterhoek. Gemeenten in de regio worden gevraagd om het akkoord te ondersteunen en samen te werken met organisaties, ondernemingen en onderwijsinstellingen. Er is een communicatieplan in ontwikkeling om betrokkenheid te vergroten. Het akkoord wordt elke twee jaar gemonitord om de voortgang te evalueren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Akkoord van Groenlo 3.0". Het voorstel betreft de herijking van het regionale Akkoord van Groenlo, dat oorspronkelijk in 2009 en 2013 werd vastgesteld met als doel een energieneutrale Achterhoek in 2030. Het nieuwe akkoord, Groenlo 3.0, actualiseert deze ambitie naar 2050, rekening houdend met nieuwe inzichten en ontwikkelingen in de energietransitie. Het benadrukt de noodzaak van samenwerking tussen gemeenten, organisaties, ondernemingen en onderwijsinstellingen in de regio. Het akkoord integreert bestaand beleid zoals de RES Achterhoek en de Transitievisie Warmte, en vraagt om steunbetuigingen van regionale partijen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar het uitvoeringsprogramma moet nog verder worden uitgewerkt in thema's en cijfers. Het biedt een goede basis voor regionale samenwerking, maar mist gedetailleerde plannen voor implementatie.
Rol van de raad:
De raad moet het akkoord vaststellen en daarmee de ambitie voor een energieneutrale Achterhoek onderschrijven. De raad speelt een cruciale rol in het legitimeren van de regionale samenwerking en het stimuleren van lokale initiatieven.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de verlaging van de ambitie van 2030 naar 2050 voor energieneutraliteit, en over de mate van betrokkenheid en samenwerking met regionale partners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het uitvoeringsprogramma nog niet gedetailleerd is uitgewerkt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de verlaging van de ambitie kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het Akkoord van Groenlo 3.0 vast te stellen en de regionale samenwerking te ondersteunen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie van diverse regionale partijen, waaronder gemeenten, organisaties en bedrijven, om de energietransitie te realiseren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, met de nadruk op energiebesparing en duurzame energieopwekking.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële consequenties. De benodigde middelen voor uitvoering zijn gedekt door rijksgelden voor het klimaatakkoord en opgenomen in het programmaplan 2023-2026.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Energieneutrale Achterhoek Akkoord van Groenlo 3.0 Duurzame energie Energietransitie Regionale uitvoeringsagenda Klimaatakkoord Hernieuwbare energie Transitievisie Warmte RES Achterhoek Energie Transitie Model (ETM)Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft de titel "Amendement 10-1 Raadsvergadering: 23 februari 2023 Onderwerp: Amendement akkoord van Groenlo." Het amendement betreft een wijziging van het oorspronkelijke besluit om het herijkte regionale Akkoord van Groenlo 3.0 vast te stellen. Het amendement stelt voor om de intentieverklaring te laten tekenen door het college en de raad bij de uitvoering te betrekken. Daarnaast wordt benadrukt dat het Bronckhorster beleid leidend moet zijn bij de uitvoering, met specifieke aandacht voor de Routekaart energieneutraal Bronckhorst, de Warmtetransitievisie en het beleidskader windenergie.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft welke wijzigingen worden voorgesteld en waarom. Het biedt een duidelijke richting voor de uitvoering van het akkoord binnen de context van lokaal beleid.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol bij het vaststellen van het amendement en het betrekken van het college bij de uitvoering. De raad moet ervoor zorgen dat het lokale beleid leidend blijft.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de prioritering van lokaal beleid boven regionale intentieverklaringen. De raad moet kiezen tussen het volgen van de regionale RES of het eigen Bronckhorster beleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de mate van betrokkenheid van de raad bij de uitvoering kan verder worden gespecificeerd.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen om het amendement aan te nemen, wat betekent dat het herijkte regionale Akkoord van Groenlo 3.0 wordt vastgesteld met de voorgestelde wijzigingen.
Participatie:
Het amendement vermeldt dat de raad bij de uitvoering betrokken moet worden, wat wijst op een zekere mate van participatie. Echter, er is geen specifieke vermelding van bredere publieke participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het amendement zich richt op het energieneutraal worden van de regio en het verminderen van CO2-uitstoot.
Financiële gevolgen:
Het amendement bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor verdere uitwerking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Akkoord van Groenlo Routekaart energieneutraal Warmtetransitievisie Beleidskader windenergie Energieneutraal CO2 uitstoot Intentieverklaring Regionale intentieverklaring RES 1.0 Herijkte regionale akkoordVerfijning van de zoekopdracht:
Robbert van Velsen - GBB
Johanna Bergervoet - PvdA
Robbert van Velsen - GBB
Luuk Preijde - PvdA
Johanna Bergervoet - PvdA
Luuk Preijde - PvdA
Johanna Bergervoet - PvdA
Luuk Preijde - PvdA
Luuk Preijde - PvdA
Johanna Bergervoet - PvdA
Luuk Preijde - PvdA
Johanna Bergervoet - PvdA
Luuk Preijde - PvdA
Johanna Bergervoet - PvdA
Luuk Preijde - PvdA
Johanna Bergervoet - PvdA
Luuk Preijde - PvdA
Johanna Bergervoet - PvdA
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Robbert van Velsen - GBB
Johanna Bergervoet - PvdA
Robbert van Velsen - GBB
Johanna Bergervoet - PvdA
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Johanna Bergervoet - PvdA
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Johanna Bergervoet - PvdA
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Johanna Bergervoet - PvdA
Robbert van Velsen - GBB
Johanna Bergervoet - PvdA
Martin Fröberg - D66
Johanna Bergervoet - PvdA
Robbert van Velsen - GBB
Johanna Bergervoet - PvdA
Martin Fröberg - D66
Johanna Bergervoet - PvdA
Robbert van Velsen - GBB
Hans Puijk - VVD
Johanna Bergervoet - PvdA
Robbert van Velsen - GBB
Hans Puijk - VVD
Johanna Bergervoet - PvdA
Hans Puijk - VVD
Johanna Bergervoet - PvdA
Hans Puijk - VVD
Johanna Bergervoet - PvdA
Robbert van Velsen - GBB
Johanna Bergervoet - PvdA
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Johanna Bergervoet - PvdA
Robbert van Velsen - GBB
Johanna Bergervoet - PvdA
Robbert van Velsen - GBB
Johanna Bergervoet - PvdA
Johanna Bergervoet - PvdA
Martin Fröberg - D66
Johanna Bergervoet - PvdA
Luuk Preijde - PvdA
Johanna Bergervoet - PvdA
Bengt Stegeman - CDA
Johanna Bergervoet - PvdA
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Johanna Bergervoet - PvdA
Robbert van Velsen - GBB
Johanna Bergervoet - PvdA
Robbert van Velsen - GBB
Johanna Bergervoet - PvdA
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Johanna Bergervoet - PvdA
Robbert van Velsen - GBB
Johanna Bergervoet - PvdA
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Johanna Bergervoet - PvdA
Robbert van Velsen - GBB
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Johanna Bergervoet - PvdA
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Johanna Bergervoet - PvdA
Robbert van Velsen - GBB
Johanna Bergervoet - PvdA
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Johanna Bergervoet - PvdA
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Johanna Bergervoet - PvdA
Martin Fröberg - D66
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Martin Fröberg - D66
Johanna Bergervoet - PvdA
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Johanna Bergervoet - PvdA
Rob Weverink - CDA
Johanna Bergervoet - PvdA
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Johanna Bergervoet - PvdA
Rob Weverink - CDA
Johanna Bergervoet - PvdA
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Rob Weverink - CDA
Johanna Bergervoet - PvdA
Rob Weverink - CDA
Johanna Bergervoet - PvdA
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Johanna Bergervoet - PvdA
Rob Weverink - CDA
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Johanna Bergervoet - PvdA
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Johanna Bergervoet - PvdA
Dick Ebbers - CU-SGP
Johanna Bergervoet - PvdA
Hans Puijk - VVD
Johanna Bergervoet - PvdA
Hans Puijk - VVD
Johanna Bergervoet - PvdA
Wilko Pelgrom - CDA
Johanna Bergervoet - PvdA
Wilko Pelgrom - CDA
Johanna Bergervoet - PvdA
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Johanna Bergervoet - PvdA
Wilko Pelgrom - CDA
Johanna Bergervoet - PvdA
Wilko Pelgrom - CDA
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Johanna Bergervoet - PvdA
Wilko Pelgrom - CDA
Johanna Bergervoet - PvdA
Hans Puijk - VVD
Wilko Pelgrom - CDA
Johanna Bergervoet - PvdA
Wilko Pelgrom - CDA
Johanna Bergervoet - PvdA
Wilko Pelgrom - CDA
Martin Fröberg - D66
Johanna Bergervoet - PvdA
Wilko Pelgrom - CDA
Johanna Bergervoet - PvdA
Robbert van Velsen - GBB
Johanna Bergervoet - PvdA
Johanna Bergervoet - PvdA
Robbert van Velsen - GBB
Johanna Bergervoet - PvdA
Robbert van Velsen - GBB
Johanna Bergervoet - PvdA
Hans Puijk - VVD
Johanna Bergervoet - PvdA
Bengt Stegeman - CDA
Johanna Bergervoet - PvdA
Johanna Bergervoet - PvdA
Luuk Preijde - PvdA
Johanna Bergervoet - PvdA
Luuk Preijde - PvdA
Johanna Bergervoet - PvdA
Luuk Preijde - PvdA
Johanna Bergervoet - PvdA
Dick Ebbers - CU-SGP
Johanna Bergervoet - PvdA
Wilko Pelgrom - CDA
Johanna Bergervoet - PvdA
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Johanna Bergervoet - PvdA
Luuk Preijde - PvdA
Johanna Bergervoet - PvdA
Johanna Bergervoet - PvdA
Marcel Westerink - Groep Westerink
Johanna Bergervoet - PvdA
Christina Oosterhoff - GroenLinks
Johanna Bergervoet - PvdA
Johanna Bergervoet - PvdA
Martin Fröberg - D66
Johanna Bergervoet - PvdA
Marja Berenschot - GBB
Johanna Bergervoet - PvdA
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Johanna Bergervoet - PvdA
Rob Weverink - CDA
Johanna Bergervoet - PvdA
Hans Puijk - VVD
Johanna Bergervoet - PvdA
Martin Fröberg - D66
Johanna Bergervoet - PvdA
Johanna Bergervoet - PvdA
Hans Puijk - VVD
Johanna Bergervoet - PvdA
Dick Ebbers - CU-SGP
Johanna Bergervoet - PvdA
Evert Blaauw
Johanna Bergervoet - PvdA
Hans Puijk - VVD
Johanna Bergervoet - PvdA
Dick Ebbers - CU-SGP
Johanna Bergervoet - PvdA
Luuk Preijde - PvdA
Johanna Bergervoet - PvdA
Robbert van Velsen - GBB
Johanna Bergervoet - PvdA
Evert Blaauw
Johanna Bergervoet - PvdA
Johanna Bergervoet - PvdA
00:39:58 - 00:40:52 - 00:41:31 - 00:42:01 - 00:42:28 - 00:42:44 - 00:43:28 - 00:43:33 - 00:44:19 - 00:44:57 - 00:45:22 - 00:45:51 - 00:46:10 - 00:46:51 - 00:47:22 - 00:48:23 - 00:48:27 - 00:49:07 - 00:49:32 - 00:49:41 - 00:49:49 - 00:50:15 - 00:50:45 - 00:50:53 - 00:51:15 - 00:51:40 - 00:56:35 - 01:00:43 - 01:02:39 - 01:06:13 - 01:06:27 - 01:06:48 - 01:07:12 - 01:07:23 - 01:08:15 - 01:08:47 - 01:09:03 - 01:09:27 - 01:09:32 - 01:10:04 - 01:10:40 - 01:10:55 - 01:11:17 - 01:11:53 - 01:12:29 - 01:13:08 - 01:13:23 - 01:13:50 - 01:14:21 - 01:14:48 - 01:16:21 - 01:18:24 - 01:19:01 - 01:21:25 - 01:21:32 - 01:22:09 - 01:23:08 - 01:23:29 - 01:24:54 - 01:25:48 - 01:27:27 - 01:28:26 - 01:29:07 - 01:30:23 - 02:11:09 - 02:12:26 - 02:13:33 - 02:14:29 - 02:14:55 - 02:15:08 - 02:15:37 - 02:15:52 - 02:16:04 - 02:16:27 - 02:17:32 - 02:18:41 - 02:19:46 - 02:20:35 - 02:22:19 - 02:23:02 - 02:23:19 - 02:25:38 - 02:26:58 - 02:29:03 - 02:29:36 - 02:32:58 - 02:33:29 - 02:33:33 - 02:34:42 - 02:35:13 - 02:36:20 - 02:37:00 - 02:38:27 - 02:39:38 - 02:40:04 - 02:40:42
Marcel Westerink - Groep Westerink
Marja Berenschot - GBB
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Agendapunt 11 Regionale woonagenda 2023-2030
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt om in te stemmen met de nieuwe Regionale Woonagenda 2023-2030, genaamd 'Goed wonen in een vitale regio'. Deze agenda richt zich op het vergroten van de woningvoorraad, het verbeteren van de kwaliteit van bestaande woningen, en het bevorderen van een inclusieve woonomgeving in de Achterhoek. De agenda vervangt de eerdere Regionale Woonagenda 2015-2025 en de notitie uit 2019 over kwaliteitscriteria. Er zijn vier programmalijnen: versnelling van woningbouw, betaalbaar en duurzaam wonen, en integrale gebiedsontwikkeling. De Achterhoekse woondeal, die op 8 maart 2023 wordt gesloten, is onderdeel van deze agenda en richt zich op betaalbare woningen. De gemeenteraad moet officieel de oude agenda en notitie intrekken om de nieuwe agenda te kunnen gebruiken. Er zijn uitdagingen, zoals stijgende bouwkosten en een tekort aan arbeidskrachten, die de uitvoerbaarheid onder druk zetten. Er wordt overleg gevoerd met de provincie Gelderland en het Rijk voor extra ondersteuning. Na goedkeuring door de gemeenteraad wordt de agenda gepubliceerd en wordt er een uitvoeringsprogramma opgesteld. Monitoring en evaluatie vinden jaarlijks plaats.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Regionale Woonagenda 2023-2030
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Regionale Woonagenda 2023-2030 ‘Goed wonen in een vitale regio’". Het voorstel beoogt de goedkeuring van een nieuwe Regionale Woonagenda die de periode 2023-2030 beslaat. Deze agenda richt zich op het vergroten van de woningvoorraad, het verbeteren van de kwaliteit van bestaande woningen, het bevorderen van inclusiviteit in de Achterhoek en het integreren van wonen in bredere gebiedsopgaven. De agenda vervangt de vorige woonagenda en de notitie Kwalitatieve toetsingscriteria. Er wordt ook een Achterhoekse woondeal gesloten om de woningbouw te versnellen en betaalbaarheid te waarborgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de belangrijkste doelen, betrokken partijen en de noodzaak van de nieuwe agenda duidelijk uiteenzet. Het benoemt ook de uitdagingen en de noodzaak voor regionale samenwerking.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om de Regionale Woonagenda goed te keuren en de vorige agenda en notitie in te trekken. De raad speelt een cruciale rol in de besluitvorming en het vaststellen van het beleidskader.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de nieuwe agenda, wat impliceert dat ze de voorgestelde doelen en strategieën ondersteunen. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioritering van betaalbaarheid, duurzaamheid en regionale samenwerking.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het bevat specifieke doelen en een tijdsbestek, maar mist concrete meetbare resultaten en gedetailleerde actieplannen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoerbaarheid van de ambities is een punt van zorg.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Regionale Woonagenda 2023-2030 goed te keuren en de vorige agenda en notitie in te trekken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er input is verzameld van diverse regionale partijen, wat wijst op een participatief proces bij het opstellen van de agenda.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de agenda aandacht besteedt aan duurzaam bouwen en de verduurzaming van de bestaande woningvoorraad.
Financiële Gevolgen:
Hoewel het voorstel zelf geen directe financiële consequenties heeft, worden toekomstige financiële middelen en capaciteit gevraagd voor de uitvoering van de agenda. Er is sprake van mogelijke extra ondersteuning van de provincie en het Rijk.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionale Woonagenda 2023-2030 Woningbouw Achterhoekse woondeal Betaalbaar wonen Duurzaam bouwen Sociale huur Thematafel Wonen en Vastgoed Verduurzaming Woningvoorraad Integrale gebiedsopgaveVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Nota Grondbeleid 2023-2026
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt een nieuwe Nota Grondbeleid voor 2023-2026 vast te stellen. Dit beleid moet helpen bij het aanpakken van uitdagingen zoals de energietransitie, klimaatadaptatie en woningbouw. Er wordt voorgesteld om te kiezen voor sturend grondbeleid, wat de gemeente meer controle geeft over ruimtelijke ontwikkelingen. Het college van burgemeester en wethouders zou de bevoegdheid kunnen krijgen om strategische grondaankopen tot € 2 miljoen te doen zonder voorafgaand raadsbesluit. Alle beschikbare middelen zouden ingezet kunnen worden om beleidsdoelen te realiseren. De gemeenteraad behoudt een toetsende rol en stelt bestemmingsplannen vast. Het beleid zou vier jaar geldig zijn, waarna een evaluatie en eventuele herziening plaatsvindt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Nota Grondbeleid 2023 - 2026". Het voorstel beoogt de vaststelling van een nieuwe Nota Grondbeleid voor de periode 2023-2026, waarbij gekozen wordt voor een sturend grondbeleid. Dit beleid stelt de gemeente in staat om actief te sturen op beleidsdoelen zoals energietransitie, klimaatadaptatie en woningbouw. Het college van B&W krijgt mandaat voor strategische grondaankopen tot €2 miljoen per transactie. Het grondbeleid fungeert als middel om maatschappelijke doelen te realiseren zonder dat er winst gemaakt hoeft te worden, met de nadruk op verbetering van de fysieke leefomgeving.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke structuur en argumentatie voor de keuze van sturend grondbeleid en de bijbehorende instrumenten. Echter, er ontbreken verslagen van de overleggen met het college en de gemeenteraad, wat een lacune in de documentatie vormt.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft een toetsende rol en stelt de Nota Grondbeleid vast. De raad behoudt ook de regierol in de inrichting van de leefomgeving en stelt bestemmingsplannen vast.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de keuze voor sturend grondbeleid en het mandaat aan het college voor strategische grondaankopen. Er moet ook worden nagedacht over de balans tussen regie en samenwerking met marktpartijen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van verslagen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Nota Grondbeleid 2023-2026 vast te stellen en het college het mandaat te geven voor strategische grondaankopen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat een gemiste kans kan zijn voor bredere betrokkenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de nadruk op energietransitie en klimaatadaptatie als beleidsdoelen.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe kosten verbonden aan de nota zelf. Eventuele kosten en baten bij de uitvoering vallen onder het budgetrecht van de gemeenteraad en moeten worden gedekt door een budget of worden verhaald op externe partijen. De versterking van de organisatie is al opgenomen in het programma plan voor 2023.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grondbeleid Sturend grondbeleid Beleidsdoelen Fysieke leefomgeving Omgevingswet Strategische grondaankopen Maatschappelijk rendement Grondverwerving Instrumenten RegieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Nota Kostenverhaal bovenwijkse voorzieningen 2023
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt om de Nota Kostenverhaal Bovenwijkse Voorzieningen 2023 vast te stellen. Deze nota moet ervoor zorgen dat kosten voor gemeentebrede investeringen in de leefomgeving, zoals waterbeheer en verkeersverbeteringen, worden verhaald op initiatiefnemers van bouwprojecten. Het voorstel is om een uniform tarief van €19 per nieuw ontwikkelde vierkante meter te hanteren. Dit bedrag wordt gestort in een gemeentelijke reserve, die gebruikt wordt voor de financiering van deze investeringen. De nota vervangt de versie uit 2011 en is juridisch getoetst. Het doel is om de leefomgeving te verbeteren en de kosten eerlijk te verdelen. De gemeenteraad moet nog beslissen over de invoering van deze nota.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Nota Kostenverhaal Bovenwijkse Voorzieningen 2023
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de Nota Kostenverhaal Bovenwijkse Voorzieningen 2023, met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2023. Het doel is om kosten voor bovenwijkse investeringen, zoals verbeteringen in de leefomgeving, te verhalen op initiatiefnemers van bouwprojecten. Een uniform tarief van €19 per toegevoegde m² wordt vastgesteld. De nota vervangt de versie uit 2011 en is juridisch getoetst. Het voorstel beoogt de leefbaarheid in Bronckhorst te verbeteren door investeringen in de fysieke leefomgeving te financieren via bijdragen van ontwikkelaars, naast andere financieringsbronnen zoals subsidies en gemeentelijke middelen.
Oordeel over de Volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de doelen, de financiële onderbouwing, en de juridische basis voor het kostenverhaal. Er is echter weinig detail over de specifieke projecten die gefinancierd zullen worden.
Rol van de Raad
De gemeenteraad is verantwoordelijk voor het vaststellen van de Nota Kostenverhaal Bovenwijkse Voorzieningen. De raad moet ook toezien op de jaarlijkse actualisatie van het investeringsprogramma en de financiële verantwoording.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de vaststelling van het uniforme tarief en de toepassing van kostenverhaal. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de terugwerkende kracht van het besluit en de prioritering van investeringsprojecten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (tarief per m²), en tijdgebonden (jaarlijkse evaluatie). Het is minder specifiek over de concrete projecten en resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van marktontwikkelingen kan een risico vormen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de Nota Kostenverhaal Bovenwijkse Voorzieningen 2023 vast te stellen, inclusief de aanvullende tekst voor de Omgevingsvisie en het uniforme tarief van €19 per m².
Participatie
Er is geen specifieke informatie over participatie van burgers of andere stakeholders in het voorstel. De focus ligt op interne afstemming en juridische toetsing.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is relevant, aangezien de investeringen gericht zijn op het verbeteren van de leefomgeving, zoals waterbeheer en verkeersverbindingen.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten het verhalen van kosten op initiatiefnemers, met een verwacht totaal van €5.557.200 te verhalen over 10 jaar. De dekking komt uit de Reserve Bovenwijks, aangevuld met andere financieringsbronnen. Er zijn risico's bij tegenvallende marktontwikkelingen en kostenramingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nota Kostenverhaal Bovenwijkse Voorzieningen Bovenwijkse investeringen Leefomgeving Omgevingsvisie Uniform tarief Reserve Bovenwijks Investeringen Ruimtelijke ontwikkelingen Omgevingswet GrondbeleidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Verzoek op grond van de Wet Open Overheid
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt een verzoek op grond van de Wet open overheid (Woo) af te wijzen. Een inwoner heeft gevraagd om openbaarmaking van bepaalde documenten en stemverhoudingen. De raad moet hierover een besluit nemen. Het beoogde effect is te voldoen aan de wettelijke verplichting om een besluit te nemen op een Woo-verzoek. De argumenten voor afwijzing zijn dat een van de gevraagde documenten niet bestaat en dat de andere documenten al openbaar zijn via de gemeentelijke website. Na besluitvorming zal het besluit schriftelijk aan de verzoeker worden meegedeeld.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een "Verzoek op grond van de Wet open overheid (Woo)" en behelst het afwijzen van een Woo-verzoek van een inwoner van de gemeente Bronckhorst. Het verzoek vraagt om openbaarmaking van documenten met betrekking tot een specifiek raadsbesluit en de stemverhoudingen van een eerder besluit. De gemeenteraad moet beslissen over de afwijzing, omdat de gevraagde documenten al openbaar zijn of niet bestaan.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de benodigde informatie bevat om een beslissing te nemen. Het geeft duidelijk aan welke documenten al openbaar zijn en welke niet bestaan.
Rol van de raad:
De raad moet een besluit nemen over het al dan niet afwijzen van het Woo-verzoek. Dit is een formele verplichting onder de Wet open overheid.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij het verzoek afwijzen op basis van de argumenten dat de documenten al openbaar zijn of niet bestaan. Er is weinig ruimte voor politieke interpretatie, aangezien het een juridische verplichting betreft.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, aangezien het een juridische afwijzing betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het Woo-verzoek af te wijzen, zoals voorgesteld door de fractievoorzitters.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen participatie van burgers of andere belanghebbenden, behalve dat het verzoek afkomstig is van een inwoner.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een juridische kwestie betreft.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen dekking nodig, aangezien het een administratieve afhandeling betreft.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet open overheid (Woo) Openbaarmaking Informatie Documenten Stemverhouding Besluitenlijst Presidium Wettelijke verplichting Afwijzing VerzoekerVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15 Motie vreemd aan de agenda: Volwaardig ziekenhuis Zutphen met behoud van Verloskunde en SEH
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst bespreekt een motie over het behoud van de afdelingen acute verloskunde en spoedeisende hulp (SEH) in het ziekenhuis van Zutphen. De Raad van Bestuur van Gelre Ziekenhuizen overweegt deze afdelingen te sluiten of af te schalen, wat tot veel onrust leidt in de gemeenschap. De gemeenteraad vindt dat deze sluiting onwenselijke en mogelijk levensbedreigende gevolgen kan hebben voor de inwoners. Er is kritiek op het besluitvormingsproces van Gelre Ziekenhuizen, dat niet volgens de richtlijnen lijkt te verlopen. De gemeenteraad roept het college op om de Raad van Bestuur van Gelre Ziekenhuizen te laten weten dat de gemeente tegen de sluiting is. Ook wil de raad dat er samen met andere gemeenten actie wordt ondernomen om de sluiting te voorkomen en dat er bij de minister wordt gepleit voor extra financiële steun voor de acute zorg in Zutphen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie 15: Volwaardig ziekenhuis Zutphen met behoud van Verloskunde en SEH
Samenvatting: De motie, ingediend door D66 en mede-ingediend door GBB en CDA, roept op tot het behoud van de afdelingen acute verloskunde en Spoedeisende Hulp (SEH) in het Gelre Ziekenhuis in Zutphen. De Raad van Bestuur van Gelre Ziekenhuizen heeft aangekondigd deze afdelingen te sluiten of af te schalen, wat tot grote sociaal-maatschappelijke onrust heeft geleid. De motie benadrukt dat de sluiting onwenselijke en mogelijk levensbedreigende gevolgen kan hebben voor de inwoners van Bronckhorst. De motie roept het college op om actie te ondernemen tegen de sluiting en om te pleiten voor financiële steun van de overheid.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van de situatie, de gevolgen van de sluiting, en de stappen die de gemeente kan ondernemen. Echter, het biedt geen gedetailleerd plan van aanpak of alternatieve oplossingen voor de mogelijke sluiting.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om de motie te steunen en het college op te roepen om actie te ondernemen tegen de sluiting van de afdelingen. De raad fungeert als vertegenwoordiger van de gemeenschap en drukt de zorgen van de inwoners uit.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij de motie steunen en daarmee de sluiting van de afdelingen willen tegengaan. Dit houdt in dat zij zich moeten uitspreken tegen de plannen van Gelre Ziekenhuizen en mogelijk moeten lobbyen voor financiële steun.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke meetbare doelen en een tijdsbestek voor de acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie mist concrete stappen en deadlines.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de motie aan te nemen en het college op te roepen om de voorgestelde acties uit te voeren. De motie is met algemene stemmen aangenomen.
Participatie
De motie vermeldt dat Gelre Ziekenhuizen de inbreng van alle betrokken partijen moet meewegen in de besluitvorming, maar er is geen specifieke vermelding van participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in deze motie. De focus ligt voornamelijk op de beschikbaarheid en kwaliteit van zorg.
Financiële Gevolgen
De motie vraagt om een specifieke beschikbaarheidsbijdrage van de overheid voor de afdelingen acute verloskunde en SEH. Er worden geen directe financiële gevolgen voor de gemeente genoemd, maar er wordt wel impliciet gesuggereerd dat er financiële steun nodig is om de afdelingen open te houden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gelre Ziekenhuizen Acute verloskunde Spoedeisende Hulp (SEH) Acute Zorg Sociaal-maatschappelijke onrust Regionaal Overleg Acute Zorg Zwolle (ROAZ) Governancecode Zorg Nabijheid en leefbaarheid Beschikbaarheidsbijdrage Minister van Volksgezondheid, Welzijn en SportVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 16 Motie vreemd aan de agenda: Volwaardige arrestantenvoorziening Doetinchem
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt een motie over het cellencomplex in Doetinchem. Er zijn zorgen over de politiecapaciteit en veiligheid, vooral tijdens drukke tijden in de horeca. De politie heeft eerder beloften gedaan die niet altijd worden nagekomen. Het cellencomplex is gesloten tijdens de coronaperiode, en de gevolgen hiervan worden nu merkbaar. Er is een voorstel om samen met andere burgemeesters een signaal af te geven aan de Politie Oost-Nederland. Dit signaal vraagt om een onafhankelijke evaluatie van de sluiting van het cellencomplex. Totdat deze evaluatie is afgerond, wil men dat de politie wordt aangesproken op hun betrouwbaarheid en de veiligheid in de regio. De raad moet nog besluiten over deze motie.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie 16: Cellencomplex Doetinchem
Samenvatting: Deze motie, ingediend door de ChristenUnie-SGP en mede-ingediend door VVD, CDA, en GBB, roept op tot een evaluatie van de sluiting van het cellencomplex in Doetinchem. De motie is een reactie op signalen van de politie over toegenomen onrust tijdens horeca-openingstijden en de impact van de sluiting op de politiecapaciteit. De indieners constateren dat toezeggingen van de Politie Oost-Nederland niet altijd worden nagekomen en dat de politiesterkte in de Achterhoek onvoldoende is. De motie verzoekt de portefeuillehouder om samen met andere burgemeesters een signaal af te geven voor een onafhankelijke evaluatie en om de politie aan te spreken op hun betrouwbaarheid.
Volledigheid van het Voorstel
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de problemen die voortkomen uit de sluiting van het cellencomplex. Het benoemt de gevolgen voor de politiecapaciteit en de openbare orde, en het stelt concrete acties voor om deze problemen aan te pakken.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om de motie te bespreken, te beoordelen en te stemmen over de voorgestelde acties. De raad heeft de motie met algemene stemmen aangenomen, wat betekent dat zij de voorgestelde acties ondersteunen.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen het al dan niet ondersteunen van de oproep tot een evaluatie van de sluiting van het cellencomplex en het aanspreken van de politie op hun betrouwbaarheid. Dit impliceert een keuze voor meer lokale controle en betrokkenheid bij de politiecapaciteit en openbare orde.
SMART-Analyse en Inconsistenties
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de gevraagde evaluatie en het aanspreken van de politie. Echter, het is minder specifiek over de tijdlijn voor de evaluatie en de exacte criteria voor het beoordelen van de betrouwbaarheid van de politie. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in de motie.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen om de motie al dan niet aan te nemen. In dit geval is de motie met algemene stemmen aangenomen.
Participatie
De motie vermeldt geen directe participatie van burgers, maar benadrukt samenwerking tussen lokale overheden en de politie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in deze motie, aangezien het zich richt op openbare orde en veiligheid.
Financiële Gevolgen
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich voornamelijk op beleidsmatige en organisatorische aspecten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Cellencomplex Doetinchem Politie Oost-Nederland Achterhoek Arrestantenvoorziening Politiecapaciteit Onrust horeca Politieagenten Evaluatie sluiting Veiligheid PolitiebezittingVerfijning van de zoekopdracht: