17-07-2025 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Agendapunt 6.a De heer H.W. Eskes
H.W. Eskes benoemd tot commissielid voor Groep Westerink
De gemeenteraad van Bronckhorst heeft unaniem ingestemd met de benoeming van de heer H.W. Eskes als commissielid voor Groep Westerink. Met ingang van 17 juli 2025 zal Eskes de fractie vertegenwoordigen tijdens de Politieke Avonden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van afgelopen week werd de benoeming van H.W. Eskes als commissielid voor Groep Westerink besproken. De heer Eskes voldoet aan alle wettelijke eisen en is voorgedragen door zijn fractie. Zijn benoeming stelt hem in staat om namens de fractie deel te nemen aan de Politieke Avonden, waarbij hij recht heeft op een vergoeding voor vergaderingen en eventuele reis- en verblijfkosten.De vergadering verliep soepel en zonder kanttekeningen. Na de formele verklaring en belofte, waarin Eskes onder andere verklaarde "getrouw te zijn aan de Grondwet" en zijn plichten "naar eer en geweten" te vervullen, werd hij officieel gefeliciteerd met zijn nieuwe rol. "Ik verklaar dat ik om tot commissielid niet zijnde raadslid benoemd te worden, rechtstreeks noch middellijk onder welke naam of hoorwendsel ook enige gift of gunst heb gegeven of beloofd," sprak Eskes plechtig.
Na de officiële benoeming kreeg Eskes de gelegenheid om zich kort voor te stellen aan de aanwezigen. "Wie ben ik nou? De meeste zullen mij wel kennen. Ik ben Herman Eskes," begon hij. Eskes vertelde over zijn achtergrond, waaronder zijn werk bij de brandweer en zijn betrokkenheid bij een landelijke politieke partij. Hij benadrukte zijn enthousiasme om zich in te zetten voor Groep Westerink en de gemeente Bronckhorst. "Ik hoop dat met heel veel plezier en passie te mogen deelnemen en dat hoop ik gesteund te worden door mijn familieleden," voegde hij toe.
De benoeming van Eskes werd met applaus ontvangen, wat de unanieme steun van de raad onderstreepte. Na zijn toespraak nam Eskes plaats met een bos bloemen, een symbolisch gebaar van zijn nieuwe rol binnen de gemeenteraad. De vergadering vervolgde met de benoeming van het volgende commissielid, mevrouw Verheij, waarbij eenzelfde procedure werd gevolgd.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt om de heer H.W. Eskes te benoemen als commissielid voor Groep Westerink, met ingang van 17 juli 2025. Dit besluit zou hem in staat stellen om namens de fractie deel te nemen aan de Politieke Avonden. De benoeming is mogelijk volgens de geldende verordeningen. De heer Eskes voldoet aan de wettelijke eisen en is voorgedragen door zijn fractie. Als commissielid heeft hij recht op een vergoeding voor vergaderingen en eventuele reis- en verblijfkosten, die uit bestaande budgetten worden gefinancierd. Er zijn geen kanttekeningen of evaluaties van toepassing op dit voorstel.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming commissielid Groep Westerink - de heer H.W. Eskes". Het voorstel betreft de benoeming van de heer H.W. Eskes als commissielid, niet zijnde raadslid, voor de Groep Westerink. Dit is mogelijk volgens de 'Verordening fungeren als commissielid niet-zijnde raadslid'. De benoeming stelt de heer Eskes in staat om namens de fractie deel te nemen aan de Politieke Avonden. De benoeming is in lijn met de relevante verordeningen en er zijn geen kanttekeningen of afstemmingen nodig. De vergoeding voor zijn deelname wordt gedekt uit bestaande budgetten.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de benoeming, de wettelijke basis en de financiële dekking. Er zijn geen kanttekeningen of aanvullende afstemmingen nodig, wat wijst op een goed voorbereid voorstel.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. De raad moet ervoor zorgen dat de benoeming voldoet aan de wettelijke en verordeningseisen.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk procedureel is. De raad moet echter wel overwegen of de benoeming van de heer Eskes in lijn is met de belangen van de Groep Westerink en de gemeenteraad als geheel.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Participatie:
Het voorstel zegt weinig over participatie, aangezien het een interne benoeming betreft. Er is geen directe betrokkenheid van burgers of andere belanghebbenden vereist.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een benoeming betreft zonder directe impact op milieubeleid of duurzame ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de vergoeding voor het bijwonen van vergaderingen en eventuele reis- en verblijfkosten. Deze kosten worden gedekt uit bestaande budgetten, zoals aangegeven in de verordening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Benoeming Commissielid Groep Westerink H.W. Eskes Verordening Politieke Avonden Rechtspositie Integriteitsschendingen Gemeentewet VergoedingVerfijning van de zoekopdracht:
Herman Eskes
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Agendapunt 6.b Mevrouw E. Verheij
Evelien Verheij benoemd tot commissielid CDA: "Ik geloof dat het loont om mee te denken"
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 17 juli 2025 werd Evelien Verheij officieel benoemd tot commissielid voor het CDA. Met haar benoeming hoopt Verheij een actieve bijdrage te leveren aan de lokale politiek en de uitdagingen van de gemeente aan te pakken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een levendige gemeenteraadsvergadering werd Evelien Verheij met open armen verwelkomd als nieuw commissielid voor het CDA. De benoeming van Verheij, die voldoet aan alle wettelijke eisen en is voorgedragen door haar fractie, werd met enthousiasme ontvangen. "Ik geloof dat het loont om mee te denken, kritisch te zijn en verantwoordelijkheid te nemen," verklaarde Verheij tijdens haar introductie aan de raad.Verheij, woonachtig in het buitengebied van Vorden, werkt als senior beleidsadviseur en is actief betrokken bij de medezeggenschapsraad van een basisschool. Haar interesse in de lokale politiek werd aangewakkerd door de cursus 'politiek actief'. "We wonen in een prachtige gemeente met kwaliteiten die we moeten koesteren en uitdagingen die we samen moeten aangaan," aldus Verheij.
Na de officiële benoeming, die gepaard ging met bloemen en felicitaties, werd de vergadering kort geschorst voor een fotomoment. De burgemeester, die de ceremonie leidde, benadrukte het belang van nieuwe gezichten in de politiek. "Alles moet een keer de eerste keer zijn," merkte hij op, terwijl hij een taart presenteerde om de gelegenheid te vieren.
Na de benoeming van Verheij ging de vergadering verder met de bespreking van de begroting voor 2026-2029 van de regio Achterhoek. De raad werd gevraagd akkoord te gaan met de begroting en een zienswijze in te dienen. De financiële situatie van de gemeenten werd als een gezamenlijke taak gezien, waarbij moeilijke keuzes onvermijdelijk lijken.
De fracties van D66, GB Groep Westering, CDA, VVD en Partij van de Arbeid dienden een amendement in, wat leidde tot een levendige discussie. De vergadering werd voortgezet met bijdragen van verschillende fracties, waarbij de focus lag op de samenwerking binnen de Achterhoek en de rol van de Achterhoek ambassadeurs.
Met de benoeming van Verheij en de voortzetting van de begrotingsdiscussies, blijft de gemeenteraad zich inzetten voor een financieel gezonde en samenwerkende toekomst voor de regio.
Samenvatting
Op 17 juli 2025 bespreekt de gemeenteraad het voorstel om mevrouw E. Verheij te benoemen als commissielid voor het CDA. Dit commissielid is geen raadslid, maar kan wel deelnemen aan Politieke Avonden. De benoeming is mogelijk volgens de geldende verordeningen. Mevrouw Verheij voldoet aan de wettelijke eisen en is voorgedragen door haar fractie. Als commissielid heeft zij recht op een vergoeding voor vergaderingen en eventuele reis- en verblijfkosten, die uit bestaande budgetten worden betaald. Na goedkeuring kan zij officieel als commissielid aan de slag.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Benoeming commissielid CDA - mevrouw E. Verheij
Samenvatting: Het voorstel betreft de benoeming van mevrouw E. Verheij als commissielid voor het CDA, niet zijnde raadslid, met ingang van 17 juli 2025. De benoeming is in lijn met de 'Verordening fungeren als commissielid niet-zijnde raadslid', die fracties de mogelijkheid biedt om commissieleden te benoemen. Mevrouw Verheij zal namens het CDA deelnemen aan de Politieke Avonden. De benoeming voldoet aan de wettelijke eisen en de vergoedingen voor haar deelname worden uit bestaande budgetten gefinancierd.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de benoeming, de wettelijke basis en de financiële dekking. Er zijn geen kanttekeningen of afstemmingsproblemen vermeld.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en goed te keuren, zodat mevrouw Verheij officieel kan worden benoemd als commissielid.
Politieke Keuzes
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk een administratieve benoeming betreft. De raad moet echter wel instemmen met de voordracht.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden (SMART) in termen van de benoemingsdatum en de rol van mevrouw Verheij. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om in te stemmen met de benoeming van mevrouw Verheij als commissielid voor het CDA.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne benoemingskwestie betreft.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om een benoeming en niet om beleidsvorming of projectontwikkeling.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de vergoeding voor het bijwonen van vergaderingen en eventuele reis- en verblijfkosten. Deze kosten worden gedekt uit bestaande budgetten, zoals vermeld in de 'Verordening rechtspositie raads- en commissieleden gemeente Bronckhorst 2019'.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Commissielid E. Verheij CDA Verordening Politieke Avonden Vergoeding Gemeentewet Integriteitsschendingen Benoembaarheid FractieVerfijning van de zoekopdracht:
Evelien Verheij
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Agendapunt 7 Normenkader rechtmatigheid 2025
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt om het normenkader rechtmatigheid 2025 vast te stellen. Dit kader bevat alle relevante landelijke wetten, besluiten en gemeentelijke verordeningen die betrekking hebben op de financiële rechtmatigheid. Het doel is om de interne onderzoeken naar financiële rechtmatigheid te structureren en te controleren. De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om dit normenkader vast te stellen, zoals bepaald in de Kadernota Rechtmatigheid 2024. Het normenkader is afgestemd met de accountant en moet voor de jaarrekeningcontrole van 2025 worden vastgesteld. De interne onderzoeken starten in april 2025 en worden afgerond in februari 2026. Het college zal daarna verantwoording afleggen in het jaarverslag over 2025. Eventuele wijzigingen in wet- en regelgeving worden meegenomen in de toetsingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Normenkader rechtmatigheid 2025". Het voorstel beoogt de vaststelling van het normenkader voor financiële rechtmatigheid voor het jaar 2025 in de gemeente Bronckhorst. Dit kader omvat alle relevante landelijke wetten, besluiten en gemeentelijke verordeningen die de basis vormen voor interne onderzoeken naar financieel rechtmatig handelen. Het normenkader dient als leidraad voor controles en ondersteunt de gemeenteraad in haar kaderstellende en controlerende rol. Het college legt verantwoording af over de rechtmatigheid in de jaarrekening, wat de dialoog tussen raad en college over financiële rechtmatigheid bevordert.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de noodzaak, de inhoud en de procedure voor vaststelling van het normenkader. Het bevat echter weinig gedetailleerde informatie over de specifieke inhoud van het normenkader zelf, wat mogelijk in de bijlagen is opgenomen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het normenkader vast te stellen. Dit is een belangrijke kaderstellende en controlerende taak, waarmee de raad toezicht houdt op de financiële rechtmatigheid van de gemeente.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het voorgestelde normenkader voldoende is om de financiële rechtmatigheid te waarborgen. Er kunnen politieke keuzes gemaakt worden over de mate van controle en de prioritering van bepaalde wet- en regelgeving binnen het normenkader.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Het is niet volledig SMART geformuleerd. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel zelf, maar de effectiviteit hangt af van de uitvoering en evaluatie.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het normenkader rechtmatigheid 2025 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen directe participatie van inwoners of andere stakeholders in de ontwikkeling van het normenkader.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële rechtmatigheid.
Financiële Gevolgen:
De interne onderzoeken worden uitgevoerd binnen de bestaande ambtelijke formatie, wat impliceert dat er geen extra kosten zijn. Er wordt geen specifieke dekking genoemd, aangezien de kosten binnen de huidige middelen vallen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Normenkader rechtmatigheid 2025 Financiële rechtmatigheid Interne onderzoeken Toetsingskader Rechtmatigheidsverantwoording Kadernota Rechtmatigheid 2024 Accountant Wet- en regelgeving Jaarrekeningcontrole Cluster ConcerncontrolVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Herziening starterslening SVN
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Bronckhorst, gedateerd 17 juli 2025, betreft de herziening van de starterslening. Het voorstel omvat het intrekken van de huidige verordening uit 2023 en het vaststellen van een nieuwe verordening voor 2025. De starterslening is bedoeld om starters op de koopwoningmarkt te ondersteunen door het verschil te overbruggen tussen de verwervingskosten en het maximale leenbedrag volgens NHG-normen. Door stijgende woningprijzen valt een beperkt aantal woningen binnen de huidige aankoopgrens van €300.000. Daarom wordt voorgesteld de aankoopgrens te koppelen aan de Achterhoekse betaalbaarheidsgrens, zoals vastgelegd in de Regionale Woondeal 2022-2030, om de regeling toekomstbestendiger te maken. Het maximale leenbedrag blijft €40.000. De regeling is financieel uitvoerbaar binnen het bestaande fonds van €1,5 miljoen, wat ruimte biedt voor 37 nieuwe leningen. De uitvoering blijft bij het SVn, en de regeling wordt jaarlijks geëvalueerd. Het voorstel is afgestemd met relevante partijen en biedt starters meer mogelijkheden binnen het betaalbare segment, hoewel het tekort aan betaalbare woningen niet wordt opgelost.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Herziening Starterslening SVN
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Herziening starterslening SVN". Het voorstel beoogt de bestaande verordening voor de starterslening in de gemeente Bronckhorst te herzien door de aankoopgrens structureel te koppelen aan de Achterhoekse betaalbaarheidsgrens. Dit moet de regeling beter laten aansluiten op de huidige woningmarkt en toekomstbestendiger maken. Het maximale leenbedrag blijft € 40.000. De herziening is bedoeld om starters meer mogelijkheden te bieden binnen het betaalbare segment van de koopwoningmarkt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de noodzaak voor de herziening, de beoogde effecten, en de financiële uitvoerbaarheid. Er is echter weinig detail over de specifieke criteria voor de Achterhoekse betaalbaarheidsgrens.
Rol van de Raad:
De raad moet de intrekking van de oude verordening en de vaststelling van de nieuwe verordening goedkeuren. Dit is een besluitvormende rol waarbij de raad de voorgestelde wijzigingen moet evalueren en goedkeuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het koppelen van de aankoopgrens aan de Achterhoekse betaalbaarheidsgrens de juiste aanpak is om de starterslening toekomstbestendig te maken. Er moet ook worden overwogen of de huidige financiële ruimte in het fonds voldoende is om de beoogde doelen te bereiken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van het leenbedrag en de koppeling aan de betaalbaarheidsgrens. Het is realistisch binnen de huidige financiële ruimte. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de tijdgebondenheid van de evaluatie kan specifieker worden gemaakt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de oude verordening in te trekken en de nieuwe verordening vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in de besluitvorming. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële toegankelijkheid en marktconformiteit.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de bestaande ruimte in het SVn-fonds, dat momenteel € 1,5 miljoen bedraagt. Dit is voldoende voor 37 nieuwe leningen van € 40.000. De regeling is financieel uitvoerbaar binnen deze kaders, en de leningen zijn revolverend, wat betekent dat aflossingen terugkeren in het fonds voor toekomstige leningen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Starterslening Aankoopgrens Achterhoekse betaalbaarheidsgrens Woningmarkt Woningprijzen Regionale Woondeal Betaalbare woningen NHG-normen Revolverende leningen Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Jaarstukken 2024, kaderbrief 2026 en begroting 2026-2029 Regio Achterhoek
Slimmer werken in de Achterhoek: Raadsleden debatteren over begroting 2026
De gemeenteraad van Bronckhorst heeft gedebatteerd over de programmabegroting 2026 van de Regio Achterhoek. Het voorstel, dat zich richt op Smart Governance en Bedrijfsvoering, benadrukt de noodzaak van kostenbesparingen en efficiëntere samenwerking. De Achterhoek Ambassadeurs, een samenwerkingsverband van gemeenten, ondernemers, maatschappelijke organisaties en de provincie Gelderland, presenteerde een positief jaarresultaat van €28.000 voor 2024.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd een amendement besproken dat de zienswijze op de begroting aanvult. De raad benadrukte het belang van een heroriëntatie van de inhoudelijke agenda van de regio. "We moeten allemaal wat zuiniger aandoen," stelde een raadslid. "Dit is een mooi moment om te heroverwegen hoe de regio Achterhoek effectiever kan functioneren, met behoud van kwalitatieve doelstellingen."De heer Pelgrom van de GB, mede-indiener van het amendement, benadrukte de noodzaak van efficiëntie: "We hopen de Achterhoekse ambassadeurs op het spoor te zetten om efficiënter te werken met zo min mogelijk inzet van tijd en middelen."
Het CDA erkende de uitdagingen voor de regio en de gemeente Bronckhorst. "Een sluitende begroting maken is een uitdaging," aldus een CDA-raadslid. De VVD sprak zijn waardering uit voor de koers van de regio: "In een tijd waarin financiële ruimte onder druk staat, kiest de regio terecht voor een structureel sluitende begroting vanaf het eerste jaar."
Het college van burgemeester en wethouders kon zich vinden in de strekking van het amendement, maar stelde voor om meer context te geven aan de zienswijze. "We vragen om als uitgangspunt mee te nemen hoe de regio nog effectiever kan functioneren," aldus de heer Peppelman van het college.
Na een korte schorsing werd het amendement unaniem aangenomen. De raad stemde ook in met het geamendeerde voorstel. De vergadering eindigde met een oproep tot focus, daadkracht en resultaatgerichte samenwerking binnen de regio Achterhoek.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van 17 juli 2025 betreft de goedkeuring van de programmabegroting 2026 voor de Regio Achterhoek, met specifieke aandacht voor programma's gericht op Smart Governance en Bedrijfsvoering. De Achterhoek Ambassadeurs, een samenwerkingsverband van gemeenten, ondernemers, maatschappelijke organisaties en de provincie Gelderland, presenteert een positief jaarresultaat van €28.000 voor 2024, dat wordt toegevoegd aan het investeringsfonds. Belangrijke ontwikkelingen zijn onder andere de binnengehaalde tweede Regio Deal van €25 miljoen en de goedkeuring van 11 projecten. De regio is aangewezen als onderdeel van het Nationaal Programma Vitale Regio’s, met een jaarlijkse bijdrage van €350.000 voor procesmiddelen. Er is een structurele kostenbesparing van 10% opgenomen in de begroting 2026 om een sluitende begroting te realiseren. De reserve toekomstbestendige organisatie wordt deels herverdeeld naar andere posten. Gemeenten worden uitgenodigd om voor 27 augustus 2025 een zienswijze in te dienen op de programmabegroting, waarbij de financiële uitdagingen en opgaven worden benadrukt. De bijdrage van de gemeente Bronckhorst aan de regio stijgt, terwijl de provincie vanaf 2025 niet meer bijdraagt aan de organisatiekosten.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaarstukken 2024, kaderbrief 2026 en begroting 2026-2029 Regio Achterhoek". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad om in te stemmen met de programmabegroting 2026 van de Regio Achterhoek en een zienswijze in te dienen. De begroting omvat programma's gericht op Smart Governance en Bedrijfsvoering. Er is een positief jaarresultaat van €28.000 in 2024, en er zijn plannen voor kostenbesparingen en heroriëntatie van de regio's inhoudelijke agenda. De regio is onderdeel van het Nationaal Programma Vitale Regio’s, met financiële steun van het Rijk.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële gegevens en een overzicht van de strategische plannen. Echter, de uiteindelijke beslissingen over de reserves zijn nog niet definitief, wat enige onzekerheid met zich meebrengt.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de programmabegroting en een zienswijze indienen. Dit geeft de raad de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de financiële en beleidsmatige koers van de regio.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de begroting en de inhoud van de zienswijze. Er moeten keuzes worden gemaakt over kostenbesparingen en de herverdeling van reserves.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART, met specifieke financiële doelen en tijdlijnen. Echter, de onzekerheid over de definitieve beslissingen rond de reserves en de heroriëntatie van de agenda kan als inconsistent worden beschouwd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de programmabegroting en de inhoud van de zienswijze vaststellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers, maar benadrukt de samenwerking met regionale partners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in het voorstel, maar kan impliciet aanwezig zijn in de strategische plannen en projecten.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een stijging van de bijdrage per inwoner en een herverdeling van reserves. De dekking lijkt te worden gevonden in kostenbesparingen en herstructurering van de reserves. De financiële bijdrage van de gemeente Bronckhorst stijgt, en de provincie draagt niet meer bij aan de organisatiekosten vanaf 2025.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Achterhoek Ambassadeurs Regio Achterhoek Jaarstukken 2024 Programmabegroting 2026 Regio Deal Nationaal Programma Vitale Regio’s (NPVR) Ruimtelijk Perspectief Achterhoek Structurele kostenbesparing Algemene reserve ZienswijzeVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Toevoeging aan concept-zienswijze Begroting 2026 Regio Achterhoek". Het amendement stelt voor om de zienswijze van de gemeente Bronckhorst op de begroting van de Regio Achterhoek aan te passen. Het benadrukt dat de heroriëntatie van de Regio Achterhoek moet worden benut om de effectiviteit te vergroten zonder kwaliteitsverlies, terwijl kostenbesparende maatregelen worden doorgevoerd. Dit is in lijn met de bezuinigingsopdracht die de gemeente Bronckhorst heeft vanwege het zogenaamde Ravijnjaar.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van het beoogde doel: het toevoegen van een beslispunt aan de zienswijze. Het biedt echter weinig detail over hoe de effectiviteit en kostenbesparingen precies gerealiseerd moeten worden.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of het toegevoegd moet worden aan de zienswijze op de begroting van de Regio Achterhoek. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de gemeentelijke standpunten en prioriteiten.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de nadruk willen leggen op kostenbesparing en effectiviteit binnen de Regio Achterhoek, en hoe ze dit willen communiceren in de zienswijze. Dit kan invloed hebben op de relatie met de regio en de manier waarop regionale samenwerking wordt vormgegeven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke maatregelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdsgebonden acties beschreven.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement willen aannemen en de voorgestelde zin willen toevoegen aan de zienswijze.
Participatie:
Het voorstel zegt niets expliciet over participatie. Het richt zich voornamelijk op de interne besluitvorming en de relatie met de Regio Achterhoek.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op effectiviteit en kostenbesparing.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar het beoogt wel kostenbesparingen binnen de Regio Achterhoek. Er wordt niet aangegeven hoe deze besparingen precies gerealiseerd moeten worden of hoe ze gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Heroriëntatieproces Bezuinigingsopdracht Regio Achterhoek Effectiviteit Kwaliteit Kostenbesparende maatregelen Concept-zienswijze Ravijnjaar Jaarstukken 2024 Kaderbrief 2026Verfijning van de zoekopdracht:
Patrick van Domburg - Burgemeester
Han Pelgrom - GBB
Patrick van Domburg - Burgemeester
Jan Klein Lenderink - CDA
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Patrick van Domburg - Burgemeester
Jolanda Piels - D66
Thea Lusink - VVD
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Dick Ebbers - CU-SGP
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Marcel Westerink - Groep Westerink
Jolanda Piels - D66
Han Pelgrom - GBB
Antoon Peppelman - PvdA
Onbekende spreker -
Johanna Bergervoet - PvdA
Dick Ebbers - CU-SGP
Agendapunt 10 Veegplan 2025-1
Bronckhorst stemt in met Veegplan 2025-1: "Ruimte voor initiatiefnemers, maar met zorgvuldigheid"
De gemeenteraad van Bronckhorst heeft unaniem ingestemd met het Veegplan 2025-1, dat wijzigingen voor negen locaties binnen de gemeente omvat. Het plan, dat aansluit bij het coalitieakkoord en de strategische opgaven van de gemeente, kreeg brede steun, ondanks enkele zorgen van bewoners.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het Veegplan 2025-1 besproken, een plan dat ruimte biedt voor ontwikkelingen op negen locaties binnen de gemeente Bronckhorst. Het plan, dat onder andere locaties in Baak, Zelhem en Steenderen betreft, is bedoeld om initiatieven mogelijk te maken die passen binnen de gemeentelijke strategie.De fracties van Gemeentebelangen (GB) en de VVD spraken hun steun uit voor het plan, mits er rekening wordt gehouden met de insprekers van de politieke avond. "We kunnen instemmen, ervan uitgaande dat er rekening wordt gehouden met de insprekers," aldus een woordvoerder van GB. De VVD benadrukte het belang van lokale initiatieven: "We juichen het toe dat inwoners en ondernemers zelf met plannen komen, zolang deze zorgvuldig zijn ingepast."
Toch waren er ook zorgen, met name over de locatie Dambroek in Baak. Bewoners hebben hun zorgen geuit over de impact van de plannen op de directe omgeving. "Het laat zien hoe belangrijk het is dat de communicatie op tijd en helder gebeurt en dat bewoners zich gehoord voelen," aldus de VVD.
Wethouder Gosselink reageerde op de zorgen en benadrukte dat er oplossingen zijn gezocht, met name voor de parkeerproblematiek aan de Kerkhofweg in Steenderen. "We hebben nagedacht over hoe we tegemoet kunnen komen aan de zorgen van de bewoners," zei Gosselink. "Er zijn afspraken gemaakt om de parkeerdruk niet te verergeren."
Het plan werd uiteindelijk unaniem aangenomen door de raad. Na de vaststelling worden betrokkenen geïnformeerd en kunnen zij eventueel beroep instellen.
Naast het Veegplan werd ook een motie besproken over de realisatie van een tweede brug in Voorde. De motie, die unaniem werd gesteund, vraagt om een gemeentelijke bijdrage voor de brug, die als duurzaam en kostenbesparend wordt gezien door het hergebruik van delen van de oude brug. "Wie A zegt, moet ook B zeggen," aldus de heer Ebbers van de ChristenUnie/SGP.
Met de instemming van het Veegplan 2025-1 en de motie voor de tweede brug in Voorde, zet de gemeente Bronckhorst een stap vooruit in het realiseren van haar strategische doelen, terwijl ze oog houdt voor de zorgen van haar inwoners.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst overweegt om het Veegplan 2025-1 vast te stellen. Dit plan bevat wijzigingen voor negen locaties binnen de gemeente, zoals Dambroek in Baak en Akkermansstraat in Zelhem. Het doel is om ontwikkelingen mogelijk te maken die passen binnen het coalitieakkoord en de strategische opgaven van de gemeente. Er zijn acht zienswijzen ingediend, waarvan sommige tot aanpassingen in het plan leiden. Locaties die niet in dit veegplan zijn opgenomen, worden mogelijk in een volgend plan behandeld. Het plan is afgestemd met diverse instanties en voldoet aan de gestelde voorwaarden. Na vaststelling door de raad worden betrokkenen geïnformeerd en kan er beroep worden ingesteld.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Veegplan 2025-1". Het voorstel betreft de vaststelling van wijzigingen in het omgevingsplan van de gemeente Bronckhorst. Het Veegplan 2025-1 omvat negen locaties waar regels worden aangepast om ontwikkelingen mogelijk te maken. Het plan is onderdeel van het Bronckhorster omgevingsplanproces (BOP) en sluit aan bij het coalitieakkoord en strategische opgaven van de gemeente. Het voorstel bevat een reactienota op zienswijzen en technische wijzigingen. Het doel is om de raad in te laten stemmen met de wijzigingen en het omgevingsplan gewijzigd vast te stellen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke beschrijving van de wijzigingen, de betrokken locaties, en de afhandeling van zienswijzen. Er zijn bijlagen toegevoegd voor verdere toelichting.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de reactienota en de wijzigingen in het omgevingsplan vaststellen. De raad speelt een beslissende rol in het goedkeuren van de voorgestelde wijzigingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen en de afhandeling van de zienswijzen. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er bezwaren zijn vanuit de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de locaties en wijzigingen. Het is tijdgebonden met een duidelijk besluitvormingsproces. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de tijdtechnische beperkingen voor het opnemen van bepaalde locaties kunnen als een beperking worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het omgevingsplan Veegplan 2025-1 gewijzigd vast te stellen.
Participatie:
Er is participatie geweest met betrokken instanties en de omgeving. Zienswijzen zijn verzameld en beantwoord, wat wijst op een participatief proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een speerpunt, maar het plan sluit aan bij strategische opgaven zoals landschappelijke kwaliteit, wat indirect met duurzaamheid te maken kan hebben.
Financiële Gevolgen:
Er zijn leges en bijdragen voor bovenwijkse voorzieningen. Kosten voor aanpassingen aan de openbare ruimte zijn voor de initiatiefnemer. Het voorstel lijkt financieel gedekt te zijn door deze bijdragen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veegplan 2025-1 Omgevingsplan Zienswijzen Initiatieven Wijzigingen Provincie Gelderland Waterschap Rijn en IJssel Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG) Implementatieproblemen Ruimtelijke onderbouwingenVerfijning van de zoekopdracht:
Patrick van Domburg - Burgemeester
Sander Gartsen - GBB
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Emmeke Gosselink - Wethouder
Marja Berenschot - GBB
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Antoon Peppelman - PvdA
Sander Gartsen - GBB
Daniëlle Rouwen - VVD
Marja Berenschot - GBB
Dick Ebbers - CU-SGP
Agendapunt 11 Motie vreemd aan de agenda (raadsbreed): De tweede brug in Vorden, geen brug te ver!
Tweede Brug in Vorden: Geen Brug te Ver voor Bronckhorst
De gemeenteraad van Bronckhorst debatteert over de bouw van een tweede brug in Vorden, een project dat zowel inwoners als toeristen ten goede zou komen. De lokale werkgroep heeft een offerte van ruim 50.000 euro ontvangen en vraagt de gemeente om een bijdrage van 30.000 euro.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst bespreekt een voorstel voor de bouw van een tweede brug in Vorden, belangrijk voor zowel inwoners als toeristen. Een lokale werkgroep werkt aan de realisatie en heeft een offerte van ruim 50.000 euro ontvangen. De raad overweegt om de gemeente een bijdrage van 30.000 euro te laten leveren, inclusief een eerder toegezegd bedrag van 16.000 euro. Dit bedrag zou deels uit bestaand beleid en deels uit de algemene reserve komen. De werkgroep moet ook zorgen voor aanvullende financiering via sponsoring of crowdfunding. Het besluit over de gemeentelijke bijdrage ligt nog in de toekomst.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "De tweede brug in Vorden, geen brug te ver!" en is ingediend door alle fracties in de raad van Bronckhorst. De motie benadrukt het belang van een tweede brug naar het "Knopenlaantje" in Vorden voor zowel inwoners als toeristen. Een lokale werkgroep werkt aan de realisatie van deze brug en heeft een offerte van ruim 50.000 euro ontvangen. De motie roept de gemeente op om 30.000 euro bij te dragen, deels gedekt door bestaand beleid en de algemene reserve, zonder precedentwerking, en vraagt om financiële verantwoording in de rapportages van 2025.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke overwegingen en een oproep aan het college. Het bevat echter geen gedetailleerde planning of tijdlijn voor de uitvoering.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de gemeentelijke bijdrage en de voorwaarden waaronder deze wordt verstrekt.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze de voorgestelde financiële bijdrage willen goedkeuren en of ze akkoord gaan met het gebruik van de algemene reserve.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële bijdrage. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de exacte verantwoordelijkheden van de werkgroep, wat het minder haalbaar en tijdgebonden maakt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de motie goedkeuren en de voorgestelde financiële bijdrage willen toekennen.
Participatie:
Het voorstel erkent de inspanningen van de lokale werkgroep en benadrukt het belang van gemeenschapsparticipatie via sponsoring en crowdfunding.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn in de context van brugconstructie en materiaalkeuze.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen een gemeentelijke bijdrage van 30.000 euro, deels gedekt door bestaand beleid en de algemene reserve. De motie vraagt om financiële verantwoording in de rapportages van 2025.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tweede brug Vorden Knopenlaantje Werkgroep Bruggenbouwer Gemeenschap Gemeentelijke bijdrage Natuurmonumenten Sponsoring CrowdfundingVerfijning van de zoekopdracht:
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Agendapunt 12 Motie vreemd aan de agenda GBB: Besluitvorming inzet Het Hoge 41 te Vorden
Gemeenteraad Bronckhorst in Spagaat over Toekomst Het Hoge: Woningbouw of Onderwijs?
De gemeenteraad van Bronckhorst stond op 17 juli 2025 voor een lastige keuze: moet de locatie Het Hoge in Vorden worden herontwikkeld voor woningbouw, zoals eerder besloten, of kan het college van burgemeester en wethouders de locatie gebruiken voor een Internationale Schakelklas (ISK) voor de komende tien jaar? De discussie leidde tot een verhitte raadsvergadering waarin de motie van Gemeentebelangen Bronckhorst (GBB) om het besluit van het college op te schorten, werd verworpen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering op 17 juli 2025 werd een motie van Gemeentebelangen Bronckhorst (GBB) besproken, waarin het college werd gevraagd om het besluit om Het Hoge te gebruiken voor een Internationale Schakelklas (ISK) op te schorten. De locatie was oorspronkelijk bestemd voor woningbouw, een besluit dat in 2020 en opnieuw in 2023 door de raad was bevestigd. Het college had echter in april 2025 besloten om de locatie voor een periode van tien jaar te gebruiken voor onderwijs aan jonge asielzoekers, zonder dit opnieuw aan de raad voor te leggen."Wie is het hoogste orgaan binnen deze gemeente?" vroeg GBB-raadslid Van Velzen retorisch aan het begin van het debat. Hij benadrukte dat het college niet zomaar van de eerder vastgestelde plannen kan afwijken zonder de raad opnieuw te raadplegen. Van Velzen wees erop dat de opbrengst van de herontwikkeling van Het Hoge was bedoeld om de nieuwbouw van het Kompaan College te financieren. "Als we daar geen heldere signalen over afgeven, zetten we als raad onszelf buitenspel," waarschuwde hij.
Het CDA, vertegenwoordigd door raadslid Weverink, stelde echter dat de besluiten van de raad niet expliciet voorschreven dat Het Hoge per se voor woningbouw moest worden gebruikt. "Wat is maximale opbrengst? Past dat nu nog wel in onze woonvisie of niet?" vroeg Weverink zich af, wijzend op de veranderde omstandigheden en de noodzaak voor onderwijsvoorzieningen.
De VVD-fractie vroeg zich af of woningbouw überhaupt de enige verplichte optie was voor de locatie. "In hoeverre moeten daar woningen komen?" vroeg VVD-raadslid Tyker. Hij benadrukte dat de situatie over tien jaar opnieuw bekeken kan worden, wanneer de locatie mogelijk wel vrijkomt.
GroenLinks en de ChristenUnie/SGP benadrukten dat de komst van de ISK niet betekent dat de woningbouwplannen zijn afgeblazen, maar slechts uitgesteld. "Er komt wel degelijk woningbouw, zoals in het amendement gevraagd wordt, maar op een later moment," aldus GroenLinks-raadslid Ter Braak.
Wethouder Peppelman verdedigde het besluit van het college door te stellen dat de school nog steeds eigendom is van Achterhoek VO en dat de locatie daarom nog niet vrij is voor herontwikkeling. "Als straks, en dat zal dan waarschijnlijk over tien jaar zijn, het pand naar ons toe terugkomt, dan gaan we kijken welke invulling op dat moment nodig is," legde Peppelman uit.
Uiteindelijk werd de motie van GBB verworpen met 15 stemmen tegen en 7 voor. De discussie over de toekomst van Het Hoge heeft echter duidelijk gemaakt dat de gemeenteraad van Bronckhorst voor een uitdaging staat om de balans te vinden tussen de behoefte aan woningbouw en de noodzaak voor onderwijsvoorzieningen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bronckhorst bespreekt op 17 juli 2025 een motie over de toekomst van de locatie Het Hoge in Vorden. In 2020 besloot de raad dat deze locatie, na de verhuizing van het voortgezet onderwijs naar de Almenseweg, zou worden herontwikkeld voor woningbouw. Dit besluit werd in 2023 opnieuw bevestigd. Echter, het college heeft in april 2025 besloten om Het Hoge te gebruiken voor een Internationale Schakelklas (ISK) voor een periode van 10 jaar, wat afwijkt van de eerdere plannen. De raad vindt dat dit besluit in strijd is met de eerdere afspraken en vraagt het college om het besluit op te schorten en de oorspronkelijke plannen voor woningbouw uit te voeren. Als het college toch wil afwijken van de plannen, moet er een nieuw voorstel aan de raad worden voorgelegd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie is getiteld "MOTIE VREEMD AAN DE ORDE Raadsvergadering 17 juli 2025 Onderwerp Besluitvorming inzet het Hoge 41 te Vorden". De motie stelt dat het college van Bronckhorst heeft besloten om de locatie Het Hoge te gebruiken voor een Internationale Schakelklas (ISK), wat in strijd is met eerdere raadsbesluiten die de locatie voor woningbouw bestemd hadden. De motie vraagt het college om dit besluit op te schorten en de oorspronkelijke plannen voor woningbouw uit te voeren, tenzij er een nieuw raadsvoorstel wordt ingediend dat de beleidswijziging rechtvaardigt.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is volledig in de zin dat het duidelijk de redenen uiteenzet waarom het collegebesluit in strijd is met eerdere raadsbesluiten. Het biedt ook concrete stappen die het college moet nemen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol van toezichthouder en beleidsbepaler. Het is aan de raad om te zorgen dat het college zich houdt aan de vastgestelde beleidskaders en om in te grijpen wanneer hiervan wordt afgeweken zonder goedkeuring.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de oorspronkelijke plannen voor woningbouw of het toestaan van de nieuwe bestemming voor onderwijsdoeleinden. Dit kan invloed hebben op de woningmarkt en de beschikbaarheid van onderwijsvoorzieningen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, aangezien het vraagt om onmiddellijke opschorting van het besluit en uitvoering van eerdere besluiten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid hangt af van de bereidheid van het college om het besluit op te schorten.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie steunen en het college opdragen het besluit op te schorten en de oorspronkelijke plannen uit te voeren.
Participatie:
De motie vermeldt geen directe participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar impliceert dat de raad als vertegenwoordiger van de gemeenschap moet optreden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn in de context van woningbouw en de herontwikkeling van locaties.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen, maar het opschorten van het besluit en het uitvoeren van de oorspronkelijke plannen kan financiële implicaties hebben voor de gemeente. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele kosten gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Het Hoge Vorden Almenseweg Internationale Schakelklas (ISK) Woningbouw Onderwijsdoeleinden Kaders Beleidswijziging Gemeentelijk vastgoed VastgoedbestemmingVerfijning van de zoekopdracht:
Patrick van Domburg - Burgemeester
Rob Weverink - CDA
Robbert van Velsen - GBB
Patrick van Domburg - Burgemeester
Rob Weverink - CDA
Robbert van Velsen - GBB
Patrick van Domburg - Burgemeester
Rob Weverink - CDA
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Rob Weverink - CDA
Patrick van Domburg - Burgemeester
Rob Weverink - CDA
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Gerbert Tiecken - VVD
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Patrick van Domburg - Burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Patrick van Domburg - Burgemeester
Dick Ebbers - CU-SGP
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Antoon Peppelman - PvdA
Patrick van Domburg - Burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Antoon Peppelman - PvdA
Patrick van Domburg - Burgemeester
Antoon Peppelman - PvdA
Patrick van Domburg - Burgemeester
Antoon Peppelman - PvdA
Patrick van Domburg - Burgemeester
Antoon Peppelman - PvdA
Patrick van Domburg - Burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Antoon Peppelman - PvdA
Robbert van Velsen - GBB
Patrick van Domburg - Burgemeester
Antoon Peppelman - PvdA
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Rob Weverink - CDA
Patrick van Domburg - Burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Rob Weverink - CDA
Patrick van Domburg - Burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Patrick van Domburg - Burgemeester
Rob Weverink - CDA
Patrick van Domburg - Burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Patrick van Domburg - Burgemeester
Gerbert Tiecken - VVD
Patrick van Domburg - Burgemeester
Robbert van Velsen - GBB
Patrick van Domburg - Burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Patrick van Domburg - Burgemeester
Ulrike ter Braak - GroenLinks
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
Patrick van Domburg - Burgemeester
00:54:24 - 00:55:15 - 00:55:47 - 00:59:41 - 01:01:26 - 01:02:37 - 01:03:03 - 01:04:22 - 01:05:39 - 01:07:06 - 01:09:48 - 01:11:11 - 01:12:20 - 01:13:02 - 01:14:18 - 01:15:33 - 01:15:51 - 01:16:25 - 01:16:34 - 01:16:44 - 01:18:36 - 01:19:29 - 01:22:28 - 01:23:19 - 01:23:52 - 01:24:59 - 01:25:27 - 01:25:37 - 01:26:35 - 01:27:23 - 01:27:44 - 01:27:55 - 01:28:28 - 01:28:44